Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Birke: När du ändå är igång - fixa lite större vägar ifall det finns. Även möjligen vägar som går utanför Klomellien
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skall se vilka vi redan diskuterat och sen komma med ett förslag...

Kom gärna med åsikter ni andra!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterat!
Såg precis att jag hade glömt flytta öarna, fixar det nästa gång!

Bild
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Yolev och Hisskov kan klara sig med mindre område.

Grå färg i Hamur duger bra.

Den tänkta förflyttningen av Melorghs öar är precis som birke sade. På den senaste har dock flera öar fallit bort, fyra små skall det vara.

Melorghs arme är fortfarande under produktion, jag skall fila och lägga till en hel del stycken innan den är klar, men jag la ut den innan den var helt klar om det var någon som hade synpunkter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är det möjligens så att du har råkat posta samma karta igen... :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Är det möjligens så att du har råkat posta samma karta igen... :?
Som vanligt - tryck på F5 för att uppdatera! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så var det ja. Mycket fint! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske kan Klomelliens vägnät se ut så här:

http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... kopia.jpg/

Var och varannan stadsstat tycker ju illa om varandra och varken saltslätter eller träsk underlättar för komunikationerna. Flod- och sjövägen är borde vara mycket mer använda. Sen finns säkert mindre vägar och stigar mellan en stadsstats mindre samhällen men för små för att sättas ut på kartan.

Tyck till!!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Stackare som måste kånka malm genom Baxar...

Jag tror nog att Sanzas och Triska har någon sorts handelsförbindelse till lands, men det vet gtjorgo bättre.

Två saker i mitt hörn: ingen tjock röd linje till Melorgh, utan en smal. Melorgh är en avkrok. Ingen linje i närheten av Blerkburg, det ligger avsides, så flytta linjen eller flytta Blerkburg.

Förresten, borde undervattensstäder stå med på kartan?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Personligen tycker jag att man kan skippa landleden mellan Yolev och Nya Arno. Sedan tycker jag inte det ska finnas en led (stor nog för kartan) från Nya Arno/Yolev över myrarna upp i bergen till Hamur. Om det ska finnas en väg mellan Hamur och sydkusten bör den följa bergens fot hela vägen från Hamur ner till Nya Arno. Man passerar visserligen då Bozsas marker men det får man nog stå ut med eller handla via Mercana.

Leden genom Brikho/Karkazra till O tycker jag är väl tjock, gör den tunn istället. Sjövägen bör väl ändå vara att föredra?
Varför går förresten inte leden genom Pinhake Klyft (och vad är det)? Tycks ju rakare till O?

Sedan har vi Karpervathna och Nagnagordalen som leder till Kalklanden.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Fabulastic karta först och främst!

Rörande handelsvägar mellan Sandzas och Triska via Lofernie så är det i huvudsak ickeexisterande. Det finns Loferniska forbönder som handlar med sandzas över strömstrida men de passagerna som erbjuds är små och provisoriska. Triskerna beskattar i sin tur Lofernierna på tribut men går inte över gränsen vid älven. Istället utförs handeln (och plundring) till sjöss.

Från hjärtlandet kring Triska-stad går handeln mycket riktigt ut till Garrika varifrån varorna skeppas ut till Hisskov Bozsa eller Mercanska handelsstationer.

Vägen till erfvavelklostret är eventuellt lite bred men om det finns ett vägnät i triska utöver det som går från hjärtlandet till Garrika är det den här utmärkta handelsleden längs kusten som gäller.

En fråga: Borde Lofernie-kullandskap skrivas in på kartan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Egentligen borde Klomellien bland Erebs civiliserade riken vara ett av de mest väglösa. Det är ett splittrat land bestående av olika stater som mera är riktade inåt än utåt och stora områden är obeboeliga med följden att befolkningen gärna är koncentrerad till ett fåtal större städer. Till detta hör att landet binds samman av floder och sjöar som är mycket lämpade till transport och kommunikation. Färdsel med flodbåt och klomull borde dessutom vara säkrare, snabbare, bekvämare och på de flesta vis bättre än att förflytta sig över land, åtminstone om det gäller handel. Flodvägarna är ryggraden i den statsbildning Klomelliska Unionen utgör och förklarar varför vägarna är så få.

Så vilka vägar finns ändå i landet (klassificerade i liten-mellan-stor)?

*Karavanväg (liten) från Mercana och upp till Karkazrapasset där den vidare (liten) går mot staden O
*Färdselsväg (liten) längs östsidan Maure från där floden börjar (vi behöver namn på en liten hamn eller bosättning här) till Mercana
*Färdselsväg (liten) från Hamur österut genom Nagnagordalen
*Väg (liten) från Garrika till Erfavelklostret
*Lokal men vältrafikerad väg (mellan) mellan Triskastaden och Garrika
*Handel- och pilgrimsväg (mellan) mellan Hisskov och Yolevs huvudstäder som binder de två LV-trogna staterna samman och gör att solvandrare kan ta sig till Erfavelklostret
*Väg (mellan) från Cvyrdo och västerut mot Munzga

Övriga vägar i landet är små lokala kärrvägar och ryttarstigar som inte sätts ut på kartan.

:?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:En fråga: Borde Lofernie-kullandskap skrivas in på kartan?
Vad om namnet Lofernie sätts ut på ytan mellan Izeskogen och Strömstrida och således ligger i södra Abzurals kullandskap? Sen hur var det med Lofermot, var/är det en plats eller mera en återkommande händelse?

Oligarksätena i Triska, skall dessa sättas ut med en slags mindre markering tro?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ska inte Bosza ligga i en krök på floden?

Pinhake Klyft? Karpervathna dal? Vad om dessa? Bör de bergas till för att inte öppna för karavanleder till O och Kalklanden eller varför föredras svartfolksleden i norr? Finns något skrivet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi diskuterade Bozsa och Gimdis tidigare och kom då fram till att staden Bozsa ligger ute på en ö i en biflod till floden Gimdis. På EASL-kartan verkar staden nämligen ligga en bit bort från floden samtidigt som texten beskriver floden som belägen runt Bozsa. Lösningen blev en särskiljning mellan staten Bozsa och staden Bozsa samt en tillagd biflod. Senast är Gimdis förklarad som en skapad flod genom att en bit av Baxarträsket dikades ut. Hur som helst så verkar jag ha missat att markera bifloden på kartan jag skickade Spelknepe...:oops:

Skall åtgärda. Tills vidare kan det gamla förslaget till Bozsa stads utseende betraktas:
Staden Bozsa
Bild
Pinhake Klyft är ett problem som uppstod med den tidiga pdfen om Vargmän. Projektet var en knapp månad gammalt och Klomellien nästan obeskrivet. Tänkte dock ta upp detta i Vargmantråden då djurfolkets ställning i Klomellien bör redas ut.

Karpervathna dal är en annan fråga. Kvulmsjön ligger enligt källorna i södra Melashe och så här blev det på nya kartan. I Kvulmsjön, eller Gudarnas avlöp(?) som den även kallas, fiskas kvulmerkarpen som är berömd bland Erebs finsmakare som Gyllenkarp (vart är mäster Palne Ingvarsson när vi behöver honom?). Här lever svartalfer men jag är lite osäker på om det är dessa eller människor som står för fiskandet. På kartan nu ser Kvulmsjön ut till att vara tillgänglig från båda sidor av Melashe men vi kan kanske lägga till några berg som spärrar vägen mot nordöst?
Skriv svar