Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Härlig läsning Mäster Vije! :D

Frågor: Enki hör väl till Trakoriens gudavärld va? Hur manifesteras Trakoriens intresse i sjön, om det alls finns? Sjön är ju Abzus näst största utlopp som det ser ut nu och borde då vara av visst intresse för de religiösa eller?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Enki, hör inte bara till Trakorien, Enki var en viktig gudom även i Krun innan Mulekh och Ashinas lära kom att dominera landet. Då Enki och de andra gudarna kring honom som vi diskuterat om här på forumet tidigare antagligen var en av de mer utbredda religionerna i det Jorpagniska riket (antagligen så den spreds till Trakorien?) borde dyrkan av Enki även utanför Trakorein inte vara llt för ovanlig även om enki fått ge vika på många ställen för nyare gudomar som t.ex. Etin.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Enki, hör inte bara till Trakorien, Enki var en viktig gudom även i Krun innan Mulekh och Ashinas lära kom att dominera landet. Då Enki och de andra gudarna kring honom som vi diskuterat om här på forumet tidigare antagligen var en av de mer utbredda religionerna i det Jorpagniska riket (antagligen så den spreds till Trakorien?) borde dyrkan av Enki även utanför Trakorein inte vara llt för ovanlig även om enki fått ge vika på många ställen för nyare gudomar som t.ex. Etin.
Aha, OK. :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Men frågan ligger kvar, hur ligger det till med pilgrimsfärder? Kommer folk långtifrån för att beskåda/smaka?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är jag ju ingen expert på pilgrimsfärder till Enkis ära, men det är väl inte helt otroligt att en tillbedjare någon gång i sitt liv söker visdom vid någon av Enkis källor. Kanske när han/hon stpr inför livsavgörande val, eller bara för att få styrka. Antagligen tar sig de flesta Enkitrogna trakorier då till Mereld, eller Mefamirs sjö, då de ju är geografiskt närmast det trakoriska riket... bara tankar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske finns det enkitrogna som på många och långa pilgrimsfärder söker upp alskens olika vattenansamlingar rundt om på Altor för att där dricka till Enkis ära?

Inte bara i cynoperna under Mereld, från vattentemplen på Mefamir eller stående ute i sidofallen till själva Raas Naram för att där dricka ur själva Golwynda, men även i depraverade badhus i Fontra Cilor med sina ljumma källkallor, ur aidniska fjällsjöar tveksamt anknytna till Enki, från de krystilliska vattenträdgårdarnas fontäner, eller ur de bland pensionerade feliciska sjöofficerare så populära hälsobrunnarna på östra Pelenos?

Liten lös ide bara! :)
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-08-23 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tack för responsen!
Har lite dålig koll på Golwynda, men hur ser dess (officiella) relation till Abzu och Enki ut?

Enkipilgrimmar kan säkert förekomma just som birke skriver.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev: Jag ser gärna mirelierna som standigt i konflikt med nargurerna och då många nargurer har långt minne (bokstavligen talad; genom sina förfäder) finns det fortfarande de som ser nederlaget mot Kejardömet Jorpagna 944 fO (då mirelier och nargurer trängde in i kejsardömet för att till sist nergöras vid Trasimosjön) som en anledning till att tycka illa om mirelier.
Detta passar ju utmärkt. Narguriska stammar hade jag tänkt att var de som brände mirellernas Am-Korum, vilket säkert inte förbättrar förhållandet. Samtidigt kan ju vissa klaner göra förtjänst på handel och "pass" för passerande nargurerstammar.

Skulle också gärna höra vad Peter har för syn på dethär, och det som jag skrev tidigare:
vije skrev:För min del kan dock mirellerna gott vara av narguriskt ursprung, men jag ser gärna att de hålls som "egna" med egen kultur osv.

Jag kan också bra tänka mig narguriska nomader i landet som ett eget element. Vissa lever rövare, vissa för handel och andra kanske har "pass" av mirellerna att ströva genom landet till beten söder om Ljusna (mot att de visar respekt för mirellisk överhöghet och betalar för sig).

Hur låter det?

* Och varför inte så att klanherdar gör långa vandringar enligt betestillgång, av hävd utan att bry sig om gränser och stater.
Gränserna i Mirel ser jag som arv efter den joriska tiden, och gamla klaner kan gott anse att gräsmarker långt utanför dessa är deras att använda.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Har lite dålig koll på Golwynda, men hur ser dess (officiella) relation till Abzu och Enki ut?
Golwynda är väl om jag tolkat mäster Granströms alster rätt den största källan ner till Abzu?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev: Golwynda är väl om jag tolkat mäster Granströms alster rätt den största källan ner till Abzu?
Ach so. Måste erkänna att jag inte tänkte på det när jag skrev om Mefamir. Borde alltså då Mefamirs Enki/Abzu- koppling tonas ner lite grann för att inte inkräkta på Goldies särställning??
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ähh, det tror jag inte behövs, Golwydas sötvattenshav är ju rätt speciellt än då med tanke på de enorma vattenmängder som sprutar från underjorden i havets mitt... Mefamirs sjö har ju en helt annan karaktär, och är väl snarare ett fönster ner till en annan sida av Abzu...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Ach so. Måste erkänna att jag inte tänkte på det när jag skrev om Mefamir. Borde alltså då Mefamirs Enki/Abzu- koppling tonas ner lite grann för att inte inkräkta på Goldies särställning??
Om du/vi skulle vilja så kan kanske Abzu tonas ner (vi vet ju inte så mycket om hur detta kommer se ut innan vi läst Svavelvinter II (eller mer om Mereld och Trakorien från samma "källa"))?

Kopplingen mellan Mefamir som stor sötvattensjö och enkipräster borde dock fungera?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En mirelsk muskfåraherde, spelandes lokal pipa. :D

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ännu en gång får du mig att häpna... riktigt läcker bild anders, mer sådana vill jag se! :P
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Enkiprästerna är ju ett givet inslag! Trevligt värre :) Pilgrimer bör åka dit också, om det går att få in?

anders, du kan få mitt högra långfinger om du lär mig att teckna bättre. Eller vänster kanske, man lär ju använad även långfingret då man tecknar.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar