Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Adragoor skrev:Skogselefanter: Helt vita och mycket keliga enligt monsterboxen. Hmm... Kanske Klomelliens elefanter är av annat ursprung. Vill minnas att det diskuterades om småväxta rovdjurstandade elefanter för några år sedan. Kanske är det sådana man tränat till strid. Keliga elefanter känns ju annars inte som idealiska för strid.
Beror på hur stora dessa vita keliga elefanter är. Tycker de om att lägga sig på en (som min hund) och väger tre fyra ton så kan det ju innebära en del problem för föremålet för kelsjukan.

Men skämt å sido. Min tanke var mer regelrätta elefanter typ den europeiska Elephas antiquus. De levde både i skogar och på stäpper och fanns i europa i två miljoner år eller mer fram till för ca 100000 år sedan.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ephant.jpg

De största exen mätte en dubbel afrikansk elefant men jag tänkte mig mer i storlek som indisk elefant. Det svenska namnet är skogselefant. Det engelska namnet "Straight tusked elephant" kommer från deras förhållandevis rakt utstående betar....lite som spjut faktiskt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Klomellien - 100 sidor! Vem kunde tro det! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har ingenting emot udda elefanter i något land, exempelvis finns dvärgelefanter på Caddo, stridsmastodonter i Nargur och (elefantstora) indriker i Furgia. Men Klomellien har redan sin beskärda del av fantastiska och utstickande inslag i sin fauna: jättesköldpaddor med stridstorn, halvlängdsmän ridande på emuer, civiliserade svartfolk, Melorgh...

Kan inte halvlängdsmännen bara få vara halvlängdsmän och speciella nog i sig själv med tanke på att de har en självständig statsbildning som de med upprätthåller med sin unika förmåga att bedöma andra folk och vanlig handel med sina odlade och förädlande jordbruksvaror?

Kanske kan elefanterna finnas i östra Zorakin som ett resultat av en rymning från ett privat menageri en luksilisk tidigare solfarare i Soluna haft? Eller hos en västjorpagnisk furste? Vill inte säga nej till en idé som kan fungera bra men Klomellien börjar bli en rätt tydlig lapp på det lapptäcke vi väl inte vill ha?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag kan nöja mig med emukavalleriet, legosoldater och underjordiska gångsystem som försvar.

De små rovdjurselefantinerna fanns inte de i Magilre? Då kan de finnas i Klomellien också. Jag har inget emot stridstränade elefantiner som inte har ryttare utan kan styras genom hornstötar och kommandon från sina tränare...känns dock som trubbiga och kanske som Birke säger onödigt med ytterliagre en konstighet i Klomellien. HLM-statens försvar måste dock förklaras på något vis.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Gissar att elefanterna också är nedröstade... :lol: ....fast jag kan inte påstå att jag är ledsen. Skämt åsido. Torquemada en poäng....man bör hitta en förklaring till varför inte Sanza sluktats än. Men inte ens jag kommer rösta på elefanter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det tänkas att Mercana skyddar Sanzas?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Varken Brikho, Addiaska eller Triska gränsar direkt intill varandra. Alla tre är krigiska. Ibland rent av expansiva (Addiaska iallafall). Och alla gränsar intill Sanza. Sanzas kärnområde har vissa naturliga barriärer. Men ska jag vara ärlig ser jag inte dessa som tillräckligt svåra hinder för att förhindra plundringståg.

Kärnan i Sanzas försvar bör ligga i Halvlingarna (bågskyttar, slungkastare och...eh..emuryttare). Till det kommer (kanske) en liten hård kärna av dvärgar (tungt infanteri) och vargmän. Men det råder fortfarande taktisk obalans i en sådan här för att kunna stå emot en invasion i längden. Min tanke är att deras legosoldater helt enkelt återfinns i just Triska, Addiaska och Brikho. Dessa tre har tre saker gemensamt. Sin avsky för varandra, sin benägenhet för krigisk "tävlan" och sin gemensamma gräns i Sanza. När Brikho invaderar Sanza vänder sig Sanza till Triskerna (om floden står låg) eller Addiaska. Om Addiaska får för sig att de vill utöka sina domäner i Sanza vänder sig Sanza till Triska eller Brikho. Och om Triskerna...ja ni förstår. Alla dessa tre parter avskyr varandra naturligt alltför mycket för att komma överens om att gemensamt anfalla Sanza. Och vare sig Brikho eller Triska skulle vilja se Addiaska som härskare i Sanza. Det skulle beröva båda deras favoritplundringsområde.

