Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Det låter hur bra some helst. Man skulle t.o.m. kunna tänka sig en historia om att dvärgarna som nu bor i Hamur till stor del utgörs av en grupp ättlingar tillde ursprungliga Mirin-Kôhn dvärgarna som kastades ut då kriget först förlorades. Det var sedan dessa ättlingar som, med hamuriternas hjälp, fann och tog kontakt med något dvärgrike som nu skickat förstärkningar.
Det skulle kunna funka... Mirin-Kôhn foll enligt Svartfolk-modulen 167 eO efter fem månaders belagring fors vartfolksklanen Grimg-Harukh.
Vill vi ha det fallna riket i Klomellerbergen eller i Melashebergen?
Albrekt skrev:Så Hamur är i ett segt och utdraget krig med en eller flera svartfolksgrupper samtidigt som man är i konstant krig med Triska. Skulle man kunna tänka sig att hamuriterna och triskerna då och då förklarar vapenstillestånd för att gemensamt gå till slag mot svartfolken i bergen? En sorts hederskodex som måste upprätthållas. Det skulle ge en intressant dimension till fiendskapen mellan de två provinserna. Man är som syskon: jag kan dra min syster i håret :P , men om någon annan gör det, då jä.... :evil:
Absolut! For att spada på mojligheterna till mera konflikter skulle vi kunna låta de rent dylska atterna i Triska vara emot denna tidvisa allians med hamuriterna? Triskerna har vi val kommit fram till att ar en slags blanding av sydnargurier och dyler så samarbetet kan vara ett gammalt nargurisk band eller liknande. Kanske?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Albrekt skrev:
Så Hamur är i ett segt och utdraget krig med en eller flera svartfolksgrupper samtidigt som man är i konstant krig med Triska. Skulle man kunna tänka sig att hamuriterna och triskerna då och då förklarar vapenstillestånd för att gemensamt gå till slag mot svartfolken i bergen? En sorts hederskodex som måste upprätthållas. Det skulle ge en intressant dimension till fiendskapen mellan de två provinserna. Man är som syskon: jag kan dra min syster i håret Razz , men om någon annan gör det, då jä.... Evil or Very Mad

Birkebeinaren skrev:
Absolut! For att spada på mojligheterna till mera konflikter skulle vi kunna låta de rent dylska atterna i Triska vara emot denna tidvisa allians med hamuriterna? Triskerna har vi val kommit fram till att ar en slags blanding av sydnargurier och dyler så samarbetet kan vara ett gammalt nargurisk band eller liknande. Kanske?



Detta är nog fullt möjligt. Sydnargurierna binds säkert samman av sitt ursprung samt sin snarlika mentalitet. Att Triskerna attackerar Hamur innebär inte att man hatar varandra innerligt utan ett troligare scenario är att konflikten grundats ur en triskisk plundringsräd som dragits ut på tiden samt eskalerat då hamurerna visade sig vara tuffare motstånd än vad man från början räknat med. Triskeroligarkerna vill nog helst dra sig ur den kostsamma konflikten men vill samtidigt inte riskera att tappa hakan inför den egna hären. Något byte vill man kunna föra hem innan man ger sig (för den här gången).
Trisker startar inte krig för att utrota eller erövra andra statsstater utan för att få viss hegemoni över grannarna samt förstås plundringen (som är en väldigt viktig binäring för triskerna när floden har svämmat över och förstört skörden eller frosten blåst in över gryppas vik). Triskeroligarkerna måste dessutom plundra till sig guld eller lyxföremål vilket man använder för att betala sina hustrupper (vilka inte godtar plundrat spannmål som sold). Denna situation har dock inneburit att man behöver fler hustrupper för att få byte (att betala hustrupperna med) något som triskeroligarkerna muttrar över på sina högsäten.

En viktig poäng med triskernas mentalitet är att man inte ser saker som onda eller goda utan som Bra kontra Dåliga. Är det bra för den hungrande magen att storma in i sanzas och rycka upp skörden är detta rätt även om de söta halvlängdsmanna bönderna kommer att lida stort. Att tänka allt för långsiktigt är inte en lyx triskeroligarkerna kan unna sig, det finns alltid andra ätter och grupper som vill ta vid om man inte fullföljer sina åtaganden eller framstår som alltför mild.

Några tankar från mig. Absolut inget som inte kan falsifieras eller totalt avskrivas!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar både dina trisker och dina oligarker qtjorgo.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker Kardbergen är breda nog för två olika riken så som det växt fram här, men tycker inte det skall finnas två riken i Klomeller-Melashebergen. Lite för många dvärgriken. Mindre gruvsamhällen/städer eller bosättningar kan dock slängas ut lite varstans utan allt för bistra miner från min sida.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Min ide ar att det inte finns några dvargriken i varken Klomellerbergen eller Melashebergen men att många av de dvargstader och gruvor/bosattningar som finns (antingen i båda bergskjedjorna eller i en av dem) garna vill återerovra det forna Mirinôhn (ursprungligt namn på gryndur: Mirin-Kôhn) och samla sig i ett rike.

