Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

De 20 dommarna är ju så viktiga i Lhassu att jag borde beskriva dem alla :wink: *suck*
Thaden har jag ju börjat med. Får se vart jag hamnar.

Har någon förslag och uppslag är jag en svamp och suger åt mig :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker Historien börjar arta sig, Geografin bra och början till Folkslag. Att någon på eget bevåg tar upp en kalender värmer mitt för sådana detaljer bankande hjärta och jag tycker det ser strålande ut (fast du saknar en månad, Nidland har tretton :wink: ). Jag skall sätta in det i vad som redan sagts om den Nidländska kalendern och Akrogalisk tideräkning och posta för godkännande.
leinder skrev:
Grynerbergens bergsklaner
Detta frihetsälskande bergsfolk kommer ursprungligen från nargur(?birke?)
väntar med mer ingående beskrivning av detta folk tills jag koordinerat mera med Birkemannen om dess ursprung
Birkemannen! Vi petade i hurvida detta folk härstammade från dina nargurer. Tänkt något mera på detta? Skulle gärna peta ihop folken till Lhassu. Förväntar mig ingen avhandling utan bara skrapa på ytan lite för grovfaktan
:!:
Beskrivningen av Bergsmännen i Nidland-modulen är lite oklar då det inte framgår riktigt vilka de såkallade ”barbarerna” är och heller inte vilket släktskap – om något – folket/kulturen har till de vanliga nidlänningarna. Någonstans gjordes kopplingen att det barbariska skulle hänga ihop med det narguriska men inte så mycket mer kom fram. Bergsmännen är ett gammalt folk som funnits i Nidland sedan Bronsets ålder, alltså senast något före 1500 fO (vilket gör det lite svårt att koppla med dagens nidlänningar som invandrade långt senare (400 fO?)), medens nargurierna först hittade till östra Ereb ca 1550 fO.

Min lösning är då att låta Bergsmännen vara en sammansmältning av dels ett folk i Golwyndakulturens randområde från innan dagens nidlänningar invandrade och ett östnarggurisk folk som under Den andra narguriska vandringen hittade till området. I Grynnerbergen utvecklades blandkulturen och vi fick Bergsmännen.
Detaljerna är i mitt huvud än så länge inte så många men den östnarguriska stammens namn är tänkt vara loner och, mest för kuriosans skull, har detta namn tillsammans med stammen cerer i vad som är dagens Cereval gett upphov till den av vissa geografer använda beteckningen Cerlonia (som kan ses på vissa av EA-boxens kartor i sydöstra Ereb). Förslagsvis kan namnet ”loner” ligga till grund för hur bergsmännen själv benämner sig.

Tyck till om detta först leinder (och ni andra) så kan jag återkomma med lite narguriska historiefakta. Med lite sådan bakgrund, och kanske lite annan krydda, kan beskrivningen av bergsmännen huvudsakligen utgå från vad som står i Nidland-modulen.

PS: Du anar inte hur bra ditt Benäberfolk passar in med själva grunden till den Akrogaliska Tideräkningen! :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Att någon på eget bevåg tar upp en kalender värmer mitt för sådana detaljer bankande hjärta och jag tycker det ser strålande ut (fast du saknar en månad, Nidland har tretton
Oj :oops: Har totalt missat detta. Finner jag den källan i någon av nidlandböckerna?
Bergsmännen är ett gammalt folk som funnits i Nidland sedan Bronsets ålder
Jepp. Fast det står litet om att dagens ihassier främst härstammar från de barbarstammar som fanns innan statsbildningen under Hynsolge.
Men skulle vara intressant med en länk till nargurerna. Tycker inte man ska haka upp sig i de tunna källorna i ämnet :wink:
Vi gör det bättre 8)
Förslagsvis kan namnet ”loner” ligga till grund för hur bergsmännen själv benämner sig.
Toppen :)
Tyck till om detta först leinder
Ska se igenom det hela nogrant
PS: Du anar inte hur bra ditt Benäberfolk passar in med själva grunden till den Akrogaliska Tideräkningen! Twisted Evil
Ska kolla igenom den posten :) Låter kul
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:
Att någon på eget bevåg tar upp en kalender värmer mitt för sådana detaljer bankande hjärta och jag tycker det ser strålande ut (fast du saknar en månad, Nidland har tretton
Oj :oops: Har totalt missat detta. Finner jag den källan i någon av nidlandböckerna?

Helt min egen ide sedan projektets tidiga tider att tretton månader är hur man delar in året i Akrogal, sedan länge wikifierat... Som titulerad Tideräkningansvarig vill jag gärna att dessa detaljer hänger samman men jag försöker anpassa mig till landskribenters önskemål och åsikter. Blir du hemskt ledsen om Nidland får tretton månader?
leinder skrev:
Bergsmännen är ett gammalt folk som funnits i Nidland sedan Bronsets ålder
Jepp. Fast det står litet om att dagens ihassier främst härstammar från de barbarstammar som fanns innan statsbildningen under Hynsolge.
Om du då tänker statsbildningen med Hynsolge som den i perioden 139-468 eO så kommer ju den efter både den "golwyndiska" bosättningen av regionen och den "akrogaliska" bosättningen som jag tror Bergdahl har definierat till ca 400 fO. Eller hur menar du? :?
leinder skrev:
PS: Du anar inte hur bra ditt Benäberfolk passar in med själva grunden till den Akrogaliska Tideräkningen! Twisted Evil
Ska kolla igenom den posten :) Låter kul
Denna koppling är ganska så svårhittat, om ens möjlig. Skall förklara (senare).
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Helt min egen ide sedan projektets tidiga tider att tretton månader är hur man delar in året i Akrogal
Det är gott Birke! Petar in en månad till.
Om du då tänker statsbildningen med Hynsolge som den i perioden 139-468 eO så kommer ju den efter både den "golwyndiska" bosättningen av regionen och den "akrogaliska" bosättningen som jag tror Bergdahl har definierat till ca 400 fO. Eller hur menar du?
Det är härifrån den moderna ihassiern kommer tolkade jag det som. Och med det menar jag inflyttandet till städer och organiserat jordbruk och kastsystemets födelse etc. Alltså mer kulturellt än etniskt då kanske
Denna koppling är ganska så svårhittat, om ens möjlig. Skall förklara
please do 8)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bild

Dommar Thadens fru. Helice. Helice är en kvinna av folket och skapade stor uppståndelse när hon upphöjdes.
Mer om de båda kommer
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bild

Insidan utav den mäktiga kashtertmasjiden i Khaanikel
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bild

En liten mysig slavmarknad i en by nära dig
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bild

2 benäber i samtal
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bild

En typisk masjid på den ihassiska landsbygden
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:Bild

En liten mysig slavmarknad i en by nära dig
Nähä du, det där är en slavvärdering i Saqasha öknen! Notera morelven från familjen Jalbas till häst. :wink:
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-28 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Hahaha :) hmm. så kanske det var :idea:
vinet dimmar ibland mitt minne :lol:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bild

Helice lillasyster , Hanin. Njuter av sitt nya liv
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Om jag i min charm och individ offensiv för det nya levande Lhassu skulle bli för detaljerad i mina utlägg får ni hojta.
Vill bara välmenande färga och väcka till liv. Kartlägga , vad jag tycker, är viktiga individer , platser och ting.

Med denne dummuzi Thaden och anhang har jag en bakomliggande plan med, så det är inte så att jag bara handlöst kastar ur mig en armé av slp utan vidare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

hur var det nu med kädseln för kvinnor, lillasystern tycks ju inte ta det på för stort allvar.
Skriv svar