Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det är klart att personliga åsikter får (måste) ligga till grund för ändringar/strykningar.
Jo, annars blir det ju aldrig några ändringar alls... Frågan är om ziploditer har något icke-berättigande förutom att vissa inte gillar ögon på skaft... Själv förhåller jag mig rätt neutral till företeelser som går att ändra form på utan att funktionen ändras. I de fallen kan varje SL själv göra det. Man behöver inte ändra beskrivningen av dessa företeelser till något radikalt annat. Ändrar man ziploditerna till vadarsvin tycker jag att de blir tristare...

(Något märkligt är att alla företeelser som är Ereb-unika verkar ogillas av en del... Vad är det vi vill ha? Generisk fantasyvärld 101?)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det kanske går att förklara dessa varelser? Jag kommer inte ihåg vad jag läst om dom. Har dom haft ett syfte innan spårvagnarna?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Att dom inte är Erebs bästa skapels tror jag de flesta håller med om
men det är väl bara att pimpa upp dom lite är dom kanske importerade
av nån tokig visionär från soluna kanske?
i modulen är dom kanske en stor och viktig sak men det är väl bara att skriva om o fylla Magillre med andra saker så att dessa flodhästar försvinner lite i skym undan eller nått
det behöver ju inte lösas nu heller vänta lite så kommer nån på nått bra att ha de till :)
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Håller med. Med tanke på hur j_vla bra vi är så hittar vi nog snart på en grym lösning ändå. 8)

Hur som helst så gillar jag det töntiga modet i Magilre. Montagors borgmästare är härifrån, så jag har tvingat på honom en rondell som ni kanske sett.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ta en flodhäst och para den med Jar-Jar Binks så har du Ziploditerna :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hur som helst så gillar jag det töntiga modet i Magilre.
Det töntiga modet, är ju en fjollighet i Magilre som absolut har existensberättigande som fjollighet. :P Alla fjolliga adelsmän med talets gåva gör ju Magilre speciellt i Ereb. Det behövs inga flodhästsnigelelefanter för det. :shock:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror att man lätt kan göra någon spännande av den absurt modeintresserade adeln och den högtsträvande arkitekturen. Tycker bilden av dom i Monsterboxen är rätt bra. =)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kan någon PM:a, maila eller lägga upp all tillgänglig info om ziploditerna, så skall jag försöka rita upp en. Kan jag göra halva forumet till ankälskare så kanske jag kan pimpa ziploditerna också... :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Psipo skrev:En sak bara, innan vi dissar Gryppas vik är att klomellerna uppenbarligen seglar alldeles utmärkt till och från Mercana, så jag tror vi får hitta på en annan orsak.

Magilre behöver lite dynamik. Kanske är det så att södern är ohyggligt eftersatt, som södra Italien alltid varit så att man kan prata om två olika regioner egentligen.
Bra tanke. Södern kunde mycket väl digna av musselbankar och feta veteax men till infrastrukturen vara efter; man har dåliga vägar, saknar riktigt bra hamnar (se, jag ger mig inte :wink: ) och lider av en gammaldags, maktlysten och avundsjuk kung. I norr blåser friska vindar av trakoriskt nytänkande och handeln blomstrar. Spårvägen är byggd av de nordliga handelssyndikaten och är ett medel för att effektivt kunna suga ut de produktiva sydlanden och ta hem all vinst själva.

Hur har de sedan lyckats få dvärgarna att ge ut av sina hemligheter och bygga spårvägen åt dem? Jag känner på mig att här kan finnas nåt fränt som lurar...
Psipo skrev:Hur ser kontakterna med Trakorien ut? Vore det inte skönt med ett lillebrorkomplex där Magilre vet att de aldrig kan bli ruggigare än paratornierna utan slickar ohämmat uppåt? Det är också orsaken till kungens tjurskallighet då han vill ha ett oberoende Magilre utan trakoriska träckslaskare!
Bra idé. Passar ju bra att slå ihop med tanken om att ziploditerna är en sorts tapirer.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Tankar...

