Orghin

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fortsätter i Caddo-tråden eller Erdir?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Jorduashur-tråden:
gtjorgo skrev:
Plundringsräder söderut förekommer, initierade av Gudinnan, och dessa utgår från huggna isflak fyllda med runritsad magi.
vilka är det som angrips i dessa räder? Jordekearlarna, Barbierna, området kring mastika Agga eller tar de sig kanske (hoppas hoppas) ända till de trakoriska öarna innan vattnet blir för varm och isflaken smälter?

Har en runristare (någon form av artefaktmagiker?)i min spelgrupp så jag vill gärna veta :D
Denna information ar på inget vis fardigutvecklad utan jag skrev det for att senare kunna bygga vidare på det sjalv eller låta andra gora det. Nu kanske? :)

Tanker mig att dessa isflaksrader ar sallsynta tillfallen med en stark religios betydelse, kanske på något vis beroende av varme-kold flodet genom Altor. Ser garna att alla lander/områden du namner kan drabbas, aven trakoriska oarna (utan att kunna kolla Trakorien-modulen nu så vill jag minnas att det har står om plundrande isbarbarer).

Med utgångspunkt i de runritsade isflaken anvander isbarbarerna snabbseglande katremasser (skeppstyp kand från Trakorien) for att ta sig in till kusten for att harja.
Mikael skrev:Annars så är väl långskepp också tjugernas skepp, och i norden finns en alla plundrar alla mentalitet, men där isflaksattackerna står ut som religiöst motiverade.
Tjugerna kan också anvanda långskepp, kanske stulna från jordukaerlarna, eller så finns det blandkulturer av tjuger och jorder på vissa håll i Orghin och det ar dessa som framst anvander långskepp?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

En blåhuding ?

Bild
Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Vad är det för en gammal kristallbestjägare de hittat!?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad skall vi kalla den sydligaste halvön på Orghin, den som sticker ner i Drakrännan och där framförallt tjugerna bor? Alltså vad kallar jorder, trakorier, kardier, barbier osv denna som allmänt namn...tjugerna kan ha sitt egna namn. Spåna på! :D

Halvön: Drakvingen/Draksvansen?
Området: Fylkriket Tjugmarker?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Bifogar hur jag tänker mig att folken på sydligaste Orghin i stora drag har för utbredning/dominans.

Röd=tjuger
Grön="akrogalisk-orghinska" folkslag
Ljusblå=orghinska blåhudingar och nomadfolken
Mörkblå=blåhudingar av Sanithsidisk härkomst

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack Birke,

jag vill tillägga att jag tycker södra Orghin inte skall vara mer tätbefolkat än Jorduashur eller Barbia, snarare glesare.

(De vita fyrkanterna har ingen betydelse utan är något fel på min bild.)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Gillar befolkningskartan

Och...jag har aldrig sett en blåhuding förr, intressant att göra det äntligen!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kanske refererar tjugerna namnet på halvön i drakrännan till gudinnans march norrut? Gudinnans tröskel, vinternattens dörrpost etc?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske refererar tjugerna namnet på halvön i drakrännan till gudinnans march norrut? Gudinnans tröskel, vinternattens dörrpost etc?
Gillar! :)

Habulonerna från inne i Ardibukten kallar förslagsvis den utstickande delen för Västboningarna och refererar med det till sina myter från Mörkertiden då de sökte sig mot väst för att överleva.

Nordbarbierna som lever i Barbias nordvästra delar ser möjligen hela Orghin som något tabu och har ingen annan benämning på någon del av det än ”Isvindslandet” (b. borin-i-vina ~ landet varifrån de isiga vindarna blåser). Östbarbierna har sen kanske en annan mer neutral syn på Orghin och "tjugernas länder" då de idkar viss handel här? I Babor och kring kejsarhovet som gärna tar efter kardiska sedvanor säger man som de …Draksvansen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Trosföreställningar i Orghin

De första människofolken på Orghinska kontinenten - akrogaliska nomader och de första blåhudingarna - betraktade Isherrarna som alltings skapare och förgörare, men till vardags förlitade man sig på olika naturandar, Moder sol och Fader månen.

Med tjugerna kom traditionen om Gudinnan. Tjugerna tror att alla narguriers gudinna Nahriguhr lämnade skogen och försvann med vinden mot norr. Tjugerna följde henne, men i Orghin fann man outhärdlig kyla och blåhudingar ovilliga att dela sina jaktmarker med tjugerna. Där i kriget och den livsviktiga härden återfann de henne i skepnad av Inashtar, elden, krigets och de ohämmade lustarnas gudinna. Tjugerna började dock snart också offra till Isherrarna när deras makt blev uppenbar. Inashtar blev då förförerskan som mildrar kylan från norr och vakar över de sina.

Vid Sanithsids upphöjande blev tjugerna oerhört förnärmade, så till den grad att alla klanerna enades och i allians med flera av Orghins andra folk anföll man Sanithsid. Sanithsiderna hade dock fått kunskaper från Isherrarna som gjorde kriget kort och fruktlöst. Därefter valde tjugerna att ignorera Isherrarna. I deras ställe gavs Kung Baure och Isdrottningen motsvarande roller.

