Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Om ni kollar på kartan i EASL så är betydliga delar av Hamur låga berg och inte höga (de är runda i toppen och inte spetsiga). När dessa låga berg så täcks av fjällvegetation och i viss grad skog kan de på kartan verka lägre än vad de faktisk är. Möjligtvis kan detta antydas med en gråare färgnyans men jag tycker inte flera berg bör ritas in. Lite av tanken med kartan (som Spelknepe alltså delvis gjort på mitt underlag) är att Hamurs livsnerv är floden Hamervathna och den branta fjälldal där floden rinner.

Angående vad som kan verka vara en ihoptryckning av Hisskov och Yolev så beror detta på att kartan i EASL och den i EAKampanj inte överensstämmer helt. Spelknepe har utgått från den senare som gav Klomelliens placcering i förhållande till övriga länder. För att få plats med allt på kartan måste vissa kompromisser göras vilket därför är fallet med Hisskov och Yolev. Vänta sen till stadsstatsgränserna sätts ut för att bättre se hur det kommer bli.

Det tog mig dessutom en hel dag att anpassa EASL kartan till projektens kartor så jag ser gärna att inga större ändringar görs utan att vara mycket välbegrundade! :x :wink:

Öarna utanför Melorgh borde enkelt kunna flyttas lite. Hur vill du ha dem?
Haha, skönt att slippa försvara sin karta! ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det var så lite så. :)

Skulle du kunna lägga till stadsstatsgränserna? Känns som om de behövs om de sista geografiska detaljerna, och eventuella vägar, skall komma rätt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag fixar!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering!
(Tryck på F5 ifall den gamla kartan fortfarande visas)

Bild
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Sanzas är nu onekligen en stormakt...

Två saker från mig: öarna, och staden K'Trssh. Den ligger på Yolevs mark, inne i Baxar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Efter att ha tittat på kartorna i EA så tycker jag Hamur(staden) flyttas närmare bergtopp i de låga berg de nu ligger vid.

Pinhake klyft behöver smalnas av så att det enbart är floden mellan bergen. Då blir den inget alternativ, speciellt inte om vargmän och dyler inte låter någon passera.
Kvulmsjön bör också omringas av berg. Det skulle stänga dalen som genomfart och dessutom tycker jag det passar med gudarnas anal.

Som det ser ut nu ser Karkazpasset ut som det sämsta alternativet.

Glöm inte att alla berg har pass, de behöver inte betyda hela dalar eller frånvaro av berg på kartorna. Ett pass syns kanske inte ens på kartan utan måste markeras med namn.
Senast redigerad av Mikael den 2013-02-20 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Efter att ha tittat på kartorna i EA så tycker jag Hamur(staden) flyttas närmare bergtopp i de låga berg de nu ligger vid.
Du menar att staden Hamur bör flyttas en aning upp i den bergsida där den redan ligger (med sagolik utsikt över södra Klomellien)?

Annars låter modifikationerna rimliga. Skickar ett kartförslag till Spelknepe med dessa och övriga.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Läste just att Dimmiga dalen ligger i Klomellerbergens södra delar, inte Melashebergen.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Vargmännen accepteras och är en del av samhället i Melorgh (men är inte integrerade på samma sätt som svartalferna).

Mercana kan också tänkas acceptera vargmän.

Annars ser det lite mörkt ut för hårbollarna...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Läste just att Dimmiga dalen ligger i Klomellerbergens södra delar, inte Melashebergen.
Säker? Inga tvetydigheter eller inkonsekvenser där vi kan komma undan med att et egentligen betyder "...södra Klomelliens berg..." eller liknande?
Hmm, borde ha kollat bättre men hittade tidigare i tråden någon som källanvisade till södra Melashebergen.

Kvulmsjön istället då förlagd i den dal som befinner sig rakt västerut för staden Brikho helt inne vid landsgränsen mot Magilre och precis under texten Klommellerb...? Om nu sjön även kallas Gudarnas avlöp kanske den heller inte behöver någon flod som rinner därifrån?

Sjön i södra Melashe kan vi eventuellt fylla igen eller döpa om till något helt annat. Förslag?


Spelknepe: Skickade alldrig korrkartan jag lovade i förra inlägget då jag tänkte vi bör reda ut frågan om Kvulmsjön först.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vänta Birke. Sjön och Dimmiga dalen är olika platser. Jag har ingen större invändning mot sjöns läge, men flytta den du. Dimmiga dalen ska dock ligga i Klomellerbergen.

Sedan så ska Triska vara Klomelliens till Arean största stat. Det ordnas väl lättast genom att krympa Sanzas utan att någon annan stat blir större än Triska.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Instämmer med föregående talare om Triska och Sanzas - om det går vad gäller floder och så.

Kvulmsjön - svartalferna sköter fisket, det står tydligt. Den ligger i östra Klomellien, vad det nu betyder. När jag beskrev skränkråkorna placerade jag den i bortre Brikho. Jag föreställer mig den som ganska liten - en prick, inte en blå bit på kartan.

Om handeln över Brikho inte är mer än en rännil så kan inte Handelsvägskompaniet och Kornelio vara ett ledande handelshus i Mercana. Inga invändingar från min sida, men det blir konsekvensen.

Dimmiga Dalen, vars placering jag inte har någon åsikt om, föreställer jag mig som ett knivigt ställe. Det kan inte vara så att ingen gått in och återvänt. Men orienteringen kan skicka tillbaka dem till utgångspunkten i dimman. Magi kanske fungerar osäkert. Den är förmodligen ganska svår att ta sig till till att börja med. Det kan vara lömska hål i marken. Drakar kanske gör besök. Allt saker som försvårar utredandet av huvudmysteriet. För, ärligt talat, tänk er att ett gäng stöddiga trollkarlar med riddare framför och bakom tågar in där 390 eO. Om de försvinner så tror jag inte att någon RP vill följa efter, eller har en chans...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ny karta skickad till Spelknepe.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:
gtjorgo skrev:En fråga: Borde Lofernie-kullandskap skrivas in på kartan?
Vad om namnet Lofernie sätts ut på ytan mellan Izeskogen och Strömstrida och således ligger i södra Abzurals kullandskap? Sen hur var det med Lofermot, var/är det en plats eller mera en återkommande händelse?

Oligarksätena i Triska, skall dessa sättas ut med en slags mindre markering tro?

Tycker det ser bra ut som det gör nu. Lofermotet hålls och hölls i orten Grenås i mitten av Lofernie. Denna ort torde dock vara för liten för att utmärkas på kartan mer än i kulturhistoriskt syfte:)

Oligarkätterna är kanske endast intressanta i en Triska-specifik kontext och inte på huvudkartan. Ättesätena består i huvudsak av långhus med närliggande befästning och någon liten by.



passar på att ge en eloge igen till kartan spelis gjort och de som pushat in info om den!
Skriv svar