Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

hur var det nu med kädseln för kvinnor, lillasystern tycks ju inte ta det på för stort allvar
Jo Mikael, det är inte någon folkdräkt precis :P hehe Utan mer en symbol för det slumrande hynska blåa blod som går tillbaka 8 generationer till Dom Raimonds Albari av Lasutyp. Rester av ätten flydde Vicotnics hejdukar ut på bygden vid maktövertagandet , typ 470 e.O eller så.
Ättlingarna går nu under det ihassiska namnet Al-bhari. En enkel fiskarfamilj från Chö viskir fram till att dummuzi Thaden gifter Helice Al-bhari
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Fast jag kan lägga upp om detta som kuriosa i monster och män om det faller utaför själva Lhassu/Nidland posten.
birkebeineren
Admin
Posts: 7081
Joined: 2007-02-27 07:25

Post by birkebeineren »

Gillar bilderna leinder! :)
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

birkebeineren wrote:Gillar bilderna leinder! :)
Va bra 8)
Har några till jag ska sätta upp när tillhörande text är klar
birkebeineren
Admin
Posts: 7081
Joined: 2007-02-27 07:25

Post by birkebeineren »

Under Hynsolges historia i EA-boxen står det Kejsardömet Jorpagna lägger under sig Lasutyp ca 800 fO. Ca 750 fO börjar akrogaliska nomader driva bort jorerna från flera strategiska platser (dock inte Demontungan) och enligt Kampanjbokens historia härjas områden så långt bort som på södra Tolan (gissningsvis de östra delarna). Nomadernas framstöt beror på en religiös omvändelse borta i Akrogal och bättre organisering. Akrogalierna härjar bland jorerna helt fram till Den tredje Konfluxen.

Kan vi tänka oss att östra Lasutyp (dagens Nidland), och ev även Krun, befolkades av akrogalier redan under Imperiets tid likt germanstammar bosatte sig innanför gränserna i Romerska riket i vår värld. Dessa stammar var både en tillgång för jorerna och ett potentiellt hot. Hursomhelst så fanns dessa när Konfluxen innföll och det var i det jorisk/akrogaliska blandområdet som den såkallade Gren tog makten. Efter kort tid kom så nya nomadstammar över den nu obevakade(?) Demontungan och började sprida sig i landet. Gren försökte hävda sin makt över det fåtal jorer som fanns kvar, de bofasta akrogallierna och de nyanlända nomadstammarna men dödades relativt snabbt. Nomaderna delade upp sig och behärskade ett splittrat men ändå typiskt akrogalisk land fram till ca 400 fO. Då bröt det såkallade "Sexstammarskriget" ut och allt vad ordning föll samman som resultat. Som ett resultat förlorade nomaderna mycket av sina band till Akrogal och härifrån härstammar dagens befolkning i Nidland. Ett annat resultat blev ev också att den kortvarige Gren på något vis kom att dras fram ur minnet som en stor kung trots sin egentliga betydelseslöshet(?) och förbindas med en tid då allt var mycket bättre. Därav det faktum att han fortfarande platsar i Lasutyps historia.

En annan kopplig som kan dras ur detta är att de sex stammarna som drabbade samman i Sexstammarskriget möjligens var de akrogallier som sen bosatte Krun?

Bara lite historietankar för den som måtte tycka om sådant. :)
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Kan vi tänka oss att östra Lasutyp (dagens Nidland), och ev även Krun, befolkades av akrogalier redan under Imperiets tid likt germanstammar bosatte sig innanför gränserna i Romerska riket i vår värl
Absolut. Tycker det passar bra . Högländarna (som med skulle behöva ett ihassiskt namn) bör ju härstamma härifrån då?
Ett annat resultat blev ev också att den kortvarige Gren på något vis kom att dras fram ur minnet som en stor kung trots sin
Gren åstadkom inga större ting och jag tror inte den nuvarande regimen önskar framhäva denna joriska ledare heller.
Men det låter kanske annat hos bergsmännen eller högländarna.. Men kanske inte.. De kom ju från nargurska respektive akrogaliska stammar.
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Bara lite historietankar för den som måtte tycka om sådant. Smile
Absolut :) viktigt och kul!
birkebeineren
Admin
Posts: 7081
Joined: 2007-02-27 07:25

Post by birkebeineren »

leinder wrote:Gren åstadkom inga större ting och jag tror inte den nuvarande regimen önskar framhäva denna joriska ledare heller.
Men det låter kanske annat hos bergsmännen eller högländarna.. Men kanske inte.. De kom ju från nargurska respektive akrogaliska stammar.
Vicotnics nuvarande regim har förmodligen förnekat eller förbjudit den joriske alt. jorisk/akrogaliska ledaren från historien. Gren kan dock ha varit ihågkommen och ärad innan 468 eO när landet led under vanstyre och inre splittring. Möjligens minns fortfarande Lhassus landsortsbefolkning "Den store Gren"?

Tanken var liksom att något måste Gren ha åstadkommit för att platsa i historien, vare sig prestationerna var verkliga eller endast inbillade (mytkungar och folkledare tenderar att ges lite extra ära). Men, ingen viktig fråga detta. :wink:

Har föresten ur mina notater börjat skriva ihop en text om Nidländska kalendern och det Margyliska kalendersystemet. Kommer snart.
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

birkebeineren wrote:
leinder wrote:Gren åstadkom inga större ting och jag tror inte den nuvarande regimen önskar framhäva denna joriska ledare heller.
Men det låter kanske annat hos bergsmännen eller högländarna.. Men kanske inte.. De kom ju från nargurska respektive akrogaliska stammar.
Vicotnics nuvarande regim har förmodligen förnekat eller förbjudit den joriske alt. jorisk/akrogaliska ledaren från historien. Gren kan dock ha varit ihågkommen och ärad innan 468 eO när landet led under vanstyre och inre splittring. Möjligens minns fortfarande Lhassus landsortsbefolkning "Den store Gren"?

Tanken var liksom att något måste Gren ha åstadkommit för att platsa i historien, vare sig prestationerna var verkliga eller endast inbillade (mytkungar och folkledare tenderar att ges lite extra ära). Men, ingen viktig fråga detta. :wink:

Har föresten ur mina notater börjat skriva ihop en text om Nidländska kalendern och det Margyliska kalendersystemet. Kommer snart.
Absolut kan det ju modifieras efter tycke. Kommer vi på något riktigt bra så kan man ju plocka in det.
Hans namn näms ju speciellt i historien, än om inte några storslagna händelser.
Har du någon idé ser jag gärna över det. Aldrig omöjlig här inte (nästan 8) )

Ser fram emot det massvis :lol: Men vi behövde en månad till där . hehe
är på jobbet och räddar liv nu :roll: men ska kika på det mera när jag kommer hem
Mikael
Admin
Posts: 5096
Joined: 2007-02-22 19:19

Post by Mikael »

Det kan ju vara så att det inte är nidlänningarna som minns gren utan hynsolger och mandelmunkar.
birkebeineren
Admin
Posts: 7081
Joined: 2007-02-27 07:25

Post by birkebeineren »

Mikael wrote:Det kan ju vara så att det inte är nidlänningarna som minns gren utan hynsolger och mandelmunkar.
Självklart så det ligger till. :)
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Mikael wrote:Det kan ju vara så att det inte är nidlänningarna som minns gren utan hynsolger och mandelmunkar.
Fan :oops: Varför kom inte jag på den goda idén !
Hahaha! Självklart är det så
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Ihassisk kalender

Veckodagarna

Vicotnic gündüz – Vicotnicdagen (Den första veckodagen= Vicotnic den förste)
Küdash gündüz – Küdashdagen (Till Kuzhers sons ära)
Insanlar gün – folkets dag (vardag typ)
Kuzherabhas gün – Till Kuzhers förste lärjunges ära
Miraq gündüz – offerdag och påminnelsedag. Offrar till Kuzher
Kuzher hafta – veckoslutet och stor bönedag i Kuzhers ära
kuzher salám – vilodag och familjedag

Månaderna

Kis¨soguga – ”kylig månad”
Gecis dônemas – övergångens månad
Tohum – grönska/fröets månad (?)
Canlandirma – pånyttfödelsens månad
Tohum – grönskan och fröets månad
Dinlenme – vilomnad(vilan innan sommarmånadernas bråda arbeten)
Elmalari – skördemånaden
Sonlari – sommarmånad
Elmalari ikinci – andra skördemånaden
Kuru Sati – torkans månad
Gecisdônemi ikinci – andra övergångsmånaden
Benäbirm sûre – mörkermånad
Kis sûre – vintertid



Den trettonde månaden - kuru sati - torkans månad
Och även bytt plats på två månader så det passar bättre.
Markerar detta
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Historia

Densel och Arkaermagin(10.000-8500 F.O?)
Enligt nästan bortglömda legender blomstrade i begynnelsen då människan fortfarande var nyanländ på Altor en civilisation kring den mytiska staden Densel i dagens Nidland. Densel var en magins och mystikens boning och härifrån kommer delvis de frön som senare i Golwyndaskulturen kommer växa till ellementarmagin och mentalismens magiskolor. Allt eftersom staden växte i makt och storlek lade den under sig de omgivande folken , som såg stadens invånare som gudar.
Förutom legenden finns inga spår efter det mytiska Densel. Legenden säger att invånarna tog steget upp till gudarna och utplånade staden så inte dess hemligheter skulle komma i dagen.

Bronsåldern(4000 F.O.)
Under denna tiden blomstar södra delen av dagens Nidland under Golwyndaskulturen medan den norra delen ligger i barbari.
Bergsmännen som kommit norrifrån och flyttat in i Grynerbergen utvecklar ett nära samarbete med dvärgarna.
Samtidigt med detta börjar benäberkulturen i kabsahs sandöken att utveckla ett samhälle.
Benäberna som tidigare levt som nomader börjar nu bilda permanenta populationer.

Järnåldern(1500 F.O.)
Under sin storhetstid lägger Krun under sig dagens Nidland och döper provinsen till Lasutyp.
Efter kriget mellan Hynsolge och Krun faller provinsen Lasutyp i mörker och barbari och pressas hårt av nomader som väller in österifrån.
Efter Jorpagnas fall och tredje konfluxen faller Lasutyp åter i mörker och försök görs att bilda ett centralstyre under Gren den förste vilket misslyckas. Efter Grens försök faller provinsen i inbördeskrig mellan stammarna och runt 400 f.O. har området fallit i totalt kaos och till och med stammarna splittras. Lasutyp upphör att existera ända fram till 139 e.O då man åter blir en del av Hynsolge. Stammarna ersätts med klassindelning och dagens kastsystem ser dagens ljus.
Besportho som byggts upp vid ett av Golwyndaskulturens viktigaste handelscentra och man utser en kejsare som styr landet härifrån som en vasall under Hynsolge.
Under knappt 300 år byggs Lhassu upp och städer och byar växer fram runt om i landet. På 400 talet ser landert åter mörker och kaos då dvärgarna marscherar mot Hynsolge och man avskärmas från civilisationen.

Vicotnics ankomst och Nidland
468 e.O Inleds Vicotnics väg mot makten i landet och Nidland som vi känner det idag växer fram.
Nidland avskärmar sig mer och mer och 502 e.O inleder man byggandet av den stora muren som 540 e.O skulle isolera Nidland helt och hållet.
Vicotnic flyttar huvudstaden från Besportho till Khaanikel och förbjuder alla religioner utom kuzherismen.

Nutid(600 e.O - ?)
En mycket begränsad handel sker med omvärlden från stora pråmar i Khaanikels hamn, annars har landet ingen diplomatisk kontakt alls med Ereb.

Det sista man hör från Vicotnic Ärkemagikern är denna vers

citat
”Det skall komma en tid
då Ereb skall renas.
Ty vet att jag är Ärketrollmannen från Akrogal
och jag skall rena världen!
Om ett dussin dussin år skall jag svepa över hela Ereb
och sprida upplysning och renhet till dess folk”
User avatar
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Posts: 761
Joined: 2008-03-12 19:39
Location: Uppsala

Post by leinder »

Religionen

Kuzherismen
kuzherismen är statsreligionen i Vicotnics Lhassu och den enda tillåtna dyrkan. Vicotnic införde kuzherismen vid hans maktövertagande på 400 talet och är mycket rasistisk och skänker Vicotnic ett värdefullt verktyg att kontrollera landet med.
De splittrade och svaga ihassierna var inte svåra att få in i fållan och mycket snart var städerna och en stor del av landsbygden i ett fast grepp.

Läran
Vicotnics läror menar att Kuzher är ”den ende” guden och övriga gudommar endast är andeväsen som försöker efterlikna den store Kuzher.
Kuzher skänker evigt liv i paradiset(Fartharien) till de trogna och till dem som dör i hans eller hans profets namn.
De otrogna - de som hörsammar de falska väsnen – hamnar i avgrunden som kallas Miraq(se i skapelsen för mer info) efter jätten som har sin hemvist där. Miraq jagar och äter de otrogna som hamnat här och i hundra år får de förgås och smälta i jättens buk så deras plågade själar kan renas från synd.

Skapelsen
I begynnelsen fanns bara mörker. I det eviga mörkret skapade Kuzher Altor och i denna värld livsformer i gudens avbild. Tiden gick och med tiden växte livsformernas kärlek för makt och de fortplantade sig för att skapa tjänare och riken att lägga under sig.
Kuzher vredgades och varnade sina barn att irra från den rätta vägen utan att hörsammas och Kuzher krossade deras livskraft och de blev dödliga. Detta var således det första rikets fall.
Ur det mörka kom andra väsen som ville styra över de försvagade folken och leda dem från den sanna vägen som Kuzher lett dem på.
Kuzher vredgades av dessa nya väsens begär och skapade Kuzherabhas som skulle leda folket till den rätta vägen.
I kriget som följde skapade de andra svagare väsen -missfoster som alver och dvärgar att kämpa för dem. Naturligtvis segrade den rättrogne kuzherabhas och folket var åter på den rätta vägen.
En ny storhetstid och det andra riket följde.
Efter tusen år av blomstrande högkultur förråddes Kuzherabhas och mördades av de avundsjuka andeväsen som allt sedan tidens begynnelse suktat efter kuzhers skapelse.
De skapade en armé av jättar som skulle skydda dem undan Kuzhers hämd.
När Kuzher såg vad andeväsnen gjort med hans folk tog han sin vänstra arm och skapade av denna sin son ,Khudash, som han satte på Altor att bekämpa de onda och falska. I ett krig som varande i 200 år slaktade Khudash alla jättar utom jättarnas hövding Miraq som förvisades till en annan dimension av plåga och pina. Sedan förvisades de otrogna som följt andeväsnen till dimensionen likaså.
Miraq som var en enorm jätte behövde mängder av föda vilket de förvisade försåg honom med under en lång tid. När allt liv var borta och uppätet slukade Miraq de otrogna och gjort så sedan dess med de Kuzher finner ovärdiga paradiset. Dimensionen har på senare tid fått samma namn som jätten som lever där.



Organisation
Religionens överhuvud på Altor är naturligtvis profeten Vicotnic som har absolut makt över kyrkan.
Som administratörer av kyrkan och alla dess dagliga sysslor har Vicotnic utsett ett antal ki-paktasher, ärke- eller överstepräster. Ki-paktasherna har ansvar över varsitt område, ett så kallat thern, och är oftast invigda i mörkermagins hemligheter fast då kanske misslyckats med slutproven eller valts ut för deras administrativa skicklighet. Den sistnämnda är dock sällsynt.
Under sig har ki-paktascherna ett antal paktascher som sköter församlingsarbetet i de lokala masjiderna(tempel).
Del av kyrkan men med egen administration är Khüdashorden, kallad efter Kuzhers son med samma namn. Ordens masjidghûlhamer(tempelriddare) är kyrkan och trons beskyddare.

Klädsel
När man som ihassier besöker sin lokala masjid klär man sig alltid i en enkel svart kåpa utan bälte, huva eller utsmyckning.
Paktraschen klär sig alltid i långa vida rockar i grönt farethre-tyg medan ki-paktrascherna äras med rockar i mörkt vinrött farethre-tyg. Lika för alla är förbudet att bära skor i masjiderna.

Tempel
Ihassierna kallar sina tempel för masjid och den största och viktigaste är kashtertmasjiden i Khaanikel. I alla städer och byar i hela Lhassu finns det en masjid och det är den viktigaste platsen för merparten av var ihassiers liv.
Kvinnor och barn är naturligtvis förbjudna att vistas i masjiden och pojkarna får efter sin hashkabal tillåtelsen att som man beträda masjiden.



Stycket som ej är rödmarkerat är ett stycke som jag kastat upp
Post Reply