Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jade, Lindskiarnateorin var kul, får gärna finnas en koppling där. Erdirkoppling till Magilliskan gillar jag som idé.

Arkhaz i Krun är en bamsig stad som kan mäta sig med Moril. Kanske den de syftar på. (Tror också Krilloan och piratstäderna räknas in till Ereb, lite som Israel i melodifestivaler o FotbollsEM m.m.)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Anders
Aja! jag har inge direkt behov i att editera Wikin, är nöjd med att diskutera ämnena. Har nog att göra endå, så jag ä nöjd.

Men tack för infon! då vet jag om jag ändrar mig ;)

Mikael:
Mmm, jag tycker också det är värt å fila på ... Lindskiarn / Erdir / Magilre / Magilriska (å kanske även Kabrinzi-kulten?) kopplingen. Någon här som är bättre påläst på dessa Erdir, å finns det någon som kan få en direkt koppling på någon "sten" eller "Håla" i Magilre där någon mystiskt kan ha hållit på Lindskiarn tills de vandrade ner till Zorakin?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lite OT här, men det nämns i någon Sinkadus att Arkhaz har 200.000 invånare, så den staden borde nog vara ohotad som Erebs största skulle jag tro.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

jadelotuz skrev: Mmm, jag tycker också det är värt å fila på ... Lindskiarn / Erdir / Magilre / Magilriska (å kanske även Kabrinzi-kulten?) kopplingen. Någon här som är bättre påläst på dessa Erdir, å finns det någon som kan få en direkt koppling på någon "sten" eller "Håla" i Magilre där någon mystiskt kan ha hållit på Lindskiarn tills de vandrade ner till Zorakin?
Idén är det väl inget fel på egentligen, men det kan vara värt att fundera på hur stor utbredning erdirkulturen egentligen hade. Att de fanns på Aidne har vi nog kommit fram till, men fanns de även på Drylo? Är alla folkspillror som talar egna språk i västra Ereb ättlingar till erdirerna?
Ett annat alternativ är att koppla ihop Magilre med magirerna... (Ni som har hängt på forumet länge vet ju att jag är lite förtjust i dessa) Magirerna kunde behöva lite bättre koppling till världen...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Ett annat alternativ är att koppla ihop Magilre med magirerna... (Ni som har hängt på forumet länge vet ju att jag är lite förtjust i dessa) Magirerna kunde behöva lite bättre koppling till världen...
En ren språklig koppling syns rätt uppenbart men det behöver ju inte vara det enda skälet...
Hur har du tankt?
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Adragoor skrev:
jadelotuz skrev: Mmm, jag tycker också det är värt å fila på ... Lindskiarn / Erdir / Magilre / Magilriska (å kanske även Kabrinzi-kulten?) kopplingen. Någon här som är bättre påläst på dessa Erdir, å finns det någon som kan få en direkt koppling på någon "sten" eller "Håla" i Magilre där någon mystiskt kan ha hållit på Lindskiarn tills de vandrade ner till Zorakin?
Idén är det väl inget fel på egentligen, men det kan vara värt att fundera på hur stor utbredning erdirkulturen egentligen hade. Att de fanns på Aidne har vi nog kommit fram till, men fanns de även på Drylo? Är alla folkspillror som talar egna språk i västra Ereb ättlingar till erdirerna?
Ett annat alternativ är att koppla ihop Magilre med magirerna... (Ni som har hängt på forumet länge vet ju att jag är lite förtjust i dessa) Magirerna kunde behöva lite bättre koppling till världen...
Detta är något jag funderat över också. Det skulle dessutom kunna tjäna lite till att göra magir (enligt MBx verkar det heta "magir" i alla former) mindre puttinuttiga. De är resterna av ett folk som lever i exil efter att människor tagit över deras hemland, eller något sådant. En magir kan således vara god och välvillig men fullständigt hänsynslös mot någon som kommer från Magilre. Det står ju faktiskt att är kända för att minnas tjänster såväl som otjänster, så det är knappast svårt att få in dem i rollen som långsinta. :twisted:
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Ett annat alternativ är att koppla ihop Magilre med magirerna... (Ni som har hängt på forumet länge vet ju att jag är lite förtjust i dessa) Magirerna kunde behöva lite bättre koppling till världen...
En ren språklig koppling syns rätt uppenbart men det behöver ju inte vara det enda skälet...
Hur har du tankt?
