Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vad jag menar är att de beskrivande delarna i det officiella materialet lätt kan knypplas lite på så har vi "västerebs" syn mer eller mindre färdigskrivet. Sedan så skalar vi och bygger lite och skapar det officiella materialet.

Ett bra sätt att både ha och äta kakan ;)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:Vad jag menar är att de beskrivande delarna i det officiella materialet lätt kan knypplas lite på så har vi "västerebs" syn mer eller mindre färdigskrivet. Sedan så skalar vi och bygger lite och skapar det officiella materialet.

Ett bra sätt att både ha och äta kakan ;)
Exakt så.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Lasutyp

Inlägg av Mikael »

Om det finns intresse så har jag en version av hur den okända halvön norr om Nidland ser ut, ta en smygtitt på sverok/scenariobanken.
http://bank.sverok.se/?content=scen&sid=435
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hehe, du har lyckats klämma in träsk, skog, berg, kust och öken i samma land. Dessutom med "laddade" namn som "Förstenade skogen", "Sorgens berg", "Gorgonernas Ö", etc... 8)

Sen att du har två häxor, en vid namn "Mim" och en vid namn "Mara" i texten gör inte saken bättre, samt en Dödsriddare vid namn "Bubba" :shock:

Tycker ärligt talat att du har gjort mycket bättre material än detta. Hoppas du inte tar illa vid dig. ;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

bubba

Inlägg av Mikael »

Ja, kanske du har rätt. Var länge sedan jag skrev det där så jag minns mest bara historien. Är själv en stor fan av Krugal Svylses äventyret och humor har sin plats tycker jag. Halvön blev kanske för full av sagoplatser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tänkte fortsätta två ämnen här som uppstått i Stormakt- och Efaro-trådarna.

Navnet Nidland borde kanske inte kallas så av nidlänningarna själva med tanke på att ordet är ett "nid"ord?
Vad kallar Vicotnic det nu, och vad kallar folket det? Lasutyp är väl ett kejserlig jorisk provinsnamn?

Sen rörande Kabsahs sändöken och dens existens som öken eller nåt annat. Om det inte är en klassisk het sandöken vad är det då? En stäpp, ett kargt bergslandskap?
Trakorien kan möjligtvis vara en inspirationskälla; med den gudaskapade öknen nedandör Kargomväggen, eller ännu bättre; det magidöda Laabne?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Navnet Nidland borde kanske inte kallas så av nidlänningarna själva med tanke på att ordet är ett "nid"ord?
Vad kallar Vicotnic det nu, och vad kallar folket det? Lasutyp är väl ett kejserlig jorisk provinsnamn?
Förslagsvis något akroglisktklingande namn. Vi kanske skall överlåta det till Adragoor, som skulle fixa ihop språken för området.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Gunther skrev:Hur gör vi med Nidland egentligen? Är tanken att vi skriver hur Ereb ser ut vid 610 eller efter Reningen?
Ja, hur blev konsensus egentligen? Jag har funderat lite på hur Hynsolge påverkas av sin expansionistiska (?) granne i nordöst, och behöver iaf lite struktur på denna för att göra det.

Om jag antar att det fortfarande magikokratisk diktatur, så vad är isf förändrat av Nidland-kampanjen (skulle jag ensam få bestämma så skulle det anordnas ett offentligt bokbål av denna dock :wink: )?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nidland döptes vid Victotnisk ankomst av de landsflyktiga adlesmän han drivit på flykten. (Nidland, Kampanjboken s.3)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Akklokk skrev:
Gunther skrev:Hur gör vi med Nidland egentligen? Är tanken att vi skriver hur Ereb ser ut vid 610 eller efter Reningen?
Ja, hur blev konsensus egentligen? Jag har funderat lite på hur Hynsolge påverkas av sin expansionistiska (?) granne i nordöst, och behöver iaf lite struktur på denna för att göra det.

Om jag antar att det fortfarande magikokratisk diktatur, så vad är isf förändrat av Nidland-kampanjen (skulle jag ensam få bestämma så skulle det anordnas ett offentligt bokbål av denna dock :wink: )?
Vi har väl bestämt att vi ska skriva för 610 eO, alltså har inte reningen skett ännu. Du är inte ensam om att tycka så, men samtidigt finns de en hel del här som tycker att vi skall förändra så lite som möjligt, så Nidland blir nog något som får sopas under mattan så länge som möjligt och den dagen någon gräver fram Nidland siar jag om värre diskussioner här på forumet än de om Mullah. :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag fruktar de dagarna...och är därför rätt glad att 610 är satt som gräns.

Avs kartorna i Nidländska reningen, skall de skrotas också? Jag tycker de över Hynsolge och Berendien är godtagbart officiellt material.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske skulle jag kunna göra en karta "Efter nidländska reningen" och "konfluxen". D.v.s. med Marjura inklämt mellan de trakoriska öarna, samt stycka upp Nidland i de områden som Krun, Hynsolge och Cereval tar över...

...faktum är, jag har redan gjort det. För min orginalgrundtanke var att kartan skulle vara Ereb Altor - 620eo, men någon (minns inte vem) tyckte det var en dum idé, så jag plockade bort Marjura och behöll Nidland. Men kartan är nog sparad någonstans...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker inte att vi på något sätt ska utgå från att varken konflux eller rening inträffar. Det får vara upp till varje SL. Själv vill jag inte ha en spelvärld där så mycket redan är spikat. Å andra sidan kan det vara ganska coolt med...Äh, jag vet inte. Och den här diskussionen är väl på fel plats?

Nidland? Dont get me going! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

610 eO låter bra. Den nidländska muren står där bara utan att avslöja vad som döljer sig bakom, än så länge.

Kartor med Nidland efter reningen (antar att du menar med landet indelat i de olika ländernas interesseområden?) och efter Den Femte Konfluxen kan vara mycket trevliga som kuriosa om inte annat. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:610 eO låter bra. Den nidländska muren står där bara utan att avslöja vad som döljer sig bakom, än så länge.

Kartor med Nidland efter reningen (antar att du menar med landet indelat i de olika ländernas interesseområden?) och efter Den Femte Konfluxen kan vara mycket trevliga som kuriosa om inte annat. :)
Nej jag menades snarare de "detaljerade" kartor som visar Hynsolge och Berendien innan och under Reningen.
Skriv svar