Nu tanker jag mig alltså att ett rike består av flera stader med det behover nodvandigtvis inte vara så det ligger till i alla av (grynner-)dvargarnas samhallen...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag har skrivit om en del då jag nu har vägledning från mera officiellt material. Jag vore tacksam om ni skulle kunna läsa igenom det följande för att se om det fortfarande duger:
  • Stadsmästarkontoret
    Stadsmästarkontoret styr Mercana. Det leds av de två stadsmästarna som enligt stadens stadgar båda är lika ansvariga ”på det att Mercana må glänsa, dess handelshus’ rikedomar flöda och dess folk av lycka tindra”. Hur de två stadsmästarna, som alltid kommer från olika handelshus, delar upp arbetet är inte skrivet i sten och varje nytt par etablerar ett nytt system, från att arbeta varannan dag (som t.ex. Sienker och Ambrosius gjorde), till total dominans av den ene över den andre (med stadsmästarinnan Ashra Blangs dominans över först Baglung Lejton och sedan Warmer Brys som de mest berömda historiska exemplen).

    Till sin hjälp har stadsmästarna att gemensamt befalla:
    • *Havsmästaren – som har hand om hamnen, sjöfarten, skeppshandeln och utrikespolitiken;
      *Flodmästaren – som har hand om klomulluppfödarna, flodtransporterna och handeln inom den Klomelliska Unionen;
      *Jordmästaren – som har hand om fisket, jordbruket, marknadsplatserna och stadsvakten;
      *Tornmästaren – som har hand om militären och försvaret av Mercana; och
      *Två rådgivare från Handelshusrådet.
    Stadsmästarkontoret anställer även en mängd skrivare, räknare och diverse andra tjänstemän.

    Mercanas nuvarande stadsmästare heter Haliban Nusemang och Otte Cusmar. De arbetar ovanligt väl tillsammans och har i stort delat upp sina sysslor så att Haliban tar hand om utrikespolitiken tillsammans med havsmästaren och tornmästaren medan Otte tar hand om inrikespolitiken tillsammans med flodmästaren och jordmästaren.

    Varje morgon träffas de två stadsmästarna på stortorget, var och en med sin eskort legosoldater. Därifrån går de till östra stadsporten, hamnen, över stortorget och sedan till stadsmästarpalatset. Under denna timmes-långa promenad inspekterar de högtidligen stadsvakten, men diskuterar också med varandra vad de planerar göra under dagen.

    Handelshusrådet
    Handelshusrådet består av överhuvudena för nio av Mercanas handelshus. Man möts en gång var tredje fullmåne för att diskutera stadens affärer med stadsmästarna, vilka då båda agerar ordförande.

    Var åttionde månad hålls val till Handelshusrådet. Varje registrerat handelshus har en röst, som måste kastas antingen på det egna handelshuset eller ett annat handelshus. Ingen röst är hemlig utan alla kan se vem som röstat på vem. Hot, mutor och plötsliga inkrävningar av gamla skulder är vanligt förekommande när valet närmar sig. Det har även förekommit regelrätta strider mellan olika handelshus’ inhyrda arméer, både innan och efter det att resultaten presenterats.

    Handelshusrådet väljer de båda stadsmästarna varje år och har rätten att avskeda dessa närhelst man finner detta nödvändigt. Två representanter från rådet utses också som stadsmästarnas speciella rådgivare och ges egna kammare i stadsmästarpalatset.
(Texten var tidigare rödmarkerad men detta togs bort då innehållet ändrats. /Admin)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett par frågor:

1) De två stadsmästarna och/eller de två rådgivarna, är de överhuvuden för sina respektive handelshus, och är deras hus att räkna bland de nio i Handelshusrådet?

2) Hur utses Havsmästaren, Flodmästaren, Jordmästaren och Tornmästaren, och hur lång är deras ämbetstid?

Ber inte om några utförliga redogöranden men ett par ord skulle kunna ge ytterligare en dimension till Klomelliens allt intressantare politiska liv. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

en liten tanke:

Jag kan tycka att det känns lite "stelbent" med 9 Handelshus, kanske lite för likt Erebos också. Så min tanke var - kan det inte vara 9 Hus? Sedan kan det vara ett hus som grundat sin makt genom jordägande, handel eller krig. Vad man sysslat med från början kanske inte heller är avgörande, idag kan alla mycket väl göra lite av varje. Jag tänker bara att det kunde ge Mercanas politiska liv lite större bredd och kanske en större stabilitet då lyckan i handel kan skifta nog så fort, men ett hus anor håller lite längre. En blandning av adelsliknande privilegier, makt genom inkomst och gangstervälde. Själv lite inspirerade av vad Brior skriver om Venedig :P
http://erik-granstrom.blogspot.com/

Men, det här är bara lite tankar och jag vill också passa på att uppmuntra dig för ett väl genomfört arbete. Tanken med två stadsmästare (kan man välja en diktator för ett år i taget i krigstid?) känns klockren, likaså skumraskspelet kring valen. :D
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:1) De två stadsmästarna och/eller de två rådgivarna, är de överhuvuden för sina respektive handelshus, och är deras hus att räkna bland de nio i Handelshusrådet?
Ja, min tanke från början var att en Stadsmästare ”anställdes” av Handelshusrådet och att denne således stod lite utanför och kunde (åtminstone i teorin) vara mer neutral än enskilda rådsmedlemmar som först och främst representerar det handelshus de kommer från. Det är så jag skrev min ursprungliga text (som f.n. kan läsas i wikin). Jag har sedermera läst Klomellien-texten i EA boxen, och den talar om två stadsmästare som väljs årligen till ordföranden för rådet. Som jag nu skrivit det är vi överens med originaltexten men har utvecklat idén lite grann.

