Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker det låter toppen! Men om man tycker att ren kannibalism är för magstarkt, så kan man ju alltid tänka sig att gamkrigarna har tama gamar eller tillhandahåller burar med skabbiga och skränande gamar (fördömda schakalgamar vars ätande inte för en till Mulekhs trupper), och att dessa sedan sköter ätandet, medan krigaren genom ceremonier upptar synderna.
Jag gillar tanken på ödestyngda gamkrigare (kanske de också är fördömda) som uppoffrat sig för mänskligheten och bär de förtappades synder. I krunernas ögon således ädla, men aningen skrämmande.
Tycker detta låter väldigt bra! Kanske har det tränat dessa gamar så att de kan hjälpa dem i strid eller dylikt. Denna grupp bör dock kanske inte vara en för stor del av kulten utan en särart, till exempel regionel.
Jag kan tänka mig att övriga delen av Kruns prästerskap (samt befolkning) ser gamkrigarna som extremer man inte riktigt vågar eller vil vara nära. Då menar jag inte kätterska utan snarare något nödvändigt ont man kan använda sig av i extremt speciella tillfällen, Förtäringen av kejsaren är ett bra sådant.

Kan man även tänka sig att denna grupp/kader/order(?) fungerar lite som en form av inkvisatorer vilka söker upp, bestraffar och med sina gamar "renar via förtäring", individer som inte fyller de lagar religionen föreskriver?

Ursäkta de långa meningarna...jag är ingen lyriker
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Intressanta ideer... jag skall ta och fundera vidare på det här. Återkommer när jag bestämt mig om hur gamkrigarna tar över de förtappades synder. Men en sak är säker gamkrigare kommer bli en del av Krun, tack vije.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En vidare fundering kring dessa gamkrigare, vad hander när en sådan dör och av någon anledning inte äts upp; med kroppen; med eterkraften?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Som jag hade tänkt det tar gamkrigaren över den avlidnes synder vilket medför att den avlidnes eterkraft/själ kan ansluta sig till Mulekh. Om inte gamkrigaren under sin livstid lyckas göra sig av med den korruption av sin eterkraft som de synder han/hon tog över vid övertagandet innebar, är hans/hennes eterkarft korrumperad, vilket innebär att gamarna (fåglarna inte krigarna) inte äter kroppen och eventuellt kan gamkrigaren ätas av andra gamkrigare eller så hamnar den korrumperade eterkraften/själen hos Sakhmug när kroppen bränns.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Klistrat från annan tråd:
Krun exporterar metaller... så tänkte tidigare föreslå att Caddo inte bara importerar kryddor från Krun utan även metaller, av vilken typ lämnar jag helt öppet. Handeln mellan Grynnerbergens dvärgar och Caddo, om det sker sådan handel, kan ju ske via Krun, då alla tre parterna verkar ha goda förbindelser om jag minns riktigt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Bergdahl, kan vi inte få se lite mer av Krun? Kanske kan du rödmarkera det som du redan skrivit? Blir lättare att diskutera Nidland då också.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har bara en himla massa småtexter som jag vill gå igenom innan jag lägger ut något, är inte riktigt nöjd. Men får se vad jag kan få fram. Det jag skulle kunna färdigställa förhållandevis snart är ju klädesdräkten, men åker iväg en vecka idag så det blir ju inte förrän om tidigast en vecka.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag är nyfiken på vad för invånarantal ni tänkt er i Krun..
Tänker lite på invånarantalet till Lasutyp
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

leinder skrev:Jag är nyfiken på vad för invånarantal ni tänkt er i Krun..
Tänker lite på invånarantalet till Lasutyp
Jag tänker 7-8 miljoner, utan att ha tittat på arealer etc.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

låter som en bra siffra.
tackar regil
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Känns som mycket bättre siffror än dem i EA boken.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

leinder skrev:Känns som mycket bättre siffror än dem i EA boken.
Tanken är att alla länder allteftersom skall få nya sifror vad gäller invånarantalet. Spikade är Caddo (2.4 milj), Kardien (4 milj), Zorakin (7 milj.)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bergdahl skrev:
Bild

Det är mannen på tronens hatt jag tänker mig används i Krun och de både svarta med gloria (även om glorian då inte skall vara med :) ). Tänker mig att dessa hattar (någon som vet vad en hatt av den typen kallas?) förekommer i en del olika varianter där desto pråligare och större den är desto högre börd. Kejsaren har den största och mest pråliga istället för krona. Präster av låg rang och icke adlig börd har de minsta och med minst utsmyckningar typ den svarta modellen, även de inte behöver vara svarta.
Namnet på mössorna är Kamilavka och Skufia.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tack för hjälpen Snibben. Problemet blir ju bara att jag nog inte kan använda mig av det namnet rakt av och jag tror inte det är så många som vet hur Kamilavka och Skufia ser ut. Måste nog helt enkelt skapa krunska namn och sedan beskriva mössan så gott det går, som det ser ut nu.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev:Tack för hjälpen Snibben. Problemet blir ju bara att jag nog inte kan använda mig av det namnet rakt av och jag tror inte det är så många som vet hur Kamilavka och Skufia ser ut. Måste nog helt enkelt skapa krunska namn och sedan beskriva mössan så gott det går, som det ser ut nu.
...och en bild säger mer än tusen ord. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar