Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Om nu nationen är ganska ung, och dessutom bekänner sig till den lysande vägen. Kan vi inte langa in en sol i ena hörnet på skölden.

Sen det där med hästarna. Spelknepe: du skrev om de palinorska hästarna tidigare i tråden. Finns det källor som skriver om dem eller var det ett antagande baserat på kartillustrationen. Det låter ju bekant.
Tycker ochså att en sol skulle sitta fint.

De palinoriska pansarhästarna tror jag omnamns i Monsterboxen, del I.
I den här boken står det förövrigt om en massa djur som vi skulle kunna se till att finns i olika länders beskrivningar?
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-03-07 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

De finns i någon utrustningslista, men jag minns inte vilken. Jag skulle kunna baka in en sol i skölden. Några andra önskemål? Ska jag plocka bort hästen? Tankar kring detta Peter?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Så här står det i Monsterboxen I sid 38:

"De palinoriska pansarhästarna är berömda för sitt ytterst hårda skinn (abs 6), som snarast påminner om trollskinn. De är stora (210cm mankhöjd) och tunga och blir ypperliga stridshästar. Eftersom de är sällsynta, svårtämjda och långlivade betingar de furstliga summor."

Av kartan på samma sida att döma ser det ut som om pansarhästarna skulle tänkas kunna komma från stäppen nordost om Palinor.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Oj, här är det knivigt att hålla sig från forumet ens en dag :P Ett mycket gott tecken på hur livaktigt här är! :) Tackar för all värdefull input, det skall användas alltihop. Det vore jätteschysst om du kan sätta in en sol i vapenskölden, spelknepe. Tycker gott att hästen kan få vara kvar på vapenskölden.

Vad gäller den palinorska pansarhästen så är det uppenbarligen främsta anledningen till att orden ursprungligen slog sig ned just där den är. Handeln med sådana superhästar har alltid varit en hörnsten i landets ekonomi. Om det är ok att folkslagen i Mirel och ursprungbefolkningen i Palinor är besläktad och har samma traditioner så skulle pansarhästarna hållas av stammar i båda länderna. Försöken av riddarorden att föda upp sådana hästar har i stort misslyckats, då djuren inte vill fortplanta sig i fångenskap. Därav handel och ibland räder över gränsen till Mirel för att komma åt fler hästar, eller tvångsbeskattning av hästuppfödarstammar inom de egna gränserna. Pansarhästen skulle även kunna ha en viss utsträckning i övriga Nargur.

Tycker också att ordens huvudstad Khartotum gott kan ligga i berget i mitten, kanske i dess västliga utlöpare?

Tack för alla grymma förslag :) Palinor blir ständigt bätter och mer mångfacetterat!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Så här står det i Monsterboxen I sid 38:

"De palinoriska pansarhästarna är berömda för sitt ytterst hårda skinn (abs 6), som snarast påminner om trollskinn. De är stora (210cm mankhöjd) och tunga och blir ypperliga stridshästar. Eftersom de är sällsynta, svårtämjda och långlivade betingar de furstliga summor."

Av kartan på samma sida att döma ser det ut som om pansarhästarna skulle tänkas kunna komma från stäppen nordost om Palinor.
Coola åbäken! Men pansarhäst? Jag tänker bara på Mutant2 när jag hör det. Känns det DoD för er?

Varför inte mirelsk stridshäst eller liknande?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tycker att Palinorisk pansarhäst låter bra... De har ju rena rama noshörningsskinnet... Kanske de ser ut därefter också?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Jag tycker att Palinorisk pansarhäst låter bra... De har ju rena rama noshörningsskinnet... Kanske de ser ut därefter också?
Jag tänker inte opponera mig. En stor häst med noshörningskinn är oerhört tufft. Speciellt om det sitter en riddare med tveksamt ädelmod till sadels. Nä, om alverna i Kardskogen kallar Palinor sina fiender så väljer de sina strider noga som attans! :)

Måste styggelsen heta pansarhäst, so be it. Konceptet är för fräckt för att vi ska kivas om detaljer.

