Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Har ni några spår för Nidland att fälja ännu då?
vad sägs om någon trevlig blandning av Bysantiska riket och Babyloniska riket?
Har ju märkt att ni är rätt eniga om att sudda ut lite av Nidlands "arabskurk" image?

Har tänkt mycket på Nidland men inte riktigt vågat mig in i detta gedigna sällskaps diskussioner :oops:

1. Religonen. ska Nidland få ha en "riktig" gud eller får de klara sig med vices fuskisgud? Vad händer efter reningen?
Folket lär väl va rätt besvikna på kuzers storhet efter att fått på nosen!

2. Armén Inga kameltrupper, elefantkavaleri eller vagnstyrkor?
Finns något lite om vagnstyrkor i nidland boxen men verkar inte så betydelsefull.

3.Styrelseskick efter reningen?
Teokrati, kejsardömme eller vad?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Utan att lägga allt för mycket tankekraft bakom mina funderingar så skall jag iaf försöka svara på dina frågor/funderingar. Men först vill jag bara påpeka att vi här på forumet skriver för Ereb 610 e.O., alltså har inte reningen skett än.

1. I "vårt" Nidland 610 e.O. tycker jag att Vicotniks "fuskreligion" fortfarande skall finnas. Men den kan behöva en viss bearbetning ändå.

2. När det gäller trupper, så funkar väl elefanter, dessa kan de ju fått tag från t.ex. Efaro eller Sombatze, med viss inhemsk produktion. Kameler är väl jag lite mer tveksam till. Jag har tänkt att använda mig av lamor i Krun, där som ett akrogaliskt arv, kanske skulle kamelerna kunna bytas ut mot lamor i Nidland? Vagnar känns inte riktigt rätt.

3. Har väl redan besvarat denna fråga med att vi skriver för Ereb 610 e.O, men efter reningen finns väl egentligen inte något nidland lägre... öhh... om det gick som det var tänkt iaf...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bergdahl skrev:U

2. När det gäller trupper, så funkar väl elefanter, dessa kan de ju fått tag från t.ex. Efaro eller Sombatze, med viss inhemsk produktion. Kameler är väl jag lite mer tveksam till. Jag har tänkt att använda mig av lamor i Krun, där som ett akrogaliskt arv, kanske skulle kamelerna kunna bytas ut mot lamor i Nidland? Vagnar känns inte riktigt rätt.
Man kan inte rida på lamor, åtminstone inte amerikanska lamadjur (alpackor, lamor, guanacor och vikunja). Inte heller kan de användas till drgadjur.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ja just det ja!
610eO var det.
Känns litet otacksamt att skriva om Nidland när man vet att 615 så är det andra bullar som gäller :p hehe

Mm. ja Vicotnic är ju ganska dominant i samhället. minst sagt!
Vad sägs om mer östromerskt influens då?
Eller blir det för mycket "imperium iorpagnum ala öst"?

Ja när man tänker djupare på det så passar nog inte kameler så bra.
Men elefant skulle vara intressant att spinna vidare på kanske?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Snibben skrev:
Bergdahl skrev:U

2. När det gäller trupper, så funkar väl elefanter, dessa kan de ju fått tag från t.ex. Efaro eller Sombatze, med viss inhemsk produktion. Kameler är väl jag lite mer tveksam till. Jag har tänkt att använda mig av lamor i Krun, där som ett akrogaliskt arv, kanske skulle kamelerna kunna bytas ut mot lamor i Nidland? Vagnar känns inte riktigt rätt.
Man kan inte rida på lamor, åtminstone inte amerikanska lamadjur (alpackor, lamor, guanacor och vikunja). Inte heller kan de användas till drgadjur.
Men Ereb är inte som jorden, och bland de första riddjuren var i Ereb enligt EA-kampanj sidan 3, den silkespälsade stäpplaman. Man skall inte alltid stirra sig för blind på hur det fungerar här, här finns ju faktiskt inte några drakar eller orcher...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Hm. . ja Bergdahl, lamor skulle kunna vara något.
Men vi pratar en storre kraftigare typ än i "våran värld" nu?
Hur stor ka den vara?

Ät den för militärt bruk eller civilt?

Tänkte mig Nidländsk riddare till häst och fotsoldater här:

http://cementarygates.blogg.se/images/2 ... 347612.jpg

eller är det en mörkerriddare flankerad av gardister? :evil:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bergsbo och efter det en nidländsk flicka

http://cementarygates.blogg.se/images/2 ... 354654.gif

http://cementarygates.blogg.se/images/2 ... 347689.jpg

Om man skulle börja med att beskriva Nidland som land och kultur.
Hur lika är egentligen Krun och Nidland?
Är Krun med akrogalisk kultur eller prejorisk, erebisk?
:roll:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

leinder skrev:Bergsbo och efter det en nidländsk flicka

http://cementarygates.blogg.se/images/2 ... 354654.gif

http://cementarygates.blogg.se/images/2 ... 347689.jpg

Om man skulle börja med att beskriva Nidland som land och kultur.
Hur lika är egentligen Krun och Nidland?
Är Krun med akrogalisk kultur eller prejorisk, erebisk?
:roll:
Bra bilder!
skulle säga att krun är en frisk blandning av bägge. Ju högre upp i de sociala skikten du kommer ju närmare akrogalliska siden når du....dock finns säkreligen mycket av imperium iorpagna kvar bland de som arbetra inom statsmakten....vad anser Berghdal?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

leinder skrev:Ja just det ja!
610eO var det.
Känns litet otacksamt att skriva om Nidland när man vet att 615 så är det andra bullar som gäller :p hehe

Mm. ja Vicotnic är ju ganska dominant i samhället. minst sagt!
Vad sägs om mer östromerskt influens då?
Eller blir det för mycket "imperium iorpagnum ala öst"?

Ja när man tänker djupare på det så passar nog inte kameler så bra.
Men elefant skulle vara intressant att spinna vidare på kanske?
Men betänk då att det Nidland som du skriver för 610 e.O. inte behöver resultera i samma "rening". Om Nidland görs lite mer gråskaligt och inte så genomont, kan det ju vara intressant att måla upp en annan "rening".

Jag skulle nog hellre se en annan inspirationskälla än östrom. Om vi låter Vicotnik fortfarande komma från öst, så kan det ju vara så att han tagit med sig en hel del idéer från östra Akrogaal som t.ex. Kamsun. Kanske kommer grunderna till Nidlands styrelseskick och religion därifrån. Det skulle ju kunna innebära att man kan väva in en del från det historiska Kina, och därifrån finns en hel del att hämta.
Sen så tänker jag mig Nidland som en smältdegel mellan jorisk/krunsk, hynsolgisk, nargurisk, akrogalisk nomadisk, och västakrogalisk kultur. Toppat med Vicotniks påbud. Det finns helt enkelt en hel del att ta av när det gäller hur ett Nidland kan utformas...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

skulle säga att krun är en frisk blandning av bägge. Ju högre upp i de sociala skikten du kommer ju närmare akrogalliska siden når du....dock finns säkreligen mycket av imperium iorpagna kvar bland de som arbetra inom statsmakten....vad anser Berghdal?
Jo, det är väl rätt likt det jag tänkt mig för Krun. De akrogaliska nomaderna behöll mycket av de jorpagniska institutionernan, men de har ju förändrats med åren. Sen så är mycket av ädlingarna av akrogaliskt ursprung men även vissa mer joriska släkten finns att finna bland ädlingarna, även om det även här är svårt att i dagens krun säga vad som är akrogaliskt och vad som är joriskt. Krun är Krun... :?
Är Krun med akrogalisk kultur eller prejorisk, erebisk?
Det som jag är tämligen säker på idag som jag tänkt mig skall ha vissa gemensamma drag i Krun och Nidland är klädesdräkten, som har akrogaliskt ursprung i båda länderna. En skillnad är dock turbanen, som i Krun bara är en huvudbonad för slavar. Sen har jag tänkt mig att kastsystemet som kan vara akrogaliskt i sitt ursprung skall vara mer nertonat i Krun än vad det är i Nidland. Är det något mer du undrar över är det bara att fråga men jag kommer att ha svårt att svara den närmsta veckan då min tillgång till internet är högst osäker.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Håller med om turbanen.
Jag kan se om ja får ner en sammanställning på hur jag ser Nidland/Lasutyp och sedan bearbeta det därifrån..
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

En fråga bara!!
Nidland är ju inte landets egentliga namn, bara vad det kallas av övriga ereb. Eller?
Vad kallar nidlänningarna sig själva?
Lasutyp?
Fast Lasutyp låter väldigt krångligt med...
Vad tycker ni?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kul Leinder att någon sparkar igång denna svåra bit av Ereb!
:D
Jag ser gärna fler nyanser i Nidland och genomonda araber behöver de ju inte vara. Tycker dock inte vi skall driva iväg för långt från arabieninfluensen. Nidland bör dock vara en historisk smältdegel med tanke på landets placering. Mer Akrogal och Krun, och en del antik Joriskt. Sedan är det väl inte nidlänningarna i sig som är onda utan regimen Vicotnik och dess "religiöst" motiverade förtryck!?

Hellre Centralasien än Kina och östasien.

Gillar flickan med pärlörhänget, men inte de andra bilderna för Nidland. Bilderna från EA och Reningsäventyren fungerar bra tycker jag förutom att det då kanske är lite för mkt öken över landet.

Lamor från Akrogal, samt slanka och uthålliga dromedarer från Krun/Sombatze.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag ser gärna fler nyanser i Nidland och genomonda araber behöver de ju inte vara. Tycker dock inte vi skall driva iväg för långt från arabieninfluensen. Nidland bör dock vara en historisk smältdegel med tanke på landets placering. Mer Akrogal och Krun, och en del antik Joriskt. Sedan är det väl inte nidlänningarna i sig som är onda utan regimen Vicotnik och dess "religiöst" motiverade förtryck!?
Jo, det finns väl plats för lite arabinfluenser, men att Nidland i huvudsak skulle influeras av arabien, känns för mig lite fel. Araber, kameler och öken hör hemma längre söderut, i mitt tycke. I Nidland som det beskrivs i de moduler som finns är ju faktiskt mer eller mindre alla nidlänningar hjärntvättade ondingar, åtminstone alla som Vicotnik lagt fingrarna på.
Hellre Centralasien än Kina och östasien.
Nu menar jag ju inte att nidlänningarna skall springa omkring o odla ris iklädda stråhattar, när de inte ägnar sig åt kung-fu. Jag nämnde att man kan låta sig inspireras av strukturella och institutionella delar ur kinas historia. Man kan ju t.ex. tänka sig att Vicotnik har infört ett mer kollektivt synsätt, där hela familjer eller byar hålls skyldiga om någon begår brott osv. Man skulle också kunna tänka sig att titta närmare på tidiga kinesiska filosofernas idéer för styrande. Detta skulle alltså ha varit något som Vicotnik infört i Nidland inspirerad av Kamsun och länderna däromkring.
Centralasiatiska influenser ser jag som om de kommer med de akrogaliska nomaderna.
Lamor från Akrogal, samt slanka och uthålliga dromedarer från Krun/Sombatze.
Öhh, var dök dromedarerna upp ifrån? :P Iaf har inte tänkt mig några dromedarer i Krun. Där är det hästar, lamor, enhornade bufflar, samt en uns hippogrifer och solunska elefanter som utgör stommen av rid och dragdjuren i Krun.
En fråga bara!!
Nidland är ju inte landets egentliga namn, bara vad det kallas av övriga ereb. Eller?
Vad kallar nidlänningarna sig själva?
Lasutyp?
Fast Lasutyp låter väldigt krångligt med...
Vad tycker ni?
De kallar sig knappast för nidland och nidlänningar själva. Det vi har att gå på är ju Lasutyp som var det antika namnet på området som idag utgör nidland och halvön nordost om landet. Kanske har Lasutyp förändrats med åren till Lhaasu, eller något liknande akrogaliskklingande namn. Eller så införde Vicotnik något helt annat namn vid sitt maktövertagande. Om Lhaasu är är landets namn, kan de ju kalla sig för lhaasier, lhaasuer eller nått liknande, eller så kallar de sig bara för det utvalda folket, med folket som kortform, som ett resultat av deras utvaldhet.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Kul Leinder att någon sparkar igång denna svåra bit av Ereb!
:D
Jag ser gärna fler nyanser i Nidland och genomonda araber behöver de ju inte vara. Tycker dock inte vi skall driva iväg för långt från arabieninfluensen. Nidland bör dock vara en historisk smältdegel med tanke på landets placering. Mer Akrogal och Krun, och en del antik Joriskt. Sedan är det väl inte nidlänningarna i sig som är onda utan regimen Vicotnik och dess "religiöst" motiverade förtryck!?

Hellre Centralasien än Kina och östasien.

Gillar flickan med pärlörhänget, men inte de andra bilderna för Nidland. Bilderna från EA och Reningsäventyren fungerar bra tycker jag förutom att det då kanske är lite för mkt öken över landet.

Lamor från Akrogal, samt slanka och uthålliga dromedarer från Krun/Sombatze.
hejsan :)
Ja Nidland är ett spännande land med stora möjligheter.
Försöker få samman lite historia och de olika inslagen i Nidlands kultur.
Ja flickan gillade jag med skarpt.

Synd att inte min östromerska influens gick hem då :roll:
Men det kändes inte livsviktigt heller!

Något Mogulrike liknande då eller ännu mer österut?
Skriv svar