Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

I EA-boxen så är slavar uppsatta som en av Hynsolges importvaror och jag vill minnas att de nämns också i det medföljande äventyret (typ Parikila dödar en slav i veckan och att de annars plockar citroner IIRC). I de angränsande länderna Krun och Cereval finns det också enligt "källorna" slavar liksom i det närliggande (geografiskt och politiskt) Felicien.

Med tanke på hur lockade min äventyrargrupp var av att klättra över Nidlandsmuren så skulle jag nästan kunna tro att den byggdes av alla de övermodiga äventyrare som drogs dit under uppbyggnaden! :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

DrHus skrev:I EA-boxen så är slavar uppsatta som en av Hynsolges importvaror och jag vill minnas att de nämns också i det medföljande äventyret (typ Parikila dödar en slav i veckan och att de annars plockar citroner IIRC). I de angränsande länderna Krun och Cereval finns det också enligt "källorna" slavar liksom i det närliggande (geografiskt och politiskt) Felicien.

Med tanke på hur lockade min äventyrargrupp var av att klättra över Nidlandsmuren så skulle jag nästan kunna tro att den byggdes av alla de övermodiga äventyrare som drogs dit under uppbyggnaden! :D
Tror säkert att det finns en och en annan äventyrargrupp som ligger begravd under muren ja 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror jag kanske har hittat en plats som nidlänningarna kan handla med slavar, inte narguriska nargurier utan barbiska nargurier. Vi vet att cerevallierna börjar handla med barbierna på slutet av 400-talet eO så trots det långa avståndet mellan kejsardömet Barbias kärnområde kring Babor och Cerevals stadsstater finns kontakter denna väg. År 500 eO har den nyligen självutnämde kejsar Alet av Barbia börjat leta nya handelskontakter och nya städer blir grundlagt i kejsardömet. Samtidigt, 502 eO, behöver ärketrollkarlen nere i Nidland arbetskraft att bygga sin Stora Mur

Vad om staden Uttil i nordöstra Barbia blir grundlagt som en handelsplats där Vicotniks utskickade från Lhassu köper upp barbiska slavar? :?

Om ni gillar iden kan jag utveckla den mera...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Tror jag kanske har hittat en plats som nidlänningarna kan handla med slavar, inte narguriska nargurier utan barbiska nargurier. Vi vet att cerevallierna börjar handla med barbierna på slutet av 400-talet eO så trots det långa avståndet mellan kejsardömet Barbias kärnområde kring Babor och Cerevals stadsstater finns kontakter denna väg. År 500 eO har den nyligen självutnämde kejsar Alet av Barbia börjat leta nya handelskontakter och nya städer blir grundlagt i kejsardömet. Samtidigt, 502 eO, behöver ärketrollkarlen nere i Nidland arbetskraft att bygga sin Stora Mur

Vad om staden Uttil i nordöstra Barbia blir grundlagt som en handelsplats där Vicotniks utskickade från Lhassu köper upp barbiska slavar? :?

Om ni gillar iden kan jag utveckla den mera...
Jag gillar idén och jag tror Vicotnic ler ett bifallande elakt grin :twisted:
Med slavskepp då antar jag? Eller den hemliga slavleden landvägen?
Jag gillar
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

När det gäller hynsolges slavimport så har jag förstått det som begränsad till Onaabysdyrkanas behov, dvs importen är förhållandevis liten och jag har alltid tyckt att det var märkligt att slavar angavs som en viktig nationell importprodukt.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:När det gäller hynsolges slavimport så har jag förstått det som begränsad till Onaabysdyrkanas behov, dvs importen är förhållandevis liten och jag har alltid tyckt att det var märkligt att slavar angavs som en viktig nationell importprodukt.
Kanske många av baronerna importerar slavar fast inte kungen och rojalisterna gör det?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Är det inte egentligen bara Lysande vägen som uttryckligen är emot slaveri? Har inget som helst underlag till mitt påstående/antagande, men det är ju uppenbarligen en fin anledning till konflikter och slitningar i kampanjande :twisted:
(*Lysande vägen anhängande spelare som ondgör sig över den hynsolgiska ädlingens rpns slavar, som frankt skall medfölja för att sköta kånkande, matlagning, tvagning etc...

*Slitningar i de unga gudarnas tempel i Kandra när Berendiska ädlingar menar att Etin vill att UG prästerna skall frige sina tempelslavar...

