Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:Något Mogulrike liknande då eller ännu mer österut?
Blanda och ge! :D
Arabiskt, centralasiatiskt, kinesiskt enligt Bergdahls tankar om värdering och samhälle, och kanske något östromerskt, det kan bli riktigt bra tror jag. :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Hehe. ja det kan bli intressant mix :p
Jag kastar mig hungrigt över det..

Förutom kastsystemet lär det ju finnas i alla fall 4 "folkgrupper" i landet
1. De mer kontrollerade vicotnic anhängarna i städerna där kyrkan och vics maktaparat är odiskutabel
2.Bergsfolket på höglandet
3. landsbygdsfolket. Bönder och liknande. Här märks största likheten med krun
4. Kabsahs nomader.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kul med liv i Nidland-tråden! :)

Angående Nidlands forna/egentliga namn så tycker också jag att vi skal utgå från Lasytyp. Bergdahls ideer absolut något vi kan fundera på...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

kungen av qin känns som en självklar insperationskälla anser jag.
Hur ser ämbetsmannakåren ut i nidland/Lhaasu? Är det dröser av byråkrater likt eunuckerna i ottomanska riket eller Kina eller mera som timurlenks mer personkults uppbyggda system? Kan Nidland överleva vicotnik? Hur stark är kulturen? Sammanhållningen mellan landets olika delar....hur skulle den vara utan denne furste?
vilt spawnande härfrånb min sidA... samt en eloge till den som vågade ta tag sig an detta rika. Bra jobbat
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

kungen av qin känns som en självklar insperationskälla anser jag.
Hur ser ämbetsmannakåren ut i nidland/Lhaasu? Är det dröser av byråkrater likt eunuckerna i ottomanska riket eller Kina eller mera som timurlenks mer personkults uppbyggda system? Kan Nidland överleva vicotnik? Hur stark är kulturen? Sammanhållningen mellan landets olika delar....hur skulle den vara utan denne furste?
vilt spawnande härfrånb min sidA... samt en eloge till den som vågade ta tag sig an detta rika. Bra jobbat
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

hehe. mm.. Jag får väl leverera först och sedan se om det duger till att vara nidland ansvarig :p
Det finns alltså ingen som tagit sig an landet än om ja förstår saken rätt?
Lhaasu? hm. Gillar hur det låter.. Lasutyp kan ju vara mer den geografiska platsen och Lhaasu det inhemska och faktiska namnet på riket.

Och jag tror nog på en stor byrokratisk stat.
Vill inte se vic som något politiskt och/eller militärt geni..
Han är ju en uråldrig varelse och mystiker, ingen statsman!
Lite som Torak i eddings böcker..

Jobbar nu i veckan med men hoppas kunna leverera framåt helgen

ps ja landet kommer överleva utan mr vic, men kommer kyrkan överleva?

Tycker ni att kuzhersismen ska vara en bluff eller ska det finnas dolda makter bakom kuzhersism?
Göra om från grunden?
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Kan bara hålla med övriga forumister! Roligt att det händer något!
Nidland kändes ju väldigt platt, trist och stängt men jag tror att det här kan bli något bra vad tiden lider!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:hehe. mm.. Jag får väl leverera först och sedan se om det duger till att vara nidland ansvarig :p
Tror du har begett dig in i ett getingbo! :D
leinder skrev:Lhaasu? hm. Gillar hur det låter.. Lasutyp kan ju vara mer den geografiska platsen och Lhaasu det inhemska och faktiska namnet på riket.
Det kom som en mycket snabb losning men jag gillar. Om inte annat så anvand det som ett arbetsnamn. I en diskussion om namn på forna jorpagniska provinser kom vi upp med Krunia Lasutypis for dagens Nidland. Nar landet sedan var en del (nåja..) av Hynsolge anvandes kanske Lasutyp av erebier medans Lhaasu av akrogalier?
leinder skrev:Tycker ni att kuzhersismen ska vara en bluff eller ska det finnas dolda makter bakom kuzhersism?
Göra om från grunden?
Tror jag foredrar att Kuzher ursprungligen ar en bluff men mojligheten finns ju att någon makthungrig utomaltorisk existens ser potential i skapelsen och sitter och lurar i faggorna med syfte att ta over rollen bara den har irriterande Vicotnik rojs ur vagen? En hel religion med redan byggda tempel, utarbetade ritualer och mangder av troende finns ju dar att ta over, varfor allt besvarligt arbete med profeter som måste behover upplysas, heliga bocker som måste skrivas och gamla gudar att fordriva!!! :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tror vi ska passa oss lite för att göra "Den Nidländska Reningen" ospelbar? Finns det inga andra möjligheter, må det ske, men om man på något sätt skulle kunna tränga in våra önskemål och våra förändringar i det som redan finns, så vore det att föredra... tycker jag. vad tycker ni?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ser också garna att "Den Nidländska Reningen" går att spela och med lite justeringar av aventyren tror jag att det skal kunna gå. Helvetesfortet och Melindors återkomst ror inte sjalva Nidland så mycket utan landet och kulturen finns mera med som bakgrund. Slutstriden går också att flata in aven om vi modifierar Nidland lite.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med de två föregående skribenterna! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Jag tror vi ska passa oss lite för att göra "Den Nidländska Reningen" ospelbar? Finns det inga andra möjligheter, må det ske, men om man på något sätt skulle kunna tränga in våra önskemål och våra förändringar i det som redan finns, så vore det att föredra... tycker jag. vad tycker ni?
Men, det är den ju redan... :? :? :?

eller? :wink:

(se för övrigt den nidländska förseningen några sidor tidigare i tråden)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

mm sitter på jobbet och dricker kaffe 8)
Sökte tillflykt till erebaltor.se
HAHA!!

Ja nidländska reningen kommer man att kunna spela utan större svårigheter.. inte svårare än innan iaf :lol:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lasutyp kan ju vara mer den geografiska platsen och Lhaasu det inhemska och faktiska namnet på riket.
Som jag tänkt mig det, är Lasutyp ett antikt namn på ett geografisk område, medan Lhaasu är ett nidlänningarnas namn på sitt land, alltså ett namn med akrogalisk ursprung, medan Lasutyp har joriskt ursprung.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tror jag foredrar att Kuzher ursprungligen ar en bluff men mojligheten finns ju att någon makthungrig utomaltorisk existens ser potential i skapelsen och sitter och lurar i faggorna med syfte att ta over rollen bara den har irriterande Vicotnik rojs ur vagen? En hel religion med redan byggda tempel, utarbetade ritualer och mangder av troende finns ju dar att ta over, varfor allt besvarligt arbete med profeter som måste behover upplysas, heliga bocker som måste skrivas och gamla gudar att fordriva!!!
Gillar verkligen det här. Detta skulle med fördel kunna kombineras med Apans idéer om motståndsrörelser i Nidland. Man skulle kunna tänka sig "avfällingen" som ledare för den största motståndsgruppen i landet. Han var tidigare en av Vicotniks närmsta men fick en uppenbarelse (kontaktad av den utomaltoriska existensen) och ser nu Vicotnik som en falsk profet för Kuzherismen, och sig själv som den sanna profeten, osv. Om Vicotnik och hans nidland (Lhassu) görs lite mer i gråskalor och inte fullt så genomont, svart, så kan det ju bl.a. bli intressant om man skall alliera sig med "avfällingen"/"de sanna" i kampen mot V. Kanske är avfällingen en större ondska?
Jag tror vi ska passa oss lite för att göra "Den Nidländska Reningen" ospelbar? Finns det inga andra möjligheter, må det ske, men om man på något sätt skulle kunna tränga in våra önskemål och våra förändringar i det som redan finns, så vore det att föredra... tycker jag. vad tycker ni?
Den nidländska reningen, tycker jag absolut skall vara en del av vårat ereb 610 e.O. Men jag anser att äventyret skulle må gott av lite bearbetning, och det är jag nog inte ensam om, med tanke på vad som skrivits på forumet.
Jag ser gärna Vicotnik som en man med lite mer sidor än de som målas upp en kampanjen. Helt enkelt inte så genomond. Kanske är hans rening, just en rening av Ereb så som han ser det, där han vill bygga upp ett nytt ereb efter hans ideal/önskemål. Att andra vill se ett annat ereb leder ju till att han tar till det mest effektiva metoden våld. Han har antagligen mycket lite respekt för liv, många liv kan offras för ett större mål osv. Han ser inga problem med att använda sig av nekromanti, människor och deras kroppar är ett verktyg för att nå hans mål, även efter deras död, osv. Jag ser gärna att Vicotninks mörkermagi (som den kallas av de okunniga erebierna) är yndarisk nekromanti, alltså nekromantiformler som inte är kända bland erebs nekromantiker... (för behöver dod, verkligen så många skolor?). Nu har jag ju inte tillgång till kampanjboöckerna där jag är för tillfället, men jag tror inte det skulle vara omöjligt att ge Vic och nidland lite mer färg men samtidigt använda sig av det som framkommer i det officiella materialet, med smärre modifikationer.
När det gäller den nidländska arméen skulle jag gärna se att de "genom onda" elementen tonades ner. Det innebär inte att inte de kan använda sig av nekromanti, om man ger den nidländska nekromantin lite mer ansikte. Vidare ser jag inga problem med att de använder sig av svartfolk, då jag anser att även dessa skulle må bra av en lite mer grå nyans och om de får det ser jag inga problem med att de ställer sig i Vicotniks sold, osv.
Lite tankar, får väl ta och försöka ta mig tid att läsa igenom "den nidländska reningen" igen när jag får tid och se om det är något mer jag kan komma på...
Skriv svar