Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Albrekt skrev:
birkebeineren skrev:Kladdkartan gjorde jag för att överföra gränserna från EA-boxen till Spelknepes karta.
Oj! Är de gränserna officiella från EA-boxen? I så fall måste vi kanske få dem att stämma på något sätt. Men jag tror att med vad som skrivits hittills, det kan bli lite svårt. Är det t.ex. inte lite konstigt att Addiaska har så mycket land om stadstaten officiellt upptogs i Klomellien för bara 97 år sedan? Desutom har Addiaska under dessa 97 år aldrig haft ett gott förhållande till Mercana som är mäktigast.
Att erövra stora arealer mark går att göra på ett år. 97 år är sålunda gott om tid. Hela Klomellien går att erövra på ett år om man bara har en stark här... :roll:

Sedan behöver det inte vara så.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Ja, jag tänkte att det skulle kunna vara en möjlighet. Addiaska kan helt enkelt vara på frammarch. Vi skulle kunna säga att Sanza gått med i kriget på Addiaskas sida, vilket skulle förklara varför dessa två har så stora arealer. Kanske har de gemensamt erövrat Maure från Mercana. Det skulle i så fall se mörkt ut för Mercana, avskuret från alla utom Melorgh och Brikho.

I mitt huvud har jag börjat se ett tema som jag nog bör deklarera här: Klomellien under Mercana ter sig för mig som ett frihetens och anarkins land med relativt fri marknad och en kultur som accepterar alla möjliga aktiviteter och böjelser. Jag ser Addiaska som representant för ett samhälle med strickta regler och raka vägar. För mig står Mercana alltså för det primitivt goda. Om Addiaska tar över breds den aidniska feodalkulturen ut sig norrut, vilket historiskt sett är logiskt (även om det är tråkigt för oss sjuttiotalister som växte upp med Kamratpostens hippievärderingar :( ).

Men, Mercana har ett ännu oanvänt och kanske fruktansvärt vapen: i desperation kanske man tackar ja till hjälp från en svartfolkshär ledd av Brikhos vättar :twisted: . Vi har hittills inte angett exakt hur denna allians fungerar. Det är helt klart tänkbart att stadsstäder som Addiaska och Sanzas, som inte har alltför goda relationer till Mercana, har sett alliansen från första början som en katastrof. Mercana tjänar förstås pengar på den. Om de lierar sig med svartfolk i krig kan det kanske ses som att de (likt Anikin Skywalker eller Saruman) går över till the dark side, vilket i sig ju är en ganska dramatisk och kanske till och med något poetisk utveckling.

Brainstormar lite vilt, kanske...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar tankarna Albrekt, Klomellien på väg att bli ett mycket spännande område i Ereb - och ännu är inte ens hälften av stadsstaterna beskrivna! :)

Tror kanske att mercanerna borde odla sina kontakter med hamurierna, de kan vara en potentiell mycket kraftig bundsförvant (militärt) om de kan lockas med i intrigerna nedanför sina bergsboningar...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Vem ska rädda Mercana? Möjliga kandidater:

Trakorien – Mercanas största utländska handelspartner. Kommer aldrig gå i öppet krig med Addiaska, eftersom detta antagligen skulle leda till krig mellan Trakorien och Kardien. Kan däremot göra som Kardien och uppmuntra privata intressen i landet att skicka legotrupper :twisted: .

Caddo – Ser Addiaska som ett hot mot planer att använda Klomellien som en bas för spridning av dalkisk tro på fastlandet. Inte viktigt nog att göra mer än högst en diplomatisk insats för. Attackeras däremot Nya Arno blir det dock andra bullar :evil: .

Brikho – Skulle möjligtvis kunna släppa lös en svallvåg av svartfolk from Melashebergen mot Mercanas fiender, men Mercana mister möjligen alla andra vänner :( .

Dylerna – Jag tror de hatar Mercana och Addiaska lika mycket... :x

Sanza – Var i krig med Mercana 375-400 e.O. Har möjligtvis allierat sig med Addiaska mot Mercana. :x

Hamur – Normalt lite irriterade på Mercana, men föredrar kanske dem framför ett mer arrogant Addiaska. :?

Mirin Kôhn – Har antagligen bäst relation till Hamur av alla klomelliska städer. Kan kanske gå i krig för att hjälpa Hamur? :?

Fler som bör nämnas?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Staden O lär ha fraktioner som värdesätter ett starkt Mercena att idka handel med. Troligtvis finns där lika många som ser att dessa fraktioner tappar makt i denna Kaotiska stad och därmed hellre satsar på Addiaska?

Möjligtvis även Hertigen av Moril-Dilaz i Norra Magilre? Spawnade lite om en möjlig samhörighet mellan Trakorien (Tricilve), Moril-Dilaz och Mercena på Migilre tråden för ett par månader sedan tror jag.

Yolev kan man nog inte räkna med som allianspartner då neutraliteten här värderas högt. Dock bör man komma ihåg att regenten även här har en smärttröskel. När allt fler likkistor med yolevska matroser i Mercenas tjänst anländer i Stadsstatens hamn kan Fursten/Prinsen/Kungen/.../känna sig nödgad att vidta åtgärder.

Möjligtvis ser även Hisskov Mercenas hegemoni som en stabiliserande faktor som lägger band på Triskernas återkommande räder mot grannarna?

Vilda tankar. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Triska skulle kunna vara en kraftfull milltar bundsforvant men en allians med detta krigerska folk skulle formodligen kosta mercanerna kontakterna med Hamur. Trisker och hamurer ligger i standig krig och om Triska blir Mercanas van blir Mercana per definition Hamurs ovan (formodligen).

Glom heller inte Boza, magikerna dar borde kunna utgora en joker i de flesta klomelliska konflikter!

En fråga Albrekt, var det så att du inte har tillgång till EA-boxen och det som står om Klomellien dar?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Det stämmer, Birke, jag inte har tillgång till något ÄS material alls :oops: . Allt jag skrivit är i hög grad beroende av vad andra sagt tidigare. Jag litar också på att ni, mina trogna forumskamrater, säger till mig på skarpen om min fantasi skenar iväg och jag lägger till något som går stick i stäv med officiellt material.

Jag är heller inte officiellt ansvarig för Klomellien. Jag bara påtar med det så att vi får upp landet på wikin. Förhoppningsvis kommer en riktig eldsjäl och tar över någon gång och då övergår jag genast till en support-roll eller börjar påta med någon annan tråd som verkar vara i behov av lite tender love and care.

Här kommer så ännu en bit för geografi-kapitlet:
  • Baxardeltat
    Baxardeltat är inget egentligt delta, men kallas så därför att det är ett virrvarr av floder som rinner genom ett område av konstanta översvämningar, våtmarker och kärr. Här ligger en vattensamling som kallas Kaltersjön (var det finns rikligt med kaltbitare), men det mest berömda vattendraget heter Gimdis och omger staden Bosza. Den floden sägs vara magisk och skyddar Bosza från fiender.

    Området har även ett mycket rikt fågelliv och många av arterna återfinns endast här och anses vara speciella delikatesser när de hamnar på klomelliska matbord. Deltats grunda vatten är också berömt för gott fiske. Jägare och fiskare från Nya Arno och Yolev måste dock undvika stora områden eftersom det även befolkas av stora stammar reptilmän.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev:Staden O lär ha fraktioner som värdesätter ett starkt Mercena att idka handel med. Troligtvis finns där lika många som ser att dessa fraktioner tappar makt i denna Kaotiska stad och därmed hellre satsar på Addiaska?
Jag håller med, gtjorgo, staden O är helt klart en viktig aktör i detta drama, men de isoleras från Klomellien av Melasherbergens svartfolk. Detta är anledningen till att Mercana gått med på en allians med Brikho – Brikho garanterar fri lejd för merkanska handelskaravaner till och från staden O.

Hur staden O ställer sig till att Mercana allierat sig med svartfolk är hittills oklart, eftersom mycket lite har bestämts om staden O ännu. De kanske inte vet hur de merkanska handelsmännen kommer igenom. I vilket fall verkar det osannolikt att o-borna ska komma marcherande genom svartfolkspasset, men de kan kanske skicka ett par krigsfartyg runt Drylerhalvön och Magilre (hur lång tid skulle en sådan resa ta?).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Trakorien och Magilre är vad jag förstått fiender så den alliansen ser jag inte riktigt, men kanske har de bägge intresse av att Mercana inte besegras?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Trakorien och magilre är definitivt om inte fiender så åtminstonne kraftigt oense angående Bzegusta frågan. Däremot handlar man kraftigt, framförallt via Staden Moril-Dilaz i Norra Magilre. Hertigen i Moril-Dilaz är i konflikt med Kungen i Munzga samt de andra grevarna i södra delen av Magilre (den del som också är i Konflikt med Mercena).
Jag upplever därmed att hertigen i Moril-dilaz (som handlar med trakorien och vill hävda självbestämmande emot Konungen av Magillre) kan inordnas i någon form av förbund eller dylikt vid händelse av en större konflik

Är jag otydlig? (eller bara svamlar hejvilt :oops: )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev:Det stämmer, Birke, jag inte har tillgång till något ÄS material alls :oops: . Allt jag skrivit är i hög grad beroende av vad andra sagt tidigare. Jag litar också på att ni, mina trogna forumskamrater, säger till mig på skarpen om min fantasi skenar iväg och jag lägger till något som går stick i stäv med officiellt material.

Jag är heller inte officiellt ansvarig för Klomellien. Jag bara påtar med det så att vi får upp landet på wikin. Förhoppningsvis kommer en riktig eldsjäl och tar över någon gång och då övergår jag genast till en support-roll eller börjar påta med någon annan tråd som verkar vara i behov av lite tender love and care.
Dit "påtande" gor hursomhelst underverk med Klomellien. Det mesta av vad som finns i officiellt material finns nog har på forumet men sakert inte allt. Vad om någon kunde skicka dig de aktuella sidorna om Klomellien? Sjalv har jag endast sonderlasta femton år gamla fotokopior av hela EA-boxen och kartorna och bilderna ar mycket otydliga, annars kunde jag sjalv ha gjort det. Någon annan kanske? :?:
gtjorgo skrev:Trakorien och magilre är definitivt om inte fiender så åtminstonne kraftigt oense angående Bzegusta frågan. Däremot handlar man kraftigt, framförallt via Staden Moril-Dilaz i Norra Magilre. Hertigen i Moril-Dilaz är i konflikt med Kungen i Munzga samt de andra grevarna i södra delen av Magilre (den del som också är i Konflikt med Mercena).
Jag upplever därmed att hertigen i Moril-dilaz (som handlar med trakorien och vill hävda självbestämmande emot Konungen av Magillre) kan inordnas i någon form av förbund eller dylikt vid händelse av en större konflik

Är jag otydlig? (eller bara svamlar hejvilt :oops: )
Låter som en ratt tolkning av situationen i Magilre tycker jag.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Efter Birkes omtänksamma påpekande att jag nog borde ha tillgång till visst relevant ÄS material, har jag lyckats hitta ett exemplar av EA-boxen! :D Jag tänker nu gå igenom befintligt skrivet Klomellien material och kolla så allt stämmer (mer eller mindre...).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Albrekt skrev:I mitt huvud har jag börjat se ett tema som jag nog bör deklarera här: Klomellien under Mercana ter sig för mig som ett frihetens och anarkins land med relativt fri marknad och en kultur som accepterar alla möjliga aktiviteter och böjelser. Jag ser Addiaska som representant för ett samhälle med strickta regler och raka vägar. För mig står Mercana alltså för det primitivt goda. Om Addiaska tar över breds den aidniska feodalkulturen ut sig norrut, vilket historiskt sett är logiskt (även om det är tråkigt för oss sjuttiotalister som växte upp med Kamratpostens hippievärderingar :( ).
Håller i grova drag med dig, även om echterna inte gör det...
Echterna skulle nog säga att deras moral och regler borgar för ordning, trygghet, rättvisa och godhet i motsats till Mercana/Trakoriens dekadenta förslappning som leder till brottslighet och förslummning.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

EA boxen är nog det material som finns om Klomellien (möjligtvis viss omnämning i Magillre och Trakorien) så det var ett bra inköp tycker jag Albrekt
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Från EA-boxen får vi dessa siffror om Klomellien, om vi multiplicerar siffrorna med 10, vilket ju var ett officiellt ÄS råd publicerat i Sinkadus:
  • Klomellien
    Befolkning (exklusive svartfolk): 1.250.000
    Människor: 70% (875.000)
    Halvlängdsmän: 15% (187.500)
    Ankor: 8% (100.000)
    Dvärgar: 5% (62.500)
    Vargmän: 2% (25.000)
Informationen inom paranteser har jag lagt till, för att tydliggöra. EA-boxen talar om att Brikho är en fristad för svartfolk, men svartfolk ges inget utrymme i befolkningsiffrorna. Jag antar därför att Brikho inte har räknats med här och att staden ses som lite utanför av många erebiter och t.om. klomeller.
Senast redigerad av Albrekt den 2009-03-07 08:32, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar