Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Strålande! Honom skall vi ha!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl: Läste just igenom Krunmaterialet som finns i tråden. Bra och trevlig läsning! Några frågor och kommentarer dock.
Man kan få känslan av att Golwyndakulturen var ett "rike" som faller sönder, men snarare var det väl ett kulturområde som allt mer diversifierades i de tre delarna.

Slussen vi Raas Narram, är den fullbordad eller påbörjad? Förfallen eller användbar?

År 31 eA, vad spännande! Vad hände? Har det flyttats bakåt i tiden såsom Lukas och du diskuterar tidigare i tråden?

Ställer mig tveksam till att de jorpagniska furstarna och Ljusa Handen accepterar främmande mission i Jorpagna. Dock kan det finnas ett intresse hos adeln för mystcism och spännande utländska religioner i smyg...

Vad jag förstått så har Zorakin aldrig återhämtat sig från nederlaget mot Felicien. Ställer mig tveksam (avvisande) till att Kardien/Zorakin skulle ha kvar intressen i Efaro, med undantag av någon enstaka solfararborg som ännu hålls av någon riddarorden. Kruns kolonier i landet bör också vara just ett fåtal, föreslår att de ligger längs Golwyndahavets Efaro-kust. Konkurrensen kan år 610 istället stå mellan just Felicien och Krun. Feliciens flotta dominerar östra Kopparhavet, Krun Golwyndasjön. Herrarna i Arkhaz funderar kanske på att flytta delar av flottan till Mare Cipprus?

Annars toppen. Uppdaterar snart historien med Krun, så om du har något nytt...?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael: Ska försöka svara på dina frågor lite kortfattat, borde egentligen lägga mig, men var självklart tvungen att titta in här. :P

Iaf. Angående Golwyndakulturen så skrev jag den delen för flera år sedan och baserade den då på det material som finns i EA-kampanjboken. Har inte reviderat texten efter de diskussioner som förts här och just nu ligger historiedelen på is, men kommer kolla på den och förnya texten vid ett senare tillfälle.

Angående Raas Narram, så föreställer jag mig att den förföll under mörkertiden så till den grad att den idag är obrukbar (står i det officiella materialet att den inte funkar längre, men inte när detta skedde) samtidigt förlorades kunnskaperna om hur den skulle skötas/repareras. Detta är ett projekt för de styrande idag, hur de ska få igång slussen igen då de anordningar man idag har i Stabul inte riktigt räcker till. Tänker mig här att de har någon form av slav och djurdrivna hissar för att frakta varor ner till den lägre delen av staden som ligger på samma nivå som Kopparhavet. Så idag måste varorna lossas i en hamn och sedan transporteras genom staden till motsatta sidan där de lastas på i en hamn.

År 31 eA hittar jag inte i min egen text. :oops: Iaf så har jag påbörjat en revidering av min mörkertidsera så som det ser ut nu kommer det bli ett helt annat upplägg, även om det är nomadiska krigsherrar och pojkprofeter även i den nya versionen, och ja Ashînas läror blir äldre än Lysande vägen.

Angående Jorpagna så är väl det en mer dold mission riktad mot motagliga furstar och antagligen sker det med guld och mysticistiska läror. Inte kommit till den biten än, är mest spån än så länge, vill bara att Krun ska få lite mer intressen runt Kopparhavet. En på nytt född tanke om ett Storkrun och det ökade intresset för Jorpagna skulle kunna vara ett sätt att göra detta på.

Dina tankar kring Felicien, Zorakin/Kardien och Efaro låter absolut vettiga ska lägga detta på minnet (skriva ner minnesanteckningar).

Om du uppdaterar historien med Krun var då lite försiktig med de senare årtalen för de kommer mycket säkert att ändras. Har inte så mycket nytt angående kruns historia för tillfället.

Hoppas jag varit till lite hjälp, tack för kommentarerna iaf.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppen svar! Raka och tydliga!
Ser fram emot Kruns utveckling!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:
Krun: nu väntar vi med spänning på hur det här riket kommer att utformas: men jag misstänker att vi kommer att få se en ämbetsmannaadel, och kanske rent av en religiös adel. Sedan kan ju olika slavklasser ha en mycket viktig roll i rikets styre Razz Eller?
Angående adeln i Krun hade jag för länge sedan planer på en mer religiös adel, men efter Lukas text om Ashînaismen, så har jag ändrat detta till att mer vara en ämbetsmannaadel, som är korrupt och suger ut så mycket som möjligt när det gäller landets tillgångar, därav att "landets adel lever i lyx på övriga kruniers bekostnad" som det står i någon officiell text. Kejsaren har börjat att reformera detta ineffektiva ämbetsmanna system vilket ju inte är så populärt hos adeln. Sen är väl adeln repressenterad inom prästerskapet också, de har ju pengar till utbildning.

