Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev:Karta anno 610 eO låter bäst. Historiska kartor kan vi kanske få till snyggt själva genom att klippa och kladda. :wink:

Södra Klomelliens floder är det stora bekymret. Originalet i EA-boxen är otydligt och passar inte med sina egna beskrivningarna heller. Våra försök här på forumet har inte heller blivit helt bra då kartor och geografiska beskrivningar inta passa ihop.

Om ingen tycker annorlunda så för du gärna börja om med hela Klomellien och utgå från kartan i EA, med åsryggen jag ritat (i gult) lagt till.

Bild
(Karta: Äventyrspel)
gtjorgo: Vart vill vi ha staden Garrika placcerad på kartan om vi får en nyversion som mera exakt återger kartan i EASL? På orginalet ovanför (där Hisskovåsen och Baxardeltat är markerad) syns vid Jaggaracksjöns sydstrand två näs som nästan möts precis där gränsen mellan Hisskov och Triska går. Söder om dess två näs bildas en slags mindre sjö som går ner till där floderna Gimdis och Wemer mynnar och även gränsen mot Bozsa kommer. Ligger Garrika ytterst på det östra näset inne i Triska möjligtvis, eller kanske vid östsidan av den lilla "sjön"?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Absolut självklart ska det bli en karta - men jag har INGEN aning om hur den skulle se ut. Är det någon som vet det? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har en kladdkarta nästan klar. Frågan om Garrikas placering är en av de sista bitarna som fattas.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Garrika ligger ute på näset. Precis mellan Triska och Hisskov. delar av Garrika ligger på andra sidan inne i hisskov men dessa delar är nu tämligen nedgångna. Hisskov har inte heller befäst de tidigare Garriska befästningsverken på andra sidan utloppet.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Superpepp på Karta förövrigt! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag fixar karta när Birke är klar med sin kladdkarta... ska även inhandla ett elektronmikroskop för att tyda den! ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du kan väl fixa till synen med någon lämplig mentalistformel? Annars får du rigga till en ÅTERVÄNDO, varianten med STUDS, så jag kan sitta bredvid när du ritar. :wink:

Jag har utgått från något så urgammalt och litetpixligt som den inscannade kartan från EA som finns tidigare i tråden. Det är inget avancerad verk jag skapar utan en sortering av floder, gränser och stort sett kända namn. Jag provar skicka dig kartan senare i dag och om den blir för svårjobbad får vi heller försöka med något du klipper ur din stora Erebkarta eller hur du nu gör när du börjar med ett nytt land.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Karta med namn och beskrivningar skickat till Spelknepe...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag fick kartan som är samma som den ovan (från EASL), men beskrivningarna matchar inte den kartan - eller är jag förvirrad igen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du har fått fel karta. :oops: Men jag har nu skickat rätt! :)

Postar även här:

Bild

MINA MARKERINGAR OCH NAMN

Rött är stadsstatsgränserna exakt så som de finns på EASL-kartan.

Ljusblått är vatten

-stora i mitten är Jaggaracksjön med ön Tretorningen i norr och ön Diamor i söder, i den södra delen av sjön går två näs mot varandra och bildar en mindre sjö kallat Garrikiska sjön

-längst i öster korsar landgränsen Kvulmsjön (som sen rinner ner i floden söder om sjön)

-denna flod söder om Kvulmsjön och som rinner västerut mellan Triska och Hamur heter Wemer

-floden som börjar längst i söder (precis ovanför talet 50 på kartan) och först rinner österut för att sen rinna västerut och mynna Jaggarack/Garrikiska sjön vid gränsen mellan Hamur och Hisskov heter Hamervathna

-floden som börjar i östra Bozsa och bildar gräns mot Nya Arno och Hisskov innan den mynnar i Jaggarack/Garrikiska sjön heter Gimdis

-floden som börjar i östra Triska och rinner rakt västerut ner i Jaggarack heter Raidijrnvathna

-floden som rinner mot sydöst mellan Sanzas och Triska heter Strömstrida

-floden som rinner norrut från Jaggarack heter Maure


Ljusgönt är skog

-i öster ligger Izeskogen

-i väster ligger Morrezeskogen


Gult är åsar/kullar

-en långsmal åsrygg som heter Hisskovitiska åsryggen som sträcker sig från Morezeskogen i norr (som där växer på åsen) till bergen i sydöst mellan Bozsa och Hamur, den bryts endast av floden Gimdis som är grävt genom åsryggen på magiskt vis.

Mörgrönt är träsk

-i stora delar av Nya Arno och i södra Yolev ligger ett träskland som heter Baxar vars gräns i öst är floden Gimdis och i norr Hisskovitiska åsryggen

-i södra Hisskov ligger ett träskområde (där det odlas vattenvete)


ÖVRIGT

Åsar /kullar finns även på EASL-kartan längs med bergen och även uppe i Brikho och Sandzas där de heter Abzural (detta namn skall alltså flyttas norrut på kartan, vilket passar bättre med textbeskrivningen i EASLboken)

Karkazrapasset nordöst om Brikho

Pinhake Klyft där Strömstrida rinner

Dimmiga Dalen som över delen av floden Hamervathna

Ishna eller Ishnaslätten om slättlandet öster om Mercana (kanske kan den salthaltiga jorden antydas med lite vitt?)

I bergen i norra Triska ligger de såkallade Melashes fem röda torn(kanske kan markeras med fem markeringar liggande som spetsarna i ett
pentagram?)

Staden Blerkburg mitt ute på Ishnaslätten

Staden Cyyrdo på norrsidan av Maure (inne i Magilre) mitt emot staden Mercana på sydsidan

Staden Garrika på det östra av de två näsen mellan Jaggarack och Garrikiska sjön

Erfavelklostret som navn på ett kloster/plats längst ut på den udde som sticker ut från Jaggaracks östra sida (mitt emot ön Tretorningen)

Staden Waliton på en ö utanför staden Melorgh
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Starkt jobbat, birke!

Några bagateller:

1. Trodde Kvulm låg i Brikho - men den ligger ju bättre där du lagt den, så inga invändingar.

2. Melorghs öar utgår från kartan på sidan 1 av Spelknepe. Waliton skulle ligga på en av de mindre.

3. Melashes torn ligger i bergen norr om Triskas gräns, alltså tekniskt sett utanför Klomellien.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Klurig karta som inte alls är lik "mitt" orginal". Skulle jag kunna be dig föra över alla de färglada linjerna till denna kartan

http://www.erebaltor.se/other/klomellien.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag skal prova...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Birke! jag bugar inför din storhet!
Inga invändningar alls härifrån!

:D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Jag skal prova...
Ingen ovilja från min sida. Jag öppnade upp allt och lade "din" karta över "min" för att passa in den och upptäckte snabbt att ingenting stämde med måtten. Det skulle nog blivit en ganska hög "nu blev det fel" risk, så istället för att jag ska göra om den tio gånger så är det bättre att du gör rätt från början! :)

Se bara till att få linjerna rätt, så fixar jag detaljerna sen! :)
Senast redigerad av Spelknepe den 2013-02-16 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar