Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra genomgång Baldyr.

Ranz ligger i Ransard, tror den är utmärkt på kartan, och ja vi har noterat namnlikheten.

Västerhavsöarna tänkte jag egentligen kanske med litet v och alltså lite mer öppet vilka öar det gällde. Så Bzegusta mfl skall vara inkluderat.

sofisterna har vi valt att inte använda då de inte är en organisation utan mer en filosofi/ett levnadssätt. De få personer som reste till Aidne hade ingen historisk påverkan (inte så att den behöver skrivas ner).

Stenåldersföremål är ur källorna. Allt eftersom metallföremålen slets ut (man kan bara gjuta om så länge) så började man göra föremål i trä och sten...något måste man ju göra.
I Trakorien (sid 23) benämns klavykernas tredje kejsare som Naramsi. Han deltog i Klavykiska krigen och hans regeringstid torde ha varit kring 100 fO (alltså 200 år tidigare). Jag tror heller inte att man återanvände namn (ex Naramsi den tredje) men det kan ju få vara en personlig ståndpunkt från min sida. Det är också otydligt i källorna huruvida klavykerna hade arvsmonarki eller om adeln (i form av Bodâken) utsåg kejsare på livstid (så som trakorierna). Jag gissar dock att titeln inte gick i arv (ty annars skulle adelns makt minska betydligt) och har också tänkt utgå ifrån detta i mitt eget arbete inom det här projektet. (Därför tror jag inte heller på lösningen att låta "Hosin" ha tillhört en tredje "dynasti".)

Tycker inte heller att kejsartiteln skall gå i arv (tror jag står någonstans i trakorien förresten att den inte gör det). Men jag föreslår att det visst kan vara så att det rör sig om en Hosin III, det är nämligen ett enkelt sätt att skriva om utan att utesluta.

Det sägs att Magilre sedan år 150 arbetat för befriandet av Bzegusta och mot dess ockupationsmakt. Jag har gjort förslag på hur det kan ha sett ut. Om andra har bättre förslag eller inte gillar det så kom med eget förslag.
Citat:
370-385 eO
Varför angriper man bara kishatets skepp? Bzegusta var väl fortfarande en klavykisk koloni? Även trakorierna kan ha rört sig på rutter till och från Bzegusta vid denna tid.
Har jag räknat fel? Jag trodde Kishatet hade tagit över ön. Skall skriva om och bättre ange vad som hände.
Citat:
400-610 eO
Magilres härskare fortsätter att intrigera mot Bzegustas ockupanter, vare sig de kallar sig klavyker, kishater eller trakorier. Man ger ekonomiskt stöd till Trakoriens fiender och delar med sig av hemligheter spioner lyckats få reda på. Man när ett hopp om att en dag kunna befria Bzegusta och kanske få del av de andra öarna i Västerhavet. Magilre är under 500-t minst lika aktivt i att motarbeta trakorierna som trakorierna då är att lägga under sig nya områden i Västerhavet.

Kan projektet enas kring att kalla området Trakorien för "Trakoriska öarna" så att vi slipper benämningar som "västerhavsöar" när det i själva verket är Trakorien som åsyftas. (För det är väl det som åsyftas ovan?)
Håller med och bifaller, men i just det här fallet är det Trakorien som avses.

Avslutningsvis föreslår jag att du Baldyr klipper ut de stycken som du tycker skall presenteras i Trakorientråden för bu eller bä där.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Bra genomgång Baldyr.
Det är det minsta jag kunde göra efter din bragd. Dessvärre var det mesta sådant jag inte är insatt i och därför inte heller kunde kommentera.
Mikael skrev:Ranz ligger i Ransard, tror den är utmärkt på kartan, och ja vi har noterat namnlikheten.
Aha, så dessa barbarer är ransarderas stamfäder då?
Mikael skrev:sofisterna har vi valt att inte använda då de inte är en organisation utan mer en filosofi/ett levnadssätt.
Men tankegodset har levt vidare i någon form, väl?
Mikael skrev:Stenåldersföremål är ur källorna. Allt eftersom metallföremålen slets ut (man kan bara gjuta om så länge) så började man göra föremål i trä och sten...något måste man ju göra.
Ok, låt gå. Det är lär ju knappast vara det värsta som står i Magilre-modulen i så fall...
Mikael skrev:Men jag föreslår att det visst kan vara så att det rör sig om en Hosin III, det är nämligen ett enkelt sätt att skriva om utan att utesluta.
En utmärkt kompromiss. Förmodligen har flera kejsare tagit sig namnet Naramsi, efter hjältekejsaren som jag nämnde.
Mikael skrev:Det sägs att Magilre sedan år 150 arbetat för befriandet av Bzegusta och mot dess ockupationsmakt. Jag har gjort förslag på hur det kan ha sett ut. Om andra har bättre förslag eller inte gillar det så kom med eget förslag.
På det stora hela tyckte jag nog att det såg bra ut. :D

