Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kanske borde läggas in under monster och män men: hur fort rör sig en klomull i dels vatten och dels på land? Någon uppskattning?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev:Kanske borde läggas in under monster och män men: hur fort rör sig en klomull i dels vatten och dels på land? Någon uppskattning?
Klomullen rör väl sig ungefär lika snabbt som ett skepp i vattnet, annars skulle det knappast vara någon fördel att använda sig av dessa.
På land tar den sig nog bara upp för att parning och äggläggning vilket gör att den hasar upp en bit på stranden mycket långsamt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag vet inte riktigt hur snabb den kan tänkas vara, men den är inte nödvändigtvis snabbare än ett skepp. Klomullen har ju andra fördelar - den är stark och drar tunga lass, den tar sig över hinder, och till skillnad från seglare så tar den sig fram i alla väder.

Och så kommer den ju färdigbyggd ur ägget :D

Jag hälsar landets heraldiker.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Den fungerar m.a.o.lite som en jeep eller vessla (fordonet) gör till lands fast i våtmarker?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Torquemada skrev:Jag vet inte riktigt hur snabb den kan tänkas vara, men den är inte nödvändigtvis snabbare än ett skepp. Klomullen har ju andra fördelar - den är stark och drar tunga lass, den tar sig över hinder, och till skillnad från seglare så tar den sig fram i alla väder.
Jo, det förståss. Jag tänkte mer på att de användes i krigs och piratjakts verksamhet - stridsklomuller.
Torquemada skrev: Och så kommer den ju färdigbyggd ur ägget :D
Den måste väl ha mat i ca 40 år innan den kan börja användas till enklare uppgifter och ytterliggare 80 innan den blir helt färdigvuxen, sködpaddor växer långsamt.
Förresten om de är havsskölpaddor måste de växa upp till havs och infångas då i lämplig ålder för att tränas. Viktigast är att träna bort dykreflexen :D
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag tänkte mest på att klomuller kan brukas av folk som är usla båtbyggare eller har brist på trä. De är ju knappast billigare i drift.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Dom brinner dåligt också. Och kan säkert bita sönder relingar och mastar eller försöka borda/ramma skepp. Och ser otäcka ut. Ytterligare några fördelar mot skepp ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Finmanövrering lär de ju ligga bra till på i jämförelse med både segel och rodd skepp.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bilden av den tornförsedda klomullen i EA-boxen, någon som vet om den finns att länka till någonstans?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Den fjärde bilden var nästan för inspirerande.
Femte bilden är dock en katastrof som väntar på att inträffa.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag har just skannat Ereb-bokens klomull. Vart skall jag skicka den?
Snabbt svar, det stora åbäket gnager pixlar från angränsande filer :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inscannade bilder kom vi fram till att inte använda utan upphovspersonens tillstånd så vi behöver antingen en sådan eller en plats att länka till där bilden redan finns. Upphovsrätt har en egen tråd under Information & Regler där det går att läsa om detta och för bilder/illustrationer spesifikt har det diskuterats här:

viewtopic.php?p=21220#21220
viewtopic.php?p=27100#27100

Klomullbilden tror jag har illustrerats av Marc Grieves men jag vet inte om vi någonsin frågade honnom...

Men behåll gärna bilden lite till på din dator ifall vi kommer fram till att den går att använda! :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Jag trodde bara att någon som inte hade sett den behövde den som referens. Min skanning är ändå för ful för att läggas upp här - det är svårt att få det snyggt utan att bryta ryggen på boken...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

ja. Min barbia-bok (siratsias vita formelbok) består mer eller mindre av en ica-kasse lösa blad.
Skriv svar