Det ger dessutom Klomellien en utmärkt arena för att låta Brikho, Addiaska och Triska att ta ut sina aggressioner och sina styrkor mot varandra vilket gör övriga stater (Mercana, Hamur, Hisskov mfl) nöjda.....så nöjda att de sannolikt sponsrar Sanzas inköp av legoknektar från dessa stadstater. Dessutom finns utmärkta ödelagda platser att kanalisera sådana strider på som sumpmarker, saltslätter etc där inget värdefull riskerar att förstöras (ja...förutom då ett antal saltbassänger)...som halvlingsbyar eller tobaksodlingar. Följden bör då också bli att några av Klomelliens främsta diplomater möjligen står att finna i Sanza.
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-04-15 23:34, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Kan det tänkas att Mercana skyddar Sanzas?
I viss mån...men Sanza har vissa konflikter med Mecana också. Tullen på floden framförallt. En terrorbalans mellan Triska, Addiaska och Brikho om deras intresse i Sanza (som i sin tur får bidrag från Mercana och Hamur för att köpa legoknektar från respektive stadstat - enligt principen min fiendes betalda fiendes fiende är min vän) är nog en troligare förklaring. Möjligen kan det rent av vara så att Mercana hetsar Brikho att falla in i Sanza för att få Sanza att ta in legoknektar från Addiaska. Och på så sätt lättar Addiaskas tryck mot Mercana.
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-04-15 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Fraxinus ideer stämmer överens med mina.

Betänk även att Addiaska expanderat kraftigt de senaste åren och att gränsen mot Sandzas är förhållandevis ny. Kanske var området mot Maure tidigare en egen stadsstat som nu tagits över? Ofta ser vi kanske gränserna som mer statiska än de kanske varit historiskt i klomellien?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kan mycket väl vara så att den svarta legionen finns och består av legoknektar under svarta fanor. Den har fått sitt namn efter första gången Sanza tog in svartfolk (vättar) för att mota ett angrepp från Addiaska. Därefter har namnet bitit sig fast? Vilken tillhörighet legoknektarna har idag kan dock skifta...(eventuellt?)...beroende på vem angriparen är. Torquemada får tycka till om det rimmar med hans tankar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Intressanta tankar Fraxinus, både angående hur halvlängdsmännen använder sina fiender mot varandra och hur namnet på den fasta legostyrkan som kämpar under svarta fanor har uppstått.

Angående Addiaska så är ett hot härifrån av relativt nyare datum. Denna stadsstat uppstod först för bara 100-130 år sedan och innan dess fanns (åtminstone vad vi vet) ingenting annat här än salt och obygd. Maurefloden delade ett stort slättland som sträckte sig från Abzural till kusten. Civilisation fanns uppe vid Mercana och nere vid södra Jaggaracksjöns stadsstater. Hur bebyggd och befolkat Addiaska har hunnit bli på dessa hundra år är en fråga men det kan ju tänkas att kungamakten tidigt drog upp en ganska framskjuten gräns just vid Maure då den utgör ett naturligt hinder. Ett nästa steg i expansionen vill vara nästa saltslätt för att sen nå det fruktbara Abzural. Än så länge ligger gränsen vid Maure och Addiaska är sedan drygt tjugo år involverad i både inbördes strider om kungatronen och konflikten med Mercana som nyligen gått in i ett allvarligt skede. Addiaskas mål är troligen att erövra Sanzas men kungen går nog hårt in för att hans vasaller skall ägna sig åt mera akuta saker än att jaga rotfrukter och tabak djupt inne i Abzural. Att ta över mark och etablera sig som landägare är heller inte gjort i en handvänding och inte utan att binda upp soldater som kan kontrollera befolkningen.

Sanzas gränser är dock äldre än Addiaska, även om de troligen inte gick helt framme vid Maure från början. Sanzas ingick 374 eO en allians med statdsstaterna Hisskov och Garrika (som nu er erövrad av Triska) i vad som blev början till Klomelliska unionen. Anledningen till detta förbund var att tillsammans stå stärkare mot då två yttre makter. Den ena makten var Mercana som hade börjat få en väldigt stort inflytande på handeln i Jaggaracksjön. Den andra makten var Bozsa vars magiker hade börjat kräva tribut av de ikringliggande stadsstaterna och försökte etablera ett slags magiskt styrd överherredöme i södra Klomellien. När Sanzas ingick i denna unionen bestod förslagsvis deras territorium av den nuvarande statens områden längst i sör ner mot Jaggarack (notera att en tredjedel av ön Tretorningen är sanzisk) och följde sen Abzurals västgräns norrut. Något Brikho fanns inte då (stadsstaten utropades först 564 eO) men vättarna fanns nog och utgjorde en naturlig avgränsning på sitt sätt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag tycker att diskussionen låter bra. Den Svarta Legionen kan ha ett inslag av svartfolk istället för att domineras av dem.

Sanzas kan tillåta Triska eller Addiaska eller t.o.m. Brikho att passera väl valda korridorer av sitt territorium för att kriga mot de andra - helt fri passage är alldeles för farligt strategiskt sett. Sanzas kan vara valplats för norra Klomellien.

Elefanterna hade varit kul men hade kanske blivit lite väl exotiska. Fast jag har förstås Trakorien som måttstock för en bra nivå av det fantastiska, och där är vi inte än (Eniaken, skolopoder, raugoner, skecker, Rahbdorana, Kargomväggen, Chrax, Flygande Ö, Shamash finger, Krindenland, Remuntra, Voag Aspee, stad under isen, shagulitexperiment, älvorna i södra saphyna, den förmörkade ön, människojättarna på Palamux, magnetiska områden, Banzikan, horder av odöda, luftskepp, Hoxoh, udda monster på centrala Paratorna).

Ett problem för Sanzas är dock att även om grannarna hatar varandra så hindrar det inte opportun plundring - om Brikho anfaller i norr så väntar Triska ett tag och går sedan mot en oförsvarad gräns.

Plundringen föreställer jag mig sker enligt Dennis Mores senare modell. Ta guldet - lämna lupinerna. Och halvlingarna har guld undangömt, det gäller bara att hitta det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enligt EA-Spelarboken s. 35 består befolkningen i Sanzas av endast 75 % halvlängdsmän. Vilka är de övriga 25 %?

Människor från de övriga stadsstaterna som getts land kring små gränsbefästningar efter avtjänat soldattjänst? De har bildat familjer och uppnått statsprivilegier hos Rådet i Sanzasstaden mot att de bor kvar vid gränsbyarna och fortsätter skydda staten?

Vargmän har varit på tal i Sanzas men detta är ett nomadiserande folkslag och frågan är om eventuella stammar eller flockar räknas till befolkningen? Möjligtvis jagar vargmän både längs Melashebergens västsluttningar och kanske även ute på Ishnaslätten men frågan är då om de har något att göra med halvlängdsmännen annat än ömsesidigt låta varandra sköta sitt?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Tänkte inte riktigt att de olika parterna får fri lejd. Mer att Sanza hyr in en part när den andra eller tredje parten anfaller. Det behöver dessutom inte kosta så mycket. Tanken att få puckla till riddare från addiaska lockar sannolikt vättarna i brikho något oerhört. Dessutom måste man göra klart för plåtburkarna att det bara är brikho som har rätt att plundra småfolket. När brikho plundrar sanza hyr man in huskarlar från triska eller folk från addiaska som inget hellre vill än att krossa lortingarna och få möjlighet till ädel strid på slagfältet.
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-04-16 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Minns jag rätt var tanken att övrig 25% var just dvärgar och ett par större flockar vargmän.

Fd legoknektar som valt en bit land som betalning för tjänst i svarta legionen kan givetvis också ingå i dessa 25%.
Skriv svar