Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Frusen amöba skall inte främst ses som en maträtt utan som ett partytrick.

Det blir komiska skrik när gästerna plötsligt ser något kräla i glaset.

Vilka gäster är smarta nog att se skillnad på amöba och is?

Vem är mesig och slänger ut drinken? Vem är macho och tar död på amöban med en grillgaffel? Vem är sedan stöddig och sveper den hel?

Och vilka stackare sväljer en frusen amöba som sedan tinar i magen?
Och vilka håller god min medan det pågår?

Och vem klår upp värden och värdinnan?

På det här och andra sätt testar Mercanas överklass varandra.
Den som är rik står för fiolerna och kompenserar genom att stå för tricken.

Gust Gombastur är en smart man, och är ofta ute på affärsresor.
Otte Cusmar är också en smart man - och stannar hemma och skyller på arbetsbördan.
Haliban Nusemang är en smart man och har rykte om sig att vara mycket hämndlysten, så honom skojar man inte ostraffat med.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Frusen amöba måste vara mycket dyrt. Jag kan bara tänka mig att det är genom stark magi den hålls frusen under den långa transporten från Hamurs bergstrakter till Mercanas bord. Klomelliska vintrar är inte kalla nog och frusen mat serveras helst på sommaren. Inkomstmöjlighet för Bozsa?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Detta vore ju en klassisk form av magi-gren som Bosza nu visar stora kunskaper i. Fokuset ligger mera på "vardagliga" former av hushållsmagi mer än på att välta torn. Inkomster som inkommer via skönhetspreparat, kyla, värma rum etc.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:Kan man tänka sig att karpervathnadalsborna är en slags lydstat till Triska likt Lofernie? De betalar tribut till oligarkerna och dyra tullar på den fisk (och andra varor) de fraktar nerför Wemer. Triskerna med sina stridsklomuller borde ju kontrollera Wemer åtminstone ner till där Hamervathna ansluter?

Förmodligen är det Huset Gombastur nere i Mercana som köper upp gyllenkarpen. De verkar ju gilla udda matvaror så som frusen hamuritisk jätteamöba...

Innevånarna kring Karpervathnadal, kallas för "forsens folk" men särskiljs från Lofernierna av att de inte haft en stat förut eller en samlad politisk rörelse. De består till största del av hamuriter på flykt från olika fraktioner/skrån/gillen i bergsstaden men också hamuriter som sökt sig till nya jordplättar att odla och säkrare inkomster än guldvaskning.
Forsensfolk betalar tribut till oligarkerna, Främst ätten Vildbete, för att fara sina varor nedför Wemer. De vet själva inte riktigt vilka exklusiva varor de är i besittning utav och huvuddelen av profiten går till handlare i Mercana.


Låter detta rimligt?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jodå. Även om de hört hur dyrt deras varor säljs i Mercana, så har de inga bra transportmöjligheter. Mercanierna är också bra på att vänta ut folk, och att spela ut dem mot varandra.

Kan det inte gå att transportera amöbais i större isblock?
Kanske någon sorts behållare under pråmarna, så att Maures kalla vårvatten kan kyla utan att spola.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Forsens folk/Forsfolket låter bra. :)

Borde kunna gå att kyla frysvarorna med block av orghinsk ädelis (som aldrig smälter). Dyrt, men om amöborna tinar vore det ju inte så bra...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad skulle "forsens folk" heta på narguriska Birke?
Jag kan "triskifiera" det sen om jag har någon grund.
:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

guhr betyder, i lite vid betydelse, "folk" på urspråket narguri. Osäker på om jag har skapat ett ord för "fors" men skall kolla. Avani betyder "sjö/större vattensamling" men det blir inte helt rätt. Återkommer.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:guhr betyder, i lite vid betydelse, "folk" på urspråket narguri. Osäker på om jag har skapat ett ord för "fors" men skall kolla. Avani betyder "sjö/större vattensamling" men det blir inte helt rätt. Återkommer.
Kanske kan man stjäla gotiskans "ahwa" eller fornhögtyskans "aha", som båda betyder flod. Ahwaguhr för forsfolk klingar rätt väl i mina öron.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Torquemada skrev:Kanske någon sorts behållare under pråmarna, så att Maures kalla vårvatten kan kyla utan att spola.
Maure borde erbjuda något/några slags hinder mellan Hamur och Mercana som gör klomeller så värdefulla jämfört med pråmar. Detta kan antingen vara stora grunda sankmarker eller ett antal forsar/vattenfall (eller bådadera). En lastad klomell kan enkelt ta sig förbi sådant medan båtar måste bäras.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Klomeller är starka nog att simma uppströms.

Pråmar som måste dras uppströms är annars utelämnade åt strandmakternas välvilja, och att alla broar och vägar är intakta.

Högre upp i Hamur kan det också bli tal om att klättra uppför fallen.

Från Hamur och till Mercana är det nog enklare att åka pråm.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Och i det sanka markerna utöver de utmärkta floderna så kan klomullerna ta sig fram som terrängfordon. därtill tar de sig som nämnts uppströms.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Den militära betydelsen av en manövrerbar klomull gentemot en strandbunden pråm inte att förglömma. De här städerna är ju inte alltid helt ense om tullsatserna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Kanske kan man stjäla gotiskans "ahwa" eller fornhögtyskans "aha", som båda betyder flod. Ahwaguhr för forsfolk klingar rätt väl i mina öron.
Föreslår då Ahvaguhr eller Ahaguhr. Jag har använt aw/ahw i flera olika narguriska sammanhang och haft vatten/floder/sjöar i tankarna (mycket viktiga företeelser i nargurernas äldsta kultur, den ur-narguriska gudinnan Nahriguhr uppstod bl.a. enligt myten i en vattenkälla). Bokstaven w försöker jag behålla för ur/grund-språket narguri och mycket gamla ord för sen att låta v användas i nyare varianter av språket. I Klomellien talas sydnarguriska språk/dialekter så då borde ahva vara lämpligt eller aha (där v'et har fallt bort).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klomuller för att dra pråmar och båtar uppströms låter rätt. Även bra där flodkanterena är sänka och inte kan bära några landburna dragare. Lätt också att dra loss om man skulle fastna i något.

Hur kan då flodtrafiken i Klomellien tänkas se ut? Vilka stater färdas på floderna? Och vilka använder klomuller som dragare och vilka sätter torn på deras ryggar?
Skriv svar