Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Skulle bara rikta blickarna mot denna blogg, och speciellt detta senaste inlägg:

http://hittepou.blogspot.com/2009/07/ni ... t-bra.html
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

anders skrev:Skulle bara rikta blickarna mot denna blogg, och speciellt detta senaste inlägg:

http://hittepou.blogspot.com/2009/07/ni ... t-bra.html
Sunda tankar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Att även här i detta projekt skriva om "Nidländska Reningen" till användbara äventyr vore en kulturgärning.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Att även här i detta projekt skriva om "Nidländska Reningen" till användbara äventyr vore en kulturgärning.
Det är planen , ja 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Läser bitar av det "officiella Nidland". Varför är det så fantastiskt dåligt? Det kryper i kroppen på mig när jag läser om Kuzherismen.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Funderade på om mina benäber alltså de nomader i kabsahs sandöken dyrkar den sanna kuzherismen och Vic snodde åt sig den gamla etablerade läran och duperade den till sin statsreligion.

Benäberna dyrkar alltså mörkret(Vic tolkar det som ondska) och stjärnorna som visar sig vackra om natten. De har sina enkla tempel under den heta sanden i öknen där de i mörkret ser sanna syner.

Vicotnic kan inte hitta dem med alla sina krafter. De döljer sig för dem de väljer i mörkret.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det vara en ide att låta Kabsha inte bara vara en sandöken utan låta den vara ett dött område likt Laabne i Trakorien där all kraft sugits ur landet av magiskt misbruk?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Kan det vara en ide att låta Kabsha inte bara vara en sandöken utan låta den vara ett dött område likt Laabne i Trakorien där all kraft sugits ur landet av magiskt misbruk?
Skulle kunna vara en god förklaring på varför inte Vic har kontroll över öknen. Krafterna sugs mot Densel och stormarnas sal.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Varför? Alltså inte så att jag dissar idén utan jag lägger ut en förfrågan om en förklaring om varför området är dött?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

lägger ut en förfrågan om en förklaring om varför området är dött?
I sådana fall skulle jag tro att det kan liknas med den i Voag Aspe(eller hur det stavades)
Starka magiska krafter suger upp all energi och kraft ur omgivningen. Typ som en dammsugare som någon glömt stänga av i Densel för länge länge sedan 8)
Och därav Vics oförmåga att kontrollera området.

Annat förslag är totala motsatsen. Magiska flöden sprutar ut ur Densel och gör hela öknen till en mycket speciell plats att vara på och mycket lustig, till och med rätt farligt ställe att fiffla med besvärjelser på. Om man nu inte är förr där som nomaderna och använder magin på annat sätt.
Dyrkar man och lever i mörkret lär man sig att blunda för de illusioner och förändringar som sker på denna udda plats.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar lösning 2 leinder.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Är också mer förtjust i lösning två då den är mer unik.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Trevligt :) Kör vidare på det då.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Sitter i regnet och pular lite med Lhassu. Följande text är under arbete.

Historia

Densel och Arkaermagin(8500 F.O.)
I begynnelsen då människan fortfarande var ung blomstrade en civilisation i staden Densel i dagens Nidland. Densel var en magins och mystikens boning och härifrån kommer delvis de frön som senare i Golwyndaskulturen kommer växa till ellementarmagin och mentalismens magiskolor.
Allt eftersom staden växte i makt och storlek lade den under sig de omgivande folken , som såg stadens invånare som gudar.
Alla spår efter det mäktiga Densel försvinner spårlöst för 9000 år sedan. Legenden säger att invånarna tog steget upp till gudarna och utplånade staden så inte dess hemligheter skulle komma i dagen.

Bronsåldern(4000 F.O.)
Under denna tiden blomstar södra delen av dagens Nidland under Golwyndaskulturen medan den norra delen ligger i barbari.
Bergsmännen som kommit norrifrån och flyttat in i Grynerbergen utvecklar ett nära samarbete med dvärgarna.
Samtidigt med detta börjar benäberkulturen i kabsahs sandöken att utveckla ett samhälle.
Benäberna som tidigare levt som nomader börjar nu bilda permanenta populationer.

Järnåldern(1500 F.O.)
Under sin storhetstid lägger Krun under sig dagens Nidland och döper provinsen till Lasutyp.
Efter kriget mellan Hynsolge och Krun faller provinsen Lasutyp i mörker och barbari och pressas hårt av nomader som väller in österifrån.
Efter Jorpagnas fall och tredje konfluxen faller Lasutyp åter i mörker och försök görs att bilda ett centralstyre under Gren den förste vilket misslyckas. Efter Grens försök faller provinsen i inbördeskrig mellan stammarna och runt 400 f.O. har området fallit i totalt kaos och till och med stammarna splittras. Lasutyp upphör att existera ända fram till 139 e.O då man åter blir en del av Hynsolge. Stammarna ersätts med klassindelning och dagens kastsystem ser dagens ljus.
Besportho som byggts upp vid ett av Golwyndaskulturens viktigaste handelscentra och man utser en kejsare som styr landet härifrån som en vasall under Hynsolge.
Under knappt 300 år byggs Lhassu upp och städer och byar växer fram runt om i landet. På 400 talet ser landert åter mörker och kaos då dvärgarna marcherar mot Hynsolge och man avskärmas från civilisationen.

Vicotnics ankomst och Nidland
468 e.O Inleds Vicotnics väg mot makten i landet och Nidland som vi känner det idag växer fram.
Nidland avskärmar sig mer och mer och 502 e.O inleder man byggandet av den stora muren som 540 e.O skulle isolera Nidland helt och hållet.
Vicotnic flyttar huvudstaden från Besportho till Khaanikel och förbjuder alla religioner utom kuzherismen.

Nutid(600 e.O - ?)
En mycket begränsad handel sker med omvärlden från stora pråmar i Khaanikels hamn, annars har landet ingen diplomatisk kontakt alls med Ereb.

Det sista man hör från Vicotnic Ärkemagikern är denna vers

citat
”Det skall komma en tid
då Ereb skall renas.
Ty vet att jag är Ärketrollmannen från Akrogal
och jag skall rena världen!
Om ett dussin dussin år skall jag svepa över hela Ereb
och sprida upplysning och renhet till dess folk”
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Skrivit om en del

Religionen

Kuzherismen
kuzherismen är statsreligionen i Vicotnics Lhassu och den enda tillåtna dyrkan. Vicotnic införde kuzherismen vid hans maktövertagande på 400 talet och är mycket rasistisk och skänker Vicotnic ett värdefullt verktyg att kontrollera landet med.
De splittrade och svaga ihassierna var inte svåra att få in i fållan och mycket snart var städerna och en stor del av landsbygden i ett fast grepp.

Läran
Vicotnics läror menar att Kuzher är ”den ende” guden och övriga gudommer endast är andeväsen som försöker efterlikna den store Kuzher.
Kuzher skänker evigt liv i paradiset(Fartharien) till de trogna och till dem som dör i hans eller hans profets namn.
De otrogna - de som hörsammar de falska väsnen – hamnar i avgrunden som kallas Miraq(se i skapelsen för mer info) efter jätten som har sin hemvist där. Miraq jagar och äter de otrogna som hamnat här och i hundra år får de förgås och smälta i jättens buk så deras plågade själar kan renas från synd.

Skapelsen
I begynnelsen fanns bara mörker. I det eviga mörkret skapade Kuzher Altor och i denna värld livsformer i gudens avbild. Tiden gick och med tiden växte livsformernas kärlek för makt och de fortplantade sig för att skapa tjänare och riken att lägga under sig.
Kuzher vredgades och varnade sina barn att irra från den rätta vägen utan att hörsammas och Kuzher krossade deras livskraft och de blev dödliga. Detta var sådeles det första rikets fall.
Ur det mörka kom andra väsen som ville styra över de försvagade folken och leda dem från den sanna vägen som Kuzher lett dem på.
Kuzher vredgades av dessa nya väsens begär och skapade Kuzherabhas som skulle leda folket till den rätta vägen.
I kriget somk fäljde skapade de andra svagare väsnen missfoster som alver och dvärgar att kämpa för dem. Naturligtvis segrade den rätttrogne kuzherabhas och folket var åter på den rätta vägen.
En ny storhetstid och det andra riket följde.
Efter tusen år av blomstrande högkultur förråddes Kuzherabhas och mördades av de avundsjuka andeväsen som allt sedan tidens begynnelse suktat efter kuzhers skapelse.
De skapade en armé av jättar som skulle skydda dem undan Kuzhers hämd.
När Kuzher såg vad andeväsnen gjort med hans folk tog han sin vänstra arm och skapade av denna sin son ,Khudash, som han satte på Altor att bekämpa de onda och falska. I ett krig som varande i 200 år slaktade Khudash alla jättar utom jättarnas hövding Miraq som förvisades till en annan dimension av plåga och pina. Sedan förvisades de otrogna som följt andeväsnen till dimensionen likaså.
Miraq som var en enorm jätte behövde mängder av föda vilket de förvisade försåg honom med under en lång tid. När allt liv var borta och uppätet slukade Miraq de otrogna och gjort så sedan dess med de Kuzher finner ovärdiga paradiset. Dimensionen har på senare tid fått samma namn som jätten som lever där.

Organisation
Religionens överhuvud på Altor är naturligtvis profeten Vicotnic som har absolut makt över kyrkan.
Som admistratörer av kyrkan och alla dess dagliga sysslor har Vicotnic utsett ett antal ki-paktasher, ärke- eller överstepräster. Ki-paktasherna har ansvar över varsitt område, ett så kallat thern, och är oftast invigda i mörkermagins hemligheter fast då kanske misslyckats med slutproven eller valts ut för deras admistrativa skicklighet. Den sistnämda är docl sällsynt.
Under sig har ki-paktascherna ett antal paktascher som sköter församlingsarbetet i de lokala masjiderna(tempel).
Del av kyrkan men med egen admistration är Khüdashorden, kallad efter Kuzhers son med samma namn. Ordens masjidghûlhamer(tempelriddare) är kyrkan och trons beskyddare.

Klädsel
När man som ihassier besöker sin lokala masjid klär man sig alltid i en enkel svart kåpa utan bälte, huva eller utsmyckning.
Paktraschen klär sig alltid i långa vida rockar i grönt farethre-tyg medan ki-paktrascherna äras med rockar i mörkt vinrött farethre-tyg. Lika för alla är förbudet att bära skor i masjiderna.

Tempel
Ihassierna kallar sina tempel för masjid och den största och viktigaste är kashtertmasjiden i Khaanikel. I alla städer och byar i hela Lhassu finns det en masjid och det är den viktigate platsen för merparten av var ihassiers liv.
Kvinnor och barn är naturligtvis förbjudna att vistas i masjiden och pojkarna får efter sin hashkabal tillåtelsen att som man beträda masjiden.

Sanningen bakom Kuzherismen
Vid Vicotnics ankomst i Lasutyp återupptog han den gamla religionen från Densel och formade den efter sitt behov.
Vad Vicotnic inte känner till är att benäberna härstammar från överlevande från Denselkulturen och fortfarande följer den sanna vägen.
Den sanna vägen är en mörkrets väg men inte mörk som i ond. I mörkret luras man inte av falska bländverk utan ser bara till sin inre frid. Man dyrkar mörkret i sina beckmörka tempel under den heta ökensanden i kabsah.
Benäberna är skickliga stjärntydare och mystiker ,ofta kunniga i magiska flöden, och ser kaoset som rent och obefläckat. En naturkraft i sitt sanna jag.
Skulle sanningen komma i dager skulle Vicotnics makt kanske ifrågasättas?
(Under arbete) Fortsättning följer
Skriv svar