Jag är öppen för förslag på var stadsmästarna kommer ifrån. Jag funderade på att ha någon slags politisk/administrativ kast som de skulle kunna komma från, men det verkar inte helt rätt. En annan idé är att man kvalificeras för att bli stadsmästare av att ha varit kapten på ett mercanskt skepp eller officerare i Mercanas stadsvakt eller armé. (Vi har inte utvecklat idéer om Mercanas militär ännu, men jag tänker mig den som bestående av brokiga legosoldater inhyrda av de olika individuella handelshusen, men med en liten stående inhemsk kontingent och stadsvakten.)
birkebeineren skrev:2) Hur utses Havsmästaren, Flodmästaren, Jordmästaren och Tornmästaren, och hur lång är deras ämbetstid?
Jag tror dessa utses av stadsmästarna, helt enkelt. Öppet för påtryckningar från handelshusrådet och/eller svågerpolitik. Ingenting för demokratiskt. :)
Regil skrev:Jag kan tycka att det känns lite "stelbent" med 9 Handelshus, kanske lite för likt Erebos också. Så min tanke var - kan det inte vara 9 Hus? Sedan kan det vara ett hus som grundat sin makt genom jordägande, handel eller krig. Vad man sysslat med från början kanske inte heller är avgörande, idag kan alla mycket väl göra lite av varje. Jag tänker bara att det kunde ge Mercanas politiska liv lite större bredd och kanske en större stabilitet då lyckan i handel kan skifta nog så fort, men ett hus anor håller lite längre. En blandning av adelsliknande privilegier, makt genom inkomst och gangstervälde.
Mycket bra och dynamiska idéer här, Regil. Original texten (EA-boxen) talar om familjer och vad du säger får mig att tänka lite gangster-kultur. Få se hur jag kan få in det... :D

Enligt den officiella texten består dock rådet (där kallat Handelsrådet) av de nio rikaste och starkaste handelsfamiljerna. Jag tycker själv att med ett namn som Mercana måste staden ha en oerhört handelsfokuserad kultur, annars funkar det inte riktigt.
Regil skrev:kan man välja en diktator för ett år i taget i krigstid?
Mercana är förstås nästan alltid i krig. :twisted: Jag tycker nog att Mercana ska vara svårt att styra i alla sammanhang, men speciellt i krig. De som verkligen styr Mercana (handelsfamiljerna) är totalt pengafokuserade och ointresserade av stadens militära makt, vilket är anledningen till att man aldrig tagit bättre kontoll över Klomellien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Här kan en benämning hittas för de av liknande trosuppfattningar som det Olemkultisterna i Klomellien innehar gemensamt kan sortera sig in under.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Albrekt skrev:Mercana är förstås nästan alltid i krig. :twisted: Jag tycker nog att Mercana ska vara svårt att styra i alla sammanhang, men speciellt i krig. De som verkligen styr Mercana (handelsfamiljerna) är totalt pengafokuserade och ointresserade av stadens militära makt, vilket är anledningen till att man aldrig tagit bättre kontoll över Klomellien.
Gillar!
(Jag har alltid varit svag för ignorans och inkompetens :) )
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

instämmer. Snabba vinster före långsiktig planering passar utärkt med min bild av Mercana :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Dahobny, dotter till en radborana chef, Desaba, omnämns komma från Triska. ( i Kristalltjuren)I samma stad är hennes morbror mästertjuv.
Med detta så faller mina tidigare nämnda ideér om Triskastad som en i huvudsak liten handelsplats som blommar upp när Triskeroligarkerna samlas där för att hålla hov och råd med varandra. En så liten bygd som jag hittills föreslagit har kanske något svårt att hålla en mästertjuv, eller?
Annars kanske han (morbrodern), försörjer sig genom tjuveri i hela Klomellien för att i stället bo i Triska där begreppen Mitt och Ditt är något vagt formulerade...(I'ts yours if you can keep it- mentaliteten råder inom oligarkins gränser...samt även triskernas syn på andras ägodelar).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Står det at Dahobny också verkar i Triska? Hon skulle ju annars kunna endast härstamma därifrån och således göra ditt Triskastad möjligt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Dahobny verkar i Staden-o numera och inte i Triskastad, hennes morbroder är dock mästertjuv från trakten (dvs triska)
Skriv svar