Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag reagerade på en liten grej
.
Det allseende ögat (underrättelsetjänsten)Hijab
Kanske kunde döpas om (eller är det officiellt)?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Jag reagerade på en liten grej
.
Det allseende ögat (underrättelsetjänsten)Hijab
Kanske kunde döpas om (eller är det officiellt)?
Allseende ögat är officiellt. Hijab är "nytt"
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Precis, Hijab var det jag åsyftade.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Precis, Hijab var det jag åsyftade.
Hela mitt arbete bygger inte på vad precis namnet är.. Gillar du inte det kom gärna med förslag

Dyker bättre upp nappar jag gärna 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

leinder skrev:
birkebeineren skrev:
leinder skrev:Angående namnet på guden kan jag gärna se på annat. Ska tänka om.
Hertach(?), den fångade guden på Yndar som omtalas i "Slutstriden", kan kanske vara ett namn och en koppling att göra?
leinder skrev:Hans makt över ihassierna är inte svårt att förklara. Man kan bara se på deras situation innan Vicotnic kom och hur han gav landet styrka. Han är trots sin förlorade styrka en av de mäktigare gestalterna på Altor och få ett svagt splittrat folk att följa en sådan man är nog inte svårt.
Med sin magi, naturligtvis, men även med gammalt hederligt intrigerande och rävspel.
En kombination känns logisk. Kan vi då tänka oss att "förtrollningen" är en slags besvärjelse som geshi (prästerskapet) ständigt kastar över ihassierna vid de obligatoriska tempelbesöken och gör dem mer mottagliga för Vicotniks vilja?
leinder skrev:*Ihassierna, de "vanliga" invånarna i Lhassu.
*Höglandets folk,
Tror att Bergdahl i Krun-tråden någonstans skrivit om ett gemensamt ursprung för Nidland och Kruns befolkning ...värt att kolla upp?
leinder skrev:Suck.... Måste nog göra en ihassisk ordlista
Börjar bli en del...

Tycker ni något så tyck gärna det innan jag börjar renskriva
Kul med en ordlista och om språkansvarige Adragoor kan ge lite handledning vore det mycket trevligt! :wink:
Ska tänka på guden där.. Se om jag kan dra några trådar :)

Precis. Skulle kännas konstigt utan de båda delarna. Om hans magi skulle vara så kraftfull skulle han ju bara ta över grannländerna en efter en i så fall :twisted: Han behöver sina präster!!

Kan kolla upp detta. Men kan bli lite knepigt med tanke på deras vandring från Akrogal. Ska se hur tidslinjen går ihop bara. Krun har ju en ganska gammal historia. Men kan se närmare på detta.
I så fall kan jag tänka mig en speciell rivalitet mellan de två när Krun inte laller in i den sanna lärans led..

Jag tar all hjälp jag kan få :) Kan sätta ihop de ord jag har och se om man kan grunda med "riktigt språk" hehe
Angående det gemensamma ursprunget så tänkte jag mig att när Imperium Iorpagna föll efter den tredje konfluxen trängde akrogaliska nomader över demontungan in i imperiets östra provinser (Krun och Nidland). Detta som en förklaring till att det talas ett akrogaliskt språk i Krun som vars folk och kultur till stora delar var ursprunget till det joriska språket. Har för mig att det i äventyret som följer med krilloanboxen även nämns en text skriven på gammeljoriska som talades i det antika Krun. I alla fall så borde dessa nomader även slagit sig ner i Nidland och inte bara Krun. Dock kan händelseutvecklingen efter den tredje konfluxen om de akrogaliska nomaderna sett helt olilka ut i Krun och Nidland. I Krun kom de att till stora delar assimileras med krunierna och bli till landets elit och efterlämna sitt bl.a. sitt språk. Då även nidlänningarna talar ett akrogaliskt språk kan även nomderna ha lämnat detta avtryck, även om orsaken kan vara en helt annan.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bergdahl skrev:
leinder skrev:
birkebeineren skrev: Hertach(?), den fångade guden på Yndar som omtalas i "Slutstriden", kan kanske vara ett namn och en koppling att göra?
En kombination känns logisk. Kan vi då tänka oss att "förtrollningen" är en slags besvärjelse som geshi (prästerskapet) ständigt kastar över ihassierna vid de obligatoriska tempelbesöken och gör dem mer mottagliga för Vicotniks vilja?
Tror att Bergdahl i Krun-tråden någonstans skrivit om ett gemensamt ursprung för Nidland och Kruns befolkning ...värt att kolla upp?
Kul med en ordlista och om språkansvarige Adragoor kan ge lite handledning vore det mycket trevligt! :wink:
Ska tänka på guden där.. Se om jag kan dra några trådar :)

Precis. Skulle kännas konstigt utan de båda delarna. Om hans magi skulle vara så kraftfull skulle han ju bara ta över grannländerna en efter en i så fall :twisted: Han behöver sina präster!!

Kan kolla upp detta. Men kan bli lite knepigt med tanke på deras vandring från Akrogal. Ska se hur tidslinjen går ihop bara. Krun har ju en ganska gammal historia. Men kan se närmare på detta.
I så fall kan jag tänka mig en speciell rivalitet mellan de två när Krun inte laller in i den sanna lärans led..

Jag tar all hjälp jag kan få :) Kan sätta ihop de ord jag har och se om man kan grunda med "riktigt språk" hehe
Angående det gemensamma ursprunget så tänkte jag mig att när Imperium Iorpagna föll efter den tredje konfluxen trängde akrogaliska nomader över demontungan in i imperiets östra provinser (Krun och Nidland). Detta som en förklaring till att det talas ett akrogaliskt språk i Krun som vars folk och kultur till stora delar var ursprunget till det joriska språket. Har för mig att det i äventyret som följer med krilloanboxen även nämns en text skriven på gammeljoriska som talades i det antika Krun. I alla fall så borde dessa nomader även slagit sig ner i Nidland och inte bara Krun. Dock kan händelseutvecklingen efter den tredje konfluxen om de akrogaliska nomaderna sett helt olilka ut i Krun och Nidland. I Krun kom de att till stora delar assimileras med krunierna och bli till landets elit och efterlämna sitt bl.a. sitt språk. Då även nidlänningarna talar ett akrogaliskt språk kan även nomderna ha lämnat detta avtryck, även om orsaken kan vara en helt annan.
Absolut. Låter tilltalande :) Och logiskt och naturligt. Får kika närmare på detta
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Apropos Nidland: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5386997.ab
Det här med "fria" eller ens halvfria val är en bitch. Victnik skulle aldrig begå ett sådant misstag. :wink:
'

Desto större anledning att inte använde sig av främlingsfientlig slentrian i beskrivningen av en fundamentalistisk regim, n'est pas. Det ser inte så snyggt ut, om man inte tror att religiös fundamentalism är något inneboende österländskt.

Och Hizbollah (Mizbollah) är en _Libanesisk_ militant grupp som just _böjt sig_ för ett demokratiskt val.

Det är just EFTERSOM Iran är en semi-totalitär stat som man inte kan gå och bygga upp en fantasivärld på fördomar på det viset. Det är ungefär som att göra en film om Thermopyle där Spartanerna är Marine-soldater i shorts och perserna en sorts perversa orcher.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eh? Jag tycker iofs att Spartanerna framställs som helt mongo i den filmen men det kanske bara är jag som tycker att psykopater som kastar diplomater i brunnen och liknande tilltag inte är något jag vill jämnföra med moderna amerikanska marinsoldater. Faktum är att Spartanerna är mer religiösa fanatiker och omedgörliga galningar än dom stackars perserna i den filmen.

Sedan håller jag med dig om att den gamla beskrivningen av Nidland är helt galen på sina ställen och framför allt brister i fantasi och inte ämne. Det är knappast så att ondingar inspirerade av mellanöstern inte figurerar i nästan all riktigt stor fantasy ifrån förr i tiden. Haradrim och Stygia någon?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Peter skrev:
Mikael skrev:
Apropos Nidland: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5386997.ab
Det här med "fria" eller ens halvfria val är en bitch. Victnik skulle aldrig begå ett sådant misstag. :wink:
'

Desto större anledning att inte använde sig av främlingsfientlig slentrian i beskrivningen av en fundamentalistisk regim, n'est pas. Det ser inte så snyggt ut, om man inte tror att religiös fundamentalism är något inneboende österländskt.

Och Hizbollah (Mizbollah) är en _Libanesisk_ militant grupp som just _böjt sig_ för ett demokratiskt val.

Det är just EFTERSOM Iran är en semi-totalitär stat som man inte kan gå och bygga upp en fantasivärld på fördomar på det viset. Det är ungefär som att göra en film om Thermopyle där Spartanerna är Marine-soldater i shorts och perserna en sorts perversa orcher.
Det är det jag ska försöka få bort en del av. Centrera det "onda och främlingsfientliga" till Vicotnic och prästeliten. De större fanatikerna finns städerna där prästkasterna är starkast
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

leinder skrev:
Det är det jag ska försöka få bort en del av. Centrera det "onda och främlingsfientliga" till Vicotnic och prästeliten. De större fanatikerna finns städerna där prästkasterna är starkast
Jag tror att det är just den typen av omtolkningar som gäller: att skala ned Nidland till sin kärna, och se vad man kan tolka om och vad man behöver byta ut. Bra inställning!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Instämmer med föregående talare trotts att han och jag har olika åsikter om 300. :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jan Erik Söderman skrev:Instämmer med föregående talare trotts att han och jag har olika åsikter om 300. :P
Njae, jag håller väl delvis med dig om 300, det vill säga om det är några som är terrorister så är det spartanerna (de bryter mot alla internationella lagar, är fanatiska och slåss mot en supermakt). Men jag tror inte att det var menat så från författarens håll. Jag tror att han faktiskt på någon nivå menar at idealisera spartanerna, och filmskaparna gör så än mer. Hans hjältar är ju alltid chauvinistiska "strong men", och jag vet inte hur mycket alibi jag tycker att ironi och genrelek kan köpa honom.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nu kanske detta snarare är något för övrigt och jag ber om ursäkt för att jag startade detta i denna tråd. Men Frank Miller har själv sagt, eftersom han anklagades för homofobi efter några repliker i boken, att han tycker att Spartanerna gjorde ganska mycket saker som han inte står för som tex, att de ägde slavar och misshandlade sina barn å det grövsta.

Att de framställs som hjältar och blir idealiserade i historien är för att historien berättas av en spartan i syfte att idealisera dem inför de andra grekerna. Det är ju ramberättelsen. Det vore konstigt om han framställde en nyanserad och objektiv bild när han själv är en av dem. Dessutom skrevs historien 99 under en tid då dom här frågorna inte var särskillt viktiga och Frank Miller har använt referenser till Thermopyle och fascinerats av händelsen under hela sin karriär så att hävda att han på något sätt konspirationsteorier är lite konstiga i det här fallet. Särskilt eftersom jag betvivlar att medelbiobesökaren i USA kan koppla ihop moderna Iran och gamla Persien.

Själv kanske jag är naiv men jag såg inte riktigt kopplingen mellan en saga och moderna politiska konspirationer. För övrigt vill jag nämna att regisören gick ifrån att göra denna film till att göra Watchmen vilken väl inte ens om man är riktigt snäll kan ses som särskilt pro USA så kanske drivs han av andra dolda drivkrafter, som till exempel att han gillar hårdkokta serier?

Hur som helst. Nog om det. Om du har något mer att tillägga så varsågod. Jag tänker nog vara tyst i just den frågan framöver.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jan Erik Söderman skrev: Hur som helst. Nog om det. Om du har något mer att tillägga så varsågod. Jag tänker nog vara tyst i just den frågan framöver.
Inte annat än att det förstås är en tolkningsfråga, och att jag inte tror att det rör sig om en konspiration över huvud taget. Det är ju en ganska extrem tidning och film, så det är inte konstigt om man reagerar både åt det ena och det andra hållet.

Åter till Nidland.

Vad kan vi kalla Mizbollah, Jalla-jalla etc? Mizbollah borde ha ett namn på svenska tycker jag: Falangen, kanske?

Khuzer: Flera steg i rätt riktning redan! Vad jag tycker vore fränt är om Khuzer kan få flera drag av en "vanlig" god. En allenarådande gud med en auktoritär "profet" och prästerskap är liksom lite tårta på tårta. Kan inte Khuzer varar något intimare, kanske en hushållens gud och "familjefader". Ge nidlänningarna en positiv gudabild för att göra deras tro på den totalitära staten lite mer problemtiserat och trovärdigt.

Sedan kanske man skall använda ett annat ord än profet för Vicotnik. Kan han inte vara Khuzers son, eller Smorde Konung eller något sådant? Eller varför inte det gamla hederliga Överstepräst!
Senast redigerad av Peter den 2009-06-22 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tror att Hijab var på tal men det var tydligen inte rätt det heller av för mig okänd anledning. Jag antar att vi bara kan kalla det för just Falangen eller Komissariatet när vi ändå håller på?

Jalla Jalla kan väl ändras till Yebalik eller något?
Skriv svar