Oväntat att Palinor skulle gå från obetydligt (i mitt Ereb) till det potentiellt tuffaste (konceptmässigt) riket på kontinenten!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tycker också att pansarhästen är en roligfärgklick till den färgrika taval som Palinor utvecklats till. Men om man vill skippa mutantkänslan på det hela kanske Palinorisk stridshäst skulle funka. För jag tror att det är palinbröderna som gjort den sortens häst känd (exporterat) utanför Mirel och Pallinor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, det är roligt att se hur ÄS återanvände sina idéer i olika spel när det begav sig. Det är mycket som är parallellt i Mutant och Drakar och Demoner, djurfolk, piratankar/rubbitar (eller är det bara jag som tycker de är lika) osv.

Vad gäller den palinoriska pansarhästen så tror jag också att vi bör ändra på namnet. Och kanske lite på konceptet också. En stor och maffig superhäst är kanske inte så fräckt. Det kanske rör sig om en lurvig polarhäst?

Palinorisk Pälshingst

Den palinoriska pälshingsten är en välbepälsad hästras som härstammar från det kalla Orighin. Därför är hästens hud seg, tålig och välisolerad, och täckt av ett skyddande lager skäggig päls. Mindre pälshingstar lever fortfarande på Orighins glaciärer och även i Jorduashur, men det var först när Pälshingstens migrerarnde förfäder kom ned på de öppna fälten och hedarna i nuvarande Mirel och Pallinor som djuret kunde löpa fritt och växa sig stor och respektingivande på en riklig diet av grönskande gräs.

Den nuvarande pälshingsten är ihärdig, följsam och slittålig. Dess värde i en kavalleritropp är betydligt: visserligen är den inte särskilt eldfängd, men den är pålitilig och klarar långa strapatser och fälttåg, liksom rustningstyngda ryttare.

Pälshingsten återfinns bara i vilt tillstånd, eller i halvvilda flockar som vallas av nomader i Palinor och Mirel. De är svårtämjda och egensinniga, och vägrar att fortplanta sig i fångenskap.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker Palinorisk Stridshäst ska finnas i väldigt stora horder sydöst och öst om Palinor (Nordöst om Mirel). Namnet Palinorisk Stridshäst är i mitt tycke utomordentligt bra redan. Ser ingen anledning till att byta namn och sätta päls på dem.

Beskrivningen på den Palinoriska "pälshingsten" är bra. Men jag ser dem verkligen inte som pälsiga, utan som stora, muskulösa hästar. (Se framsidan på Monster & Män i Ereb Altor").

Vi har inga "superhästar" i Ereb. Låt Palinorisk Stridshäst vara den stora klicheegrymma hästen som alla riddare och rollpersoner drömmer om. Att komma ridande på en hårboll ( :D ) ser inte jag som lika tufft.

Tycker att de kan komma ursprungsvis från de stora obefolkade slätterna öster om Palinor. Tycker även att Orghin kan ha en egen pälshingst.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Jag tycker Palinorisk Stridshäst ska finnas i väldigt stora horder sydöst och öst om Palinor (Nordöst om Mirel). Namnet Palinorisk Stridshäst är i mitt tycke utomordentligt bra redan. Ser ingen anledning till att byta namn och sätta päls på dem.

Beskrivningen på den Palinoriska "pälshingsten" är bra. Men jag ser dem verkligen inte som pälsiga, utan som stora, muskulösa hästar. (Se framsidan på Monster & Män i Ereb Altor").

Vi har inga "superhästar" i Ereb. Låt Palinorisk Stridshäst vara den stora klicheegrymma hästen som alla riddare och rollpersoner drömmer om. Att komma ridande på en hårboll ( :D ) ser inte jag som lika tufft.

Tycker att de kan komma ursprungsvis från de stora obefolkade slätterna öster om Palinor. Tycker även att Orghin kan ha en egen pälshingst.
Jag håller med till 100% :shock:
Alla fantasy världar behöver sin bästa stridshäst och Palnor, som redan är fräckt, är perfekta som "ägare".
Hmm...Så det är det är en sån som Serek rider omkring på, ja det gjorde honom inte mysigare direkt. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag håller med till 100%
:shock:

Peter: Jag vill inte förkasta Pälshingsten. Tyckte det var ganska småmysigt. Kanske vi kan placera en sådan häst i Jorduashur. Lite mindre, lite hårigare, jävligt robust. Importerad från Orghin? Så behåller vi Palinors Stridshäst samt öppnar upp för de som vill rida på pälshingstar (som givetvis tåler kyla bättre).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Jag tycker Palinorisk Stridshäst ska finnas i väldigt stora horder sydöst och öst om Palinor (Nordöst om Mirel). Namnet Palinorisk Stridshäst är i mitt tycke utomordentligt bra redan. Ser ingen anledning till att byta namn och sätta päls på dem.

Beskrivningen på den Palinoriska "pälshingsten" är bra. Men jag ser dem verkligen inte som pälsiga, utan som stora, muskulösa hästar. (Se framsidan på Monster & Män i Ereb Altor").

Vi har inga "superhästar" i Ereb. Låt Palinorisk Stridshäst vara den stora klicheegrymma hästen som alla riddare och rollpersoner drömmer om. Att komma ridande på en hårboll ( :D ) ser inte jag som lika tufft.

Tycker att de kan komma ursprungsvis från de stora obefolkade slätterna öster om Palinor. Tycker även att Orghin kan ha en egen pälshingst.
Fair enough. Pälshästen kan ju med fördel krympas och förpassas till Jorduashur där den kan göra tjänst som isländsk häst (om jorduförfattaren så önskar).

Om ni inte tycker att det är något problem med pansarhästen kan vi för all dell behålla den som den är. Eller så här:

Palinorsk Stridshäst
På de öppna stäpperna i nuvarande Palinor, Mirel och västra Nargur frodas sedan gammalt en egensinnig hästras: den Palinoriska Stridshästen. Denna eldfängda och oförvägna storhäst är en utmärkt springare och hett eftertraktad av riddare, kavallerister och hästkännare. Förutom dess stora storlek (den mäter 210 cm över manken!), dess eldiga dristighet är hästen välsignad med ovanligt tjock hud, nästan ogenomtränglig för pilar och lätta vapen. Detta gör att de riddersmän som rider detta odjur till strid endast sällan behänger den med schabrak eller rustning: vilket gör den palinorska stridshästen till en snabb, smidig och rörlig springare.

Narguriska stammar i området har fött upp dessa hästar i generationer, och vet hur man handskas med dem. Men hästen måste få löpa fritt i stora hjordar för att frodas. Alla försök av den palinoriska ordenstaten att föda upp de värdefulla djuren på rancher och stuterier har misslyckats eftersom den karaktärsstarka och vildsinta hästen vägrar att para sig i fångenskap.

Hästens tjocka hud ger den ett lite hårt och kantigt utseende. Ögonen är smala och kisande genom hudlagren, vilket ger hästen ett arrogant och samlat uttryck. Den har riklig manväxt, och det är inte ovanligt att dess ryttar pyntar djurets man med flätor eller knopar, ofta så många knutar som han fällt fiender från dess rygg. Dessa hästar betingar ett mycket högt pris, och det finns nästan ingen palinorsk hingst som inte ägs av en riddare, hjälte eller storman och används i strid.

EDIT: He he, vi skrev samma sak samtidigt, spelknepe :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riktigt bra Peter! :wink:
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Peter skrev:Om det är ok att folkslagen i Mirel och ursprungbefolkningen i Palinor är besläktad och har samma traditioner så skulle pansarhästarna hållas av stammar i båda länderna. Försöken av riddarorden att föda upp sådana hästar har i stort misslyckats, då djuren inte vill fortplanta sig i fångenskap. Därav handel och ibland räder över gränsen till Mirel för att komma åt fler hästar, eller tvångsbeskattning av hästuppfödarstammar inom de egna gränserna.
Låter bra.
Andreas
Skriv svar