Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:Timolerien grundades 176 eO och bestod fram till 392 eO då det splittrades i två självständiga riken, Alerien i söder och Timora i norr. Timora bestod fram till 540 eO då det erövrades av Ransard (och innefattade faktisk det såkallade Östbelgoth under en period, ett rike som nu närmast är bortglömd och vars territorium nu utgörs av de palinoriska grevskapen Nordskans och Nya Mark). Alerien består väl egentligen fortfarande då det mera är ockuperad än erövrad. Ransard styr Alerien sedan 606 eO.
Man skulle väl kunna påstå att även delar av ättlingarna till Timoras tidigare ledarskikt skulle vara för en utbrytning från Ransard trots att de inte har samma möjlighet till motstånd som Alerierna (korsbröderna). Jag tror inte Timoras adel/hövdingafolk är särskilt nöjda med att räknas så som sarder i o m den Ranska ockupationen. Dessutom av ett land man tidigare varit allierad med. dubbel förnedring alltså. Blev inte den Ranske regenten med tillnamnet alvvän mördad av en timoleriska (eventuellt på trakorisk order)?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Platser i Kartotum

Inlägg av Peter »

Platser till den grymma kartan över Kartotum efterfrågades

På kartan anges stadsdelar och platser. Stadsdelar skrivs ut på kartan.

Dessa är:
Vintestaden, den stora öppna ytan till höger
Bergstaden,norra delen av detta bebyggelsen till vänster
Marknaden, den stora öppna platsen nedanför bergsstaden och dess omgivningar
Trädgårdsstaden, den luckra norra delen av bergsstaden inkl. Biten m klostret
Palineon, längst upp

Platser markeras m. Siffra. Dessa är:

Palineon
Det stora templet i Palineons mitt: st Palin Majorem
Den mindre Byggnaden direkt till höger: Kartotums konvent av st Palins orden
Den runda byggnaden i övre vänstra hörnet: Hjältarnas hall
Mindre byggnad ovanför denna: Solborgen
Den muromgärdade runda byggnaden: Mästerkonventet av St Palins orden
Den stora byggnaden med två torn i nedre vänstra hörnet: Kvesurborg
Muren som köper över bergstaden vänster om porten: Höga Sols Mur
Portfortifikationerna inkl. Muren åt höger och biten mellan murarna m. Byggnader: Leonies Bastioner

Marknaden
Byggnaden på Marknadens mitt: Skatthuset

Vinterstaden
Övre lägret:  Högläget
Högra lägret: Mergurunds läge
Vänstra lägret: Stadsläget


Trädgårdsstaden
Klosterbyggnaden uppe till vänster: : Det fria konventet av solbröder
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vill Clercon grejja med detta?
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Lite köriga dagar här... Det blir någon sida i taget :)

Sjukt bra skrivet överlag. Både stämningsfyllt och informativt. Jag blir sådär härligt nostalgisk till högstadietiden då man svalde såna här böcker så fort man fick tag i dem. Underbart inspirerande.

Anyway:
Sida 5:
- "tiden är beroende av krigsbyte och tribut" -> "tiden är beroende av krigsbyte och tribut."
- "Odo’s tros ljus skulle lysa över Altors mörkaste djup”" -> "Odo’s tros ljus skulle lysa över Altors mörkaste djup.”"
- "viktig missionssta-tion i Palinor" -> "viktig missionssta-tion i Palinor."
- "avsättas på de Erebs stora" -> "avsättas på Erebs stora"
- "I en desperat manöver koncentrerar sig Palinorden till Palinor i ett försök" - Jag kan ha missat något här, men jag förstår inte riktigt vad som menas med att de "koncentrerar sig till" någonstans... Är det ett anfall? Försvar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Roligt att du gillar't :) (Det har varit fantastiskt roligt att skriva)
- "I en desperat manöver koncentrerar sig Palinorden till Palinor i ett försök" - Jag kan ha missat något här, men jag förstår inte riktigt vad som menas med att de "koncentrerar sig till" någonstans... Är det ett anfall? Försvar?
Tanken här är att det stagnerande Palinor drar sig tillbaka från grannområden och avvecklar internationella nätverk för att koncentrera sig på hemområdet med lägre ambitioner

Kanske: “koncentrerar Palinorden sina resurser till Kartotum och Palinor“
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Funnet i ransardtråden och då saxar ur palunortråden...



387 eO
När kungen av Timolerien dör lyckas en fraktion inom det timoleriska hovet som förespråkar samarbete med Palinor vinna makt. En delegation palinbröder skickas till huvudstaden i Timolerien och börjar organisera missionsarbete.
392 eO
Kungariket Timolerien splittras i Alerien och Timora. Kungabrodern Omaltir som tagit makten i Alerien inleder sin regering med att avrätta alla palinbröder och deras anhängare. Palinherre och Förste missionsförrättare Valentin Balkenbroxs huvud skickas till Kartotum med budord som ej kan misstolkas.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Vill Clercon grejja med detta?
Jag kan absolut göra detta, men jag skulle behöva att någon gjorde en snabb kladd på kartan med nummer så att jag vet hur jag ska sätta ut dem. Går det att ordna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Platser i Kartotum

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Platser till den grymma kartan över Kartotum efterfrågades

...
Vart residerar Hans höghet Rekleschau, Kerigass av Västra Nargurien?

Och kan du hitta någon byggnad där Odosmunkarna vi diskuterade kan hålla hus?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Är hemma på VAB med äldsta sonen idag så jag hade lite tid över att titta närmare på kartan och kunde konstatera att Peter har en lysande beskrivning av vad som är vad. Så jag gjorde ett försök, säg till om något nummer har hamnat fel, eller om fler ska in.
Har också lagt till namnen på de olika stadsdelarna, funkar det såhär?
Bild
Senast redigerad av clercon den 2013-01-14 10:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birke: Det fria konventet av solbröder kanske ar Odosmunkar? Tankte att klosterbyggnaden i Tradgardstaden kunde vara deras


Clercon: Grymt snyggt, tack for detta Tror du att du kan lagga till en siffra till. Byggnaden langst uppe till hoger under palineons murar, over brantent ned till bergstaden, tanker jag som Kerigassresidensent
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan någon skriva ut siffrorna från kartan till text... ?

T.ex.
1. blabla
2. etcetc

Har uppdaterat Pogos senaste ändringar! :)

Fafnir: Hur är statusen med bilderna?
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Texten med stadsdelsnamnen syns lite dåligt. Kan man öka opaciteten lite eller kommer man att täcka kartan för mycket då?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Birke: Det fria konventet av solbröder kanske ar Odosmunkar? Tankte att klosterbyggnaden i Tradgardstaden kunde vara deras
Säker på att du vill "använda upp" namnet Det fria konventet av solbröder på Odosmunkarna?

Odosmunkarna är tänkta som lite udda och med kontroversiella teorier, få till antalet och inte helt rumsrena sett ur varken den aidniska eller den dalkiska grenen av LV (vilket är anledningen till att jag tänkte de kunde platsa i Palinor. :wink:). De tillhör också sin egen orden som är 2:a Orden till Odos minne och inte S:t Palins Orden.

Det fria konventet av solbröder kan förslagsvis vara en underorden till Palinorden och bestå av omvända munkar från alla möjliga munkordnar tillhörande LV?

Kanske byggnaden precis till vänster om byggnad 5 (Mästerkonventet av S:t Palins Orden?) kan tillhöra Odosmunkarna?

Från wikin:
Odosmunkar
Munkar tillhörande den av Lysande Vägen förskjutna 2:a Orden till Odos minne. Odosmunkarna är kända i lärda kretser för sina ofta kontroversiella teorier som dock flera gångar har visat sig vara sanning eller mycket nära sanningen.
Odosmunkarna tillhör "2:a Orden till Odos minne" vilket från början var menat att vara ett missionsinitiativ, men då munkarna inte lyckades åstadkomma de resultat man väntat sig tog man istället på sig samma roll som Mandelorden på fastlandet, det vill säga man lade sin energi på forskning och undervisning istället för mission och man kallade sig "Orden till Odos minne". Skillnaden från Mandelorden är att man behöll klosterlöftena för att kunna fortsätta hedra och ära den gudomlige Odo. Trots att exarken i Arno flera gånger förbjöd munkarna tog dessa kontakt med Mandelorden på fastlandet, och man lärde sig mycket av varandra. Exarken kunde inte längre välsigna munkarna utan drog år 199 e.O. sin hand från dem. Munkarna organiserade sig då som en ny orden (med förebilder från fastlandet) och kallade sig "2:a Orden till Odos minne". De blev helt självständiga och lever idag utanför den dalkiska kyrkans gemenskap. Däremot håller man fortfarande hårt på sina klosterlöften om fattigdom, lydnad och celibat.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vart ligger Kûlud Zur och riket Kûldkres?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Jag har lagt till ett nummer till som du ville Peter, hoppas det är på rätt plats.
Jag ändrade opaciteten på stadsdelsnamnen också, bärttre nu?
(Se kartan i inlägget ovan, jag uppdaterade den posten)
Skriv svar