Både lindskiarnar och magirer har förts fram som potentiella "urfolk", möjligen från tiden innan 1K. Kanske har de något samband med varandra... Kan inte komma på ngt lysande just nu, det var en lös idé bara.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Både lindskiarnar och magirer har förts fram som potentiella "urfolk", möjligen från tiden innan 1K. Kanske har de något samband med varandra... Kan inte komma på ngt lysande just nu, det var en lös idé bara.
Kanske magirerna var ett folk som skapades samtidigt som alver, människor och dvärgar; alltså vid den Andra Skapelsen, men inte lyckades sprida sig utan stannade kvar som en liten grupp, kanske till och med på den plats de uppstod - Magilre?
jadelotuz skrev:...å finns det någon som kan få en direkt koppling på någon "sten" eller "Håla" i Magilre där någon mystiskt kan ha hållit på Lindskiarn tills de vandrade ner till Zorakin?
En av teorierna kring lindskiarnarna var att de "vilade" i underjordiska stensarkofager under ruinstaden Pharynx och det var ett folk från norr om Zorakin som väckte upp dessa varelser från innan 1K. De ville återupprätta en död kultur men förintades i lindskiarnarkrigen.
Något att fundera kring?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Eller att de är magiska varelser från 1K sprungna ur växtriket. Med klorofyll i ådrorna vilket gör att de endast behöver dricka vatten för att överleva. Samt att de utövar telepati genom ett kemiskt signal- och varningsssystem (likt det växter gör i verkligheten fast mycket mycket mer avancerat och nyanserat). :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Eller att de är magiska varelser från 1K sprungna ur växtriket. Med klorofyll i ådrorna vilket gör att de endast behöver dricka vatten för att överleva. Samt att de utövar telepati genom ett kemiskt signal- och varningsssystem (likt det växter gör i verkligheten fast mycket mycket mer avancerat och nyanserat). :twisted:
Kanske lindskiarnar i Efrons göl har kunnat överleva här tack vara de frodiga förhållandena och inte alls ligger i dvala som de under Pharynx?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ja det är ju onekligen en intressant tanke!!!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Ett annat alternativ är att koppla ihop Magilre med magirerna... (Ni som har hängt på forumet länge vet ju att jag är lite förtjust i dessa) Magirerna kunde behöva lite bättre koppling till världen...
En ren språklig koppling syns rätt uppenbart men det behöver ju inte vara det enda skälet...
Hur har du tankt?
Både lindskiarnar och magirer har förts fram som potentiella "urfolk", möjligen från tiden innan 1K. Kanske har de något samband med varandra... Kan inte komma på ngt lysande just nu, det var en lös idé bara.
Men en bra sådan! Jag har startat en tråd för magirerna under Folkslag... Kanske kan vi göra något användbart av dessa märkliga väsen i alla fall... :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag vidareutvecklade min tanke med att Lindiskiarnarna härstammde från växtriket och hade klorofyll i ådror och i sin grönskimrande hud och att de därigenom klarar sig på bara vatten som synlig föda.

Tanken jag fick är att de fortfarande kanske behöver vissa mineraler. Därför lever de helst i områden där vattnet har särdeles hög andel mineralämnen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Jag vidareutvecklade min tanke med att Lindiskiarnarna härstammde från växtriket och hade klorofyll i ådror och i sin grönskimrande hud och att de därigenom klarar sig på bara vatten som synlig föda.

Tanken jag fick är att de fortfarande kanske behöver vissa mineraler. Därför lever de helst i områden där vattnet har särdeles hög andel mineralämnen.
Det är ju en bra lösning om "nulevande" lindskiarnar vill användas; de kan endast ha överlevt där detta mineral finns och är i behov av välfyllda vattenskinn om de skal bege sig långt därifrån.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Om bade lindskiarna och magirerna är urfolk är det väl fräckare om de INTE har nagon koppling. Vi vill väl att urtiden skall vara svartillgänglig och inte ga att komma at riktigt: om alla känner alla s.a.s. sa far man intrycket av att det var en ganska mysig period....

jfr. Woddamiterna: den känslan vill jag gärna ha fram :)
Skriv svar