Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag instämmer med Bergdahl med att hålla det hemligt, även för nya medlemmer.
Instämmer med Gunther om att det ska vara spritt och fåtaligt.

Peter: Hoppas verkligen inte att du ignorerar min kritik p.g.a. att du tycker jag är negativ eller någon sorts glädjedödare. Jag kommer i all vänlighet fortsätta i all oändlighet att säga vad jag tycker, även om jag gillar det eller inte gillar det.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Jag instämmer med Bergdahl med att hålla det hemligt, även för nya medlemmer.
Instämmer med Gunther om att det ska vara spritt och fåtaligt.

Peter: Hoppas verkligen inte att du ignorerar min kritik p.g.a. att du tycker jag är negativ eller någon sorts glädjedödare. Jag kommer i all vänlighet fortsätta i all oändlighet att säga vad jag tycker, även om jag gillar det eller inte gillar det.
¨

Tvärtom, givetvis är jag glad över din kritik. Jag tror på en öppen och frispråkig debatt. Du tycker inte att jag har tagit den till mig? Bilden jag målar i min senaste post är ju just av en orden som håller sina mörka hemligheter hemliga till och med för sina egna medlemmar, och som är en utspridd organisation, mer som en munk- eller riddarorden än egen trosinriktning. Är det fortfarande något du skulle vilja se att jag fortsatte arbeta på angående detta?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bilden jag målar i min senaste post är ju just av en orden som håller sina mörka hemligheter hemliga till och med för sina egna medlemmar, och som är en utspridd organisation, mer som en munk- eller riddarorden än egen trosinriktning
Låter bra. Om du håller det på den här nivån så skulle jag gärna vilja se dig arbeta med detta.

Som nämt i en tidigare post. Jag tycker du är en ruskigt bra skribent. Men jag försöker ständigt tona ner alla radikala läggningar med min konservativa. Förhoppningsvis hittar vi en jämn och bra nivå ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har läst igenom denna tråden nu och måste säga att jag gillar det Palinor som du beskriver Peter! :D

Ordensriddare, gren av Lysande vägen, odöda stormästare, indre krets av nekromantiker...

Funderar nästan på att värva mig som initiat av Palins regel?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Har läst igenom denna tråden nu och måste säga att jag gillar det Palinor som du beskriver Peter! :D

Ordensriddare, gren av Lysande vägen, odöda stormästare, indre krets av nekromantiker...

Funderar nästan på att värva mig som initiat av Palins regel?
Tackar mjukast för de fina orden. :D Vilket objudet ställer frågan: Vem är det som egentligen blir medlem i orden? (Förutom vördade forumveteraner som Birkbeinaren förstås ;) )

Ordens struktur:
Ordens kärna sitter i klosterstaden Khartotum, och är centrerad runt det Innersta Rådet, vilket leds av en Ghaerît (västnarguriskt ord för "Lagman" eller "Ordförande vid lagting"), eller Stormästare. Riddarna och i klosterstaden och i Palinors andra kasaler (klosterherrgårdar) härstammar från de ursprungliga kolonisatörerna och missionärerna, eller från de legoknektar och korsfarare som genom århundradena anslutit till det lilla landets sak. Börd är mycket viktigt för dessa vildmarksaristokrater, och beroende på vilka anor man kan uppvisa upptas man till olika rang inom orden.

I de sydliga länder där orden har sina kapitel är medlemmarna antingen medlemmar av trogna familjer av högt uppsatta Palinbröder som bevarat ordens hemligheter i generation till generation, eller nyrekryterade rikemän, köpmän eller ädlingar som lockats av ordens flärd, mystik och nätverk. Eftersom ordensmedlemmar svurit att hjälpa varandra i vårt och torrt kan det vara en stor fördel för den handelsresande att vara medlem: vart man än kommer i Ereb finns det en chans att en ordensbroder har en varm säng redo för den reströtte. Därför är det vanligt att just köpmän ansluter som lekmannamedlemmar. Palinorden är dock inte det enda sällskap att fungera på detta sätt, och den konkurrerar med andra intresseorganisationer.

