Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Lagt till en 3d-Karta över Krun i början på denna tråden...
Ohhh! Arkhaz geografiska läge är spännande. På ett berg vid en flod. Coolt!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Att Arkhaz ligger vid en flod det håller jag med om, men jag får bara inte staden till att ligga på ett berg. :wink: Det skulle vara ifall stadens storlek (Erebs största stad med runt 200 000 invånare enligt officiellt material) gjorde att den breder ut sig mer än det ser ut som på kartan.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jajajaja... det blev en miss där! Jag erkänner! ;)
Har plockat bort alla 3d-kartor. Blev inte riktigt nöjda med dem ändå. Har behållt 2d-kartan över Krun, så rätta er efter den.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, det förklarar ju en del... han nog aldrig se 3d-kartan, och kunde verkligen inte förstå hur Psipo kunde få det till att Arkhaz låg på ett berg på 2d-kartan. :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Angående Ashîna tycker jag det känns helt rätt att låta ett antal andra religioner samexistera fritt med denna tro. Likt i dagens Iran, eller enligt den klassiska muslimska dhimmisystemet.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag har alltid tyckt att Felicien var grekifierat, men att istället ge Krun en dos av det känns som en bättre idé för att senare låta Felicien mutera med något annat.

Iaf, en intressant sak ur Sinkadus 28 där det står att Kruns aristokrati inte är speciellt religiös av sig. Åtminstone för mig som alltid sett Krun som arbiskt influerat land med rigid religiös struktur känns det intressant. Arabifierade tänkare, filosofer, författare och intellektuella i stort kan vara ett kul inslag.

Men det här visste ni säkert redan, att döma av snacket i tråden. Att sedan låta Krun stå som modell för kultur rent allmänt gillar jag med. Att Blixt kopierat Romarriket-Grekland må väl vara hänt, men det är nog ganska lätt att tona ner de inslagen och låta Krun bli sitt eget.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Krun har väl alltid varit turkiet, och Felicien grekland. Sedan har väl Krun alltid även varit Bysans. Det känns som att det finns en jävligt intressant pardox och korsbefruktning där.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

turkar, kruner mfl

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Krun har väl alltid varit turkiet, och Felicien grekland. Sedan har väl Krun alltid även varit Bysans. Det känns som att det finns en jävligt intressant pardox och korsbefruktning där.
Toppen! honom skall vi ha!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

af, en intressant sak ur Sinkadus 28 där det står att Kruns aristokrati inte är speciellt religiös av sig.
Hmm, det där hade jag missat. Min ursprungliga tanke var att överklassen i Krun skulle vara rätt så involverad i det religiösa styret av landet, men sedan Lukas skrev om Ashîna har jag börjat revidera detta tänkande och denna info var väl spiken i kistan för de tankarna.

Som jag skrivit tidigare ser jag inte Krun som arabiskt utan mer som turkist ottomanskt, där det skett en blandning av den tidigare joriska/krunska (östromerksa) kulturen med akrogalisk nomadisk (turkisk) kultur. Det sagt så är jag väldigt intresserad av hur ni andra tänkt er Krun. Speciellt hur ni några idéer kring mer fantastiska inslag. Har tänkt mig att det kan finnas inslag av hippogrifer, då de invaderande nomaderna kan ha fört med sig dessa till Krun. Då jag för tillfället inte är hemma har jag lite svårt att redogöra för alla mina funderingar/idéer för Krun så låt fantasin skena iväg nu, så kan man ju alltid plocka ut godbitarna till en fungerande helhet.
Arabifierade tänkare, filosofer, författare och intellektuella i stort kan vara ett kul inslag.
Absolut måste det finnas plats för dessa i Krun. Då Krun verkar ha haft många framstående astrologer tidigare tycker jag att dessa borde ha en aktningsvärd position i dagens krun.
Angående Ashîna tycker jag det känns helt rätt att låta ett antal andra religioner samexistera fritt med denna tro.
Absolut. Tänkt mig att bl.a. Zenos läror fortfarande kan ha ett visst inflytande i landet. Sen finns ju även bergsmännen i Grynnerbergens södra del som är mer shamaniska om jag minns rätt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Adragoor skrev:På den akrogaliska sidan var min tanke att det kalmurriska riket börjar växa fram en tid efter den tredje konfluxen. Detta skulle kunna vara anledningen till vissa nomaders inflyttande i det avfolkade Krun. Vissa stammar blev helt enkelt utträngda över demontungan av någon av de första härskarna i Kalmurri... Isf. borde Krunska och nidländska vara besläktade med de nomadiska språken i Akrogal och därmed kalmurriska.

När det gäller vilken familj ett språk anses tillhöra brukar man gå efter vilken familj arvorden i språket tillhör. Engelska är t.ex. ett germanskt språk trots att större delen av ordförrådet är romanskt. Alltså, det är förmodligen nomadernas språk som utgör grunden i krunska, nomaderna var kanske rätt många när de vandrade in. En mängd krunsk/joriska lånord har dock upptagits i språket. Främst för företeelser som nomaderna inte tidigare hade stött på och inte hade ord för, en massa som har med bofast civilisation och odling att göra t.ex.
Låter intressant med Kalmurri händelsen, det skulle ju kunna bädda för ett historiskt förakt för Kalmurri av de nomader som slog sig ner i Krun och som följd av detta har troligen Krun dåliga förbindelser med Kalmurri och är eventuellt på god fot med sina historiska fränder i Furgia.

Sen att nomdernas språk blir dominerande i Krun, tyder ju som du påpekar om en rätt så stor folkvandring. Även om Krun blir mycket decimerat av den tredje konfluxen. Jag har även lagt in att pesten i Hynsolge drabbar Krun till viss del och ökar på decimeringen av befolkningen. Så känns det ändå lite krystat att nomadernas språk blir det dominerande, men jag har inte kommit på någon bättre lösning. Jag har planer på att den kejseliga släkten ska vara av nomadiskt ursprång om än uppblandade med jorer och då de varit vid makten sedan det moderna krun bildades efter mörkertiden kanske det kan förklara den språkliga dominansen av akrogaliska språket. Sen ser jag framför mig små områden i landet där jorin fortfarande är dominerande som öarna sydost om Arkhaz.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Så känns det ändå lite krystat att nomadernas språk blir det dominerande, men jag har inte kommit på någon bättre lösning. Jag har planer på att den kejseliga släkten ska vara av nomadiskt ursprång om än uppblandade med jorer och då de varit vid makten sedan det moderna krun bildades efter mörkertiden kanske det kan förklara den språkliga dominansen av akrogaliska språket.
Det är inte alls ovanligt att folket börjar tala härskarklassens språk. Ta exemplet Egypten. När araber tog över landet blev arabiska det förhärskande språket trots att en stor del av befolkningen fortfarande är ättlingar till faraonerna... Den enda spillran av det egyptiska språket är koptiskan, utdöd sedan 1700-talet men fortfarande använd inom den koptiska kyrkan. (Skitcoolt f.ö. att egyptiskan har en dokumenterad historia på nästan 5000 år.)
Ett annat exempel är ju de indoeuropeiska språkens framfart. Rent genetiskt är förmodligen vi mer släkt med folk som levde här under stenåldern än med en kurgan-kultur på de sydryska stäpperna, dock talar vi en avkomling till de sistnämndas språk.
När en mindre grupp människor kommer och tar över ett land verkar det som om det är hugget som stucket vilket av de två språken som "vinner", och det hela beror säkert på andra faktorer än antal människor.

Kanske de akrogaliska nomadstammarna ansåg sitt språk som gudagivet och heligt och gav absolut inte upp det. Efter ett tag blev det på modet bland yngre människor att lära sig det "fina" språket, och efter några generationer struntade man helt i att lära sig det gamla språket... De enda som talar krun-jori idag är lärda män som översätter gamla astrologiska och filosofiska texter samt folk inom vissa religiösa rörelser... Hur låter det?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Men inte talade de väl "faraoniska" i egypten på 600-talet? Talade de inte möjligen det spridda och viktiga handelsspråket arameiska: dvs i prakitken redan arabiska?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Men inte talade de väl "faraoniska" i egypten på 600-talet?
Jo, de talade i stor utsträckning fortfarande koptiska (dvs. faraoniska), även om t.ex. arameiska säkert var ett viktigt handelsspråk...
http://www.stshenouda.com/coptlang/copthist.htm

Nu är detta OT :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag förstår tankarna rätt nu, utifrån denna tråden och språkdiskussionen i Nargur tråden, så rör vi oss med två krunska språk;

"Gammalkrunska "som var/blev joriska i sammanhang med kejsardömet Jorpagna och ett "nykrunska" uppstått som en följd av akrogalisk påvärkan.

Detta skulle förklara varför det i språkkartorna i EA inte visas släktskap mellan krunska och joriska (det var samma språk) och att Krun befinner sig i det akrogaliska språkområdet (uppstått ett nytt språk senare).

Eller? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om jag förstår tankarna rätt nu, utifrån denna tråden och språkdiskussionen i Nargur tråden, så rör vi oss med två krunska språk
Japp, du har förstått det rätt birkebeineren.
När en mindre grupp människor kommer och tar över ett land verkar det som om det är hugget som stucket vilket av de två språken som "vinner", och det hela beror säkert på andra faktorer än antal människor.
Gott, då funkar ju mitt upplägg ypperligt då. Du som är forumets språkproffs :P och även intresserat dig för Akrogal, har du funderat nått på de akrogaliska språken, och då främst nomadernas?
Kanske de akrogaliska nomadstammarna ansåg sitt språk som gudagivet och heligt och gav absolut inte upp det. Efter ett tag blev det på modet bland yngre människor att lära sig det "fina" språket, och efter några generationer struntade man helt i att lära sig det gamla språket... De enda som talar krun-jori idag är lärda män som översätter gamla astrologiska och filosofiska texter samt folk inom vissa religiösa rörelser... Hur låter det?
Om nomderna såg sitt språk som gudagivet eller inte får jag fundera på, men som det är tänkt var det delar av dem som blev den styrande eliten i dagens Krun. Så att det blivit det "fina" språket låter ju inte helt otroligt. Angående talare av krun-jori (kejserlig jori?) är väl lärda män självklara kandidater och som jag nämnde tidigare funderar jag på att låta folket på de krunska öarna sydost om Arkhaz vara tvåspråkiga och fortfarande använda sig jori i dagligt tal. Detta som ett resultat av att de kom att införlivas senare i det moderna Krun och att det nomadiska inflytandet där blev mindre.

Så en liten extra fundering, har planer på att låta Arkhaz tidigare ha hetat Hysix, som ju omnämns i texter om det antika Krun, och döpts om till just Arkhaz efter att det erövrades av de nomader som senare skulle bli den styrande eliten. Arkhaz skulle då betyda något som seger, huvudstad, etc. på det moderna kruns språk och så får man lite mer överensstämmande namn än om jag lagt in staden Hysix någonstans i Krun. Vad sägs om detta upplägg?
Skriv svar