Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag som skrivit historieavsnittet för Nargur. Skall anpassa och föra in i Palinorartikeln.

Vi kan kanske komma överens om att nyskapelser och korrigeringar görs i wikin och sen skapar vi en pdf ut i från det? Var väl så vi gjorde med Caddo?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Visst, fast hur fungerar det? Skall jag uppdatera wikin med det material jag har i word-dokumentet? Känns som ett omständigt sätt att redigera
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Palinorsk stridshäst vs Normal Ridhäst (Vänsterfläck?) vs Ranzer Russ?

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Fina! Skulle man kunna lägga in en "vanlig" -stridshäst där med?
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Storlek

Inlägg av Oden »

En stridshäst är väl egentligen inte så mycket större än en ridhäst, men däremot mer "bastanta"? Dvs mer muskler på samma yta?

*Info från någon som ridit fyra gånger i sitt liv*
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Oj - lite väl stor kanske!?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja där tog du i lite väl mycket. Sedan tror jag, som inte heller är en hästperson, att det inte var musklerna som gjorde stridshästen utan uthållighet och oräddhet...men jag kan missta mig.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Faktum är att jag kalkerat profiler av existerande hästar. För den palinorska är förlagan den tidigare i tråden nämnda stora kusen. Kan den hetat Shire? Om jag inte räknat helt fel är den tecknade mankhöjden samma som den palinorska stridshästens normalmankhöjd, vilket sammanfaller med världens största hästs. Den normalstora är okänd ridhäst med mankhöjd inom ramarna för vad som är vanligt. Ranarozen är modellerad efter fjording.

Källorna har varit våra egna texter, samt wikipedias hästartikel, avsnittet om storlekar specifikt :) Har naturligtvis även kikat på Anders illustration:)

Oavsett, så är ändringar lättfixat, då alla bilder ligger på separata lager i photoshop dokument. Således är det också lätt att rita dit fler hästraser senare :)

Varje linje är 20 cm, så människan är typ 180...
Kika om ni tror det stämmer, annars ändrar jag :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Höjden stämmer, det är en enorm häst. Det enda är väl att baken på hästen ser högre ut än mankhöjden. Men sånt är lätt fixat. Se över dimensionerna på huvud och andra kroppsdelar.
Här finns lite bilder på riktiga giganter till hästar:
http://www.allhorsebreeds.info/horse-pi ... world.html
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

HArregud! OK jag backar, klart sådana monster finns i Palinor! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fact is stranger than fiction. Duly corrected.

N.b dock att det inte främst är den (rejäla) storleken som gör palinoriska stridshästar till sådana utmärkta stridshästar, utan den svårgenomtränliga huden
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Olika stridshästar

Inlägg av Oden »

Dumpar två länkar som beskriver två olika sorters stridshästar med en kort sammanfattning på varje. Vad jag förstått (mestadels från fantasy litteratur) var de tungt rustade stridshästarna inte uthålliga utan starka. De krävde många pauser och långsam förflyttning för att komma ut till slagfältet i stridsdugligt skick, med vilket menas utföra kavallerichocker där hästarnas tyngd kunde mosa det mesta. Helst skulle de inte behövs förflytta sig alls på grund av deras långsamma hastighet och användes som försvar eller i avskräckande syfte. Notera att jag bara "läst" om dessa saker och inte har mycket riktig erfarenhet, och Erebs hästar kan mycket väl ha andra egenskaper som lämpar sig bättre för en fantasy värld (exempelvis den hårda huden).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Courserh%C3%A4st
Courserhästen användes främst i strid av knektar och riddare som krävde en häst som var tillräckligt stark för att kunna bära tunga vuxna män som vägde upp mot 100 kg med upp mot 100 kg extra rustning och vapen, samtidigt som den skulle vara smidig och snabb att vända för att kunna undvika pilar, fiendernas vapen och liknande. Detta gjorde att hästarna även användes i uppvisningar och i jakt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destrierh%C3%A4st
Destriern beskrivs som den finaste och noblaste av hästarna på denna tiden. Destrierhästen användes främst i strid av knektar och kungligheter. De användes även till uppvisningar och tornerspel som även var en slags träning för hästarna och segrarna i spelen var de som skulle användas i striderna. Avbildningar av Destrierhästarna visar oftast en välmusklad häst med brett huvud, rak eller utåtbuktande nosprofil och en stark käke. Träning och avel såg till att hästarna var välmusklade och starka, även om storleken kunde variera. Oftast var de runt 150 cm vilket var stort under den här tiden och de ansågs vara en häst av Cobtyp.
(Obs den engelska sidan har bättre info).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hahaha, nu blir vi alla hästexperter. Jag har också suttit och pluggat hästar :)

Mycket av det här får väl klistras in i en hästtråd under monster&män. Bifogar här bilden som gunther länkade till tidigare i tråden, vilken är densamma som jag utgått ifrån till palinorhästen. Jag undrar om det inte är som så att jag tecknat manken lite för ihopsjunken, sannolikt pga ryttaren på originalbilden. Jag får teckna om den helt enkelt. Kommer nog göra en skiss på palinorsk ryttare vs ransardisk . Måste ju se komiskt ut :)

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Visst, fast hur fungerar det? Skall jag uppdatera wikin med det material jag har i word-dokumentet? Känns som ett omständigt sätt att redigera
Vi har bara gjort en land-pdf, Caddo, och hur vi gjorde då behöver inte nödvändigtvis bestämma hur vi gör nu. Caddo redigerades i wikin vill jag minnas och flera var inblandade i att både flytta dit material från forumet och i hur texterna skulle disponeras. Sen satte vi en deadline för ändringar och så tog en pdf-ansvarig över med wikiartikeln som grundlag. Wikin är ju också tänkt gälla som ett spelhjälpmedel i projektet och det som står där skall gälla som officiellt material. En pdfs layout och typsnitt är också sådant som behöver bestämmas. En pdf måste ju se snygg ut! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Visst, fast hur fungerar det? Skall jag uppdatera wikin med det material jag har i word-dokumentet? Känns som ett omständigt sätt att redigera
Vi har bara gjort en land-pdf, Caddo, och hur vi gjorde då behöver inte nödvändigtvis bestämma hur vi gör nu. Caddo redigerades i wikin vill jag minnas och flera var inblandade i att både flytta dit material från forumet och i hur texterna skulle disponeras. Sen satte vi en deadline för ändringar och så tog en pdf-ansvarig över med wikiartikeln som grundlag. Wikin är ju också tänkt gälla som ett spelhjälpmedel i projektet och det som står där skall gälla som officiellt material. En pdfs layout och typsnitt är också sådant som behöver bestämmas. En pdf måste ju se snygg ut! :D
Då föreslår jag följande:

Jag lägger upp ett word dokument länkat via min profil som jag uppdaterar med våra ändringar - och som alla kan ladda ned och skriva om, så har vi hela tiden ett mästerdokument att utgå från. När den är färdig att publicera för jag även över materialet till wikin så att även den är officiell. Tror att det är smidigare så att pdf:en blir snygg sedan

Tar gärna även emot tips och hjälpt ang. layout iom att detta kanske inte är min styrka
Skriv svar