Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JAg har inte kollat källorna, men känner det som Hamur är ett glesbyggdsområde..."stadsstat" utan storstad. Skifta bara lite i befolkningen. Kanske kan du använda källornas befokning för staden och bara öka bönder/jägarna/gruvfolket?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Albrekt skrev:Okej. Nytt försök:

Mercana: 30 000 stadsbor, 30 000 bönder/fiskare (med förväntningen att Pendons befolkning kommer att sättas >30 000, annars 20 000 stadsbor)
Addiaska: 10 000 stadsbor, 60 000 bönder/fiskare
Bosza: 4 500 stadsbor, 13 500 bönder/fiskare
Hamur: 11 000 stadsbor, 11 000 jägare/gruvarbetare
Hisskov: 5 500 stadsbor, 33 000 bönder/fiskare
Melorgh: 5 500 stadsbor, 16 500 bönder/fiskare
Nya Arno: 4 500 stadsbor, 22 500 bönder/fiskare
Sanzas: 6 000 stadsbor, 50 000 bönder/fiskare
Triska: 5 000 adel/borgare/krigare (med relativt fast bosättning i "huvudstaden"), 80 000 andra (spridda över landet i bysamhällen, etc.)
Yolev: 7 000 stadsbor, 42 000 bönder/fiskare

Total klomellisk befolkning (exklusive svartfolk) då 446 500.
Total befolkning 446 tusen. I städer ca 90 tusen. Jag skulle vilja ha fler bönder att försörja stadsbefolkningen. 10 till 1 borde det nog vara åtminstone. Sanzas och addiaska kan gott få mycket högre landsortbefolkning. och vem ger mat åt hamurs stackars hungriga mässingssmeder och gruvarbetare? Det måste finnas bönder och herdar! ´
Vill man inte baka in fler i stadsstaterna kan det väl tänkas finnas stadsstatslösa människor?

Jag har redan påpekat i ett tidigare inlägg att demografiskt känns det som om det borde finna procentuellt fler människor i landbygden. Men nu är ju Klomellien inte något normalt land. Och ett förhållande på 1/5 kan också fungera. Det kan återspegla den lätt kaotiska historia av kolonisation från olika håll och kanter i ett från början tämligen glest befolkat land som format Klomellien.

Och vad gäller demografi så finns det olika exempel från medeltiden. Tar man de norditalienska småstaterna som jämförelse så var inte så sällan förhållandet mellan andelen stadsbefolkning och landsbygdsbefolkning 1/3. I centraleuropa var samma förhållande snarare, som du påpekade Regil, 1/10.

Det som trissar upp stadsbefolkningen är ett par stora städer. Främst Mercana men även Addiaska, Hamur med flera. Men Klomellien är formad runt stadsstater. Och mellan städerna finns stora områden som är mer glesbefolkade.

Höjer man landsortsbefolkningen i Addiaska så ordnar man möjligen en del av snedfördelningen. Annars verkar det som att det är mest frågetecken i befolkningsfördelning när det gäller Hamur.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hamur känns som en mindre befästning med max några få tusen invånare, max...tycker jag då, men om ni anser annorlunda så blir det också bra. :oops:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:JAg har inte kollat källorna, men känner det som Hamur är ett glesbyggdsområde..."stadsstat" utan storstad. Skifta bara lite i befolkningen. Kanske kan du använda källornas befokning för staden och bara öka bönder/jägarna/gruvfolket?
Det som sägs om Hamur i EA boken är endast att det är Klomelliens fjärde största stad, att befolkningen är 70% människor, 30% dvärgar och 10% vargmän.

Som vi skissat det nu är Hamur näst största stad. För att reduceras till fjärde största stad (efter Yolev, som enligt EA boxen har 7 000 i befolkning) måste Hamurs stadsbefolkning sänkas till 6 500.

Hamur är ett gruvområde med mycket hantverk och många krigare. Lite jordbruk kan säkert pågå i bergen, men det lär inte vara den bördigaste jorden. Den stora vargmannabefolkningen kanske mer eller mindre uteslutande arbetar som jägare för att föda Hamur. Den stora dvärgbefolkningen betyder säkert att man handlar med Mirin Kôhn, beläget i de södra Melashebergens utlöpare. Härifrån kanske man får mat (svamp och fisk från underjorden och annat som dvärgar äter) och man ger dem i gengäld timmer och kanske t.o.m. järn eller någon annan metall dvärgarna har ont om.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tycker att det låter som en mycket bra beskrivning av Hamur! Vargmännens roll i samhället är klockren. Och för att täcka hela matbehovet så importerar Hamur kanske en del mat från grannstater (som Bosza, Yolev eller Nya Arno) som har mer jordbruk och fiske och därmed producerar ett överskott av spannmål samt torkad, rökt och saltad fisk.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kan ett (löst) nätverk av allianser (eller snarare vaga löften?) se ut så här?

Addiaska och Sansza håller delvis ihop på grund av gemensamma intressen mot Mercana.

Varför? Addiaska vet vi varför de ogillar Mercana men varför Sansza. Kan det bero på att de vill kontrollera sin del av floden och få in tullintäkter men att Mercana motsatt sig detta? Och än värre....Mercana har istället kanske tagit tull av handelsmän från Sansza för att dessa ska få använda flodvägen.....inne på Sanszas del av floden!

Hisskov och Triska å sin sida vill inte se att Sansza (och Addiaska?) börjar ta tull på sin del av floden. Hisskov och Triska är kanske stora levernatörer av spannmål, timmer och mineraler(?) till Mercana.

De vill förmodligen inte se fler tullare på floden än de som Mercana redan har eller för den delen en blockad av flodvägen till Mercana skapad av Addiask och Sanzsa. Detta skulle allvarligt störa handel med Mercana för Triska och Hisskov. Triska skulle säkert heller inte ha något emot att hugga rejäla bitar av Sanszas landområde. Yolev och Bosza är kanske mer allierade med Hamur och man låter en hel del av sin handel gå den vägen. Dessutom har man ett gemensamt hot i form av Triska och i viss mån Hisskov. Yolev är dessutom liksom Addiaska intresserade av att utvinna pärlor och exportera utan Mercanas inblandning.

Hamur är teoretiskt genom avtal tvunget att låta frakta sina metaller flodevägen ut genom Mercanas hamn. Men man låter kanske lika mycket smugglas via landvägen genom Bosza till Yolev för vidare export eller landvägen över bergen väst och söderut. På så sätt udkommer man Mercanas ..eh...avgift som man tar som tull för att de andra stadstaterna ska tillåtas använda floden och Mercanas hamn för att transportera ut sina gods. Mercana har personligen svårt att straffa Hamur (om ni inte visste det så är havssköldpaddor av typ Klomuller tämligen usla bergsklättrare). Men man kan kanske låta Triska göra det i Mercanas ställe. Eller så kan man angripa skepp som utgår från Yolev och beslagta last.

Nya Arno försöker enbart vara vän med alla.

Och Brikho....är Brikho (och när man inte har händerna fulla med att hålla övriga svartfolkstammar borta från Klomellien så försöker man vara ovän med alla utom den högstbjudande)!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Det låter jättebra, Fraxinus! Oj vad mycket vi har att skriva!

När det gäller Brikho så har jag lite idéer: Jag tänker mig att staden började som ett stort stenfort – kanske så långt tillbaka i tiden som de gamla jorerna. De försvinner förstås efter Tredje Konfluxen.

Sedan är det en ruin ett långt tag. Så småningom blir det ett tillhåll för svartnissar som skapar sig ett litet samhälle där och gräver små gångar under fortet och så.

Under magikernas tid, som nämnts tidigare i tråden, blir Klomellien ett tillhåll för alla sorters magiker, speciellt nekromantiker. Två bröder, båda nekromantiker, har drömmen att börja en egen akademi. De hittar detta fort och tar kontroll över svartnissarna.

Bröderna bygger en ganska framgångsrik akademi i nekromantik och kanske andra skolor. De utför experiment, frammanar demoner, tillber konstiga dödsgudar och har det allmänt trevligt.

Ett långt tag senare, någonstans där Klomellerbergen möter Melasherbergen, lierar sig en liten krigarklan vättar med en grupp ganska ointelligenta resar. Kombinationen av styrka och intelligens är väldigt bra och man börjar försöka dominera alla svartfolksgrannar. Det går bra ett tag, men till slut är alla grannar så förgrymmade att man övermannas och måste fly i exil ner bland kullarna och slätten.

Där hittar man det gamla soldatfortet som nu är en nästan övergiven nekromantiker-akademi. Bara en av de ursprungliga bröderna är fortfarande kvar. Vättarna och resarna dundrar in och lyckas slå ihjäl den gamle nekromantikern. De tar nu över stället med svartnissar och allt.

Planen är till att börja med att samla krafter i detta nya tillhåll för att kunna återvända till bergen och ta revansch, men livet är gott och man gräver vidare på svartnissarnas och nekromantikernas tunnlar. Förhållandet med kringliggande svartfolk normaliseras efter en eller ett par generationer och man deltar (som tidigare) i gemensamma räder mot människor, halvlängdsmän och ankor i Klomellien.

Sedan av någon anledning utvecklar en av deras ledare, antagligen för att han kommit i kontakt med Sanzas, Mercana eller t.o.m. staden O, en stark dröm att använda människors tillvägagångssätt att bygga ett storrike. Han rövar bort en mercansk handelsman (Taimak Trask) som råkar ha vägarna förbi och tillsammans smider de planer att öppna en handelsled genom svartfolkslandet till staden O och därigenom tjäna massor med rikedom som kan användas att bygga ett starkt rike och en stark armé. Brikho blir nu en sköld mot svartfolksräder mot Klomellien från nordost.

Idag har Brikho förstås en ny ledare och planerna har funkat bra. Pengar och rikedom har strömmat in och därigenom växer även makten. Snart kommer Brikho att vara starkt tillräckligt, men för vad? Kanske använder den nye ledaren denna makt att, som förfäderna ville, bli storhövding över alla svartfolk; eller så kanske man tar över Klomellien istället, eller varför inte båda två...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Om vi kombinerar de siffror vi arbetat fram med de procentenheter av intelligenta arter som ges i EA boxen, får vi dessa siffror:
  • Klomellien
    Befolkning (exklusive svartfolk): 442 000
    Människor: 70% (309 400)
    Halvlängdsmän: 15% (66 300)
    Ankor: 8% (35 360)
    Dvärgar: 5% (22 100)
    Vargmän: 2% (8 840)
  • Mercana
    Befolkning: 60 000
    Människor: 83% (49 800)
    Ankor: 12% (7 200)
    Halvlängdsmän: 5% (3 000)
  • Hamur
    Befolkning: 17 500
    Människor: 60% (10 500)
    Dvärgar: 30% (5 250)
    Vargmän: 10% (1 750)
  • Sanzas
    Befolkning: 56 000
    Halvlängdsmän: 75% (42 000)
    Annat: 25% (14 000)
Den återstående befolkningen måste därför passas in i de återstående städerna (Addiaska, Bosza, Hisskov, Melorgh, Nya Arno, Triska, Yolev + Sanzas’ resterande 25%). Dessa individer måste hitta stadsstater att bo i:
  • Människor: 249 100
    Ankor: 28 160
    Halvlängdsmän: 21 300
    Dvärgar: 16 850
    Vargmän: 7 090
Detta betyder att alla klomelliska stadsstater är väldigt heterogena. Ankor och halvlängdsmän kan jag se utspridda på jakt efter god handel och jordbruk; vargmännen är nog utspridda i de stater som har mycket vildmark; men var bor 17 000 dvärgar och varifrån kommer de?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Täkbara platser för vargmän är i skogarna i Triska, Sanza samt möjligen Hisskov och Addiaska.

Triska; ca 1620?
Addiaska (i skogarna i söder) ca 1540?
Sanza; ca 2880 (i bergen och skogarna i öst)?
Bonsza; ca 550?
Övriga stater; Hisskov, Nya Arno, Yolev; ca 500 individer


Dvägar

Sanza; 10000-11000? Kanske finns här en allians mellan halvlängdsmännen, en större dvärgstam och en större vargstam. Det skulle förklara varför andra stadsstater haft svårt att inta staten. Man skyddas av en hård kärna vildsinta krigare i form av dvärgar och vargmän? Och Halvlängdsmännen bistår i händelse av krig kanske med bågskyttar och spjutmän. Sanzas form ser lite ut som om det är pressat från två håll. Från Triska och Brihko. Kanske har dessa båda krigiska grannar försökt växa på Sanzas bekostnad. För att skydda sig har man därför sökt allians med Addiaskas människor.

Bonsza; 3000-4000 (mot Hamur?)

Triska; 2000?

I städer; 1000?


Ankor

Bosza; ca 3000
Yolev ca 4500
Hisskov ca 8000
Nya Arno ca 1500
Melorgh ca 1500
Sanza ca 1500
Triska ca 4000
Addiaska ca 3000

Bosza och Yolev har många ankor för handeln och ett mer "liberal" hållning till andra varelser.

Hisskov har många ankor för handeln och ankdammen.

Nya Arno har ganska många för handeln och den traditionella vänskapen mellan dalker och ankor. Merlogh för närheten till Mercana (och för andra skäl?).

Sanza har färre ankor på grund av begränsade handelsmöjligheter (och viss fientlighet med Mercana)

Addiaska har färre ankor på grund av den mer feodala, ofria samhällsstrukturen, statens relativa ungdom och tidigare begränsade handelsmöjligheter samt inledande (Kardiskinspirerade) fördomar mot ankor. Idag är fördomarna inte lika uttalade längre.


Människor

Addiaska ca 70000
Triska ca 40000
Hisskov ca 40000
Nya Arno ca 12000
Bonsza ca 30000
Yolev ca 40000
Merlogh ca 18000


Halvlängdsmän

Addiaska 9000
Yolev ca 5000
Nya Arno ca 1500
Bosza ca 1000
Hisskov ca 2000
Triska ca 4000
Merlogh ca 1000

Per nation blir det;

Addiaska; 70000 människor, 8000 Halvlängdsmän, 3000 ankor, 1540 vargmän och 300 dvärgar

Merlogh; 18000 människor, 1500 ankor, 1000 halvlängdsmän, 100 dvärgar?

Sanza; 42000 halvlängdsmän, 10000 dvärgar, 2880 vargmän, 1500 ankor

Triska; 40000 människor, 4000 Halvlängdsmän, 4000 ankor, 1620 vargmän, 2000 dvärgar

Hisskov; 40000 människor, 8000 ankor, 2000 halvlängdsmän, 100 vargmän, 200 dvärgar, 200 vargmän

Bonsza; 30000 människor, 3000 ankor (varav 1500 i staden?), 4000 dvärgar, 550 vargmän, Halvlängdsmän 1000

Yolev; 40000 människor, 4500 ankor (varav 2000-2500 i staden), 5000 halvlängdsmän, 200 vargmän, 300 dvärgar, 200 vargmän

Nya Arno; 12000 människor, 1500 halvlängdsmän, 1500 ankor, 100 dvärgar, 100 vargmän


Hur låter det här? Grovt räknat! Har jag missat något i siffrorna? Jag bollade nämligen fram och tillbaka ett tag. :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Enligt källorna finns det en större ankstad i Mercana, låt den vara deras huvudsakliga hemort tycker jag. Vad heter den?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:Enligt källorna finns det en större ankstad i Mercana, låt den vara deras huvudsakliga hemort tycker jag. Vad heter den?
Grejen här, Mikael, är att vi försöker hålla oss till källornas siffror så mycket som möjligt. Källorna säger att Klomellien som helhet har 8% ankor, vilket (med de siffror vi arbetat fram) motsvarar ca 35 000 individer. Källorna säger också att Mercana har en befolkning bestående av mindre än 15% ankor; vi har satt siffran vid 12% = ca 7 000 individer. Det återstår alltså 28 000 ankor som måste placeras ut i resten av Klomellien.

EA boxen säger att Mercanas ankstad ligger bakom en pallisad, men stadsdelen namnges inte.
Fraxinus skrev:Hur låter det här? Grovt räknat! Har jag missat något i siffrorna? Jag bollade nämligen fram och tillbaka ett tag. :?
Fraxinus, ett storslaget arbete! Jag tror du har helt rätt vad gäller spridning på ankor, halvlängdsmän och vargmän. Jag är också helt med på tanken om dvärgar i Sanzas, men för mig känns dvärgarna för utspridda i resten av Klomellien. Vad jag läst om dvärgar så är deras lojalitet först och främst mot andra dvärgar, så att sprida dem över Klomelliens krigiska stadsstater gör att de måste slåss mot varandra, eller ställa sig pacifistiskt utanför vissa krig (inte dvärglikt i min mening), eller utgöra en förrädisk femte kolonn närhelst krig utbryter (inte heller speciellt dvärglikt). Kan vi koncentrera dvärgarna mer?

Jag skulle också vilja se lite vargmän i Melorgh. Det är ju ändå sätet för Grimvite och hans lilla livvakt och man skulle vilja tänka sig att de inte är alltför skilda från resten av sitt folk (men det kanske de är?).
Senast redigerad av Albrekt den 2009-03-08 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ni gör ett strålande jobb. Vad jag menade med ankstad var en fristående sådan, dvs inte Mercana, men det kanske clashar med källor eller era idéer om Klomellien.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

som jag förstår det är ankstaden en stadsdel i utkanten av Mercena inte en egen stad men detta tåls nog att debatteras.

Finfint jobb alla med siffror och dylikt.
Ser gärna också några vargmän placerade i Melorgh.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Detta är det enda officiellt skrivna om ankorna i Mercana, vad jag vet. EA boxen säger:
[H]alvländsmän och ankor...bor i speciella stadsdelar i stadens utkanter. Ankorna har byggt upp en trämur runt sitt område och de släpper bara in varelser av andra raser om de har goda skäl för sitt besök. Gycklare och handelsmän släpps så gott som alltid in.
Det kan således tolkas på olika sätt. Själv tror jag att ÄS författaren tänkte sig ett område innanför stadsmuren, men vem vet? Vi kan, i vilket fall som helst, tolka det som vi tycker bäst.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Ni gör ett strålande jobb. Vad jag menade med ankstad var en fristående sådan, dvs inte Mercana, men det kanske clashar med källor eller era idéer om Klomellien.
Angående en fristående ankstad så är är staten Hisskov en tänkbar plats för en sådan. Jag har satt ankbefolkningen i den staten till 8000. En hög siffra. Skälet är lite olika men tänkbart är att några av ankornas hadelshus i Mercana har etablerat ett kombinerat "lantställe" och handels"kontor" i Hisskov. Hisskov är väl vald för en sådan plats då den har den stora ankdammen till sjö (vad heter sjön) som till stora delar omsluts av staten Hisskov och som säkert lockar alla slags ankor såväl vanliga flygande ankor som humanoida.

Hisskov verkar dessutom vara en bra plats att bedriva jordbruk som att odla spannmål och ris (eller ska vi kalla det vattenvete?). Ankor och risodling vore en häftig kombination och sjön vid Hisskov är som gjort för att användas för risodling. Man har skapat ett avancerat dikessystem för att leda vatten till de dammlika fälten.

I Hisskov producerar och exporterar ankorna och även människorna stora mängder spannmål och ris till Mercana. Här har de rika ankorna sina lantställen. En ankstad på....2000 invånare?....utgör ett av de stora centrumen för ankkultur i Klomellien. Hisskov är kanske Mercanas kornbod (risbod)?


Albrekt. Angående dvärgar så har jag försökt koncentrera dem till bergsområdena i Sanza, Triska, Hamur samt i Bonsza. Den sistnämnda statenkan verka ha för hög andel dvärgar men tanken var att dvärgarna i Bonsza anses tillhöra samma klanområde som dvärgarna i Hamur.

Befolkningsantalet i de övriga staterna symboliserar endast att dvärgarna har små handelsenklaver där. Dessa enklaver kan med fördel minskas ner (eller tas bort helt) om ni tycker att de är för stora.

Och jag ser inga problem att lägga till 200-300 vargar till Merlogh.
Skriv svar