Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Annat roligt ar att kladda på Spelknepes kartor. Har har ni stadsstaterna i Klomelliska Unionen:
Är detta något jag borde ange på de större (riktiga) kartorna?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Spelknepe skrev:Är detta något jag borde ange på de större (riktiga) kartorna?
Jag tycker att stadsstatgränserna borde synas på alla Klomellienkartor, men att de inte borde synas på världskartor. Generellt sett, alltså.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Albrekt skrev: År 900-850 f.O.
Joriska fiskare koloniserar kusten längst in i viken mellan provinserna Aidne och Drylo (Gryppas vik). Många av dessa är oliktänkare som flytt Jorpagna. Det är ett hårt liv med ständiga strider mot svartfolks-, och vargmänsstammar. Platsen kallas Catonave.

År 621-620 f.O.
Joriska legioner från staden Catonave går in över Ishnaslätten och upp i bergen för att en gång för alla krossa svartfolken. Efter hårda strider får jorerna kontroll och Catonave styckas av från Magillia för att bli centralort i den nya provinsen Mercana.

År 600-598 f.O.
Jorpagna faller i den tredje konfluxen. Magillia tar kontroll över Catonave ”i kejsarens frånvaro.”

År 595-560 f.O.
En självständighetsrörelse växer i Catonave, då adeln i Magilre, för att behålla sin livsstil, beskattar dem allt hårdare.

År 588 f.O.
Catonaves tvillingstad Dargo förstörs totalt av en svartfolksattack. I närheten av Dargos ruiner byggs långt senare ett av Mercanas många befästa övervakningstorn.

År 555-530 f.O.
Catonaves motstånd mot magilliskt styre blir öppet och kriget är ett faktum. Magilre är mångdubbelt större, men försvagat eftersom man förlitat sig på handel med resten av det nu fallna jorpagnska riket. Catonave, å andra sidan, är litet men välmotiverat och inte lika traditionsbundet. Därtill känner man till terrängen i Klomellerbergen bättre än magillerna. Kombinationen av en större svartfolkshords härjande i låglandet och upprepade dyliska räder av de få karavaner som fortfarande går gör att magillerna helt enkelt tvingas ge upp och fokusera på det egna landet.
Nja officiella källor säger 800-t för de första och att det var fiskare från Mirel som grundade Yolev, den första joriska bosätningen. Skjut på händelserna till efter eller i samband med 620 fO istället tycker jag.

621-620 är inte mitt påfund utan kommer ur EA (eller har jag fel?)
Drylo och Kolonisering av Klomellien. Kejsaren är nu mogen för att prova sina legioner. Klomellien utforskas och joriska kolonister vågar sig genom de svartfolksrika bergen kring Klomellien i Drylo och grundar några små kolonier där. De mindre bosättningar av jorer som fanns kring staden Yolev är sedan länge assimilerade med barbarerna i området, men en del hundraårig arkitektur stod kvar i staden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:
Annat roligt ar att kladda på Spelknepes kartor. Har har ni stadsstaterna i Klomelliska Unionen:
Är detta något jag borde ange på de större (riktiga) kartorna?
:D Efter Birkes ändringar är jag nöjd med kartan, men var det inte något "vaijsing" med floderna också, de i söder tänker jag främst på. Jfr med kartan i EA.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:Nja officiella källor säger 800-t för de första och att det var fiskare från Mirel som grundade Yolev, den första joriska bosätningen. Skjut på händelserna till efter eller i samband med 620 fO istället tycker jag.

