Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Palinor verkar ligga i det okända, vita, mystiska utrymmet utanför alla andra religioner. Kör på bara! 8)
Och just i det här fallet av vitt, mystiskt utrymme positerar jag att deras religion är en kättersk gren av den Lysande Vägen. Hur detta hänger ihop med Hjallbrand, den gud som anges i EA har jag tagit upp längre upp i samma tråd. Hoppas detta känns ok med alla.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Från språktråden:
Peter skrev:
Didra skrev:hmmm...
Personligen är jag inte så förtjust i att låta nyjori existera där i ouppblandad form. Nyjori talas i Jorpagna och delar av Erebos. Jag ser inte kopplingen till att språket även ska förekomma i Palinor, men då kan jag inte erebs historia lika bra som er kanske.
Anledningen är att jag tänker mig palinors riddaradel som en del av en internationell riddargemenskap som rekryterar från olika erebiska länder och som kämpar för att upprätthålla sina kontakter med de sydliga länderna och Lysande Vägens gemenskap.
Med tanke på att palinorden är en internationell rörelse vars grundare såg sig som en av Odos lärjungar kanske dalkiskan borde vara det allmäna språket inom orden. Dalkiskan är väl Lysande vägens officiella språk och det borde därför vara ett viktigt språk inom en organisation som ser sig som en del av den Lysande vägen. Sen borde det ju också underlätta de internationella kontakterna med övriga länder där Lysande vägen dominerar, vilka jag tror är där Palinorden rekryterar och har starkast kontakter. Sen kan man väl tänka sig att det pratas en hel del joriska språk i Palinor.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev: Med tanke på att palinorden är en internationell rörelse vars grundare såg sig som en av Odos lärjungar kanske dalkiskan borde vara det allmäna språket inom orden. Dalkiskan är väl Lysande vägens officiella språk och det borde därför vara ett viktigt språk inom en organisation som ser sig som en del av den Lysande vägen. Sen borde det ju också underlätta de internationella kontakterna med övriga länder där Lysande vägen dominerar, vilka jag tror är där Palinorden rekryterar och har starkast kontakter. Sen kan man väl tänka sig att det pratas en hel del joriska språk i Palinor.
Mhm... även dalkiskan är en stark kandidat. Det enda som talar mot att dalkiskan skulle användas är den dalkiska kyrkans totala avståndstagande från magi. Eftersom de innersta kretsarna sysslar med mystik och ockultism kanske de är mer beredda att samarbeta med den kontinentala grenen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är jag ju inte 100% säker på detta men används inte dalkiskan av Lysande vägen som Latin användes/används av den kristna kyrkan? Alltså om så är fallet används ju dalkiskan även på fastlandet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Nu är jag ju inte 100% säker på detta men används inte dalkiskan av Lysande vägen som Latin användes/används av den kristna kyrkan? Alltså om så är fallet används ju dalkiskan även på fastlandet.
Mina förebilder för det palinoriska samhällets sammansättning är t.ex. normandiska england och johannitiska Malta. Så skall man göra en jämförelse med vår värld så är överklassens språk antagligen det värdsligt dominerande språket i deras kultursfär: s.a.s. franska eller italienska, och seda används dalkiskan i rent ceremoniella sammanhang (för jag känner också jag igen att dalkiskan är "kyrkolatin). Det blir mycke språk, men det känns logiskt.

Sedan är åtm. Khartotum en smältdegel med legosoldater och kors/solfarare från hela Ereb (är min tanke)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Hur går det med kartan över Palinor? Väntar med att få dränka den i penselfärg och kaffefläckar! ;)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Palinorisk kronologi
12: Sjömannen Palin Hjallbrand omvänds av Odo, och rörd av dennes visdomsord bosätter han sig på en enslig klippa utanför Erebos kust.

44: Den vise mannen Palin är vid det här laget en välkänd helig man, och omges av en liten skara sanningssökare och troende. För att undvika bråk och tvister ditkerar Palin en uppsättning tumregler. Dessa enkla levnadsregler, vilka innehåller instruktioner om hur den veckoliga städningen skall utföras, och vilka dagar man får äta kött eller fisk, utgör grunden för den senare ordensregeln.

47: Palin dör, men beordrar sina lärljungar att bege sig till "världens vrångaste, mörkaste och farligaste hörn på det att ni skall prövas till kropp och sinne, och att Odo's tros ljus skulle lysa över Altors mörkaste djup"

50-150: Palinbröderna deltar i missionsarbetet i Jorpagna, och därefter allt längre och längre bort. År 150 har de redan en viktig missionstation i Palinor: Khartotum.

150-176: Palinordens storhetstid. Handeln blomstrar. Det strategiskt placerade Khartotum blir huvudstad, och de första riddarbröderna dubbas som karavanvakter.

166: Staten Palinor grundas som huvudsäte för orden.

176: Timolerien grundas och handelsrutterna skärs av. Det expansiva Ransard kommer närmre de oroade palinbröderna.

200: Timoleriska och Ransardiska jarlar har vid det här laget en sådan militär dominans i regionen att de kan kontrollera handelsflödena. Utan den livgivande handeln faller Palinorden samman som ett korthus. Rika missionstationer förvandlas till fattiga eremitage. I en desperat manöver koncentrerar sig Palinorden till Palinor i ett försök att återta sitt narguriska handelsmonopol, sitt inflytande och sin chans att frälsa själar.

