Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inget att utsätta på namnen. På de olika narguriska språken i regionen har kanske vissa saker andra namn men kartan kan få visa de Palinorden själv använder (en blandning av nyjori och västnarguriska). Skogen i väster kom vi i Ransardtråden nyligen fram till att skulle definieras som Kardskogen eller södra Kardskogen. Det palinoriska namnet föreslår jag till Alerveden/Alervede, i samsvar med både Alerien och det tidigare grevskapet Alermark.

Jag saknar förövrigt några fler kasseler!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Inget att utsätta på namnen. På de olika narguriska språken i regionen har kanske vissa saker andra namn men kartan kan få visa de Palinorden själv använder (en blandning av nyjori och västnarguriska). Skogen i väster kom vi i Ransardtråden nyligen fram till att skulle definieras som Kardskogen eller södra Kardskogen. Det palinoriska namnet föreslår jag till Alerveden/Alervede, i samsvar med både Alerien och det tidigare grevskapet Alermark./quote]

Strålande. De etniska namnen är tänkte att vara "strövnarguriska" - men gärna joriserat och tillrättalagt av kartograferna

[quote="birkebeineren"Jag saknar förövrigt några fler kasseler!
Du menar

Kasal Hedun
Kasal Vildåker
Kasal Hesser
Kasal Eliand
Kasal Mogom
Kasal Krotomager
Kasal Nitin
Kasal Bremegård

etc
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kul att se att så mycket hänt här :)
Från ransardiska håll finns inga invändningar på kartnamn. Att namn ändras när gränser passeras ser jag mest som ngt naturligt. Jag håller också för troligt att palinorska namn av berg och floder anses som mer officiella söderöver än ransardiska dylika :)
Möjligen kan skillnader omnämnas i texterna. Väl jobbat!
Och ser fram emot kartan över Kartotum. :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

clercon skrev:Jag hade lite tid över ikväll och gjorde en snabb skiss av kartotum (obs den är kladdig). Jag tänkte att det lättaste sättet att komma vidare med staden var att slänga upp något som vi kan diskutera ifrån. Jag vet inte om det finns en skiss sedan tidigare.

Hursomhaver här är skissen, titta begrunda och kom med kommentarer. Vad är rätt, vad är fel, vad ska bort och vad skall tillkomma. Jag lade också till en stadsdel som jag kallade Ängastaden där Dvärgdammen (dammen som skapar den konstgjorda sjön skapades av dvärgar, därav namnet) ligger. Ett område där nomaderna slår upp en tältstad under vintern. Tänkte att det kändes logiskt, men jag kanske är helt ute och cyklar.
Ser bra ut - jag har lite tankar runt upplägg och namn. Återkommer
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tycker att strukturen på Vinterstaden och Marknaden funkar utmärkt. Paradgatan och Karavaleden får gärna vara direkt korsformade, och ganska raka. Palinéon tänkte jag mig uppe på höjden snarare än vid dess fot.

Har funderat på ån Karr (som jag tänkte att Blå Fyle's biflod borde heta) och dammen. Vore det inte mäktigt om Karr störtade ned i Palinéon och sedan under jorden. Så följande: Karr är ett vattenfall som står ur bergen rakt ned i Palinéons mitt, i en inre damm/brunn som heter Marmorbassängen. Därifrån rinner den under marken (i dvärgförstärkta fåror och tunnlar) till dvärgadammen, som jag gärna vill kalla Mumuz Brunn (eller kanske Stora Bassängen).

Vad gäller ängastaden ser jag hellre att hela det området är Vinterstaden, men att det är mer bebyggelse i den delen som kallas Vinterstaden på din karta och mer öppet i din Ängastad. Det känns som att hela det området gärna får vara möjlig rastplats för nomader.

Funderar även på om man kanske inte skall göra Trädgårdsstaden till ett klosterområde

Stort tack för hjälpen och styvt jobb - hoppas att mina hjärnfoster inte är för barocka
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... inor_p.jpg
(Om gamla kartan fortfarande visas, tryck F5)

Peter: Jag menade 15 byar utöver de 35 geografiska namnen. Jag vill placera ut lite mer bosättningar. Kanske kan Kasalerna vara dessa 15 byar/bosättningar, eller vad säger du?