*Den feliciske RPn som brottas mot sin oförståeliga framväxande respekt för den dugige slavRPn som ingår i sällskapet...

mm)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

leinder skrev:
birkebeineren skrev:Tror jag kanske har hittat en plats som nidlänningarna kan handla med slavar, inte narguriska nargurier utan barbiska nargurier. Vi vet att cerevallierna börjar handla med barbierna på slutet av 400-talet eO så trots det långa avståndet mellan kejsardömet Barbias kärnområde kring Babor och Cerevals stadsstater finns kontakter denna väg. År 500 eO har den nyligen självutnämde kejsar Alet av Barbia börjat leta nya handelskontakter och nya städer blir grundlagt i kejsardömet. Samtidigt, 502 eO, behöver ärketrollkarlen nere i Nidland arbetskraft att bygga sin Stora Mur

Vad om staden Uttil i nordöstra Barbia blir grundlagt som en handelsplats där Vicotniks utskickade från Lhassu köper upp barbiska slavar? :?

Om ni gillar iden kan jag utveckla den mera...
Jag gillar idén och jag tror Vicotnic ler ett bifallande elakt grin :twisted:
Med slavskepp då antar jag? Eller den hemliga slavleden landvägen?
Jag gillar

Barbierna kan säkerligen ha nytta av att sälja bort sin motståndare i de ständiga klanfejderna. Detta inte minst för att slippa nya konflikter med samma personer. Även den överpräktige kejsaren Yddris kanske inte tänker två gånger om han har möjlighet att "skicka iväg" medlemmar av Klan Tridor till Lhassu?

Detta kanske borde läggas fram i Barbia-tråden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Östbarbierna gör också räder in i norra cereval enligt källorna, så där finns ytterligare slavar att hämta.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Fafnir skrev:Är det inte egentligen bara Lysande vägen som uttryckligen är emot slaveri? Har inget som helst underlag till mitt påstående/antagande, men det är ju uppenbarligen en fin anledning till konflikter och slitningar i kampanjande :twisted:
Jag är lite inne på det också. En snabb icke-fullständig läsning av "källorna" visar att slaveri förekommer i följande länder:
Felicien
Krun
Trakorien
Morelvidyn
Efaro
Krilloan
Erebos
Cereval
Jorduashur (kallas trälar, semantisk skillnad)
Nidland (import + livstidsstraffångar)
Hynsolge (mkt begränsad och hemlig vilket indikerar att den är olaglig)
Palinor

Därmed inget sagt om hur vanligt det är i respektive land. Sedan antar jag att det är relativt vanligt i Nargur (slavar ska ju var en nargurisk exportvara) och att det sannolikt förekommer i Ransard (trälar som tas i strid?) och Barbia (igen trälar som tas i strid?).

Mönstret jag ser indikerar att det kanske bara är i länder där Lysande Vägen är statsreligion eller ytterst stark där slaveri är i lag förbjudet. Inga regler utan undantag förstås.
Senast redigerad av DrHus den 2009-06-12 17:44, redigerad totalt 2 gång.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Mikael skrev:När det gäller hynsolges slavimport så har jag förstått det som begränsad till Onaabysdyrkanas behov, dvs importen är förhållandevis liten och jag har alltid tyckt att det var märkligt att slavar angavs som en viktig nationell importprodukt.
Ja, du har rätt - snabbkollade igenom texterna och de indikerar att slavimporten är begränsad till Onaabysdyrkarna.

Annars förefaller det ju rationellt för adelsmännen i Hynsolge att importera slavarbetskraft för att ersätta de vid det här laget antagligen massrymda livegna.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Glöm inte krilloan. Jag tror dom också har slaveri.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Palinor... :twisted:

Hmmm, slaveriet kanske behöver en egen tråd under övrigt för att inte kapa tråden för mycket?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är det verkligen sant att slaveri förekommer i Hynsolge. Vad jag minns stod det att slavar köptes i hemlighet som offer till Onaabys son.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Mikael skrev:Är det verkligen sant att slaveri förekommer i Hynsolge. Vad jag minns stod det att slavar köptes i hemlighet som offer till Onaabys son.
Ja, du minns rätt - det står att handeln sker "längs hemliga vägar": jag redigerar min "slavhandelslandslista". Mikael, du har väl adminrättighet att flytta ut slavdiskussionen till egen eller annan tråd?
Skriv svar