Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Det är så kul att se Nidland växa äntligen! Modigt av dig att våga ta i denna heta potatis som tidigt orsakade mycket oro på forumet. Ser mycket bra ut. Good on ya' leinder! :D
Dummuzi
Detta är den högsta gishanet och i den ingår de tjugo personer som innehar posterna som Domare. De är oerhört priviligierade och kan omöjligen bli bestraffade av någon annan än Vicotnic själv. Personer tillhörande dummuzi är de enda som får ha den högblå färgen i sin klädedräkt. De syns aldrig ute på gatorna annat med stora väpnade eskorter
Jag fascineras alltid av sådant här. Ingen får röra dem och de står Vicotnik nära och är skickliga med svartkonst...så varför den stora väpnade eskorten? Status antar jag, eller finns det underliggande faror iaf?

:?: Slavarna, Varifrån kommer dessa? Via Krun från Efaro? Från Akrogal, Kalmurri eller Cereval, Babia eller ända ifrån Nargur?
Lhassu har alltid lockat mig och jag kommer ihåg min besvikelse på kampanjboxen när den kom. Alltid velat mycket mer än så för landet.

Eskorten är enbart för statusens skull absolut. De är samtliga mäktiga magiker.
Ett exempel på detta är min hjärtefigur i det nya Lhassu, Dummuzi Thaden somgår mot det etablerade och vistas bland "sitt" folk enbart med "vännen" (kommer utvecklas mera i min kampanj senare) och livvakten Adil som eskort och föredrar lediga klädesplagg i grått mot Dummuzis högblå dräkter.

Slavarn har jag inte tänkt så djupt på ännu faktiskt. Sedan finns det två typper av slavar. Ena typen som inte ens räknas i invånarantalet eller finns med i register(allt i Lhassu registreras i minsta detalj, i städerna iaf) som arbetar i gruvorna och allmänt räknas som lägre än boskap. Träning för soldaterna bla.. och sedan bruksslaven som finns i hemmet och "yrkeslivet" på ett annat sätt.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Föredrar nog ifall du använder ordet Gishan bara. Kaster indikerar att man föds in i dem och att man inte kan öka sin status genom handlingar. Implikationen att de 20 domarna förmodligen inte föds till sin roll och att de inte får barn bara inom den egna gruppen. (Såvida inte hälften av dem är kvinnor och att alla inom domarkasten är gifta. Blir i så fall ett nyfött barn omedelbart även det en domare? Innebär detta att en av de andra domarna offras i någon otäck ritual till Vikotnics ära?)

Vad du beskriver verkar snarare vara ett klassamhälle eller eventuellt ett ståndssamhälle snarare än ett klassiskt kastsamhälle. Om det vore ett kastsamhälle skulle det dessutom förmodligen finnas en krigarkast med i princip totalt våldsmonopol. Men som sagt. Det är mest detaljer. Det är inte så att inte ditt samhälle fungerar. Det är bara lite konstigt att beskriva det som ett kastsamhälle enligt min åsikt.

Skulle gärna se att du förklarade på vilken nivå i samhället krigare figurerar dock eftersom dessa uppenbarligen existerar i ett ganska stort antal.
Gishan är ordet som kommer användas enbart senare på. Ville bara visa övergången i texten.

Dummuzi kommer även helt ersätta dommare som titel, hos ihassierna då.
Alla Dummuzi är män ooch väljs av Vicotnic personligen utifrån speciella egenskaper och skicklighet som magiker.

Dummuzi och Tammuz utnämns man till. De övriga föds man in i
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Slavarna kanske är främst inhemska straffångar? Räcker landets befolkning till en sådan lösning?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Slavarna kanske är främst inhemska straffångar? Räcker landets befolkning till en sådan lösning?
Inte riktigt säker på detta ännu. Vill ha en rimlig befolkning men ändå inte spräcka gränserna.
Enligt Ereb Altor spelledarbok tex står det att Ihassu har betydande slavimport.

Tar hemskt gärna emot förslag på slavfrågan då jag nog förringat den
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag leker lite med tanken på en befolkningsmängd för Lhassu.
8-12 miljoner.
Reflektioner!?!?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Tar hemskt gärna emot förslag på slavfrågan då jag nog förringat den
En fundering kring narguriska slavar börjar dyka upp i huvudet, skulle det kunna vara något för nidlänningarna?

Måste i så fall föra ut dem över/genom/under norra Cerbergen, genom norra Cereval och ner i Masevabukten, men detta borde vara möjligt...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:
leinder skrev:Tar hemskt gärna emot förslag på slavfrågan då jag nog förringat den
En fundering kring narguriska slavar börjar dyka upp i huvudet, skulle det kunna vara något för nidlänningarna?

Måste i så fall föra ut dem över/genom/under norra Cerbergen, genom norra Cereval och ner i Masevabukten, men detta borde vara möjligt...
ooo :) Me like! Jag gillar idén. Lhassu vill ju åt en bra källa slavar. Diskret dessutom. Jag gillar helt klart det där.

Luktar Lhassu affärer lång väg :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Återkommer! :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Återkommer! :)
Ser verkligen fram emot det .Kul :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ceriska nomadstammar kanske gör räder in i nargurs skogar där de tar fångar och sedan säljer dem sedan till Lhassus utsända i Staden Lirvella? annars kanske Kalmurri kan bistå med slavar tagna från sina problematiska grannar?
Hur länge har denna handel hållits i gång? Byggdes stora muren av slavar?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Ceriska nomadstammar kanske gör räder in i nargurs skogar där de tar fångar och sedan säljer dem sedan till Lhassus utsända i Staden Lirvella? annars kanske Kalmurri kan bistå med slavar tagna från sina problematiska grannar?
Hur länge har denna handel hållits i gång? Byggdes stora muren av slavar?
Ja absolut skulle detta kunna vara ett alternativ. Men jag funderade lite på den "vita fläck" halvö mellan Lhassu och Cerval. Neutralt område. En östra Erebs Staden O. Frihandlarstad för pirater, slavhandlare, avskum osv.

502 eO börjades bygget av muren och den stod klar efter 38 år och byggdes uteslutande av slavar och politiska fångar. De som Vicotnic ville bli av med
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående de olika gishanen (kasterna) kan det vara så (utifrån källorna och vad leinder skriver) att innan Vicotnik var det lhassiska samhället uppdelat i följande fyra sorteringar:

Geshi var tidigare mäktiga i det lhassiska samhället men har behållit delar av sin makt under de nya ärkeprästerna i geshanet tammuz. Magiker tillhörde tidigare detta geshan.
Nimhans var mycket mäktigare innan Vicotnik men har alltid varit splittrade (Lhassu har alldrig(?) varit ett enat och starkt land). Möjligtvis har hela tiden handelssläkten ingått i geshanet men de kan även ha "kämpat" sig till en plass här under historiens lopp. Oavsett har de förlorat betydelse under Vicotnik.
Dhilmuns är geshanet alla hantverkare tillhör men de har även sina egna undergeshan. Kan kanske i ordet "dhilmuns" ingå som del i namnet på de olika undergeshanen, eks: Bore-Dhilmuns (vävhantverkare), Navrith-Dhilmuns (möbelhantverkare), Koz-Dhilmuns (smideshanterkare) osv ?
Shulgi var tidigare de lägsta av de lägsta eftersom inga slavar fanns i Lhassu?

Vicotnik lade efter vart till följande två:

Dummuzi är Vicotniks närmaste och bla eliten bland de som behärskar magi
Tammuz ärkepräster som har som huvudfunktion att kontrollera det lhassiska folket genom religionen. I detta geshan finns de ända som brevid Dummuzi tillåts behärska magi i någon form.

Som lite bakgrund och historia till "kastsystemet" menar jag? :?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Angående de olika gishanen (kasterna) kan det vara så (utifrån källorna och vad leinder skriver) att innan Vicotnik var det lhassiska samhället uppdelat i följande fyra sorteringar:

Geshi var tidigare mäktiga i det lhassiska samhället men har behållit delar av sin makt under de nya ärkeprästerna i geshanet tammuz. Magiker tillhörde tidigare detta geshan.
Nimhans var mycket mäktigare innan Vicotnik men har alltid varit splittrade (Lhassu har alldrig(?) varit ett enat och starkt land). Möjligtvis har hela tiden handelssläkten ingått i geshanet men de kan även ha "kämpat" sig till en plass här under historiens lopp. Oavsett har de förlorat betydelse under Vicotnik.
Dhilmuns är geshanet alla hantverkare tillhör men de har även sina egna undergeshan. Kan kanske i ordet "dhilmuns" ingå som del i namnet på de olika undergeshanen, eks: Bore-Dhilmuns (vävhantverkare), Navrith-Dhilmuns (möbelhantverkare), Koz-Dhilmuns (smideshanterkare) osv ?
Shulgi var tidigare de lägsta av de lägsta eftersom inga slavar fanns i Lhassu?

Vicotnik lade efter vart till följande två:

Dummuzi är Vicotniks närmaste och bla eliten bland de som behärskar magi
Tammuz ärkepräster som har som huvudfunktion att kontrollera det lhassiska folket genom religionen. I detta geshan finns de ända som brevid Dummuzi tillåts behärska magi i någon form.

Som lite bakgrund och historia till "kastsystemet" menar jag? :?
Stämmer bra. Hur det var innan är jag inte säker på. Med slavar menar jag. Det var en Hynsolgisk provins innan Vicotnic tog makten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Minns inte om det står något om slavar innan Vicotnik, Hynsolge har åtminstonde inte beskrivits som ett slavägande land.

Lasutyp var ett lydrike till Hynsolge under en längre tid men omständigheterna är oklara. På något vis borde rimligtvis de lhassiska Nimhans ha överlåtit något sorts överordnat maktinnehav till de hynsolgiska bovarerna eller kungen. Kan hynsolgierna kanske ha utsett en lydkung bland Nimhans och försett denne med ett "stabshov" att förvalta provinsen/lydriket Lasytyp (Lhassu)?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Minns inte om det står något om slavar innan Vicotnik, Hynsolge har åtminstonde inte beskrivits som ett slavägande land.

Lasutyp var ett lydrike till Hynsolge under en längre tid men omständigheterna är oklara. På något vis borde rimligtvis de lhassiska Nimhans ha överlåtit något sorts överordnat maktinnehav till de hynsolgiska bovarerna eller kungen. Kan hynsolgierna kanske ha utsett en lydkung bland Nimhans och försett denne med ett "stabshov" att förvalta provinsen/lydriket Lasytyp (Lhassu)?
En viss Dom Raimondus Lasutyp var den sista hynsolgier som styrde landet.
Jag kommer se lite närmare på historian efter jag är klar med nuvarande arbete som kommer bli klart innan veckans slut och det är en sammanfattning av tidigare inlägg och fullständig redovisning för religonen och statsapparaten. Efter det militär och närmare blick på speciella platser som den mystiska Kabsahs sandöken och staden Jella.
Skriv svar