210: Det första korståget mot Ransard utropas. Efter en del lyckade plundringsräder finner man sig blottlagd för en Ransardisk straffexpidition. Framför Khartotums murar slås ransarderna tillbaka av palinoriska riddare och odöda. Vart hundrade år utropas till jubelår, och firas med ett korståg mot Ransard.

250: Stormästaren av Palins Orden utropar sig till ”Kerigass av Palinor, Nargur och Kard”, och utnämner sina egna Bonîtsaler. Exarken i Ekeborg, som saknar representanter och troende i norr, agerar inte.

310: Andra korståget

410: Tredje korståget. I samband med tredje korståget har Lysande Vägen expanderat och berikats. Exarken är mindre villig att se genom fingrarna med maktfullkomliga stormästare, men har ingen möjlighet att kontrollera det avlägsna Palinor. I ett försök att befästa sin auktoritet utnämner han Stormästaren till ”Hederskerigass av Palinor”. Bonîtsalerna tillsätts fortfarande av Stormästaren, men bekräftas av Exarken.

510: Femte korståget

577: Stormästare Iahim de Kluuga avlider. Hans efterträdare avreser till Ekeborg för att upphöjas till Hederskerigass, men återvänder förtretad med den nyutnämnde ”Kerigass Rekleschau av Västra Nargurien”. Från detta datum har Exarken en representant i Palinor, och en katt och råtta lek runt ordens hemligheter börjar. Kerigassens uppdrag är alls inte att lysa orden i bann, men att samla så mycket information om ordens uppenbara kätterier att Exarken kan kontrollera och utpressa dem.

610: Sjätte korståget…. Eller?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Låter ju bra!
610: Sjätte korståget…. Eller?
Ja, absolut! Tycker den ska samsas med piratkriget m fl.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

5e konfluxen

Inlägg av Mikael »

Skulle soltåget kunna bli lite försenat, Ransard deltar ju i Trakorien och Svavelvinter. Risken är väl annars att det påverkar denkampanjen lite i värsta laget. Fast då har vi passerat år 610, så låt frågan vara öppen istället.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: 5e konfluxen

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Skulle soltåget kunna bli lite försenat, Ransard deltar ju i Trakorien och Svavelvinter. Risken är väl annars att det påverkar denkampanjen lite i värsta laget. Fast då har vi passerat år 610, så låt frågan vara öppen istället.
Det är väl egentligen min tanke. Mitt "Eller..." betyder snarare "om inte rollpersonerna gör något åt saken/ett fräck äventyr ändrar på det hela". Öppet för spekulation och spelkonstruktion helt enkelt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fanns det inte ett Sinkadusäventyr med ett torn på gränsen mot Palinor? Eller är det jag som placerade det där?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Fanns det inte ett Sinkadusäventyr med ett torn på gränsen mot Palinor? Eller är det jag som placerade det där?
Om det finns någon ny info i Sinkadus vore jag mycket tacksam! :) Jag har ingen aning om var jag skulle leta...

Angående torn på gränsen mellan Ransard - Palinor så kanske det är borgen Karneke som åsyftas (se kartan)

P.s. jag jobbar på kartan 'knepe. Lovar :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om du syftar på "Det Höga Tornet" i Sinkadus 38 så är det inte utplacerat av konstruktören. Bara bergstrakt...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gunther skrev:Om du syftar på "Det Höga Tornet" i Sinkadus 38 så är det inte utplacerat av konstruktören. Bara bergstrakt...
OK tack. Jag hör klockor ibland men kan inte kolla själv då det mesta ligger i källare 180 mil härifrån.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Palinorisk kronologi
210: Det första korståget mot Ransard utropas. Efter en del lyckade plundringsräder finner man sig blottlagd för en Ransardisk straffexpidition. Framför Khartotums murar slås ransarderna tillbaka av palinoriska riddare och odöda. Vart hundrade år utropas till jubelår, och firas med ett korståg mot Ransard.

310: Andra korståget

410: Tredje korståget. I samband med tredje korståget har Lysande Vägen expanderat och berikats. Exarken är mindre villig att se genom fingrarna med maktfullkomliga stormästare, men har ingen möjlighet att kontrollera det avlägsna Palinor. I ett försök att befästa sin auktoritet utnämner han Stormästaren till ”Hederskerigass av Palinor”. Bonîtsalerna tillsätts fortfarande av Stormästaren, men bekräftas av Exarken.

510: Femte korståget

610: Sjätte korståget…. Eller?
Bara så att vi alla är överens:
210 soltåg 1
310 soltåg 2
410 soltåg 3
510 soltåg 4
610 ev soltåg 5

(är soltåg antaget istället för korståg? se religionstråden för lysande vägen.)

Hade ett antecknat årtal som officiellt:
204
Palinor. Palinor grundas av den fanatiske Ghaerilsekten. Man låtsas tillbedja den ”gode” guden Hjallbrand men dyrkar i själva verket den ”onde” Ghaeril.

Vad gör vi med det?
Skriv svar