Som nästan alla andra ogillade jag Magilre-häftet eftersom det beskrev ett land som väldigt banalt och, ja fjolligt då. Hela den produktionen kändes hastigt påkommen och genomförd. Eftersom jag redan pysslat lite med det här att bygga upp Altor på nytt blev det därför rätt naturligt att snabbt ta tag i Magilre (vi hade ju en kampanj att spela där för bövelen). Det jag då hade som inspirationskälla var en bokserie skriven av Richard Adams (Den långa flykten) som hette "Maia" och "Flykten från Bekla". I den här serien fanns ett land som var rikt och mycket intrigerande. Det tyckte jag klingade rätt bra med magillernas diplomatiska skicklighet och övertalningsförmåga. Man hade en väl utarbetad spionageverksamhet jämte sina grannländer, och inte minst inom landet självt. I Munzga satt kungen omgiven av ett råd bestående av mer eller mindre korrupta och egoistiska rådgivare.

Fjolligheten arbetades vidare bort genom att göra det magilliska folket kyligt och känslokallt. Adeln var inte särskilt god mot de lägre stånden utan uppträdde högmodigt och arrogant, utan att bli sprättiga, mer föraktfulla. Riddare stod högt i kurs eftersom landets närhet till Kardien och Zorakin influerade mer än det trakoriska öriket. Magilres flacka land bidrog också till stora stenborgar mitt ute i distrikten (Frankrike på medeltiden. Tänk Front de Bouef´s borg i belägringsscenen från Ivanhoe). Riddarna hade alltså mark, men löd under kungen som hela tiden blev "styrd" av sina falska rådgivare.

Tornerspel var en väldigt viktig attraktion i landet. främst pga de många riddarätterna, men också pga den flärd och prakt en ståtlig riddare i skinande rustning sprider. Vad gäller flärd och klädmode, gick jag ifrån den hysteriska modemedvetenheten (även om jag förstått att många gillar den här) och lät istället även dräktskicket vara propert, exklusivt, men samtidigt mer vackert än iögonfallande. Jag hade väl något i den här stilen i åtanke. Notera fingersmycket på händerna! http://nwvault.ign.com/fms/Image.php?id=77353

Magilre blev på så sätt en god marknad för äventyrare genom den korruption (senatskonspirationen i Rom vid Caesars död) som fanns. Samtidigt gick man inte runt och flinade åt de kyliga, nästan bistra, magillerna, som kunde prata omkull en, snabbare än man hann säga sarkasm. Hela den här modifikationen flöt ju också smidigt in i äventyren som fanns publicerade i Magilre-häftet.

Ja, det var lite allmänt surrande om ett land som jag tycker förtjänar mycket mer...
Senast redigerad av Excellentium den 2007-08-09 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Excellentium skrev: Ja, det var lite allmänt surrande om ett land som jag tycker förtjänar mycket mer...
Att blanda Zorakin och Trakorien låter som en bra idé. Paratorniernas pragamatism och inlånade riddarideal från Aidne ger en cool bild. Dessutom är ju det flacka landskapet som gjort för ryttarchocker. :)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Fortsätter att spåna lite om Magilre (eftersom de flesta inlägg om landet tycks vara fokuserade på det egendomliga djurlivet) då jag just grävt fram den gamla modulen om landet som Äventyrsspel gav ut. Egentligen gäller väl just det här inlägget samtliga länder, då jag vet att ni sedan tidigare diskuterat folkmängden i Erebs länder. Så här står det i Magilre-boken vid landets sammanställda basfakta:

Citat: "Om du använder Ereb Altor-boxen och vill ha en rimligare befolkningstäthet på kontinenten föreslår vi att du lägger till en nolla till varje landsbefolkning, dock inte städernas. Så som uppgifterna står nu har Ereb en befolkning på cirka 2,5 miljoner människor, ankor och halvlängdmän. Alver, dvärgar och svartfolk är så gott som oräknade. Det borde rimligtvis vara det tiodubbla om inte landsbygden ska vara helt avfolkad. För Magilre, ett av Erebs mest tätbefolkade länder, har inga siffror publicerats tidigare, så de behöver inte revideras."

Varefter det står i faktarutan om Magilres invånare:

Folkmängd: cirka 1.800.000 invånare (enbart människor)
Huvudstad: Munzga (ca 36.000)


Och under Övrigt i samma faktaruta:

Citat: Moril Dilaz är en av Erebs största städer med cirka 48.000 invånare.

Är det här något ni redan uppmärksammat i en annan tråd någonstans? Att ni kör med x10-normen för landsbefolkningen vet jag, och här är den ju dessutom bekräftad i ett Ereb-material utgivet av Äventyrsspel. Notera dessutom att denna regeln alltså inte tillämpas på städerna, endast länderna. Notera även att alver, dvärgar och svartfolk inte är inräknade, något åtminstone jag gjorde under tiden då jag spelade...

Fortsätter läsa Magilre och ser om jag hittar annat som kanske kan vara betydande... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vill bara ringa en klocka för feodalism och ridderlighet som nu känns etablerat i Kardien, Zorakin en del Palinor och nu Magilre.

Låt det inte vara lika framträdande i Magilre som det är i t.ex. Zorakin och Kardien.

Sen så tycker jag nog att Magilres "grej" är just den stora klyftan mellan adeln och folket, något som kanske har stigit de ädla magillerna åt huvudet där konsten att hela tiden hävda sig (i tal, klädstil och beteende) ska vara utmärkande.

Ganska nära Magilre ligger Mereld och Bzegusta, där Mereld är en ö som styrs av elementarmagiker och animister? Magilre har försökt invadera ön en (eller två) gånger men misslyckats, varpå Merelderna är skrämmande förlåtande och döper hela situationen till missförstånd. Kanske kan detta vara något att spåna vidare på?

En annan "grej" som man kan brodera ut är deras "talets gåva", vilken kanske gör Magilre till ett fredsland där deras försvar mest består av inhyrda legosoldater, och där de använder en vass tunga istället för ett vasst svärd...

Kanske något att fundera kring...
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Mer info hämtat ur Magilre-boken...

Geografi
- Landet är nästintill helt platt.
- Åkrar som separeras av planterad skog som skydd mot vinden.
- Plättar av total avsaknad av vegetation.
- Byar i inlandet, utplacerade som ett hjulnav med odlingsmark i långa remsor likt ekrar på en cykel.
- Vid gränsen mot Klomellien övergår flacklandet till ett mjukt kullandskap. Detta är utlöpare från Klomellerbergens västra del. Höjderna är inte höga, men mycket branta. Svårforcerat område.
- De flesta städerna ligger vid sydkusten.
- En handfull städer i inlandet som driver produktivt jordbruk.
- Mångtaliga borgar som bryter landets flacka intryck.
- Efronzink, "Efrongöl", stort träsk- och våtmarksområde i inlandet, väster om Klomellerbergens kullar. Tillflyktsort för oliktänkare, mindre sekter och eremiter.
- Ett flertal utdikningsförsök (egen reflektion: för dränering eller bevattning av odlinglandskapet?)har gjorts i Efronzink utan framgångR.
- Landet lutar svagt. Norra kusten slutar vid ett 60 meter högt stup. Vid staden Hamma Ioka, "Höga kusten", har man gjort trappor ner till stranden nedanför. Här finns också grottboningar som huggits ut i branten, som har huggits ut av befolkningen som tillfälliga "skyddsrum" mot vilda elefantiner.
- Vidsträckt spårbana, en dvärgkonstruktion. Enkla vagnar dras av trögziploditer, privata ekipage dras av snabba hästar (egen reflektion: s.k. "Horse2000" :wink: ). Räls av hårt trä.
- Sammanhängande skogsbälte i norra delarna av landet.

Fauna
- Ziploditer!
- En inhemsk art som bara finns i Magilre; träskziploditer. Stort antal i Efronzink.
- Fyra arter av ziploditer: Träskziplodit, trögziplodit, stäppziplodit samt magillersnigel!
- Träskziploditer är den största arten. Kan väga upp mot 80-90 ton. Trögziploditer, ca 6 ton, stäppziploditer, ca 90 kg, magillersniglar är armslånga (är inte heller någon riktig snigelart trots sitt namn).
- Trögziploditer lever vilt i Magilres alla skogar, dock huvudsakligen i norr. Långsam, men urstark. Bladätare. Närsynta. Bra arbetsdjur.
- Stäppziploditer, snabba gräsätare. Skadedjur för odlare av vete och majs. Springer på bakbenen. God syn och hörsel.
- Träskziploditer slutar aldrig växa, men de är byggda med ett svagt skelett, så när djuret blir för tungt kollapsar det och dör, vid ca 200 års ålder. Köttet smakar vedervärdigt så det finns inga naturliga fiender. Orädda för andra varelser. Slöa. Får sämre syn vid hög ålder.
- Magillersnigeln lever i de sydliga lövskogarna. Ansas vara en kulinarisk upplevelse bland gourmeter.
- Ingen ziploditart äter kött. Träsk- och trögziploditer har gripsvansar.
- Råddor. Stora träsklevande rovdjur, dock allergiska (?) mot ziploditer.
- Elefantiner är ett elefantsläkte, dock små, knappt en meter i mankhöjd. Rovdjur som jagar i flock. Två arter, den vanliga och den flyfotade (som har tår istället för elefantfötter då den lever främst i Efronzink).

Samhälle
- Bönderna är egendomslösa, men äger sina hus och trädgårdar. De arbetar för traktens baron.
- Fiskebefolkning utmed nordkusten.
- Sjögräsodlingar utanför Munzga. Detta sjögräs används vid en typisk maträtt gjord av magillersnigel.

Arkitektur
- Allt byggs så högt som möjligt. Många våningar.
- Borgar med höga torn.
- Bönder bor i två- eller trevåningshus utan att för den skull vara större interiörsmässigt än i övriga Ereb (egen reflektion: ett rum per våning?).

Fortsättning följer...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Spelknepe:

Spelknepe skrev:
Vill bara ringa en klocka för feodalism och ridderlighet som nu känns etablerat i Kardien, Zorakin en del Palinor och nu Magilre.

Låt det inte vara lika framträdande i Magilre som det är i t.ex. Zorakin och Kardien.
Då tror jag dessvärre du kommer bli en aning besviken på det officiella material som ÄS gav ut angående Magilre. Sitter och arbetar mig igenom Magilre-boken just nu, och där står helt klart att Magilre är en form av feodalstat med riddarideal. De har baronier som ingår i sju hertigdömen samt en kung på tronen. De har helt klart använt sig av det medeltida Frankrike som förebild, uppblandat med en del italienska influenser (t.ex. Venedig = Moril Dilaz). Jag kanske började i fel ände när jag startade med att texta upp information om landet här i tråden, men jag utgick från sidan ett. Nu är ju inte jag den som ser svårigheter att ändra på saker och ting och bygga bytt, men som jag uppfattat det från inlägg i andra trådar så är det rätt viktigt att vi utgår från det officiella material som utgavs? Ni kanske har kommit överens om vilka produkter som skulle förbises, och i sådant fall ber jag om ursäkt för att jag missat denna överenskommelse? Jag har t.ex. också bläddrat lite snabbt i "Krigarens handbok" som också gavs ut, och där står t.ex. att fäktningsskolor är vanliga i Erebos och Caddo (något jag tänkte uppmärksamma i dessa länders trådar, men ännu inte gjort. Det kanske var tur det... :wink: ).
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Skriv svar