621-620 är inte mitt påfund utan kommer ur EA (eller har jag fel?)
Drylo och Kolonisering av Klomellien. Kejsaren är nu mogen för att prova sina legioner. Klomellien utforskas och joriska kolonister vågar sig genom de svartfolksrika bergen kring Klomellien i Drylo och grundar några små kolonier där. De mindre bosättningar av jorer som fanns kring staden Yolev är sedan länge assimilerade med barbarerna i området, men en del hundraårig arkitektur stod kvar i staden.
OK. Mycket bra åsikt. Jag har inte tillgång till ÄS Ereb Altor utan följer blint vad som sägs i den här tråden. Kom dock ihåg att detta är Mercanas egen tidslinje, så Yolevs historia borde nog synas lite mindre här. Den delen får mer utrymme i Klomelliens totala tidlinje och förstås i Yolevs egen.

Men bör vi inte säga något om grundandet av provinsen Mercana där också? Kan vi byta ut de två första inläggen med detta kanske?:
  • År 621-620 f.O.
    Kejsaren av Jorpagna provar sina legioner genom att bland annat utforka Klomellien. Joriska kolonister vågar sig genom de svartfolksrika bergen kring norra Klomellien i Drylo och grundar några små kolonier där. En av dessa får namnet Catonave.

    År 620-600 f.O.
    En av kejsarens legioner förläggs till byn Catonave, som därför växer i både storlek och betydelse. Den catonavska legionen går ner över Ishnaslätten och upp i bergen för att en gång för alla krossa svartfolken. Efter hårda strider får jorerna kontroll och Catonave styckas av från Magillia för att bli centralort i den nya provinsen Mercana.
Har jag förstått dig rätt, då?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Utmärkt förslag Albrekt! :D
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Här kommer nästa wiki-förslag. Detta är också för Mercana-sidan.

Under Geografi, kommer vanligtvis ett stycke om flora och fauna. Där tänkte jag att det borde finnas en paragraf om hur klomullerna gör Mercana speciellt:
  • Fauna
    Klomullerna är det första en långväga besökare lägger märke till vid ett besök i Mercana. Munnen till Gryppas Vik och Mercanabukten patrulleras av merkanska krigare på klomuller. Floden Maure flyter genom staden, från inlandet i norr ner till Gryppas Vik och havet i söder. Medan den reguljära hamnen med vanliga skepp och båtar ligger i söder, ligger klomullhamnen i den norra delen av staden. Både Maure och Klomelliens ofta sanka inland navigeras lättast med klomuller eller klomullburna farkoster, så nästan all handel transporteras till, från och genom resten av Klomellien på detta sätt.

    Handelshusens klomullerstallar ligger i stort antal längs floden norr om Mercana. Militärens och krigarskråets klomuller inhyses i stallar belägna längs Gryppas Vik, söder om staden. Merkanerna föder upp de största och bästa klomullerna i Klomellien, både för handel och för militära ändamål.

    Vikten av klomuller för Mercanas ekonomi har också lett till en blomstrande industri för produktion och handel av klomullfoder. Längs kusten i närheten av Mercana livnär sig många på manet- och sjögräsodlingar för att producera mat till stadens viktigaste husdjur. Mercana, speciellt dess norra stadsdelar, luktar också speciellt eftersom klomullerungar matas med rutten fisk. De otaliga klomullerstallarna har därför ofta tunnor stående med fisk i olika stadier av putrifiering.
Lägg till, ta bort och rätta till!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

låter väldigt bra.

(Hur mycket äter en klomull egentligen?...om man vill ha en alltså :) )
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev:(Hur mycket äter en klomull egentligen?...om man vill ha en alltså :) )
Det är en bra fråga. Vi behöver helt klart en zoologisk beskrivning för både nord- och sydklomullerna för Klomellien-sidan.

I vår värld har civilisationer till stor del utformats av vilka djur man kunnat tämja. Elefanten t.ex. kan tämjas, men kan inte totalt domesticeras, eftersom den helt enkelt äter för mycket! De som använt elefanter i industri och krig har i stort varit tvungna att släppa dem lösa igen, så att de föder sig själva, tills dess att de behövs igen.

Klomullen borde egentligen presentera samma problem. Jag tycker dock att Klomellien blir enklare att förstå (och spela) om vi helt enkelt tänker oss att de inte äter mer än vad merkanerna kan klara av att föda dem.

Detta leder till en annan fråga: hur stora är de egentligen? I tidslinjen ovan (och nu på Mercana-sidan i wikin) har jag tänkt mig att de militärt används i amfibieoperationer såsom landstigningar eller attacker från vattnet mot land och att de då kan bära upp till sex krigare och en förare.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

I MB2 finns ju Jättesköldpadda (s.50) som kan tjäna som utgångspunkt för Klomuller, om man t ex vill skapa värden för varelsen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Det är en bra fråga. Vi behöver helt klart en zoologisk beskrivning för både nord- och sydklomullerna för Klomellien-sidan.

I vår värld har civilisationer till stor del utformats av vilka djur man kunnat tämja. Elefanten t.ex. kan tämjas, men kan inte totalt domesticeras, eftersom den helt enkelt äter för mycket! De som använt elefanter i industri och krig har i stort varit tvungna att släppa dem lösa igen, så att de föder sig själva, tills dess att de behövs igen.

Klomullen borde egentligen presentera samma problem. Jag tycker dock att Klomellien blir enklare att förstå (och spela) om vi helt enkelt tänker oss att de inte äter mer än vad merkanerna kan klara av att föda dem

Detta leder till en annan fråga: hur stora är de egentligen? I tidslinjen ovan (och nu på Mercana-sidan i wikin) har jag tänkt mig att de militärt används i amfibieoperationer såsom landstigningar eller attacker från vattnet mot land och att de då kan bära upp till sex krigare och en förare.
En beskrivning vore mycket bra. Vad har vi att utgå från? Myten om hjälten som gav namnet till klomullerna är inte så mycket att gå på men introtexten till Klomellien i EA-boxen tycker jag är en god utgångspunkt. Från bilden kan även storleken (på nordklomullerna?) beräknas. Står också någonstans att stadsstaten Triska är kända for sina många stridklomuller (kanske här iden att använda djuren i krig uppstod?).

Sydklomuller har här på forumet placerats längs sydkusten av Gryppas vik, utanför Snoarskogarnas långgrunda stränder.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:Sydklomuller har här på forumet placerats längs sydkusten av Gryppas vik, utanför Snoarskogarnas långgrunda stränder.
Hoppsan! Jag trodde Gryppas Vik var flodmynningen precis vid Mercana :oops: . I texten om klomuller ovan tänker jag mig helt enkelt att Mercanas stridsklomuller hålls i stallar på havssidan och transportklomullerna i stallar på flodsidan av staden. Jag ändrar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Hoppsan! Jag trodde Gryppas Vik var flodmynningen precis vid Mercana :oops: . I texten om klomuller ovan tänker jag mig helt enkelt att Mercanas stridsklomuller hålls i stallar på havssidan och transportklomullerna i stallar på flodsidan av staden. Jag ändrar...
Det är alltså hela den stora viken mellan Aidnehalvon med Snoarskogarna och Klomellien+Magilre. Fast vi kan kanske tänka oss att klomullerna är extra talrika vid Mercanas flodbäddar och langs Snoarkusten? Bra äggläggningsplatser kanske?

Hur ar det egentligen med skoldpaddor och saltvatten/sotvatten? Någon som insatt i dessa stilfulla djurs liv och leverne?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gryppas vik ser ut att vara rena Biskajan' från Goiana i sydväst till Magilre i norr. Mindre vikar osv längs samma kuststräcka har naturligtvis också namn...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag hade, som kan ses i det jag redan skrivit på den här sidan, tänkt mig att klomullerna gillar både salt- och sötvatten (i olikhet med vår världs sköldpaddor, som håller sig till det ena eller det andra). Om inte, kan vi lägga till en havsklomull eller så får jag (suck :cry: ) stryka den klomullburna amfibieattacken mot Addiaska...
Skriv svar