Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske bara jag som inte är så bildad i ämnet religion. Har aldrig någonsin hört orden Manikeismen och Zoroastrismen... :?
Lät väldigt vetenskapligt iaf! Litar fullt på ert omdöme. :wink:
Lukas Sjöström
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-01-27 00:09
Ort: Lund

Inlägg av Lukas Sjöström »

Jag tänkte att Krûn kan ha en tro på himmel och helvete -- det var i min tolkning därifrån Lysande Vägen på fastlandet fick dessa idéer. Vad gäller de äldre krûnisk-joriska gudarna kan jag tänka mig att Ashîna var en form av "väckelse" som radikalt omtolkade dessa -- jämför med hur Allah fanns som en gud i arabvärlden innan Muhammed, men omtolkades till den ende guden när islam grundades. Dock är gamla vanor svåra att utrota, så jag kan tänka mig att många gamla gudar levt kvar som helgon, änglar eller legendariska hjältar i folks föreställningsvärld.

Jag ska tänka på att inte skriva alldeles för torrt om det här, något som ju är en risk när man försöker skriva detaljerat om ett ämne. Jag tänker dock fokusera mest på de rollspelstillvända elementen av religionen -- kanske inte så mycket diskussion av detaljerade teologiska problem, men mer om sådant som till exempel hur en religiös rollperson kan tänkas bete sig, eller hur det är att vara i Krûn på äventyr.
/Lukas Sjöström
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Superbra!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

En tanke som slog mig är att om man vill ha Ashîna som en gammal religion skulle man kunna låta den ha uppkommit i Akrogal, och vara den grunden till den religiösa omvändelse som ledde till nomadernas ökade organisationsförmåga och som därav möjlig gjorde plundringarna av Kejsardömet Jorpagnas östra gräns. Ashîna skulle då ha uppkommit någon gång strax innan 750 fO. Ett sådant upplägg skulle ju kunna innebära att Ashîna inte bara finns i Krun utan även i Akrogal.

Anledningen till att jag frågade om de gamla gudarna i Krûn och Ashîna är att jag skulle vilja ha ett mer pluralistiskt Krûn. Från början hade jag tänkt mig en del mindre grupper som dyrkade andra läror än Mullahismen. I de mer isolerade områden i övärlden skulle "jorerna" fortfarande tillbe havsguden innan de gav sig ut på sina fisketurer. I den del av Grynnerbergen som tillhör Krûn skulle bergsmännen ägna sig åt sin form av shamanism osv. Dessa mindre religioner skulle om inte gillas så iaf tolereras av Ashînas prästerskap av olika anledningar. Om man nu istället tänker sig att dessa jorer omvänts till Ashîna, då skulle de ju kunna offra/be en bön till helgonet/ängeln ”Enki” innan de ger sig ut på havet för att fiska. Enki har då blivit en del av Ashîna, som inte existerar i den ”officiella”/dominerande varianten av religionen. Att det redan fanns ett sjöfarare/fiskar helgon är ju inte så troligt ifall religionen uppstått på stäppen i Akrogal. Sen kan man ju också tänka sig att vissa sekter har blivit influerade av andra religioner/filosofer. Dessa sekter kan sedan antingen vara sanktionerade av mainstreamvariantens prästerskap eller motarbetade, förklarade som kätterska osv. Att bygga in sådant från början tror jag kan vara rätt väg att gå då, pluralism i mitt tycke (iaf inbillar jag mig det) leder till/kan leda till konflikter, och därigenom potentiella äventyrsupplägg.

…men som vanligt springer jag händelserna i förväg och borde istället lägga min fritid på att skriva text om Krun än att fundera kring Ashîna, speciellt då jag har fullt förtroende för att du kommer få till Ashîna på ett bra och intressant sätt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl: Den akrogaliska kopplingen låter intressant... Jag har använt Akrogal (specifikt Kalmurri) i en kampanj, och har funderat på att delge forumet mitt material när jag har ordnat det någotsånär... Det skulle ju vara trevligt med lite korsbefruktning isf...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har lagt till en Krun karta i början på denna tråden. :)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Spelknepe skrev:Har lagt till en Krun karta i början på denna tråden. :)
Skitsnygg!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Har lagt till en Krun karta i början på denna tråden.
Kan bara hålla med, grym! =) Jag ska försöka fixa en skiss på Hakkai, så du kan rita den också.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tackar... som vanligt är dina kartor riktigt snygga. Nu har jag iaf något att föra över mina anteckningskråkor till den digitala eran på.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Känn dig fri att lägga till namn på floder, skogar, berg, byar ifall du inte hittar någon officiell information om det. Det är sådant som jag kan lägga till på kartan i efterhand.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Adragoor: Tycker absolut att du ska delge oss ditt material om Kalmurri, kan säkert finnas något i det som jag kan spinna vidare på när det gäller Krun. Men den akrogaliska koppling jag nämnde tidigare råder inte jag över, då Lukas ska skriva om Kruns religion Ashina, och det var ett förslag om ett möjlig upplägg för den och inget mer. Det sagt så behöver jag nog ändå titta österut när det gäller Krun, då det är föga sannolikt att riket inte har kontakter med länderna runt Golwyndas sötvattenhav.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Lustigt... jag tror jag har ditt material. Någon skickade en massa Ereb Altor material till mig, bl.a. en massa information om Akrogal med tillhörande kartor. Såg att någon vid namn Mikael Bynke hade gjort dem. Gissa vad jag hittade när jag googlade på Mikael Bynke? Adragoor... hehe. :wink:

Har funderingar på att utöka kartan med Akrogal och de södra delarna. Vad tror du om det?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe: Jo, då lär du ha allt som jag har spridit... Lade till ett par kartor i en ny tråd...

En utökning av kartan kan vara rätt bra (om du pallar)... Särskilt de delar som ligger i direkt anslutning till Ereb och som folk kanske så småningom vill skriva om... (Efaro, Morëlvidyn, Furgia odyl.)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Lagt till en 3d-Karta över Krun i början på denna tråden...
charlielarsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-02-11 14:26
Ort: spanien, manilva

Inlägg av charlielarsson »

jo, fast lite teologisk diskussion ar heller inte fel. Visserligen kanske man inte ska bli for langrandig i sammanhanget men man far inte lata allt djup stryka pa foten i missriktad radsla att vara trakig heller. Om allt blir for lattilgangligt och glattigt riskerar det att samtidigt bli menlost och en religion utan teologisk diskussion ar i alla fall enligt min mening inte sadar hemskt mycket att hanga i julgranen. Den blir lite som en sadan dar vildavastern-kuliss-by, tuff att rida genom i hogfart men vill man stanna och ta en whiskey kanns det hela ratt... tomt...

Visst ar det viktigt vad prasten har for klader och vilka dagar som ar heliga och sa men finns ingen teologisk diskussion blir det svart att fa ngt utbyte av att iteragera med religionen och dess foresprakare pa ett meningsfullt satt.
I Spanien finns inga a, a eller o...
Skriv svar