Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Möjligheten till skeppshandel för dvärgarna låter rimlig som skäl.
Mirin-Khôn föll 167 eO (erövrat av svartfolk) så om det var detta rike som köpte Cvyrdo/norra Catonave (Mercana) eller senare alt tidigare dvärgsamhällen behöver vi spika piraten Gryppa Gultands levnad i historien.

I wikin har följande notis följt med från tråddiskussionerna:
376 f.O.
Den ökände piraten Gryppa Gultand intar Catonave och säljer efter plundring av de försvarslösa områdena den ena halvan till stadens handelsfurstar, den andra till dvärgar i Magilre. Den södra sidan av staden döps till Mercana, den norra till Cvyrdo. Dvärgarna passar emellertid dåligt till ett liv på kusten och Cvyrdo övergivs långsamt till dess av Gultand plundrade, utlämnade och försörjningslösa människobefolkning, medan Mercana slutligen - plundringen till trots under stora festligheter - förklarar sig helt självständiga.
Är vi överens om detta? Händelsen ligger lite mitt i Mörkertiden utan några sammanhang och det är därför jag är lite tveksam (vill liksom utnyttja piraten Gultand lite mera). Kan iofs fungera ändå men då tycker jag biten med självständighetsförklaringen bör omskrivas, fanns nämligen ont om statsbildningar att göra sig självständig från vid den här tiden...

Annat säkert vi vet om dvärgar i trakten är att Klavykiska riket på Trakoriska öarna råkade få med sig hem ett helt samhälle när de jagade ransarder 380 eO. Dock var troligen detta inte inne i Gryppas vik utan någonstans vid Magilresnordöstrakust eller nere i Vintervattnet...


Angående kartfunderingen om Hisskov och Triska, har du kollat den kladdkarta med stadsstaternas gränser som ligger under den orginala kartan i trådens första post?
viewtopic.php?p=14#14
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Birke:
Angående kartfunderingen om Hisskov och Triska, har du kollat den kladdkarta med stadsstaternas gränser som ligger under den orginala kartan i trådens första post?
viewtopic.php?p=14#14
Menar ni kartan med stadsstatsgränserna? Den ändrar tyvärr inte de faktum att själva staden Hisskov befinner sig på "fel" plats i förhållande till EAs spelledarbok samt att floderna i sydväst inte rinner ut i jaggarck.

En annan fråga. Hur mycket kontroll kan man tänka sig att Triskeroligarkerna har i/över skogsområdet Izha? Är det helt och hållet pacifiserat, finns här endast en och annan utpost eller undviker man helst helt och hållet området. Vilka bor egentligen i skogen?
Triska är väl annars den stat i klomellien som har flest folk utspridda på sitt område då de har flest jordbrukare i förhållande till sin befolkning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Infon om att klavykerna fick med sig dvärgar i jakt på ransarder är väl enligt källorna spikat tilljust Klomellien och vi har tidigare bestämt oss för bergen vid gränsen mot Magilre för denna händelse (även om jag istället föreslagit bergen vid sydgränsen). :)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Vän av ordning påpekar att det var det nybildade Kishatet som tog dvärgslavar 380 eO, och inte Klavykiska riket. (Trakorien, sid 59.)

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Just det, kishater som tog dvärgslavarna. Minns historien lite otydlig från Trakorien-modulen här men en genomläsning visar att Det heliga Kishatet var de som under Andra Ransarderkriget 370-385 eO jagade barbarer nere i Klomellien. Hade för mig att kishater och frigjorda paratornier kämpade i någon sorts allians med det vid tiden döende Klavykiska riket men detta framgör ju inte, åtminstone inte direkt.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Hade för mig att kishater och frigjorda paratornier kämpade i någon sorts allians med det vid tiden döende Klavykiska riket men detta framgör ju inte, åtminstone inte direkt.
Jag tycker nog att det framgår av följande citat:
Trakorien, sid 59 skrev:I all hast slöt sig trakorierna samman med det nybildade Kishatet, och lyckades efter blodiga strider driva bort inkräktarna i alla väderstreck.
Det var under detta "förföljande" som Soblak bytte ägare och man råkade stöta sig med dvärgar "nära Klomelliens gräns". Det var visst en händelserik tid, detta...

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu tänker inte jag trassla in mig i någon tolkning av citerade sidanvisningskällor utan ville förklara skälet till min missuppfattning. Längre upp på den här sidan 59 står det dock att anledningen till återigen ett ransarderkrig var att Klavykiska riket hade försvagats. Klavykerna är fortfarande mäktiga deras välde och kommer både med stora delar av sina besittningar på trakoriska öarna och sina farsegels kolonier att existera till sista halvan på 400-talet eO. Tror nog att ransardernas tänkta fiender huvudsakligen var deras svurna fiende klavykerna även om de sen fick lära sig att istället frukta kishatbor och paratornier mera.

Men som sagt, det var Det heliga Kishatets trupper som bortförde dvärgarna från Drylo.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Nu tänker inte jag trassla in mig i någon tolkning av citerade sidanvisningskällor utan ville förklara skälet till min missuppfattning.
Ojdå, det var inte så jag menade. Jag ber givetvis om ursäkt om du tyckte att jag satte dig på pottan. :oops:
birkebeineren skrev:Längre upp på den här sidan 59 står det dock att anledningen till återigen ett ransarderkrig var att Klavykiska riket hade försvagats. Klavykerna är fortfarande mäktiga deras välde och kommer både med stora delar av sina besittningar på trakoriska öarna och sina farsegels kolonier att existera till sista halvan på 400-talet eO. Tror nog att ransardernas tänkta fiender huvudsakligen var deras svurna fiende klavykerna även om de sen fick lära sig att istället frukta kishatbor och paratornier mera.
Det har du helt rätt i, och det är väldigt lätt att glömma bort att klavykerna fortfarande var det stora riket i Trakorien vid tidpunkten, även om det så att säga var "lydstaterna" som fick saker och ting gjorda.

Det är också lite knepigt att det talas om såväl "klavyker" som "trakorier" i historiekapitlet långt innan de Klavykiska respektive Trakoriska rikena utropas. Fast jag antar att det är helt naturligt, då riken inte uppstår ur intet. Kishatet fanns ju också i form av ett embryo (staden Frand) innan någon religiös stat grundades. Så man kan antaligen tala om kishater också innan Det heliga Kishatet.

Sedan kan man nog tänka sig att historien skrivs först i efterhand, varför exempelvis klavykerna kanske kallade sig någonting annat (de var ju joriska lasmosier ursprungligen) innan Klavykiska riket bildades. Sådant kan ju vara efterkonstruktioner, och det kvittar antagligen vilket som.

/Baldyr
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag utgår från den ursprungliga kartan, och på den nya ligger Hisskov helt fel, Jaggaracksjön är för liten, floderna i söder rinner ut i sig själva och Diamor har försvunnit.

Ön Diamor var iofs ganska poänglös som den beskrevs i boxen, men den har stor utvecklingspotential.

Som Hisskov ligger på den nya kartan skulle det borttagna utloppet i Jaggarack rinna alldeles vid staden, vilket vore en bra strategisk position för staden, men på originalkartan finns en god maktbalans, med Hisskov på ena stranden, Triska på den andra, och Bozsa en bit inåt utloppet.
Hisskov behöver också lite ordentligt avstånd mellan sig och Triska...

Dvärgriken - föreställde mig att det fanns ett dolt rike i söder.

Gryppa Gultand - helt OK, men historien behöver kompletteras med mercanisk frihetskamp gentemot Magilre. I början, efter stadsköpet, kan de ha varit de facto självstyrande utan att fråga efter Magilre, som inte var starkt nog att hävda sina intressen någonstans. Allteftersom Magilre blev starkare kan frågan om självständighet ha kommit upp. Längtan efter självstyre kan ha fötts under mörkertiden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mr T du har kanske rätt om kartan för jag har för mig att vi sikuterat avvikelserna tidigare i tråden. Utgå ifrån EAboxens info. När ett större antal ändringar kan listas kanske Spelknepe tar sig an att redigera kartan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kollar må min utnötta fotokopiering av EA-boxens Klomellienkarta och kan faktisk inte se hur det skall ligga till. Hisskov verkar dock ha hamnat på östkusten av Jaggaracksjön istället för västkusten på Spelknepes karta.

Fråga: Hur många floder rinner ut i Jaggaracksjön från söder på kartan i EA? :?

Vad vi vet om floderna i Klomellien är att från Jaggarack och till staden Mercana rinner floden Maure, kring stadsstaten Bosza och ut i Jaggarack rinner floden Gimdis och från stadsstaten Hamur rinner floden Wemer som antingen direkt eller indirekt via någon annan flod mynnar i Jaggarack (mercanerna handlar denna väg).

Angående Gryppa Gultand så måste det om Mercana skall ha lösrivit sig från en statsbildning i Magilre röra sig om antingen det Kontinentaljoriska riket som gick under redan ca 450 fO, den Kabrinziska ordensstaten som existerade ca 50-151 eO eller dagens kungarike Magilre 151-610 eO.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Hm, Magilrewikin är inte så mångordig, så jag vet inte när det är bäst att lägga Mercanas frihetskamp. Innan 151eO låter dock rimligt...de hade väl adel innan nya riket?

Jag ville bara upplysa om att jag håller mig till gamla kartan, jag förstår om det är bökigt att rita om den nya.

Två floder förenas för att sedan flyta ut i Jaggarack. Den ena floden börjar långt i öster, utanför Klomellien, där två floder förenas och rinner vidare in i Klomellien. Den bildar gräns mellan Hamur och Triska (stora delar rinner genom berg och skog), utom i sin allra sista sträckning, där den bildar gräns mellan Triska och Bozsa. Den andra floden börjar i västra Hamur, rinner mot öster och svänger mot väster igen. Hamur ligger just i kröken. Sedan går den rakt åt väster lika långt igen, för att sedan svänga ner ungefär i samma höjd som den började. Nere i låglandet gör den en tredjedels båge och bildar gräns mellan Bozsa och Nya Arno, och sedan Bozsa och Hisskov, innan den flyter ihop med flod nummer 1.
När floderna flutit ihop blir de bredare, men bara för en mycket kort sträcka. Innan de flyter ut i Jaggarack kniper nämligen två landtungor ihop om dem, vilket antyder att det är mycket strömt, eller till och med vattenfall, där. Den lilla sträckan där floderna föernas bildar gräns mellan Hisskov och Triska, och den svarta gränslinjen går rakt över utloppet, och döljer det, vilket förklarar varifrån de utloppsfria floderna kommer.

Jag vet inte vad floderna heter, ty det står inte. Den första floden duger inte att driva handel på. Den andra floden flyter genom det mesta av Hamur och passerar genom eller vid själva staden, och borde alltså vara Wemer, då den är perfekt för handel. Men sedan bildar den gränsflod åt Bozsa och borde alltså byta namn och vara Gimdis. Tyvärr går inte floden hela vägen runt Bozsa, som det står i Spelarboken.

Sjabbel, sjabbel, sjabbel.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag har mest funderat över nordvästra Klomellien, men som floderna flyter i Hamur måste de ha gott om vattenfall och strömma partier eller ha en mycket djup kanjon. Hur som helst torde de behöva en hel del broar, och alla kan inte vara av sten (floden går genom stora delar av landet två gånger).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Den "Magikerdominerade staten" kanske är den man blev fri ifrån?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev:Den "Magikerdominerade staten" kanske är den man blev fri ifrån?
Kan mycket väl stämma. Har vi några tidslinjer på den?
Skriv svar