Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Givetvis finns det alltid risk för plundringståg. Men Sanza förlitar sig inte enbart på andras krafter. Jag tänker mig hoberna som armborstskyttar, kortbågskyttar och slungkastare. Ett par tusen bågskyttar och armborstskyttar som undetstöd till svarta legionen och något tusen dvärgar bör göra de flesta angripare lite möra. Så länge det inte är en fullskalig invasion
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Låter bra, det bor nog några procent (5? 10?) människor i Sanzas.

Nya kartan, ja. Nu MÅSTE ju nästan orcher och riddare gå över Sanzas för att bråka med varandra. Riddare skulle för övrigt aldrig tillstå att de tar betalt av halvlingar. Inte orcher eller huskarlar heller för den delen. För stora egon.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Tänkte inte riktigt att de olika parterna får fri lejd. Mer att Sanza hyr in en part när den andra eller tredje parten anfaller. Det behöver dessutom inte kosta så mycket. Tanken att få puckla till riddare från addiaska lockar sannolikt vättarna i brikho något oerhört. Dessutom måste man göra klart för plåtburkarna att det bara är brikho som har rätt att plundra småfolket. När brikho plundrar sanza hyr man in huskarlar från triska eller folk från addiaska som inget hellre vill än att krossa lortingarna och få möjlighet till ädel strid på slagfältet.
Det här låter som ett troligt tillvägagångssätt när Sanzas hotas av invasion eller omfattande plundringsräder som går långt in i landet. Vid mindre anfall på gränsbefästningar och vanliga räder mot Abzurals ytterområden hinner troligen inte Sanzas anlita legosoldater från sina anfallares fiender. Dessa mindre, och förmodligen de mest vanliga anfallen, måste då halvlängdsmännen skydda sig med de permanenta legosoldaterna (varav Svarta Legionen är en, förlagd vid nordgränsen) och sina egna bågskyttar, slungkastare, fallgropar och strategiskt placerade törnhäckar.

Halvlängdsmännen kan också tänkas vara mycket skickliga på att undvika öppen strid och istället avleda sina fiender. De lockas i en riktning som leder antingen mot en annan gräns och stadsstat, mot floden där de fångas med vatten i ryggen och kanske en mercansk flodpatrull (eller triskisk piratflotta?) väntar, eller långt ut på saltslätten där matbrist och i svartfolkens tillfälle solljuset kommer halvlängdsmännen till hjälp.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag har försökt hörsamma det som sagts i debatten sedan jag postade befolkningssiffrorna förra gången. Diskussionen har verkligen varit givande och vi är nu mycket närmare något för wikin.

Jag inkluderar nu Brikho för första gången, trots att mycket återstår att besluta, men jag tror att det kan hjälpa att ha siffror framför sig när vi tänker på sådant här.

Triska är nu näst största befolkning, vilket jag tror jag hade missat tidigare. Denn lilla triskiska råttmannaklanen har lagts till.

Svartfolken i Sanzas är den del av legohären Svart Legionen som består av svartfolk.

Ser andelar rätt ut? Skulle det kunna funka så här på ett ungefär?

Klomellien
Total befolkning: 450 000
Människor: 310 000 (69%)
Halvlängdsmän: 57 000 (13%)
Ankor: 28 000 (6%)
Dvärgar: 24 000 (5%)
Svartfolk: 23 000 (5%)
Vargmän: 8 000 (2%)
Råttmän: 400 (0%)

Mercana
Befolkning: 85 000
Människor: 68 000 (80%)
Ankor: 8 000 (9%)
Dvärgar: 5 000 (6%)
Halvlängdsmän: 3 500 (4%)
Vargmän: 300 (0.5%)
Svartfolk: 200 (0%)

Triska
Befolkning: 64 000
Människor: 51 000 (79%)
Dvärgar: 7 500 (12%)
Halvlängdsmän: 2 500 (4%)
Vargmän: 2 500 (4%)
Ankor: 500 (1%)
Råttmän: 400 (0.5%)

Addiaska
Befolkning: 55 000
Människor: 48 000 (87%)
Halvlängdsmän: 4 500 (8%)
Ankor: 1 500 (3%)
Vargmän: 600 (1%)

Hisskov
Befolkning: 54 000
Människor: 38 000 (70%)
Ankor: 13 000 (24%)
Halvlängdsmän: 2 500 (5%)

Sanzas
Befolkning: 44 000
Halvlängdsmän: 37 000 (84%)
Vargmän: 3 000 (7%)
Dvärgar: 2 500 (6%)
Människor: 900 (2%)
Ankor: 400 (1%)
Svartfolk: 300 (0.5%)

Yolev
Befolkning: 44 000
Människor: 38 000 (86%)
Halvlängdsmän: 5 000 (11%)
Ankor: 900 (2%)

Bozsa
Befolkning: 29 000
Människor: 26 000 (90%)
Dvärgar: 1000 (3.5%)
Ankor: 900 (3%)
Halvlängdsmän: 900 (3%)

Brikho
Befolkning: 26 000
Vättar: 18 000 (69%)
Annat svartfolk: 4 500 (17%)
Människor: 3 500 (13%)

Hamur
Befolkning: 19 000
Människor: 9 500 (50%)
Dvärgar: 8 000 (42%)
Vargmän: 1 500 (8%)

Melorgh
Befolkning: 17 000
Människor: 16 500 (97%)
Vargmän: 200 (1%)
Svartfolk: 200 (1%)
Dvärgar: 150 (1%)

Nya Arno
Befolkning: 14 000
Människor: 10 000 (71%)
Ankor: 2 500 (18%)
Halvlängdsmän: 1 500 (11%)
Senast redigerad av Albrekt den 2013-04-23 23:32, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Förutom att en hel del av procentsatserna inte blir 100% när man summerar dem ser det säkert bra ut efter hur jag har förstått att Klomellien fungerar.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Gäller befolkningssifforna för städerna eller för hela territoriet?

Om det är hela territoriet har jag lite svårt att tro att Brikho har 69 % vättar.

Mercana behöver mer svartfolk hursomhelst. Vet inte vad gjorgo säger, men jag tror Triska har orcher i bergen också.

Melorgh har också 0,5-1% dvärgar och 1-2 % svartalfer.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Adragoor skrev:...en hel del av procentsatserna inte blir 100% när man summerar dem...
Detta kommer sig av att siffrorna är kraftigt avrundade, eftersom det verkar ganska meningslöst att vara för precis. Kan justeras genom att använda fler värdesiffror för antingen befolkningssiffrorna eller procenttalen.
Torquemada skrev:Gäller befolkningssifforna för städerna eller för hela territoriet?
Det är hela territoriet, men de som räknas in här är bara de som kan räknas som "medborgare" i Klomellien. Svartfolken är de som "civiliserats" och flyttat till städerna eller som tillhör de Brikho stammar/klaner som är i allians med det klomelliska rådet. Svartfolksstammar och rövarband som befinner sig i Klomellien "olagligt" finns inte med på listan.
Torquemada skrev:Melorgh har också 0,5-1% dvärgar och 1-2 % svartalfer.
Jag lade till lite dvärgar och svartfolk i Melorgh.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Det finns mycket Svartfolk i Triskiska Melashebergen. Dessa räknas dock som nämnts inte som triskiska medborgare. Detta gäller dock även dvärgar och vargmän. I sak är medborgarskap inget begrepp triskerna slänger sig med men nästan alla människor, halvlängdsmän och råttmän betalar tribut till någon av oligarkerna. Detta gäller endast ett fåtal individer av dvärgar eller vargmän. Uppskattningsvis finns kanske upp mot 8.000 svartfolk inom Triskas officiella gränser. Inga av dessa har dock samröre med oligarkerna annat än i form av våld.

Rörande ankorna är nog dessa lite många. Möjlighet till handel är små inne i triska (undantag garrika). Ätten peffomir tillåter dock några permanent bosatta handelsmän ur ankornas led på deras marker.
Med fördel kan ett tusental flyttas över till Addiaska
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Frågan om medborgarskap är intressant.

Melorgh har ingen ordentlig folkräkning, men de har storfamiljer med starka band, så de har mycket god koll på vem som hör dit och vem som inte gör det.

Jag förställer mig också att Addiaska, Yolev och Bosza har mycket bra koll, kanske ner på individnivå (med alla akademiker i Bosza, och Kyrkans ordentliga bokföring hos de andra).

Brikho har nog ingen koll alls - det blir trassel så fort man träffar på någon man inte känner.

Hamur utanför staden torde vara tillhåll för diverse folk som håller sig för sig själva, men som Hamur för den skull inte nödvändigtvis betraktar som utbölingar - i Hamur bevisar man vad man går för.

Hisskov har stor genomströmning av folk och är mycket gästfria. En medborgare är nog någon som är bofast och registrerad - och som själv tagit det initiativet.

Mercana, kära Mercana. En fullvärdig mercanier är en handelsman som inte står i skuld. Nästa steg är en bofast yrkesman. Tredje steget är någon som kan åberopa anknytning till staden, släkt eller arbetsgivare. Daglönare kan ledningen inte besvära sig med, även om de har staden i blodet. Det passerar för mycket folk genom staden, folk lever och dör i för stort antal. Även om man skulle ge sig på att räkna och registrera folk skulle man inte lita på sina egna siffror.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag justerade om ankorna från Triska till Addiaska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag börjar tro att ett av Klomelliska Unionens få sammanbindande företeelser är Folkräkningskontoret. Mutad och missinformerad men ändå med siffror som för flera stater är mycket exakta...

Kanske finns de faktisk på riktigt, utrustade med kulramar, pergament och stora mängder korrigeringsbleck? Ansvariga för beräkningsgrunnlaget till den kontingent i koppar alla stater i unionen har förpliktigat sig till att betala. Ju större befolkning ju större kontingent, men även en högre ställning vid unionsrådets sammanträden.

Deres senaste notering är sju pysslingar som slagit sig ner i södra Nagnagorpasset. Uppgiften är kontrollerat i andrahand men den utskickade räkneankan till hovet i Hamur har ännu inte återvänt med rapport om accept. Avvakta således med informationen. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Folkmängd och procent är i EA SL-info, inte medborgare eller officiella folkräkningssiffror. Siffrorna beskriver vilka folk som bor inom gränserna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Folkmängd och procent är i EA SL-info, inte medborgare eller officiella folkräkningssiffror. Siffrorna beskriver vilka folk som bor inom gränserna.
Tycker också att vi skall behålla Folkmängd och procent som SL-info och avspegla hur det faktisk är. Detta var nog avsikten med EA-boxens siffror även om de inte alltid är konsekventa, för Klomellien anges exempelvis inte svartfolken varken I Brikho eller i Hamur. Hur fördelningen ser ut mellan olika folk och vilka som kan anses tillhöra statsbildningen och vilka som inte gör det kan heller framgå i text eller siffror under varje lands avsnitt om Folkslag/Befolkning.

Mitt inlägg ovanför var inte helt på allvar... :wink:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Herr Nusemang stöder tanken på ett folkräkningskontor, förutsatt att någon annan betalar för det. Tanken på att betala skatt till Unionen är honom dock fullständigt främmande. Vad ska Unionen med pengar till? Det är inte som om det finns en stående arme. Mercana får bära alldeles för mycket av försvarskostnaderna, så istället för att betala till Unionen borde övriga Klomellien betala direkt till Mercana.

Majestätet av Addiska anser att det är just det man gör - och inte får Klomellien valuta för pengarna precis.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Mer orcher i Brikho och Mercana, tycker jag. Men integrerade orcher verkar inte vara populära.

Orcher är kapabla till enklare smide (Maktens Portar), de kan bygga enklare strukturer och upprätta ganska stora samhällen (Siratsias Vita Formelbok). När de jobbar åt Vicotnik och Häxis har de inga problem att låta bli att slå ihjäl allierade människor - alltså inte bara mäktiga nekromantiker utan även deras underhuggare. I rätt socialt sammanhang så går det alltså att samexistera med orcher. De är inte korkade, även om de inte går in för boklig lärdom. Orcher gillar att slåss - och det får de också. Både i stor och liten skala. I liten skala ägnar de sig år röveri eller är livvakter. I mellanstor skala så går de i krig med Addiaska regelbundet och med Sanzas och Mercana ibland. Varför tål Klomellien det? För att då har de åtminstone en stad att sluta fred med, man behöver inte ligga i ett ständigt krigstillstånd - ungefär som med övriga grannar. Brikho kan också kriga med Magilre. Eventuellt kan orcher också domesticeras, såsom de blev på södra Saphyna.
Skriv svar