Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sopodlare skrev:anders, du kan få mitt högra långfinger om du lär mig att teckna bättre. Eller vänster kanske, man lär ju använad även långfingret då man tecknar.
I vissa kulturer anses det ohövligt att ge folk långfingret... :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Toppenbild!!!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

WOW! Right on the money! :shock:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D :D

(den andra glada gubben får du för träskorna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Oooh... jag ser gärna en mer utförlig tankegång runt kaftanens utbredning i nordereb. I Palinor är det till exempel ett renodlat ryttarplagg, som förknippas med den palinoriska stridshingsten - medan de vanliga nargurerna fnyser åt detta främmande plagg.
Denna Peters ide från Illustrationer-tråden gillar jag; kaftanen som ett mireliskt plagg, som senare spridit sig till Palinors riddare!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Härlig bild Anders!! :D
Klädseln är ju perfekt, skorna är helt vansinniga, men jag gillar det! :D

Det enda jag har att invända är att det verkar som om himlen skulle vara klar och solig. Sådana bisarra väderfenomen inträffar ytterst sällan i Mirel :wink:
Så en lite mera disig och dimmig bakgrund skulle göra susen (om man får vara så ofin att be) Det kunde säkert räcka med att ta bort molnen och fåglarna så skulle det verka som mulet. Kanske kunde också skogsdungen som skymtar kunna vara gran eller tall istället för lövträd (som det verkar vara nu).

birkebeineren skrev:
Oooh... jag ser gärna en mer utförlig tankegång runt kaftanens utbredning i nordereb. I Palinor är det till exempel ett renodlat ryttarplagg, som förknippas med den palinoriska stridshingsten - medan de vanliga nargurerna fnyser åt detta främmande plagg.
Denna Peters ide från Illustrationer-tråden gillar jag; kaftanen som ett mireliskt plagg, som senare spridit sig till Palinors riddare!
Det skulle säkert passa bra åt det hållet. Jag har (lite löst) tänkt att klädseln i Mirel baserar sig på hamnskiftet och problematiken med att olika kläder "förvandlas" olika bra. Dvs att vissa kläder lämpar sig bra för att byta skepnad i, medan andra ställer till md trassel, kanske det tar längre tid, de rivs sönder osv, kanske rentav fel sorts klädsel kan vara livsfarligt i förvandlingsprocessen. Kaftanen kan ha utvecklats ur detta perspektiv och därmed ha sin grund i Mirel och spridit sig därifrån till andra folk som ett praktiskt herdeplagg, eller kanske som en symbol på makt och krigiskhet (som härstammar från klanhövdingar under Mirels glansdagar)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:
birkebeineren skrev:
Oooh... jag ser gärna en mer utförlig tankegång runt kaftanens utbredning i nordereb. I Palinor är det till exempel ett renodlat ryttarplagg, som förknippas med den palinoriska stridshingsten - medan de vanliga nargurerna fnyser åt detta främmande plagg.
Denna Peters ide från Illustrationer-tråden gillar jag; kaftanen som ett mireliskt plagg, som senare spridit sig till Palinors riddare!
Det skulle säkert passa bra åt det hållet. Jag har (lite löst) tänkt att klädseln i Mirel baserar sig på hamnskiftet och problematiken med att olika kläder "förvandlas" olika bra. Dvs att vissa kläder lämpar sig bra för att byta skepnad i, medan andra ställer till md trassel, kanske det tar längre tid, de rivs sönder osv, kanske rentav fel sorts klädsel kan vara livsfarligt i förvandlingsprocessen. Kaftanen kan ha utvecklats ur detta perspektiv och därmed ha sin grund i Mirel och spridit sig därifrån till andra folk som ett praktiskt herdeplagg, eller kanske som en symbol på makt och krigiskhet (som härstammar från klanhövdingar under Mirels glansdagar)
Låter helt rätt, och den pragmatiska tanken rörande kläder och hamnskiftning gör det till och med logisk!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

vije skrev:Det enda jag har att invända är att det verkar som om himlen skulle vara klar och solig. Sådana bisarra väderfenomen inträffar ytterst sällan i Mirel :wink:
Så en lite mera disig och dimmig bakgrund skulle göra susen (om man får vara så ofin att be) Det kunde säkert räcka med att ta bort molnen och fåglarna så skulle det verka som mulet. Kanske kunde också skogsdungen som skymtar kunna vara gran eller tall istället för lövträd (som det verkar vara nu).
Nu är det molnigt och barrskog i Mirel. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Har plockat bort Vije som ansvarig. Uppdaterad karta på första sidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snygg björn på vapenskölden. Vad står symbolerna på dexter- (eller blir det sinister-?) sidan för?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Snygg björn på vapenskölden. Vad står symbolerna på dexter- (eller blir det sinister-?) sidan för?
Inte en aning! :D

Mitt enhetliga sinne stördes av att Mereld, Jorduashur och Mirel (och Ljusna som jag fortfarande störs över) inte hade någon sköld, så jag knåpade ihop tre snabba utan någon större tanke.

Björnen tog jag för att vi har ju pratat väldigt mycket om björnar i Mirel tråden. Att de skulle vara någon form av hamnbytare eller så. Prickarna skulle kunna symbolisera tre ätter eller tre stora viktiga städer? Symbolerna är lite keltisk inspirerat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Inte en aning! :D
Ser det som både en utmaning och en uppmaning! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar skölden! Mirels norra östgräns saknas.

PS. fortsätter jag så här hinner du aldrig ikapp :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Gillar skölden! Mirels norra östgräns saknas.
"Man kan ikke se den grense under vann!" (vilket är ett berömd sitat som jag tror man måste vara norsk för att förstå)
Mikael skrev:PS. fortsätter jag så här hinner du aldrig ikapp :twisted:
Tror mäster Spelknepe är överförtjust i våra kommentarer just nu! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

PS. fortsätter jag så här hinner du aldrig ikapp
För varje inlägg du skriver så måste jag svara ju! ;)
Mirels norra östgräns saknas.
"-Det ser dem inte", tänkte jag... :?
Tror mäster Spelknepe är överförtjust i våra kommentarer just nu!
Funderar allvarligt på att ägna mig åt att göra nya smileys istället eller nått. :mrgreen:
Skriv svar