Den ofrälse, handelsman eller oäkta barn, som vill ansluta sig till orden upptas som lekmannabroder och kan bara få en begränsad insyn i orden om han inte tar upp vapen. De stridande ofrälse, sergeanterna, saknar många av riddarnas privilegier, men är ändå en aktad och priviligerad del av det palinorska samhället. I fredstid fungerar de ofta som besittnignsmän, bailier eller skatteuppbäringsmän hos de primitiva stammarna i Palinor.

Om man kan bevisa sin ädla börd i minst tre generationer kan en sökande upptas som riddersman i Palins Orden. Det finns en hel esoterisk hierarki, som börjar vid de ödmjuka Salamandrarna, och slutar som Gravmästare, Stallmästare eller någon annan av de upphöjda och upplysta rangerna i den Innersta Cirkeln.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Befolkning
Pallinor bebos av tre stora befolkningsgrupper. Den härskande klassen, riddarskapet, består av några få tusen personer. Runt och i deras kasaler och klosterstäder frodas en blandbefolkning på bas av narguriska nomader som alla dyrkar sina förfäder och den Lysande Vägen. Dessa jordbrukare är sprungna ur en smältdegel av nargurer, inflyttade legoknektar och riddarnas oäktingar, och talar en västnargurisk blanddialekt. Slutligen finns det ett antal stammar av narguriska nomader och svedjebönder som lever som deras förfäder gjort i århundraden. Dessa vidskepliga nomader bekänner sig till den Lysande Vägens Pallinorska form, men ägnar sig även åt många olika former av hedniska riter och udda kulter. Varje stam har sin egen shaman, ofta nödtorftigt vigd till Etinsk präst, och sina egna traditioner. Vissa är vanliga hederliga narguriska kulter, där de gamla gudarna döpts om till helgon och skyddsandar. Andra är mysteriekulter som ägnar sig åt svartkonst, nekromanti och spådom och andra onämnbara och okända riter. De palinorska riddarna har upprättat en nödtorftig rannsakningsdomstol eller inkvisition som främst bekämpar belätedyrkan och människo-offer. Många nekromantiker från dessa ljusskygga stammar har även de fått sätta livet till på riddarordens bål. Dock inte innan de avtvingats sinna hemligheter i Khartotums källare.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

MÄSTERLIGT!!!

Palinor verkar bli en grymt bra och välgenomtänkt del av Ereb, med mängder av äventyrsuppslag, långt utanför gränserna. Nu måste jag verkligen snart ta tag i Ransardien. Har nyligen kommit åter från tatueringsmässa och tappade fullkommligt hakan över den explosion av arbete som utförts under min bortavaro. :shock:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Peter: Varför hoppar ni hemlighetsfulla paladiner på oss rättroende, (fredsälskande), och gripvänliga ransarder vart hundrade år. Kan ni inte smiska dom fula jordakaerlerna eller någe annat istället? Vi vill ju bara leva i fred och lägga trakorien under oss. :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Peter: Varför hoppar ni hemlighetsfulla paladiner på oss rättroende, (fredsälskande), och gripvänliga ransarder vart hundrade år. Kan ni inte smiska dom fula jordakaerlerna eller någe annat istället? Vi vill ju bara leva i fred och lägga trakorien under oss. :wink:
Tackar mjukast för de vänliga orden. Jag ser fram emot att se mer av ditt utmärkta arbete med Ransard: fruktansvärt GRIPande (förlåt; jag är från Göteborg.) Jag säger som Henrik den Femte: "for I love <Ransard> so well that I will not part with a village of it"

Anledningen är rimligtvis geopolitisk. Palinors stigande stjärna som nargurisk handelsmakt gick i taket i och med Ransards expansion. Att Ransard är en stormakt i området gör det viktigt för Palinor att försöka motarbeta en total dominans. Och att det rimligtvis (om du håller med om det) är ett rike fullt av krigsbyte efter sina många härtåg gör det till ett lovligt rovbyte för de allt fattigare palinriddarna. Funkar detta för dig, såsom varande Ransard?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Glöm inte att alverna i Kardskogen är bittra fiender med Palinor, eller åtminstone dess nekromantiska elit, för precis som för vissa på forumet (kunde bara inte låta bli ;) ) finns det inga nyansskillnader för alverna när det gäller nekromanti. Odöda är alvernas själva motbild, fornhjälte eller ej! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En annan tanke slog mig oxå. Det har talats om uberhästar tidigare (tror jag) i både denna tråd och Mireltråden. Om nu Mirel är hästnomadernas supertjommar så kanske det är deras hästar som palinordern nyttjar. Mest för att skapa ett intresse/utbyte/konflikt/logik/whatever mellan de båda nationerna. Bara en tråd att spinna på. :)

Och, nej. Ni får inte köpa gripar av mig :twisted:

Psipo: Bara säg till så formar vi en (svekfull) allians och störtar dessa ogudaktiga paldiner. Vi har säkert ngn liten fjuttig naturgudom bland aesir som ni kan få kalla tevatenu bäst ni vill... :wink:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Otroligt offtopic, jag vet, men bara måste....

Silveralver skapades av elaka trolldomskunniga riddare från Palinor genom att skända det gudfruktiga Ransards heliga gripar och medelst elakartad magi inympa deras majestätiska vingar i spetsöriga demoner, flåt ädla alver :lol:
Senast redigerad av Fafnir den 2007-04-27 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Befolkning
Pallinor bebos av tre stora befolkningsgrupper. Den härskande klassen, riddarskapet, består av några få tusen personer. Runt och i deras kasaler och klosterstäder frodas en blandbefolkning på bas av narguriska nomader som alla dyrkar sina förfäder och den Lysande Vägen. Dessa jordbrukare är sprungna ur en smältdegel av nargurer, inflyttade legoknektar och riddarnas oäktingar, och talar en västnargurisk blanddialekt. Slutligen finns det ett antal stammar av narguriska nomader och svedjebönder som lever som deras förfäder gjort i århundraden. Dessa vidskepliga nomader bekänner sig till den Lysande Vägens Pallinorska form, men ägnar sig även åt många olika former av hedniska riter och udda kulter. Varje stam har sin egen shaman, ofta nödtorftigt vigd till Etinsk präst, och sina egna traditioner. Vissa är vanliga hederliga narguriska kulter, där de gamla gudarna döpts om till helgon och skyddsandar. Andra är mysteriekulter som ägnar sig åt svartkonst, nekromanti och spådom och andra onämnbara och okända riter. De palinorska riddarna har upprättat en nödtorftig rannsakningsdomstol eller inkvisition som främst bekämpar belätedyrkan och människo-offer. Många nekromantiker från dessa ljusskygga stammar har även de fått sätta livet till på riddarordens bål. Dock inte innan de avtvingats sinna hemligheter i Khartotums källare.
Mycket bra!
Det råkar ochså stämma mycket bra med delar av det jag har tänkt om Nargur och specielt den västligaste gruppen av stammar.
Måste skärpa till mig och skriva ut det här på forumet för kommentarer så fort som möjligt känner jag.

Palinor tar form... :)
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Fafnir skrev:Det har talats om uberhästar tidigare (tror jag) i både denna tråd och Mireltråden. Om nu Mirel är hästnomadernas supertjommar så kanske det är deras hästar som palinordern nyttjar.
Visst är det så att Mirel och dess nomader exporterar hästar till Palinors riddare. Vissa perioder har exporten minskat men av någon konstig anledning har häststölder och raider från Palinor ökat markant dessa perioder... :)
Andreas
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spelknepe skrev:Har uppdaterat en karta över Palinor samt lagt till ett sköldmärke som jag själv har hittat på.
Om nu nationen är ganska ung, och dessutom bekänner sig till den lysande vägen. Kan vi inte langa in en sol i ena hörnet på skölden.

Vinsten med detta blir att den oskuldsfulle spelaren/rollpersonen genast identifierar landet såsom troget lysande vägen. Då blir det bara ändå roligare när allting börjar nystas upp i den gigantiska Palinor-kampanjen(TM) i 15 delar varav 3 boxar :twisted:

Jag tycker också att det på (den som alltid så välgjorda) kartan ser rätt givet ut var superduperordensborgen ligger. Berget som ligger centrerat mitt i landet måste ju vara grymmt bra strategiskt att bygga ordensborgar.

Sen det där med hästarna. Spelknepe: du skrev om de palinorska hästarna tidigare i tråden. Finns det källor som skriver om dem eller var det ett antagande baserat på kartillustrationen. Det låter ju bekant.
Skriv svar