Flera århundraden senare gjorde aesirtron entré bland tjugerna från ockupanter och bosättare från Jorduashur. Kring år 0 påbörjades en väckelse där aesirn Sthôrm blev en aspekt av Kung Baure. Under den andra jordiska ockupationen på 400-talet e.O. adopterades aesir ytterligare.

År 610 e.O. kan trosuppfattningarna i Orghin sammanfattas så här:
Blåhudiga orghiner och nomaderna har kvar sin tro på Isherrarna som världshärskare och beskyddare mot söderns hetta och kaos. I vardagen tillber man dock naturandar och totems så som Valrosskrigaren, Broder björn och Moder Vaja. Även solen och månen, stjärnorna och norrskenen anses besjälade.

På subkontinenten Sanithsid är tron på Isherrarna ohotad. Inflyttade orghinska blåhudingar tillber även lägre köldelementar och naturandar.

De tjugiska klanerna har anammat många delar av de trosföreställningar som funnits på kontinenten. Isherrarnas existens erkänns men de ignoreras och man talar inte om dem (samma inställning har man även till sanithsiderna).
Hos de västtjugiska klanerna dominerar ännu tron på Inashtar som den främste gudinnan. För de perioder och roller hon inte fyller tillbeds främst olika aesir, men även naturandar har getts olika ansvar.
Bland övriga tjugiska klaner dominerar den orghinska varianten av aesir, och främst bland dessa Jarl Sthôrm den vise vägvisaren och i krig strategen Kung Baure. Inashtar har fortfarande rollen som eldens och lustens gudinna, hustru till krigets aesir Thôrm.
Förfäderna vördas men då inga shamaner finns hos tjugerna och kontakten med andarna sköts av varje familjs kvinnor, präglas detta förhållande mera av tradition än den ständiga kontakt som många andra nargurier har genom sina vindor. Alla kvinnor anses också ha Inashavi – del av gudinnans väsen, och har därför en stark ställning bland tjugerna. Runritsarna, tarkherna, har däremot mycket stor makt och dessa visas en närmast religiös respekt.


Behöver naurligtvis byggas ut. Tex får aesir nu också en gren i Orghin att beskriva, förutom de tre erebiska.
Senast redigerad av Mikael den 2010-01-19 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tycker jag låter väldigt bra

Bör detta även postas i aesirtråden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut Mikael men hur var det här med Kung Baure och Isdrottningen, tänkt som två namngivna "isherrar" från mycket långt tillbaka i Orghins historia? :?

Tills mer framkommer kan vi hålla oss i den här tråden (och kopiera relevant text sen).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Ser bra ut Mikael men hur var det här med Kung Baure och Isdrottningen, tänkt som två namngivna "isherrar" från mycket långt tillbaka i Orghins historia? :?

Tills mer framkommer kan vi hålla oss i den här tråden (och kopiera relevant text sen).
Nej inte Isherrar. Kung Baure och Isdrottningen är två mäktiga köldelementar skapade av Isherrarna i kriget mot Magirerna i forntiden som "generaler". Sedan segern har de mest suttit i sitt slott i fjärran nord. Kung Baure drar runt under vinterhalvåret och sover resten. Isdrottningen är utled och roar sig från tid till annan med att förleda människorna. Hon är blodtörstig och vacker som drottningen i Narnia eller Styvmodern i Snövit.

Edit: De fyller Isherrarnas plats/roll på det vis att de anses kontrollera större delen av året: förvintern, vintern, mörkvintern, gråvintern, senvintern, vårvintern (dessa har naturligtvis andra namn på lokala språk). De styr över is och snö, kyla och frost. Under den korta icke-vintern tros de ha dragit sig tillbaks till sitt isslott för att vila. Ibland när plötsliga stormar eller sommarhagel dyker upp sägs de ha störts i sin vila.
Senast redigerad av Mikael den 2010-01-12 08:37, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Habulonerna från inne i Ardibukten kallar förslagsvis den utstickande delen för Västboningarna och refererar med det till sina myter från Mörkertiden då de sökte sig mot väst för att överleva.

Nordbarbierna som lever i Barbias nordvästra delar ser möjligen hela Orghin som något tabu och har ingen annan benämning på någon del av det än ”Isvindslandet” (b. borin-i-vina ~ landet varifrån de isiga vindarna blåser). Östbarbierna har sen kanske en annan mer neutral syn på Orghin och "tjugernas länder" då de idkar viss handel här? I Babor och kring kejsarhovet som gärna tar efter kardiska sedvanor säger man som de …Draksvansen?
Nja, idén Västboningarna är god men Orghin ligger ju norr om Ardibukten... men nog har de ett eget namn tycker jag allt med.

Jag tror på Draksvansen för den avlånga halvön som går ner i Drakrännan för farsegels folk samt i Babor.

Östbarbier handlar de med Orghin, men inte nordbarbier? Gillar annars Isvindlandet för hela Orghin.

Tjugernas namn på halvön tycker jag gtjorgos Gudinnans tröskel låter bra för.

För "tjugiska området" tycker jag Fylkriket Tjugmarker , aldrig helt enat, utan splittrat mellan olika "provinser", jarlar, hövdingar och allianser.

Tjugmarkernas kust kan jag också tänka mig ibland kallas för Sthôrmkusten.
Senast redigerad av Mikael den 2010-05-22 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar