Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Klomellien

Inlägg av Spelknepe »

Dekorerad karta: https://www.erebaltor.se/forum/download ... &mode=view

Svart-vit karta: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 430#p51430

Karta med nya städer: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 388#p51388

Senaste karta
Bild
Klomellien

Tidigare karta
Bild
Klomellien

Tidigare karta
Bild
Klomellien

Tidigare karta
Bild
Stadsstater

Senaste kartor (beskrivning: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 749#p26749)

Bild

Bild

______________________________________________________________________

Ansvarig:
Senaste uppdatering: -

/Spelknepe
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:03, redigerad totalt 3 gång.
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Har aldrig hört nåt om detta land. Precis som palinor och nargur just nu framträder som några av erebs häftigaste kanske detta oxå har potential.

Utmärkande för landet är ju den stora flod som ringlar sig igenom lansdskapen. Tänker mig en Rhen som har grävt sig ner hundratalet meter och kantas av borgar var och varannan kilometer. Farbar för båtar. Det gäller att det finns nåt värdefullt att transportera upp eller ner, annars vill ju ingen bygga borgar.

Kasenubarbarer i söder? GAnska fredligt magilre i väster. Vad finns norr om bergen?

Religion?

Ska läsa vad som står i historietrådrna och återkomma. Vad finns annars skrivet om detta land i texterna?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Invånarantal: 125 000 x10
Befolkning: 70% människor, 15% halvlängdsmän, 8% ankor, 5% dvärgar, 2% vargmän
Huvudstad: -
Stadsöverhuvud: -
Styrelseform: Union av elva självstyrande stadsstater
Exportvaror: Timmer, salt, järn, hantverk, pärlor
Importvaror: Tyger, livsmedel
Välstånd: Varierar mellan de olika stadsstaterna
Armé: Var.
Religion: Flera olika, bl a Lysande Vägen

Landet har jättelika sköldpaddor som används ungefär som olifanterna i SoR. Kolla in befolkningsstatistiken!

Källa: SL-boken, sidan 69.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Klomellien är ett slags union av 11 självständiga stadsstater... Det finns ett helt kapitel om det i EA-boxen...
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Ett medelland som verkar ha det mesta.
Sköldpaddorna verkade fåniga först, uhhh, livsfarligt med en nästan stillastående bur på ett sköldpaddsskal. Men sedan gav det mig en bild av kustlinjen.

Jag tänker mig mkt långa, djupa, släta sandstränder. Långgrunt. Starkt tidvatten. Sköldpaddorna lägger sina ägg här. Människorna skyddar dom.

kanke lite sydenglands kust. Små öar en bit ut med borgar på som bara går att nå under ebb, och tidvattnet kommer fort.....

Sköldpaddorna är mästare i denna terrängen.

Nu har jag förståss inte EA-boxen eller SL-boken. Det motiverar en allmän fråga. Hur hårt styrda är ni av officiellt material.

Har skummat historietråden. Landet verkar ju nästan sakna historia. Det enda som stod var ju koloniseringen och några dvärgar som förslavades och flyttades till trakorien. Ska läsa noggrannare.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Grom skrev:Ett medelland som verkar ha det mesta.
Sköldpaddorna verkade fåniga först, uhhh, livsfarligt med en nästan stillastående bur på ett sköldpaddsskal. Men sedan gav det mig en bild av kustlinjen.

Jag tänker mig mkt långa, djupa, släta sandstränder. Långgrunt. Starkt tidvatten. Sköldpaddorna lägger sina ägg här. Människorna skyddar dom.

kanke lite sydenglands kust. Små öar en bit ut med borgar på som bara går att nå under ebb, och tidvattnet kommer fort.....

Sköldpaddorna är mästare i denna terrängen.

Nu har jag förståss inte EA-boxen eller SL-boken. Det motiverar en allmän fråga. Hur hårt styrda är ni av officiellt material.

Har skummat historietråden. Landet verkar ju nästan sakna historia. Det enda som stod var ju koloniseringen och några dvärgar som förslavades och flyttades till trakorien. Ska läsa noggrannare.
Gillar dina tankar, helt klart. Själv ser jag Klomellien lite som Trakorien, alltså en väldigt dynamisk men liten region som trots mäktiga inrikesmakter inte påverkat omvärlden nämnvärt.

Officiellt material, ja. Vår policy är att bara ändra i nödfall eller om ändringarna är hästlängder bättre än orginalet. Man kan väl säga att så länge man är trogen temat kan man utveckla det ganska mycket.

Just när det gäller Klomellien tror jag att man kan lägga till i proincip hur mysket som helst utan att man våldför sig på orginalet, eftersom det knappt beskrivs alls.

Jag kan slänga ihop en sammanfattning av materialet i EA ikväll och posta här.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag kan slänga ihop en sammanfattning av materialet i EA ikväll och posta här.
Bra, gör det. Det sägs att självaste Brior Brådfot inspirerades av en klomellisk magisters avhandling om Klomellien. Så den måste vara bra! :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag har tagit mig friheten att jämka regionen för att det ska bli roligare att skriva sammanfttningen. Inget bryter mot källorna men ibland tolkar jag texten på ett annat sött.

