Ljusna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Ser också gärna att ljusnaalverna är just "bevarare" av den uråldriga staden och att man inte moderniserat den eller bygger en massa nytt. Låt hellre ny bebyggelse ha skett i utkanterna av inflyttade människor (och annat pack) och som accepteras men ses ner på av ljusnaalverna. Det skulle ju också leda till att ljusnaalverna skulle leva tätare inpå människor än många andra alvkulturer och de skulle då kanske bli mer människovana (och mer lika monsterboxens ljusalver).
Låter mycket bra!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Som Mikael skriver; glöm inte kentaurerna! Den något förvirrade klavykiske kavalleristen från "Oraklets fyra ögon" härstammade möjligtvis från Ljusna?
Kanske ett av svaren varför ingen invaderar ljusna. När man går iland med ett stridsskepp och en grupp krigare blir man anfallna av tungt kentaurkavalleri. Fotsoldater har som bekant svårt att hålla mot en kavallerichock och de motåtgärder som pikar och männens från drabbants teknik funkar dålig då kentaurens överkropp sitter ihop med hästkroppen och det är kentauren som sköter hela kroppen så han kan undvika bättre och bromsa. I den senaste filmen baserad på Lewis bok Häxan och Lejonet kan man se fina exempel oå vad som händer när en grupp Kentaurer plöjer in i en stridlinje.

Det kan också vara Kenaturerna som är lagmän och "poliser" i ljusna, det skulle passa deras sinneslag som bistra, starka och visa.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag håller med Snibben i stort. Men jag skulle även vilja ha några kustlinjer i likhet med bilderna av fjordar som presenterats i tidigare inlägg.

Jag är inte så förtjust i idén att det rä alvernas land och de håller de andra raserna i sitt grepp och agerar stadsmakt. Hellre i så fall kentaurer som ser till att området inte blir invaderat utan en fri och liberal stämning upprätthålls. Lite som ett miniUSA fast utan stadsapparat. Kentaurerna låter alltså olika folkslag bo i området både som nomader, i byar och i städer, men ingen får ockupera det.

/j
Snibben skrev:
birkebeineren skrev:Som Mikael skriver; glöm inte kentaurerna! Den något förvirrade klavykiske kavalleristen från "Oraklets fyra ögon" härstammade möjligtvis från Ljusna?
Kanske ett av svaren varför ingen invaderar ljusna. När man går iland med ett stridsskepp och en grupp krigare blir man anfallna av tungt kentaurkavalleri. Fotsoldater har som bekant svårt att hålla mot en kavallerichock och de motåtgärder som pikar och männens från drabbants teknik funkar dålig då kentaurens överkropp sitter ihop med hästkroppen och det är kentauren som sköter hela kroppen så han kan undvika bättre och bromsa. I den senaste filmen baserad på Lewis bok Häxan och Lejonet kan man se fina exempel oå vad som händer när en grupp Kentaurer plöjer in i en stridlinje.

Det kan också vara Kenaturerna som är lagmän och "poliser" i ljusna, det skulle passa deras sinneslag som bistra, starka och visa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

For Ljusna aktuella delar från Ransards historia:

Belgothiska riket i Ljusna 24-130 eO

2 fO: Ett avtal ingås mellan riket Belgoth (dagens Ransland och Nordland) och riket Ransard (dagens Sydland och on Ranz) om en framtida union.
1 fO-10 eO: "Det stora Frihetskriget" utkampas i Belgoth mellan klaner trogna den åldrige ledaren och klaner som ser unionsavtalet som ett berovande av belgothernas sjalvstandighet.
12 eO: Belgoth blir en del av Ransard.
18-24 eO: Klaner i vastra Belgoth gor uppror mot vortigern av Ransard som de inte vill arkanna som sin ledare.
24 eO: Fred sluts och upprorarna tvingas utvandra. De grundar ett rike soder om Ljusnahalvon i navnet understallt Ransard.
130 eO: De belgothiska klanerna i Ljusna besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska oarna. Den ledande klanen forlorar kontrollen over den i praktiken sjalvstyrande kolonin och många flyr tillbaka norrut.
176 eO: Flykningar från Ljusna bildar ett nytt helt sjalvstandigt rike i Kards inland; Timolerien.