Så jag ser nog Krun som en stormakt som börjar vakna till liv, om bara den reformvänlige kejsaren får ordning på de många bristerna i landet och att renäsansen med idéströmmningar kring ett storkrun håller i sig. För landet har ju åtminstone befolkningspotential för stormaktsrollen.
Är det möjligen så att Krun fortfarande återhämtar sig från slaget vid Lopenta, där deras kopparhavs flotta decimerades av Felicierna eller Dalkerna.... De kan också möjligen ha tappat några positerade besittningar på Samkarna eller Soluna.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vem vet, kanske. :P Felicien är det nog i sådana fall då de är konkurrenter om intressen i Efaro, samt att Caddo och Krun enligt EA-kampanjboken har goda kontakter. Om så är fallet har väl de troligen blivt av med sina besittningar vid Efaros kopparhavskust men har kvar dem vid efaros golwyndakust.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har suttit och knåpat lite på att arbeta ihop namn för Krun som stämmer med Adragoors regler för det krunska språket och det har väl inte varit några större problem med det, dock har jag stött på två problem:

Skogen Grefhn, där konsonantklustret fhn inte finns i ordslut enligt språkreglerna. Lösning på detta är ju att Adragoor lägger till detta kluster eller att man ändrar namnet till t.ex. Grhefn, vilket jag inte har något emot, men vissa kanske tycker att Grefhn är tillräckligt inarbetat i Ereb för att vi inte skall göra det. Så vad tycker ni?

Andra namnet är guden Mullha, där inte det mittersta konsonantlkustret finns med som möjlig kombination inne i ord. Även här kan ju Adragoor lägga till llh som en möjlig kombo eller så ändrar vi namnet till t.ex. Murhla. Vad tror ni om detta? Själv föredrar jag nog Murhla framför Mullha, då Mullha ger mig mer associationer med vår världs mullor.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

ändra båda tycker jag, de låter bra framför allt Murhla, Mullha känns lite konstigt
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Skogen Grefhn, där konsonantklustret fhn inte finns i ordslut enligt språkreglerna. Lösning på detta är ju att Adragoor lägger till detta kluster eller att man ändrar namnet till t.ex. Grhefn, vilket jag inte har något emot, men vissa kanske tycker att Grefhn är tillräckligt inarbetat i Ereb för att vi inte skall göra det. Så vad tycker ni?
En lösning skulle kunna vara att Grefhn är ett exempel på en stavning som inte helt motsvarar uttalet. De listade konsonantklustren är främst tänkta som uttalsregler, men inte nödvändigtvis stavningsregler. Man kan tänka sig att ljudet "hn" (otonat n) fanns i äldre tid, men att detta ljud idag helt enkelt uttalas som n. Grefhn är alltså ett exempel på äldre stavning. Namnet uttalas "Grefn"...
Andra namnet är guden Mullha, där inte det mittersta konsonantlkustret finns med som möjlig kombination inne i ord. Även här kan ju Adragoor lägga till llh som en möjlig kombo eller så ändrar vi namnet till t.ex. Murhla. Vad tror ni om detta? Själv föredrar jag nog Murhla framför Mullha, då Mullha ger mig mer associationer med vår världs mullor.
Jag tror att jag utgick från stavningen "mullah" i det gamla materialet...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

En lösning skulle kunna vara att Grefhn är ett exempel på en stavning som inte helt motsvarar uttalet. De listade konsonantklustren är främst tänkta som uttalsregler, men inte nödvändigtvis stavningsregler. Man kan tänka sig att ljudet "hn" (otonat n) fanns i äldre tid, men att detta ljud idag helt enkelt uttalas som n. Grefhn är alltså ett exempel på äldre stavning. Namnet uttalas "Grefn"...
Ok, ja... det är ju en lösnig som funkar för mig... språknollad som jag är litar jag till fullo på dig. :P
Jag tror att jag utgick från stavningen "mullah" i det gamla materialet...
Nu när jag kollar i det officiella materialet står det mycket riktigt Mullah och även så i Lukas texter, fattar inte var jag fick Mullha ifrån. :oops: Nu som den språknovis jag är är det okej med kombinationen ll, den finns ju inte med som godkänd kombination inne i ord. Upplys mig, språkmästare! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Nu när jag kollar i det officiella materialet står det mycket riktigt Mullah och även så i Lukas texter, fattar inte var jag fick Mullha ifrån. Nu som den språknovis jag är är det okej med kombinationen ll, den finns ju inte med som godkänd kombination inne i ord. Upplys mig, språkmästare!
Dubbeltecknade konsonanter borde vara ok... De betecknar ju bara ett ljud och inte en ljudkombination. När det gäller vad dessa dubbelteckningar kan göra för uttalsskillnad finns det ett par alternativ. Antingen modifierar de det föregående vokalljudet (som i svenska) eller så betecknar de att konsonanten ska uttalas långt...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, då är Mullah helt korrekt enligt krunska språkregler iaf... om nu ingen tycker att det är värt att ändra på gudens namn till Murhla iaf (eventuellt är Boris possitiv till detta?), så kör vi på Mullah. Själv är jag inte så förtjust i Mullah eller Mullha :oops: , men jag följer majoritetens beslut och vi har ju iofs sagt att vi skall behålla så mycket som möjligt som det är.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Någon som har funderat på vilket skriftsystem man använder i Krun? Modifierade joriska runor, eller kanske mer "muterade" joriska runor. Varför inte med lite mongoliskt utseende? (En text ser ut så här)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Modifierade joriska runor eller "muterade" joriska runor, låter helt okej, för min del får du gärna göra som du tycker passar bäst...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det händer inte så mycket med Krun för tillfället, har för mycket annat att göra men är iaf någorlunda nöjd med två delar min text om Krun. Tänkte att jag kan posta dem här för kommentarer och är det ingen som har några invändningar, frågor, förslag på förändringar, hittar några språkliga fel osv. så klistrar jag in dem i wikin.

Den första texten är inledningstexten till Krun:
Krun, ett av Erebs äldsta riken, har genom historien spelat en stor roll för områdena runt Kopparhavet. Krunhalvön utgjorde till en början en del av en av de tidigaste mänskliga högkulturerna, Golwyndakulturen. Golwyndakulturens sönderfall blev början på Kruns guldålder, under vilken Krun koloniserade stora områden kring Kopparhavet och spred den krunska kulturen och vetenskapen till de barbariska folken som levde i kustområdena. Den viktigaste kolonin var Jorpagna, barbarkusten, ett område som senare kom att få en stor betydelse för hela den historiska utvecklingen i Ereb genom kejsardömet Jorpagna.
610 eO är Krun dock bara en skugga av sitt forna jag. Inflytandet över Kopparhavet är minimalt, även om den slumrande jätten under de sista åren börjat vända blicken västerut, och den enda kontakt som många av medborgarna i de övriga kopparhavsländerna har med Krun är genom staden Stabul, som är en viktig knutpunkt i handeln mellan erebs, akrogals och solunas köpmän. Utöver de tullinkomster som Stabul inbringar så försörjer sig kejsardömet Krun i huvudsak på fiske, slavhandel och jordbruk.
Den andra texten är inledningen på geografidelen:
Krun ligger i sydöstra Ereb på den Krunska halvön och upptar större delen av denna. I nordväst utgör Serviliafloden en naturlig gräns mot Hynsolge och i nordost gränsar kejsardömet mot Nidland och den nidländska muren. I väster angränsar landet Kopparhavet och i söder och öster Golwyndas sötvattenhav.
Krun består till större delen av slättland, men det finns även några bergområden och större skogar i landet. Rikets befolkning är till största delen koncentrerade till de bördiga kustområdena längsmed Golwyndahavet och utefter de två stora floderna Usheshana och Yalgiznikum.
Om Krunhalvöns långa historia vittnar allehanda historiska lämningar från det gamla Krun som står att finna över hela halvön. Vanligast är de emellertid i de befolkningstätaste södra och östra delarna av landet. Där har de lämningar som inte längre används oftast plundrats på allt av värde. I städerna brukas alltjämt många av det gamla Kruns ståtliga byggnader och på landsbygden är det inte ovanligt med gamla hedniska tempel som nu tillägnas Mullah. I de mer sparsamt befolkade nordvästra delarna av Krun finns många förvånansvärt välbevarade lämningar att finna utefter den förr så vältrafikerade, men nu övergivna och igenvuxna, Grivelavägen.
Landet har ett tämligen behagligt klimat tack vare dess sydliga läge. I inlandet är de långa somrarna heta och torra, längst med kusterna varma och fuktiga, med lite eller inget regn. Under de svalare nätterna bildas mycket dagg i kustområdena, vilken välgörande för den omfattande växtligheten och jordbruket längst med Golwyndakusten. De korta vintrarna är vid kustområdena svala och regniga, med nederbörden koncentrerat till ett fåtal dagar då regnet formligen öser ner. På högre höjder i och kring Grynnerbergen och Khuruhavahöglandet är vintrarna kyligare med en mer omfattande och utspridd nederbörd. Efter vinterns regn och snö infinner sig så småningom våren och under en kort intensiv period blommar i det torra inlandet allehanda färgsprakande växter, före den regnfria sommarens ankomst.
Krun kan geografisk delas upp i sex distinkta områden och nedan kommer dessa och ett antal andra intressanta platser presenteras.
Tacksam om någon orkar läsa igenom det och ge lite feedback. Föresten de platsnamn som nämns låter de Krun för er skall jag göra om och göra rätt?
Skriv svar