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra Mikael! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Men jag föreslår att det visst kan vara så att det rör sig om en Hosin III, det är nämligen ett enkelt sätt att skriva om utan att utesluta.
En utmärkt kompromiss. Förmodligen har flera kejsare tagit sig namnet Naramsi, efter hjältekejsaren som jag nämnde.
Läste i Magilre och Hosin III gick inte, men plan B blir "Hosin Naramsi III"!
Senast redigerad av Mikael den 2009-09-13 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Ranz ligger i Ransard, tror den är utmärkt på kartan, och ja vi har noterat namnlikheten.
Aha, så dessa barbarer är ransarderas stamfäder då?
Ranz finns på kartan i EA-Spelledarboken, vi har gjort den till en ö där grunden för det ransardiska samhället lades. De exakta detaljerna är inte utredda men det var hit narguriska krigare som tjänat i Kejsardömet Jorpagnas legioner anlände en vacker dag 657 fO. Dessa blev eftervart kända som raner och kom att bli härskare over ett folk som redan fanns i regionen kända som sarder. Ransard har i projektet utvecklats till en symbios av dessa (och även fler) folk/kulturer. Rekomenderar Ransard-tråden men även wikiartikeln där mycket finns.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Läste i Magilre och Hosin III gick inte, men plan B blir "Hosin Naramsi III"!
Varför skulle det gå bättre? Oavsett så tror jag att vi får inse att källan inte är kompatibel med tidigare publicerat material och byta spår. Det kanske är för sent att backa spår helt, men ärligt talat så verkar hela Ry'caril-historien synnerligen misslyckad. Löser den ens några problem med historieskrivningen eller skapar den bara nya problem?

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:
Baldyr skrev: En utmärkt kompromiss. Förmodligen har flera kejsare tagit sig namnet Naramsi, efter hjältekejsaren som jag nämnde.
Läste i Magilre och Hosin III gick inte, men plan B blir "Hosin Naramsi III"!
Varför skulle det gå bättre? Oavsett så tror jag att vi får inse att källan inte är kompatibel med tidigare publicerat material och byta spår. Det kanske är för sent att backa spår helt, men ärligt talat så verkar hela Ry'caril-historien synnerligen misslyckad. Löser den ens några problem med historieskrivningen eller skapar den bara nya problem?

/Baldyr
Har du ändrat dig? :wink: Du skrev ju att Hosin III gick bra samt att säkert många har tagit hjältekonungens namn också så Naramsi III uppfattade jag som OK också?

Enligt Magilre var han klavykernas tredje kung Hosin den förste (har jag för mig). Vi får nu göra om detta så att det passar med Trakorien. Vi vet att klavykerna hade kejsare inte kungar. Vi vet att det gått lite länge för att det skulle kunna vara endast den tredje kejsaren i en obruten linje.

:idea: Alternativen:
Hosin Naramsi III
Hosin III
Hosin ANNATNAMN III /ANNATNAMN III Hosin
Hosin I
Hosin I klavykernas tredje kung precis som det står i Magilre...därför att det tog ett tag att verkligen få det där med kejsare och adelsråd accepterat och på plats varför några starka herrar lyckades under korta perioder utropa sig till kung (king of Rome).
Fler förslag :?:

Att stryka hela historien är inte aktuellt.
Senast redigerad av Mikael den 2009-09-11 16:35, redigerad totalt 2 gång.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag tror att Baldyrs poäng var att stora delar av källan. DVS boken om Magilre är skräp och att om den är inkompatibel med Trakorien, som är själva definitionen av "inte skräp" vad gäller källor, så kan man helt enkelt bara låta Trakorien trumfa Magilre och ignorera det som står i Magilre.

Men därmed inte sagt att Hosin Naramsi III är ett dåligt namn. Det är väl bara att köra på det.

Ok nu är det ganska många som tycker att jag ska sätta igång Idéhistoriatråden. Jag får väl sätta igång antar jag. Återkommer när jag har något konkret. Problemet är att årtalen inte alltid är helt klara för mig.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Jag tror att Baldyrs poäng var att stora delar av källan. DVS boken om Magilre är skräp och att om den är inkompatibel med Trakorien, som är själva definitionen av "inte skräp" vad gäller källor, så kan man helt enkelt bara låta Trakorien trumfa Magilre och ignorera det som står i Magilre.
Trakorien trumfar absolut Magilre, men ambitionen är att inte stryka något om det kan böjas till för att passa in. :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En annan kompromiss är att låta Hosin den förste vara den tredje kungen av landsdelen Fontra-Cilor (riket Klavykien), inom det Klavykiska kejsardömet där Naramsi var den Tredje Kejsaren (men kanske 2:e kungen av Klavykien? eller 5e av Trybra) Vilket nummer i kejsarordningen kan vara osäkert för Hosin då kanske en (Namn) av Fammaruhl var fjärde kejsare av Klavykiska kejsardömet etc.

Lite som att Kung HansII av sverige är Kung Hans III av Danmark fast ändock samma person...
DVS klavykiska riket bestod/består(?) av olika länder, fast ett enda kejsardöme.

någon som fattar?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag förstår och gillar det.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra alternativ gtjorgo :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Här ignoreras inga källor! :wink:

Med tanke på att historien om Magilres kungaätt faktisk framställs som en myt i Magilre-modulen så kan just titeln "kung" tolkas lite som en beteckning på en överste ledare av annan sort. Numringen tycker jag qtjorgo ger en god förklaring till.

En helt annan lösning (som vi använt vid flera tilfällen) är att det 100-tal då Ry'Carilätten flydde Fontra Cilor inte var eO utan fO. Det borde stämma bättre med Klavykiska rikets tredje kejsare. Detta ger då Ry'Carilarna en bzegustisk historia på tvåhundrafemtio år istället för endast femtio. Om det tycks bättre för Bzegusta kan vi göra så men annars behåller vi 100 eO tycker jag och förklarar "kung" och "tredje" som i Mikaels och qtjorgos lösningar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja det är riktigt Birke att vi ibland bytt e mot f, men i det här fallet skall ju myten också samanfalla med klavykernas anfall mot Bzegusta så att Ry'carils förolämpning kan anses ha "orsakat" invasionen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Ja det är riktigt Birke att vi ibland bytt e mot f, men i det här fallet skall ju myten också samanfalla med klavykernas anfall mot Bzegusta så att Ry'carils förolämpning kan anses ha "orsakat" invasionen.
Vi behåller e'et och gör inga förändringar där. Händelserna det rör sig om utspelade sig 100-150 eO.

Från Trakorien-tråden:
birkebeineren skrev:
Baldyr skrev:
Mikael skrev:Hosin I klavykernas tredje kung precis som det står i Magilre...därför att det tog ett tag att verkligen få det där med kejsare och adelsråd accepterat och på plats varför några starka herrar lyckades under korta perioder utropa sig till kung (king of Rome).
Då böjer vi väl vidare då. En möjlig väg framåt kan ju vara att klavykernas "republik" haft samma problem som romarnas dito. Alltså att de valda härskarna gärna utropar sig till kungar, fast här i meningen arvsmonarki. Antingen kan Hosin varit den tredje som försökt sig på detta genom den klavykiska historien, eller så var han den tredje "kungen" i en släktlinje som tog makten under ett kort obevakat ögonblick.

Jag tycker dock inte ens själv att det är en bra lösning, utan tar armkrok på Jan Erik och ställer mig på tvären. Bort med skräpet! :evil:

Oavsett så tycker jag inte att vi faktiskt ska lansera titeln "konung" bland klavykerna, utan eventuella arvskejsare har också kallat sig "kejsare". (Annars pajar min egen idé kring detta, nämligen.)
Har gett en kommentar till detta i Magilre-tråden och upprepar här att inga källor ignoreras utan mycket goda skäl. I det här tillfället är det också endast en mycket enkel tolkning som krävs för att få in Hosin i Trakorien och Magilres historia.

Vi kan helt enkelt skriva Kejsar Hosin av Klavykiska riket :!:
Förslag till avklaring som både definierar och är tolkningsbar: Kejsar Hosin av Klavykiska riket med föreslaget regeringstid 97-113 eO
Skriv svar