Ifall jag placerar ut lite byar, så gissar jag att fokus bör ligga längst Alerveden samt längst Kardbergen och vid floderna. Sparsamt på Barghan och runtomkring, samt sparsamt i nordost? Kanske en del byar vid Urveden?

Nummer 31 fanns i mitten. Har döpt om de tre topparna till "Tre Maror" men du kan ändra det om du vill. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det kanske blir lite mycket - det skall ju ändå vara ett glesbefolkat land. Kanske 4 Kasaler ute på Barghan, och 5 byar runt Blå Fyle och mellan floderna?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:Tycker att strukturen på Vinterstaden och Marknaden funkar utmärkt. Paradgatan och Karavaleden får gärna vara direkt korsformade, och ganska raka. Palinéon tänkte jag mig uppe på höjden snarare än vid dess fot.
OK, jag ska försöka få till en ny skiss där jag lägger upp staden på höjden istället.
Peter skrev:Har funderat på ån Karr (som jag tänkte att Blå Fyle's biflod borde heta) och dammen. Vore det inte mäktigt om Karr störtade ned i Palinéon och sedan under jorden. Så följande: Karr är ett vattenfall som står ur bergen rakt ned i Palinéons mitt, i en inre damm/brunn som heter Marmorbassängen. Därifrån rinner den under marken (i dvärgförstärkta fåror och tunnlar) till dvärgadammen, som jag gärna vill kalla Mumuz Brunn (eller kanske Stora Bassängen).
Rent strategiskt är det ingen höjdare att anlägga ett fort om det finns en bergsklippa som sticker ut ovanför den, vilket krävs för att vattenfallet skall fungera. Jag tänker mig att staden ligger högst uppe på en höjd, intill ett högre berg. (jag ska försöka få till en skiss hur jag tänker. Däremot kan det vara en underjordisk källa som tränger upp mitt i Palinéon och som sedan via dvärgförstärkta tunnlar rinner ner till dammen.
Peter skrev:Vad gäller ängastaden ser jag hellre att hela det området är Vinterstaden, men att det är mer bebyggelse i den delen som kallas Vinterstaden på din karta och mer öppet i din Ängastad. Det känns som att hela det området gärna får vara möjlig rastplats för nomader.
Jag provar att göra bebyggelsen mer och mindre tät i området så att det blir ett naturligt flöde. (det där lät fint men vi får se hur väl det slår ut :) )
Peter skrev:Funderar även på om man kanske inte skall göra Trädgårdsstaden till ett klosterområde
Låter som en god idé. Tänkte att de kunde ha en egen port (Klosterporten?) in till sin stad i staden, så att de slipper beblanda sig med pöbeln om de så önskar :). Vad tror du om lite kanaler i trädgårdsstaden, som gör att hela området är extremt lummigt och vackert, "som om en del av paradiset hade fallit ner", för att citera Madicken.

jag har funderat lite över befästningar också. Palinéon är ju välbefäst (om än virrigt) och jag tänker mig att klosterstaden har rejäla murar. På skissen så ritade jag en inre mur i bergsstaden, som jag tänkte kan vara en tidigare gräns för var staden slutade. Sedan har staden expanderat och försvarsverket längre ut är av mer tveksam karaktär med träpalissader vid vissa dela kring vinterstaden.
Nu dyker lite frågor upp kring det hela för mig. Hur rikt är palinor? har de råd med en rejäl mur runt hela staden? Hur hotade känner de sig? Priotiterar man vanligt folk eller känner sig de styrande säkra bakom Palinéons murar och struntar blankt i de nedre delarna av staden?

Lite svar, lite fler frågor, och förhoppningsvis lite närmare ett slutgiltigt svar :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

En ny snabb skiss av Kartotum. Några mindre förändringar. Jag lät det bland annat finnas en underjordisk källa i Palinéon. Kan också vara av stor betydelse vid en belägring :).
Bild

Vinterstaden har här också bara en träpallisad till skydd. Vet inte om det känns korrekt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ni glömmer väl inte Palinorskan bland namnen?
Adragoor skrev:När det gäller det palinoriska språket ska det ju vara nära besläktat med ransardiska. Jag kommer att göra ransardiskan till ett slags fantasyvästgermanskt språk, lite likt gammaltyska. I så fall skulle man kunna inspireras av frankiska till palinoriskan. Jag bifogar några frankiska ord för inspiration:

man - man
huvud - haupit
ögon - augun
djur - hrindir
häst- hros
hingst - hengist
sto - marhe
ugn - ofan
knä - chniu
kopp - chupf
lamm - lempir

Som synes finns en massa ljud som hr- och ch- i början av ord och -pf i slutet av ord.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mer språk?
Bergdahl skrev:Från språktråden:
Peter skrev:
Didra skrev:hmmm...
Personligen är jag inte så förtjust i att låta nyjori existera där i ouppblandad form. Nyjori talas i Jorpagna och delar av Erebos. Jag ser inte kopplingen till att språket även ska förekomma i Palinor, men då kan jag inte erebs historia lika bra som er kanske.
Anledningen är att jag tänker mig palinors riddaradel som en del av en internationell riddargemenskap som rekryterar från olika erebiska länder och som kämpar för att upprätthålla sina kontakter med de sydliga länderna och Lysande Vägens gemenskap.
Med tanke på att palinorden är en internationell rörelse vars grundare såg sig som en av Odos lärjungar kanske dalkiskan borde vara det allmäna språket inom orden. Dalkiskan är väl Lysande vägens officiella språk och det borde därför vara ett viktigt språk inom en organisation som ser sig som en del av den Lysande vägen. Sen borde det ju också underlätta de internationella kontakterna med övriga länder där Lysande vägen dominerar, vilka jag tror är där Palinorden rekryterar och har starkast kontakter. Sen kan man väl tänka sig att det pratas en hel del joriska språk i Palinor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Palinorska
orm = ourmghir
???
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar Trädgårdsstaden som en plats för kloster. Är det då tänkt några av de fyra konventen som finns namngivna i beskrivningen av Kartotumext eller ligger dessa i uppe i själva Palineon? I så fall, vilka andra munkar kan ha kloster i Trädgårdsstaden? Vanliga solmunkar? Odosmunkar?

Ser gärna oavsett att ett litet kloster tillhörande odosmunkarna får plats i Kartotum. En gammal orden med kontroversiella lärda teorier borde platsa väl i Palinor ...eller?

Sen angående befästningsvärken borde dessa inte vara utformade för att åtminstonde delvis kunna motstå angrepp från luftburna gripryttare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Språket i Palinor kom vi väl fram till att skulle vara nyjori bland överklass och riddarskap som en spegling av ordens internationella prägel och sitt sedan den förste missioneringstiden stärka fäste i Jorpagna? Det vanliga folket och till stor del strövnargurerna talar palinoriska, ett västnargurisk språk besläktad med språken i det forna Timolerien. Jag tänker mig att det var östbelgotherna som förde detta språket med sig först till strövnargurerna och sedan mixen av löst folk som nu bebor de mer civiliserade delarna av Palinor.

Jag har tidigare varit lite oklar kring vilket språk strövnargurerna talat och talar (beroende på deras också oklara härkomst) men lutar åt att de i botten rör sig om ett centralnarguriskt språk (där bla. dagens narguriska språk och det ovatiska språket i Torshem/Sjölandet ingår). Strövnargurerna kallar detta språk något i stil med barg, bargh, barghnor ... Många strövnargurer talar dock ren palinoriska, några också mireliska.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Clercon: ser helt rätt ut. Var inte blyg för murar: Kartotum är en befästning lika mycket som en stad. Dessa försvarsverk byggdes för flera hundra år sedan, då Palinor var en rik stat. De är antagligen nedgångna och med gott om påbyggnationer, eftersom man sedemera är ganska panka (om det är något man spenderar sina få talenter på är det dock befästningar och militär).

Tror inte att Kartotum varken vuxit eller krympt sedan dess (staden har "mognat" och lockar till sig mer av nomader och vanligt folk, men har inte samma internationella attraktionskraft och ekonomiska dynamism.)

Tack för att du tänkte till runt källa/vattenfall. Kartotum är ju omgärdat av högre bergstoppar, men dessa är isf så långt borta att de (än så länge) inte utgör någon taktiskt risk vid belägring med "medeltida" belägringsvapen.

Palinéon får dock gärna ligga på en mer markerad höjd/klippa över staden.
Senast redigerad av Peter den 2012-07-25 12:36, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar