Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag menade de kartorna Spelknepe skrev om. De du menar, över Hynsolge och Berendien, borde vi kunna använda i den grad de överensstämmer med annat material (?) om länderna, vilket jag tror de gör. Antar att det är kartorna från Nidland-modulen som Ghazam utgått ifrån när han ritat Berendiens karta (samt Kandra-modulens) så det borde inte vara några problem.

Doch så härstammar väl Torshem och Leipterflodens (forlåt att jag tar upp detta ämne igen :( ) förvirrade läge ifrån just dessa "nidska" kartor, så om vi vill kan vi ju fortsätta den diskussionen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej tack, den diskussionen var väl medlad till en kompromiss eller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hechler, en av Vicotniks domare och Krigslord av första graden, fruktad av alla! (Är detta samma man som kallar sig Hadrian och efter Reningen dyker upp i Nohstril?)

(Källan avslöjas i helgen, se om ni finner den? 8) )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Hechler, en av Vicotniks domare och Krigslord av första graden, fruktad av alla! (Är detta samma man som kallar sig Hadrian och efter Reningen dyker upp i Nohstril?)

(Källan avslöjas i helgen, se om ni finner den? 8) )
Tror mera på att Kharynos tog livet av den där Hechler nere i katakomberna (pga dårlig titulering?). :wink:

Fast vem vet?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Detta har säkert med tekniken att göra, men Demontungan är en landtunga över till Akrogal. Fallet rinner genom tunnlar och grottor under jord och forsar ut på andra sidan Demontungan. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Vilket jättelikt land detta är förresten! :shock:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Detta har säkert med tekniken att göra, men Demontungan är en landtunga över till Akrogal. Fallet rinner genom tunnlar och grottor under jord och forsar ut på andra sidan Demontungan. Så har jag uppfattat det i alla fall.
Ja, Mikael har helt rätt, det är en landtunga mellan ereb och akrogal. Det synts tydligt på t.ex. kartan på sidan 67 i Nidland-kampanjmodul.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Helt riktigt, men jag har kartorna i seperata sparningar. Ereb för sig, Akrogal för sig och Soluna för sig. Därför syns inte Soluna sidan vid Raas Narram heller.

Skulle kunna ordna detta någon annan gång.
Användarens profilbild
Apan
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-11-05 03:22

Inlägg av Apan »

Varför inte ha med motståndsgrupper på något hörn? Är inte helt säker på hur det ser ut på den punkten (saknar kampanjboken). Men eftersom vi ändå verkar rätt överens när det gäller att överge bilden av landet som ett genomruttet, svartvit, pseudoarabisk helvete, och dess befolkning som hjärntvättade zombies borde vi nog kasta in några organisationer/rörelser som vill se Vicotnik störtad.

Detta tror jag kan funka, både före och efter reningen, då man enkelt kan ändra "vill störta Vicotnik" till "vill kasta ut utländska ockupanter". Ger förhoppningsvis en del äventyrsuppslag och möjligheter till spel i Vics Nidland, utan att det nödvändigtvis måste röra NR.

Bara en tanke.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Apan skrev:Varför inte ha med motståndsgrupper på något hörn? Är inte helt säker på hur det ser ut på den punkten (saknar kampanjboken). Men eftersom vi ändå verkar rätt överens när det gäller att överge bilden av landet som ett genomruttet, svartvit, pseudoarabisk helvete, och dess befolkning som hjärntvättade zombies borde vi nog kasta in några organisationer/rörelser som vill se Vicotnik störtad.

Detta tror jag kan funka, både före och efter reningen, då man enkelt kan ändra "vill störta Vicotnik" till "vill kasta ut utländska ockupanter". Ger förhoppningsvis en del äventyrsuppslag och möjligheter till spel i Vics Nidland, utan att det nödvändigtvis måste röra NR.

Bara en tanke.
Organisationen Kharynos som beskrivs i Tjuvar och Lönnmördare-modulen skulle kunna gå att utveckla?
Användarens profilbild
Apan
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-11-05 03:22

Inlägg av Apan »

kan du beskriva dem kort? de eventuella böcker som kan vara aktuella här (nidlandsboxen, T&L) som jag har eventuell tillgång till ligger hos brorsan min i nuläget.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

När man har Banzikankrigare, heliga reliker som förintar odöda, Pigitemplet (Rammas !), Moder Jord som hjälper sina alver, demonkulter som dyrkar högst fysiskt påtagliga demoner med nästintill gudomliga krafter så är det svårt att säga att det är osäkert vilka gudar som finns.

Vissa gudar är uppenbart falska. Kuzher uppfanns av Vicke, Remuntra är ett tankevirus.

De flesta andra kan dock existera. Dock förställer jag mig att alla religioner överdriver just sin guds makt. Olem, tex, är knappast mäktig nog att utplåna världen - men om det kniper kan han nog utplåna Mercanas närmsta granne. Men bara om det verkligen, verkligen kniper. Och bara om han inte kan lösa det på något annat sätt. Han kallas inte utan anledning "den Late". Gudarna har mest makt inom sitt område (väder, kärlek osv) och i de länder där de faktiskt tillbeds. Och det finns hinder och pakter som hindrar dem från att gripa in med sin fulla kraft i världen. Exemplevis kanske de försvagas på det gudomliga planet om de griper in för mycket på det jordiska, eller så kan de bara gripa in när "stjärnorna står i position" eller så spelar de ett nollsummespel, där varje ingripande från ökenguden måste matchas av ett lika starkt ingripande från vattenguden. Eller så tillbringar de sin mesta tid med att hindra varandra från att ingripa. Hursomhelst, jag ser hellre att gudarnas makt förblir ganska nebulös, snarare än att deras existens är det.

Smarta gudar använder ombud med speciella gudagivna krafter. Som startar religoner.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

När vi spelat den första delen av den Nidländska Reningen, när den ursprungligen kom ut i den grå forntiden innan Numenor sjönk, var min gamla spelgrupp ganska … purken. Jag minns inte ens om vi spelade äventyret eller bara på SL:s uppmaning tittade på det och fnös föraktfullt. Det inspirerade mig dock till det här alstret, som både uttryckte vårt förakt för äventyret och beskrev våra udda rollpersoner och deras udda idéer om hur man bemöter klassiska situationer i äventyr… (Om man inte läst äventyret blir det nedanstående obegripligt).


DEN NIDLÄNDSKA FÖRSENINGEN

I detta fascinerande äventyr deltog:

Teobald Anca: En tapper och oförvägen vitanka, stolt över sin ras, tränad i Banzikans skola och utan jämlike i de krigiska lekarna.

Tomas de Torquemada: Smått paranoid demagog och amatörnekromantiker, fast besluten att i sitt heliga korståg rena världen från svartfolk, dvärgar, alver och andra vidriga demoner. Av rent styrkemässiga skäl gör han undantag för en viss anka.

SL: ”Mot Ödet kämpar gudarna vanmäktiga”

Teobald: ”Så var man på värdshuset igen. Håll utkik efter skäggiga gubbar med pergament, de har alltid lönsamma uppdrag att komma med.”

Torquemada: ”Nej, låt oss ensamma ge oss av för att slåss mot Nidlands tusenhövdade här. Vi är Ödets utvalda hjältar, så vad kan stoppa oss ?”

Teobald: ”Ingenting ! Vår bordsgranne här sägs komma från Akrogal förresten.”

Torquemada: ”Nidländsk spion utan tvekan ! Varför skulle han annars ha turban ? In med honom i den här mörka gränden.”

Spionen: ”Mina herrar, jag är oskyldig ! Jag heter Kharman och kommer från Krun !”

Torquemada: ”Min SANNHÖRSEL-ring har en annan åsikt.”

Spionen: ”Jag dör hellre än förråder min mästare !”

Torquemada: ”Dö ? Nja, jag tänker faktiskt använda mig av tumskruvarna, spanska stöveln och den bärbara järnjungfrun först. Det här är mitt tricilviska avgångsbetyg i tortyr och lemlästning. Men kom ihåg att vi gör det för den goda sakens skull !”

Spionen: ”Jag fruktar intet !”

Teobald: ” Har du hört talas om det gyllene snittet, nidlänning ?”

Spionen: ”Jag ska tala !!!”

(8 timmar senare)

Teobald: ”Landförrädarna i stadsledningen ville inte utrusta oss med en privatarme, så vi får åka ensamma.”

Torquemada: ”Utan kanonmat ? Aldrig ! Våra legosoldatskollegor är ju arbetslösa, och det finns gott om hetlevrade ynglingar och råskinn i staden.”

Torquemada (på torget): ”Tappra hynsolgier ! Gå med i kriget mot de nidländska svinen som hjälpte adelsmannaasen att förtrycka er. Detta är ert livs chans att vinna ära och berömmelse !”

Teobald: ”Samt en inte föraktlig ingångslön på 1 gm om dagen plus fri plundring !”

SL: ”Tillsammans med 200 godtrogna idioter tågar ni ut från Bedorum. Eventuella rövare och svartfolk tar till flykten, och en och annan by får bidra med mat, jungfrur, brasved och allmän underhållning. Ni träffar också en guide vid namn Ehrman som efter lite övertalning (200 svärd) går med på att visa er vägen.”

Teobald: ”Halt ! Jag skådar en alvprins i fara ! Här ska spelas hjälte !”

(15 svartalfer mister snabbt och stilfullt sina huvuden.)

Torquemada: ”Nå, alvusling, här räddar vi ditt liv och du är inte ens beredd att följa med oss ?”

Alvuslingen: ”När nöden är som störst skall vi hörsamma er kallelse !”

Torquemada: ”Det är nu det ! Rör på påkarna ! Du också, missbildade hästskrälle, annars tappar din chef huvudet !”

Torquemada: ”Vart tog du vägen, Teobald ?”

Teobald: ”Det magiska baksuget slet in mig i en grotta, men snabb som jag är dödade jag magikern innan han hann mumla några besvärjelser.”

Torquemada ”Bra kämpat ! Konstigt nog verkar dvärgarna inte vilja släppa in några dussin tungt rustade krigare med stora dubbelyxor och stirrig blick i sina små gångar. Opålitliga småkryp ! Vi skickar några spanare för att undersöka Ehrmans södra alternativgruva.”

Spanarna: ”Inte en chans, boss ! Hundratals orcher som bryter malm åt Vicotnik, och det stinker utav bara Khaanikel !”

Torquemada: ”Om Vicotnik är så dum att han anställer inkompetenta orcher till att smida odugliga vapen åt den nidländska hären med den obefintliga malmen från en övergiven dvärggruva har vi inte mycket att frukta. Framåt marsch ! Över bergen !”

SL: Eh, ni förväntas liksom gå genom orchgrottorna.”

Torquemada: ”Och hugga oss fram genom hundra orcher ? Nej tack !”

Teobald: Det skulle faktiskt varit kul att hugga ner hundra orcher…”

SL (desperat): ”Ni ser öppningen till ett, öh, gravkummel i närheten. Dörrposterna är rikt utsmyckade och ser dyrbara ut.”

Teobald: ”Än sen då ? Vad tror du vi är för någonting ? Snikna gravplundrare utan respekt för de döda, va ?”

SL (hysterisk): ”Det ligger en mystisk stav framför era fötter !” (visar bilden)

Teobald: ”Jag staplar ett röse över sattyget !”

SL (vrålande): ”Era förnicklade dumhuvuden ! Känner ni inte igen en magisk mojäng, som skall rädda hela äventyret, och era liv, när ni ser den ? Plocka upp staven eller bli nerslagna av blixten !”

Teobald: ”När du säger det på det viset…”

Torquemada: ”De här bergen ser höga ut. Alvusling, skicka iväg din häst för att hämta sina brorsor så att vi kan flyga över.”

Teobald: ”Det här är det enda sättet att färdas på. Titta, där nere är muren. Vad den ser liten ut !”

SL: ”Plötsligt beskjuts era pegaser av ett pilregn !”

Teobald : ”300 meter upp i luften ?”

SL: ”Närmare bestämt av katapultstenar.”

Torquemada: ”Vad gör katapulterna ute på slätten ?”

SL: ”Käften ! Era pegaser dör av prostatacancer och ni störtar ner i backen, omringas av högvis av vildsinta krigare med magiska svärd som binder er, plockar av er allt ni har och dödar era legosoldater, utan att ni kan göra motstånd !”

Torquemada: ”Jag tror att den här delen av äventyret är styrd !”

Teobald: ”Snälla, snälla SL, jag har hört så mycket om de farliga nidländska soldaterna. Kan jag inte få slåss mot några ? Snääälla !”

SL: ”Okej då. Nidlänningen framför dig är resultatet av Vicotniks 144 år av upprustning och drillning. Han har 10 på spjut och medelstor sköld, 12 i KP och är klädd i nitläder.”

(10 minuters skrattanfall från spelarna. SL hotar med en blixt och skrattet upphör.)

SL: ”Helvetesfortet är gigantiskt och hotfullt och kryllar av hiskliga soldater och tortyrkamrar. Ni är små och försvarslösa och utelämnade till min obefintliga nåd ! ” (dräggel, dräggel)

Torquemada: ”Gäsp ! Som om vi bryr oss. Vi lutar oss tillbaka och väntar på miraklet/gudaingripandet/det hemliga vapnets uppdykande. Vi kan ju ändå inte göra något mot en sån där övermakt.”

SL: ”Ja, ja, med hjälp av demonspiran spränger ni Helvetesfortet, Achatoth och 10.000 soldater i luften och dör själva på kuppen. Ni blir postumt nationalhjältar i Hynsolge och lever lyckliga i alla era dar i paradiset.”

Teobald: ”Va !!!” (Sätter en välvässad penna mot SLs hals)

Torquemada: ”Vi är hjältarna. Vi överlever alltid slutstriden !”

SL: ”Hör på här nu: Om ni överlever måste ni genomlida del 2 och 3 i trilogin. Dö så långsamt så kan vi spela Chock !”
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Torquemada skrev:När vi spelat den första delen av den Nidländska Reningen, när den ursprungligen kom ut i den grå forntiden innan Numenor sjönk, var min gamla spelgrupp ganska … purken. Jag minns inte ens om vi spelade äventyret eller bara på SL:s uppmaning tittade på det och fnös föraktfullt. Det inspirerade mig dock till det här alstret, som både uttryckte vårt förakt för äventyret och beskrev våra udda rollpersoner och deras udda idéer om hur man bemöter klassiska situationer i äventyr… (Om man inte läst äventyret blir det nedanstående obegripligt).


DEN NIDLÄNDSKA FÖRSENINGEN
He, he... :lol:
har läst äventyret, men inte spelat. Upplevde det som extremt styrt...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Klistrat från annan tråd:
Angående vart guldet kommer ifrån så tänkte jag på skämt föreslå Nidland, men det visade sig faktiskt att ädelmetaller står under exportvaror i Nidland i EA!
Nu är ju inte nidlänningarna kända för att idka handel i Ereb 610e.O, men om inte annat så är det en god förklaring på varför eventuella ockupationsstyrkor gärna skulle vilja dröja sig kvar efter reningen. (-Vi måste frälsa den arma befolkningen från diktatorskap och förtryck, och lägga rabarber på deras olja, flåt guld...)
/Fafnir
Skriv svar