Klomellien
Regionen är en löst sammanhållen statt som styrs av den Klomelliska Unionen. Det är handelsstadens Mercanas handelsråd som står i spetesen för unionen. Unionen styrs i övrigt av 11 rådsmedlemmar som alla representerar en region, ett folk eller annan makt som ev en eller annan orsak är av betydelse för Klomellien. Mest uppseendeväckande i omvärldens ögon är att orchhövdingen Gaaurk förlänats en plats i rådet. De 11 rådesmedlemmarna och deras respektive regioner ligger ofta i krig med varandra och intrigerna tycks vara den viktigtigaste ingridiensen vid rådsmötena.

Klomellien grundades av joriska oliktänkare som flydde Jorpagna under 800-talet fO. Redan då var klomellien befolkat av främst svartfolk, men även flera starka vargmannastammar. Klomellien drabbades nästan inte alls av 3:e konfluxen och en säregen blandkultur frodades därför i Melashbergens skugga. Under en tid var Klomellien något av en vallfärdsort för nekromatiker och det finns en mängd förfallna akademier från den tiden.

Klomellien ligger väl skyddat bakom en väldig bergskedja och det är sannolikt anledningen till att riket aldrig spelat någon roll i historien eller alls märkts av. Det och inre stridigheter. Klomellien genomskärs av floden Maure. Floden mynnar ut i Gryppas vik vid staden Mervcana som klyvs av den. Stadens norra bank erövrades av piraten Gryppa Gultand och såldes till Magilre.

Landet har ingen enhetlig religion utan en mängd gudar tillbeds, som exempelvis Olem den late, som tros vara djupt uttråkad av sina skapelser varför dess tillbedjare gör allt de kan för att roa Olem. Avarter av såväl Lysande vägen och Aesirsyrkan återfinns inom rikets gränser.

Även om man knappast kan tala om ett enhetligt folkslag karaktäriserar klomellerna av att de är kärva krigare. Legosoldater har alltid gott om kneg hos någon av rikets många furstar.

Det här upplever jag som kärnan i Klomellien och det går ju att bygga vidare hur mycket som helst kring detta.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mest uppseendeväckande i omvärldens ögon är att orchhövdingen Gaaurk förlänats en plats i rådet
Hmm... vart hittade du detta?
Under en tid var Klomellien något av en vallfärdsort för nekromatiker och det finns en mängd förfallna akademier från den tiden
...och detta?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:
Mest uppseendeväckande i omvärldens ögon är att orchhövdingen Gaaurk förlänats en plats i rådet
Hmm... vart hittade du detta?
Under en tid var Klomellien något av en vallfärdsort för nekromatiker och det finns en mängd förfallna akademier från den tiden
...och detta?
EA´s spelarbok. Namnet Gaaurk slängde jag ihop själv, men i övrigt stämmer allt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det där med nekromantiker kommer från "vad magikern säger" i spelarboken...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

EA´s spelarbok. Namnet Gaaurk slängde jag ihop själv, men i övrigt stämmer allt.
Har kikat igenom Spelarboken om Klomellien samt Spelledarbakon om Klomellien och hittar inget om att en Orch skulle sitta i rådet?

:neutral:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:
EA´s spelarbok. Namnet Gaaurk slängde jag ihop själv, men i övrigt stämmer allt.
Har kikat igenom Spelarboken om Klomellien samt Spelledarbakon om Klomellien och hittar inget om att en Orch skulle sitta i rådet?

:neutral:
Rådet förutsätter att det finns ett övergipande organ som styr riket. En union kräver något liknande. En stat är en svartfolkstat (Brikho) men statsöverhuvudet kan ju lika gärna vara en människa eller vad som helst. Spelar ju mindre roll. Konceptet finns där redan och hur man hatarar det är väl först och främst upp till den som plockar upp den klomelliska handsken? Iaf sticker tydligen staten i utlänningars ögon, eller hur det nu var formulerat.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vid en snabb översyn hittar jag inget om att Klomellien överhuvudtaget har ett samlat styre i form av ett råd... Snarare sägs bara att ett antal självständiga stater (11st) ingår i en löst sammanhållen union varav Mercana är den mäktigaste.
Var står det om rådet... Jag kanske bara är småtrött och missar det.
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Gillar detta. Man får en bild av ett land som klarar sig själv i det mesta. En smältdegel som har fullt upp med sig själva med klarar ett angrepp utifrån galant om man enar sig. Skönt med svartfolk i rådet.
Ganska pragmatiska kanske.
Mkt halvlängdsmän som sköter jordbruket och gräver gångar. Gör det ännu svårare att evrövra. Svårtillgänglig kustlinje(ebb o flod) som De ransardiska långskeppen? ogärna raidar.
Hårdföra dvärgar i bergen som sköter metallerna. Saltgruvor?
Vargmän i skogarna.
Religions och rastolerans.

Hyfsat rikt? Tolerans är mkt lättare när det går bra och man inser att man tjänar mer på att samarbeta än slåss. Smågnabbas gör man ju dock i de flesta familjer.

Lite känsla av italienska stadstaternas stridigheter. Ibland krig med legohärar, ibland sköldpaddstävlingar om äran men alltid lika mkt engagemang och rivalitet.

Som koloni kan det dock bevarat mkt av det gamla Joriska kulturen precis som vår världs kolonier ofta gör.

Nekromantiker har det tufft idag, var ska de annars bo?

Varifrån kommer namnet? En sammansättning av kloer och melier? annat?
Skriv svar