Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nu har jag skrivit styckena Beskrivning och Platser i Palinor. Hoppas på att få kommentarer på dessa, och på kartan som behöver betydligt mycket mer arbete.

En smula nargurifiering kommer nog att vara av nöden, men jag ser helst först era kommentarer på de förevarande namnen.

Tack på förhand för hjälpen
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Har bara snabbt ögnat igenom dethela, men det ser ju rent oförskämt bra ut!
Speciellt gillade jag beskrivningen av Khartotum.
Gillar också om historiebeskrivningen kan hållas såhär kort. Det kan annars vara ganska oinspirernade med sida efter sida med årtal.

Om man nu skall pressa fram nåt förbättringsförslag så kunde kanske de narguriska stammarna få ett uns mera kött på benen (eller kanske det kommer?) Är de primitiva och skäggiga med yxor, mongolinspirerade osv...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev:Har bara snabbt ögnat igenom dethela, men det ser ju rent oförskämt bra ut!
Speciellt gillade jag beskrivningen av Khartotum.
Gillar också om historiebeskrivningen kan hållas såhär kort. Det kan annars vara ganska oinspirernade med sida efter sida med årtal.

Om man nu skall pressa fram nåt förbättringsförslag så kunde kanske de narguriska stammarna få ett uns mera kött på benen (eller kanske det kommer?) Är de primitiva och skäggiga med yxor, mongolinspirerade osv...
Jag tänkte skriva precis samma inlägg! :) Bortsett från att jga inte snabbt ögnat igenom då, utan läst ordentligt. Khartotum är mycket riktigt väldigt inspirerande. Jag väntar med spänning på det första (av tre) äventyr som utspelar si i regionen. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

vije skrev:Har bara snabbt ögnat igenom dethela, men det ser ju rent oförskämt bra ut!
Speciellt gillade jag beskrivningen av Khartotum.
Gillar också om historiebeskrivningen kan hållas såhär kort. Det kan annars vara ganska oinspirernade med sida efter sida med årtal.
Tackar mjukast för de vänliga orden :)

Ang. årtal hade jag i och för sig tänkt mig en stormästarlängd och lista med viktiga årtal. Men om inte annat skulle detta kunna vara begränsat till en appendix.
vije skrev:Om man nu skall pressa fram nåt förbättringsförslag så kunde kanske de narguriska stammarna få ett uns mera kött på benen (eller kanske det kommer?) Är de primitiva och skäggiga med yxor, mongolinspirerade osv...
Återkommer i denna fråga. Min spontana reaktion är båda: men det är ju inte jag som skriver om nargurerna. 8)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag ser gärna att vi håller ungefär den nivån. Det är faktiskt en sak som jag tycker är så himla coolt med Ereb, att det är så sjukt detaljerat. Sedan så har vi ju diskuterat att vi ska försöka hålla samma detaljnivå mellan länderna, och det är ju något vi måste fundera över och sätta upp en mall (eller liknande) för.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Jag ser gärna att vi håller ungefär den nivån. Det är faktiskt en sak som jag tycker är så himla coolt med Ereb, att det är så sjukt detaljerat. Sedan så har vi ju diskuterat att vi ska försöka hålla samma detaljnivå mellan länderna, och det är ju något vi måste fundera över och sätta upp en mall (eller liknande) för.
Nu förstår jag inte vad du menar? Menar du den historiska genomgången? En mall för historiska texter är ok, men för hela beskrivningen tycker jag att det räcker om vi samkör vissa av rubrikerna: så att varje områder har säg Beskrivning, Historia o dyl? Eller?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag menade Historia i stil med den man finner i SL-boken. En uppspaltning av årtal. Men visst, har vi bara en konsekvent uppdelning mellan grupperna av årtal så kan ju längden variera en del utan att någon stör sig.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Aesirdyrkan och Palinor: Ännu en fara på horisonten för den oförvägna Palins Orden! Är de Aesirdyrkare?

Min spontana reaktion är att texten EA hänvisar till ursprungsbefolkningen i Palinor, som är hänfallna åt en blandform av Aesirtro och Etindyrkan. Denna trosform blir senare grogrund för den oheliga bastardreligion som Krystallokraten Manzola utropar i det Heliga Kishatet på palamux.

Även riddarordens kätteri har inslag av Aesirtro.

Ännu ett argument för att så vore fallet är att det annars måste förklaras varför folk med samma tro skulle utropa heligt krig mot varandra (korstågen mot ransard) detta är väl iofs inget som saknar förebilder i verkligheten.
Gunther skrev:Jag menade Historia i stil med den man finner i SL-boken. En uppspaltning av årtal. Men visst, har vi bara en konsekvent uppdelning mellan grupperna av årtal så kan ju längden variera en del utan att någon stör sig.
Jag tycker att man kan ha en årtalstext som appendix snarare än som en del av den löpande texten. Det blir så lätt stolpigt.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

... fortsätter från det som skrevs under Språk:

Jag kanske borde förtydliga mig lite. Det är inte någon jättesäker källa jag har men om man tittar på religionskartan på sid 38 kampanjboken så ingår Palinor i en större grupp länder som tillhör AEsir-dyrkan.
Detta kan man självklart komma runt genom att tex adeln håller på att införa den lysande vägen medan nomaderna och de övriga folket som bäst håller på att "anpassas". Alternativt så struntar man i den fåniga kartan i kampanjboken och kör på enligt tidigare plan.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är möjligt. Jag kanske fastnat i SL-bokens upplägg. :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag kanske borde förtydliga mig lite. Det är inte någon jättesäker källa jag har men om man tittar på religionskartan på sid 38 kampanjboken så ingår Palinor i en större grupp länder som tillhör AEsir-dyrkan.
Tittar du lite närmare på kartan ser du att Palinor inte är med bland de Aesirdyrkande länderna... :)
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Adragoor skrev:
Jag kanske borde förtydliga mig lite. Det är inte någon jättesäker källa jag har men om man tittar på religionskartan på sid 38 kampanjboken så ingår Palinor i en större grupp länder som tillhör AEsir-dyrkan.
Tittar du lite närmare på kartan ser du att Palinor inte är med bland de Aesirdyrkande länderna... :)
GAH! Vid Odo! Du har rätt!
Ber om ursäkt för detta. Palinor är inte alls med på någon religionsplacering ser jag nu.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

s. 38 i kampanjboken. Ok skall kolla detta när jag kommer åt. Oavsett hur det ser ut där kommer jag att köra på att nomaderna och nargurerna i Palinor dyrkar en barbarisk panteon som rimligtvis överenstämmer med Aesir. (Beroende på hur nargurisk tro i övrigt kommer att te sig).
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Palinor verkar ligga i det okända, vita, mystiska utrymmet utanför alla andra religioner. Kör på bara! 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Från språktråden:
Peter skrev:
Didra skrev:hmmm...
Personligen är jag inte så förtjust i att låta nyjori existera där i ouppblandad form. Nyjori talas i Jorpagna och delar av Erebos. Jag ser inte kopplingen till att språket även ska förekomma i Palinor, men då kan jag inte erebs historia lika bra som er kanske.
Anledningen är att jag tänker mig palinors riddaradel som en del av en internationell riddargemenskap som rekryterar från olika erebiska länder och som kämpar för att upprätthålla sina kontakter med de sydliga länderna och Lysande Vägens gemenskap.
Med tanke på att palinorden är en internationell rörelse vars grundare såg sig som en av Odos lärjungar kanske dalkiskan borde vara det allmäna språket inom orden. Dalkiskan är väl Lysande vägens officiella språk och det borde därför vara ett viktigt språk inom en organisation som ser sig som en del av den Lysande vägen. Sen borde det ju också underlätta de internationella kontakterna med övriga länder där Lysande vägen dominerar, vilka jag tror är där Palinorden rekryterar och har starkast kontakter. Sen kan man väl tänka sig att det pratas en hel del joriska språk i Palinor.
Skriv svar