Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Efter barnafödslar och studier är jag tillbaka och ska försöka rota fram mitt Nidlandmatrial och ska försöka komma upp med något, om semestern blir regnig dvs :p hehe
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

En dag med Dummuzi Thaden

Inlägg av leinder »

Det var tidigt på morgonen då Thaden gick sin sedvanliga runda på Jellas bazar, just då innan myllret erövrade gatorna och torgen. Med sig hade han som alltid sin trogne Qarhinosh livvakt Adil .

Adil var till skillnad från Thadens magra bleka uppenbarelse en kraftig man, strax under 200cm och bredaxlad som ett jätte.
Den dagen för tre år sedan när Adil fick uppdraget att skydda den nyligen upphöjde Dummuzi Thaden,kändes det som ett grovt straff för Adil vars karriär i Qarhinosh hade över 20 års fläckfri tjänst både som lönnmördare och underrättelsetjänsten, och nu väntade på en chefsplats.
Thaden var den yngste som någonsin upphöjts till Dummuzi och dessuton tjänsten som Jellas herre med blott sina 45 år. Thadens väg igenom akademin hade gått spikrakt upp och han bemästrade inte bara Mörkermagin utan även Nekromantin och Demonologin. Ett underbarn från Kabsah och enligt många ett missfoster. Det kom sig att denne man från öknen var albino och hade enbart kort kritvitt hår på huvudet. Unikt för nidlänningarna som alltid var mörka och rika på hårväxt.

Adil kom på sig själv när han studerade sin herre avnjuta sin dagliga dos av den av nidlänningarna så uppskattade shisha tobaken vid sin favorit shisha(dessa samlingsplatser som tabaken avnjuts på äger samma namn som sin eftertraktade vara) att tänka tillbaka på just den tiden och fylldes av skam. Nu visste han bättre. Han vände bort blicken raskt i ett påhittat undersökande av en förbipasserande köpman. Han var i dessa dagar övertygad om att han hade hela Lhassus viktigaste uppgift, näst efter att skydda självaste Vicotnic då såklart. Thaden hade visat sig att vara en framstående statsman och genial på allt han företog sig. Staden Jella blänkte av välmående.

När Adil blickar tillbaka mot sin herre möts hans blick av Thadens.
-Något som oroar er mäktige Adil frågade Thaden Dummuzin av Jella . Bör vi kalla på gardet frågar han sin livvakt med en road min.
-Nej Dummuzi Thaden svarade Adil rappt och återgick till att spana av allt som hände runt de två.

Efter pausen på shishan inspekterade Thaden det nya regementet som skulle skickas till gränsen.
Regementet var en av arméns stoltheter, ett Kasah-regemente. Krigsherre Benhassi rapporterade stolt att regementets samtliga 1300 soldater var närvarande och redo att dö för Vicotnic!!
Thaden var nöjd med deras insats under utbildningen och befallde att Benhassi skulle omedelbart marschera till uppsamlingsplatsen på Everslätten. Styrkan var skulle bli del i den armé som skulle invadera Krun vid krig. Krig som snart skulle vara över dem visste de.
Alla var upprymda , näst intill upphetsade av tanken på att få krossa de otrogna.

Thaden hyste ingen glädje av det kommande. Han visste att i krig kunde allt hända och tyckte att trupperna borde bildas mer i kännedom om fienden och inte bara få höra att de var överlägsna alla andra och att de skulle segra. Men sådant prat förekom inte. Alla visste det att Vicotnic skulle leda dem till seger.

Thaden suckade när de vände och gick tillbaka till palatset. Skulle de segra så lätt, tänkte han. Antagligen inte.. Men den tanken skakade Thaden av sig snabbt. Det var en fara att bara tänka sådana tankar.


Lite om det jag pysslar med om Nidland nu.. Försöker sätta ihop landet som jag ser det samtidigt som jag jobbar på en 2ed av Nidländska reningen kampanjen.

Har inte kommit så långt ännu men vissa delar börjar ta form.
Jag tycker starkt att Nidland , eller Lhassu som de själva kallar sitt land bör vara en av Erebs orosfaktorer. Ett Nidland att skrämma sina barn med osv. Men vill samtidigt försöka ta bort några av de "underliga" saker med Joah Sjöbergs Nidland. Visst befolkningen älskar sin härskare, för de vet inte bättre. Men visst ska det finnas element i landet som inte är trogna Vicotnic. Öppet iaf.

Kommer även att försöka tona ner "tomteverkstaden" i Labraatriet. Visst ska det vara en vidrig tortyr och försök på människor där men snickra ihop sitt apgarde och massa underligheter känner jag att jag gärna skulle ta bort .

Gärna massa synpunkter på detta!!!!!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det finns en tendens här att folk verkar vilja ta bort fantasyelement ur äventyr och settings. Jag vill motsätta mig det å det grövsta. Nu har jag inte läst just detta exempel men om det stör dig så får du gärna ersätta det med något annat med fantasystämning i alla fall istället för att bara retconna det.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Det finns en tendens här att folk verkar vilja ta bort fantasyelement ur äventyr och settings. Jag vill motsätta mig det å det grövsta. Nu har jag inte läst just detta exempel men om det stör dig så får du gärna ersätta det med något annat med fantasystämning i alla fall istället för att bara retconna det.
Jag har inga planer på att ta bort allt precis. Men ett land kan bara håll så mycket fantacy, utan att bli för mycket.

Det är ju mer fantacy i Lhassu än i något annat land(Trakorien som undantag kanske) med sin mur, Vicotnic Ärkemagigern med en helt ny magiskola, Labraatriet, den mystiska Kabsahs sandöken, horder med unika varelser.. Absolut ska fantacy vara mittpunkten i Ereb Altor, men lite måtta kanske
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eh? Kollat in Krilloan någong gång? :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Eh? Kollat in Krilloan någong gång? :)
haha :) Jovisst. Glömde Krilloan . hehe. Men va tråkig Krilloan skulle vara om alla städer var som Krilloan :p

Men jag ser vad du menar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: En dag med Dummuzi Thaden

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Lite om det jag pysslar med om Nidland nu.. Försöker sätta ihop landet som jag ser det samtidigt som jag jobbar på en 2ed av Nidländska reningen kampanjen.

Har inte kommit så långt ännu men vissa delar börjar ta form.
Jag tycker starkt att Nidland , eller Lhassu som de själva kallar sitt land bör vara en av Erebs orosfaktorer. Ett Nidland att skrämma sina barn med osv. Men vill samtidigt försöka ta bort några av de "underliga" saker med Joah Sjöbergs Nidland. Visst befolkningen älskar sin härskare, för de vet inte bättre. Men visst ska det finnas element i landet som inte är trogna Vicotnic. Öppet iaf.

Kommer även att försöka tona ner "tomteverkstaden" i Labraatriet. Visst ska det vara en vidrig tortyr och försök på människor där men snickra ihop sitt apgarde och massa underligheter känner jag att jag gärna skulle ta bort.
Tycker detta låter interessant leinder, Nidland (Lhassu) är i behov av lite varm omsorg. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tycker att dina tankar och idéer verkar mycket lovande leinder. Jag har varit en stark förespråkare av att Nidland behöver en rejäl uppdatering. Vidare tycker jag att vi faktiskt bör lämna mycket av det officiella bakom oss när det gäller Nidland.

Självklart bör vi behålla mycket av fantasyinslagen, men vi bör kasta ut Johan Sjöbergs onda "araber" med skurvattnet. Nidlänningarna skulle må gott av att bli lite mer mångfacetterade.

Ser med spänning fram emot det nya Nidland...
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Det känns ändå roligare om vi kanske kan ha Stygia, Haradrim eller för den delen något ännu mer utspacat som typ Sith, snarare än vår världs muslimer som våra förebilder om vi nu ska göra ett nytt Nidland.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

onda "araber" med skurvattnet
jag tror onda "perser" är närmare vad han siktade på isf. jag har inget emot om det fortfarande är en stat med svartmuskiga turbanklädda hjärntvättade fundamentalister så länge man får se fler fasetter av Nidland och lhasserna, tex som i leinders stämningsbild.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Om dom nu ska vara onda perser. Kan vi inte blanda in lite Zoroastisk religion i det hela? Där Vikotnik och hans mörkermagi repressenterar Ahriman och eventuellt sammanlänka det med någon slags tradition i Furgia som repressenterar Ahura Mazda? Kanske inte sno namnen rakt av men ändå? Jag har ju i ärligheten inte läst eller spelat nidländska reningen så mina idéer kanske fungerar jävligt dåligt med det som finns redan men det är i alla fall en idé jag fick.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

jag tror onda "perser" är närmare vad han siktade på isf.
I det här fallet tror jag du klyver hår. Vad spelar det för roll? Saken är ju snarare den att det framkommer rätt tydligt i Nidlandsboken vilken syn författaren har på folk från mellanöstern. Om det är perser eller araber spelar väl inte så stor roll...

Angående Zoroastisk religion så har jag låtit mig inspireras av den till Ashinas läror i viss utsträckning, men det är väl iofs inget hinder för att använda den som inspirationskälla i Nidland. Men det finns kanske bättre källor till nidlänningarnas religion där man inte behöver hämta all inspiration från mellanöstern. För oundvikligen kommer nidlänningarna ha ett mellanösternutseende, med turbaner osv.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det kan ju för allt i världen bara vara så att Vicotnic är Lysande Vägens motsvarighet till antikrist och att han har kommit för att sprida Hemaquiels rike över världen men att han inte har mycket till övers för Svarta Rosen och liknande organisationer eftersom dessa inte repressenterar Hemaquiel som urkaoset utan som den missförstådda fruktbarhetsguden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Om dom nu ska vara onda perser. Kan vi inte blanda in lite Zoroastisk religion i det hela? Där Vikotnik och hans mörkermagi repressenterar Ahriman och eventuellt sammanlänka det med någon slags tradition i Furgia som repressenterar Ahura Mazda? Kanske inte sno namnen rakt av men ändå? Jag har ju i ärligheten inte läst eller spelat nidländska reningen så mina idéer kanske fungerar jävligt dåligt med det som finns redan men det är i alla fall en idé jag fick.
Om du har tillgång till Nidland-boxen (med Kampanjboken(?)) rekomenderar jag att du läser den, det står ganska mycket där om religion och Vicotniks bakomliggande planer. Liksom lite lättare att diskutera då... :wink:

Om inte kanske någon kan hjälpa dig med en pdf-version eller liknande?
Skriv svar