En central fråga ar om några belgother stannade kvar i Ljusna efter 130 eO? :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2 fO: Ett avtal ingås mellan riket Belgoth (dagens Ransland och Nordland) och riket Ransard (dagens Sydland och on Ranz) om en framtida union.
1 fO-10 eO: "Det stora Frihetskriget" utkampas i Belgoth mellan klaner trogna den åldrige ledaren och klaner som ser unionsavtalet som ett berovande av belgothernas sjalvstandighet.
12 eO: Belgoth blir en del av Ransard.
18-24 eO: Klaner i vastra Belgoth gor uppror mot vortigern av Ransard som de inte vill arkanna som sin ledare.
Ser inte riktigt vikten av detta för ljusna, om det inte är upptakt till det som händer senare
birkebeineren skrev: 24 eO: Fred sluts och upprorarna tvingas utvandra. De grundar ett rike soder om Ljusnahalvon i navnet understallt Ransard.
Söder om Ljusna? Alltså runt staden O (kan inte tänka mig att de bor i Karloch)
birkebeineren skrev:130 eO: De belgothiska klanerna i Ljusna besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska oarna. Den ledande klanen forlorar kontrollen over den i praktiken sjalvstyrande kolonin och många flyr tillbaka norrut.
Vänta nu, vad gör de där? Jag trodde riket låg söder om ljusna?
birkebeineren skrev:176 eO: Flykningar från Ljusna bildar ett nytt helt sjalvstandigt rike i Kards inland; Timolerien.
Hänvisar till föra kommentaren

Och när man går till Wikin blir det konstigare
Wiki skrev: 24 eO: Fred sluts och upprorarna tvingas utvandra. De grundar ett rike soder om Ljusnahalvon i navnet understallt Ransard.
Söder om Ljusna? Alltså runt staden O (kan inte tänka mig att de bor i Karloch)
Wiki skrev:130 eO: De belgothiska klanerna i Ljusna besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska oarna. Den ledande klanen forlorar kontrollen over den i praktiken sjalvstyrande kolonin och många flyr tillbaka norrut.
Vänta nu, vad gör de där? Jag trodde riket kåg söder om ljusna?
Wiki skrev:24 e.o
Hanric Silvertunga, Vortigern av Ransard möter den belgothiska revoltens ledare och fred sluts. Ett lydrike till Ransard, Ljusnahalvön, upprättas.
Hmm. Vem var kungen i Ljusna som svor sig som lydstat och varför?
Wiki skrev:130 e.O
De belgothiska klanerna i Ljusna besegras av en klavykisk här ledd av Kornella Byxlös. Den regerande klanen faller samman och området förloras för alltid. Kornella grundar efter att ha besegrat de belghotiska klanerna staden O. Staden O förloras dock snabbt och Kornella fick en uppenbarelse från gudinnan Anxalis som innebar att klavykerna skulle hålla sig på öarna.
Intressant, men varför skulle de belgothiska klaner flytta till ett lydrike? Och skrev inte birkebeineren nyss att belgotherna i Ljusna levde i en koloni?

Ett lydrike eller en vasallstat är en en formellt självständig stat om står i avtalad beroendeställning till en annan stat. Men en Koloni är är en bosättning som har en viss slutenhet eller gemenskap och vanligen är belägen i en främmande omgivning. Vi har också protektorat i vilket ett lan ställs under ett annat lands beskyd frivilligt eller ofrivilligt. Och vi får inte heller glömma tributstaten, en stat som tvingas betala för sitt beskydd.
Wiki skrev:En central fråga ar om några belgother stannade kvar i Ljusna efter 130 eO? :?
Eller var dom där, eller var dom i sitt rike söder om Ljusna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kanske var det Belgothiska Ljusna-riket större än halvön? Förmodligen omfattade det inte hela halvön (i vår version iaf). Sedan finns det ju ganska mycket land söder om Ljusna innan man kommer till O.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om?

Belgothiska riket i Ljusna 24-130 eO

Bakgrund
2 fO: Ett avtal ingås mellan riket Belgoth (dagens Ransland och Nordland) och riket Ransard (dagens Sydland) om en framtida union i fall Belgoths kung dör utan arvinge.
1 fO-10 eO: "Det stora Frihetskriget" utkampas i Belgoth mellan klaner trogna den åldrige ledaren och klaner som ser unionsavtalet som ett berövande av belgothernas självstandighet.
12 eO: Belgoth blir en del av Ransard.
18-24 eO: Klaner i västra Belgoth gör uppror mot vortigern av Ransard som de inte vill erkänna som sin ledare.

Belgothiska Ljusna riket
24 eO: Fred sluts och upprorsklanerna tvingas utvandra. De grundar ett rike söder om Ljusnahalvön i namnet underställt Ransard.
130 eO: De belgothiska klanerna i det belgothiska Ljusna-riket besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska öarna. Den regerande klanen förlorar kontrollen, riket faller samman och förloras för alltid. Många flyr tillbaka norrut.
176 eO: Flykningar från belgothiska Ljusna bildar ett nytt helt självständigt rike i Kards inland; Timolerien.

Jag föreslår att det Belgothiska Ljusna-riket i sin största omfattning kring år 100 eO., omfattade delar av Ljusna och kusten norr om Bortre Ormvidderna, kanske även delar av västligaste Mirel?

Belgothiska ättlingar lever kvar i Ljusnas skogar och i fickor längs dess kust, men få minns sitt ursprung riktigt klart. Idag kallas de helt enkelt Ljusna-barbarer.
Snibben skrev:
Wiki skrev:24 e.o
Hanric Silvertunga, Vortigern av Ransard möter den belgothiska revoltens ledare och fred sluts. Ett lydrike till Ransard, Ljusnahalvön, upprättas.
Hmm. Vem var kungen i Ljusna som svor sig som lydstat och varför?
Wiki skrev:130 e.O
De belgothiska klanerna i Ljusna besegras av en klavykisk här ledd av Kornella Byxlös. Den regerande klanen faller samman och området förloras för alltid. Kornella grundar efter att ha besegrat de belghotiska klanerna staden O. Staden O förloras dock snabbt och Kornella fick en uppenbarelse från gudinnan Anxalis som innebar att klavykerna skulle hålla sig på öarna.
Intressant, men varför skulle de belgothiska klaner flytta till ett lydrike? Och skrev inte birkebeineren nyss att belgotherna i Ljusna levde i en koloni?
Vem som var kung i belgothiska ljusna? Tja det är väl det som vi skall svara på här!? :roll:
Lydrike ("självständigt rike nominellt underställt Ransrad" EASL s 83) borde vara det rätta.
Hur det är med Ransards, Jorduashurs och för all del Belgoths kolonier längs Västerhavskusten tycker jag är mkt intressant.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Som Mikael skriver så är det upp till oss att fylla i de luckor som Aventyrspels i fallet Ljusna lämnade rätt stora. Exakt vilket geografiskt område belgotherna befolkade och deras kategorisering bland samhällsbildningar är otydligt i källorna men ger oss desto större möjligheter att tolka.

Huruvida och i vilken omfattning belgotherna har betydelse för dagens Ljusna är också upp till oss, men jag tycker de åtminstonde på ett hörn kan få vara med då detta i princip är enda "officiella" vi har från det EA vi försöker utveckla.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om att klavykerna från trakoriska öarna efter sin erövring av Staden O etablerade en koloni på den halvö åt väster som syns med en lite ljusare färg på Spelknepes karta?
Det kan ha varit härifrån som de kämpade mot belgotherna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Vad tros om att klavykerna från trakoriska öarna efter sin erövring av Staden O etablerade en koloni på den halvö åt väster som syns med en lite ljusare färg på Spelknepes karta?
Det kan ha varit härifrån som de kämpade mot belgotherna?
Men nu var det väl så att Staden O var slutet på kolonisationstiden för klavykerna? Skulle isf skett innan Staden O.

Belgothernas rike skall enl källorna ha koppling till Ljusna, hur stor avgör vi, och dessutom till området "söder om" Ljusna, var bestämmer vi.

Att komma ihåg är också att klanförflyttningen sannolikt skett med skepp, då landvägen skulle tvingat dem först genom ranernas land och sedan genom Jättarnas Burunloth och sedan Mirel. Hur man sedan erövrade från sina första kolonier på Ormviddernas kust/Ljusnas kust återstår att spekulera kring. En tolkning av vad som sägs i källorna skulle kunna vara att området kring där Staden O idag ligger en gång hölls av det Belgothiska Ljusnariket.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev:Jag tycker att Ankor Wat idén är riktigt bra. Dock tror jag att alverna som bor där har byggt egna byggnader i området, men att stilen är så pass annorlunda från andra rasers arkitektstilar att en människa t.ex. inte skulle se vad som är urgammalt och vad som bara är gammalt. Det skulle kunna vara en tokgammal alvstad, men att det även finns andra mer "moderna" alvstäder (fast inte så många). Jag håller med jadelotuz om att ljusalverna är "stadsalver" men att det betyder att de är mer stadslevande än skogsalverna, inte att de är människor fast i alvskal.
Det enda "problemet" jag ser här är det konceptuellt är oerhört likt Goiana. Jag tror att det behövs en twist för att det inte ska bli två oerhört lika områden.

En tanke kan vara att låta Ljusna vara en plats där konflikten mellan skuggalver och övrigt älvfolk verkligen dragits till sin spets. Det pågår alltså fullt krig i skogen.

Vad tror ni?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Skuggalver i Mörkna och ljusalver i ljusna. Bittra fiender som då och då möts i strider vid Ljusnas gördel.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Snibben skrev:Skuggalver i Mörkna och ljusalver i ljusna. Bittra fiender som då och då möts i strider vid Ljusnas gördel.
Ah, det är ju episkt! :D
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Samlas de då "ryktesvägen"? Skuggalverna ser en möjlighet att här inrätta någon typ av statsbildning eller liknande, ljusalverna ser självklart detta som en monstruös tanke och alver av båda slag dras dit som flugor till en låga.

Kanske dras även andra saker dit? Skuggalver som i sitt sökande efter mening öppnat portar till andra världar, eller rent av tunnat ut barriärerna? Ljusalverna släpper lös Den vilda jakten (magikernas handbok, alla hatar den men den har en del grymma besvärjelser) osv
A fat man brings a cushion wherever he goes
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Okej nu har jag läst in mig på skuggalverna och det låter verkligen jättemysigt. Psipo, underrätta när du kommit på mer om hur de ska vara och om de kommer finnas i sydöstra Ljusna (som jag tänker mig iaf).

Jag tror inte området kommer bli likt Goiana. I Goiana är alverna väldigt tätt bundna till ET och det är silverlindarnas närvaro som gör landet meningsfullt. I Ljusna finns inget sådant mer än att området är relativt lugnt från krigsförande omgivning (av någon anledning) och det därför passar den lugna alviska mentaliteten fint.

Om någon vill skriva ihop en historia som hänger samman med övriga omgivningens skulle jag bli jätteglad. Jag hänger inte riktigt med på det som skrivits ovan.

/j
Skriv svar