Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, hur är det med "vildmännen"?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:OK, hur är det med "vildmännen"?
Hupp - ursakta! Ja det bor andras - det ror sig i sjalva verket om vara vanner strovnargurerna
Senast redigerad av Peter den 2013-01-18 10:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Börjar närma mig slutet jag med, det var mest att anmärka på i början av texten.

Hoppas dock att någon av er går igenom användandet av stor/liten bokstav i början av speciellt Palinor/palnoriska och Barghan/barghan, samt namn som Vinterstaden/vinterstaden, Khartotum/khartotum osv


Sen är det ett textavsnitt som jag inte vet hur jag skall göra med, om jag skall föreslå en ändring eller om du vill göra det själv Peter:

Befolkningsgrupper
Texten verkar vara sammansatt av olika delar och slutet upprepas ordagrant bitar som förekommer tidigare i avsnittet. Sen går det lite över i varandra om det redogörs för tre befolkningsgrupper (ordensriddare, blandbefolkning,strövnargurer) eller olika samhällsskikt (överklass, medelklass, underklass)
Hur göra? :?:

En annan sak: Skulle det vara en ide att lista de tio grevskapen och eventuellt deras respektive greve? Kan räcka med bara en lista med namn, kanske bara som ett appendix, men även några korta ord om varje grevskap skulle vara trevligt. Tros om det?
Mitt forslag: (s.9, under Befolkningsgrupper)

De självägande bönderna bor i landets nordvästra delar och tillhör även de den breda medelklassen. Många kommer från riddarsläkter som hamnat på obestånd, har långa anor och anspråk på att få tas upp i Palins Orden om de bara kommer över medel nog att utrusta en riddare. I andra ändan av nybyggarklassens breda spektrum finns svedjebönder, skogsbanditer och dagsverkande krigsfångar. Denna underklass växer ständigt, eftersom de nordliga grevarna lägger under sig allt mer mark för egen räkning, så att självägande bönder förvandlas till fattiga daglönare och livegna. Centralstyret i Kartotum ser med oro på den utvecklingen, och det finns en stark opinion runt Stormästaren att olagligförklara livegendomen.

Den tredje gruppen är de narguriska nomader som lever som deras förfäder gjort i århundraden. Dessa vidskepliga nomader bekänner sig till Lysande Vägens palinoriska form, men ägnar sig även åt många olika former av hedniska riter och udda kulter. Varje stam har sin egen shaman, ofta nödtorftigt vigd till Etinsk präst, och sina egna traditioner. Vissa är vanliga hederliga narguriska kulter, där de gamla gudarna döpts om till helgon och skyddsandar. Andra är mysteriekulter som ägnar sig åt svartkonst, nekromanti och spådom och andra onämnbara och okända riter. De nargurstammar som ursprungligen dyrkade Ghaerîl lever ofta i armod. Bestulna sina shamaner och utstötta av de andra stammarna lever de i misär, och förbannar riddarorden som stulit deras heliga hemligheter och nu är kallsinniga inför deras öde.

De palinoriska riddarna har upprättat en nödtorftig rannsakningsdomstol eller inkvisition som främst bekämpar belätedyrkan och människooffer. Många nekromantiker från dessa ljusskygga stammar har även de fått sätta livet till på riddarordens bål. Dock inte innan de avtvingats sina hemligheter i Kartotums källare. Även nomaderna uppvisar en väldig spännvidd i välmåga: från respekterade stammar med goda handelsförbindelser till fattiga stäppstammar utan shamaner eller representanter i Kartotum. Bland de fattiga nargurstammarna finns de som först dyrkade Ghaerîl. Bestulna sina shamaner och utstötta av de andra stammarna lever de i misär, och förbannar riddarorden som stulit deras heliga hemligheter och nu är kallsinning inför deras öde.
Senast redigerad av Peter den 2013-01-20 01:09, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det finns en kladdkarta och en kort text som förklarar/illustrerar handeln. Måste bara hitta den...

Av den handel som förekommer går huvuddelen genom Mirel och Sar Saru för att leta sig dels genom träsket där Mirhamn växt upp, dels över Mefamir och till Trasimo. Viss handel även genom Isfågel och mot Mastika Agga.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Av den handel som förekommer går huvuddelen genom Mirel och Sar Saru för att leta sig dels genom träsket där Mirhamn växt upp, dels över Mefamir och till Trasimo. Viss handel även genom Isfågel och mot Mastika Agga.
Det har later utmarkt
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Klar med min korrektur, vart skickar jag sammanställningen?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Klar med min korrektur, vart skickar jag sammanställningen?
tobias.tranell @ gmail.com
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hinner inte mer... men här kommer tre frågetecken från Mikales korr.
Sid 4: ”Lögnarens list” – Lögnaren med stort L bör ges ett annat namn någonstans. Likaså borde man kanske ge den helige gråtedagen ett datum.
Kåpans bröder av St. Palins Orden …Svärdets bröder (Denna indelning borde kanske beskrivas i stycket om Orden?)
Efter det att alla eller nästan alla klaner i Palinor formellt bekänt sig till Etin och hans solande Ghaerîel kommer det så småningom fram att det är si och så med efterlevandet av Den Lysande Vägen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Sid 4: ”Lögnarens list” – Lögnaren med stort L bör ges ett annat namn någonstans. Likaså borde man kanske ge den helige gråtedagen ett datum.
Ang. Lognaren. Detta ar tankt som ett noaord for, vad heter han, Hemaquiel? Jfr, Gråben, Hin Håle etc

Ang dagen. Nagon som vill foresla att datum? Jag ar dalig pa kalendern och lite osaker pa om detta verkligen ar nodvandigt i en stamningstext...?
Kåpans bröder av St. Palins Orden …Svärdets bröder (Denna indelning borde kanske beskrivas i stycket om Orden?)
UNDER "PALINS ORDEN", mot slutet

Den ofrälse, handelsman eller oäkta barn, som vill ansluta sig till orden upptas som lekmannabroder, en Kåpans Broder, och kan bara få en begränsad insyn i orden om han inte tar upp vapen. De stridande ofrälse, sergeanterna, saknar många av riddarnas privilegier, men är ändå en aktad och privilegierad del av det palinoriska samhället och räknas som Svärdets Bröder. I fredstid fungerar de ofta som besittningssmän, bailiffer eller skatteuppbäringsmän hos de primitiva stammarna i Palinor.

Om man kan bevisa sin ädla börd i minst tre generationer kan en sökande upptas som riddersman i Palins Orden, en sann Svärdets Broder. Det finns en hel esoterisk hierarki, som börjar vid de ödmjuka Salamandrarna, och slutar som Gravmästare, Stallmästare eller någon annan av de upphöjda och upplysta rangerna i den Innersta Cirkeln.

BOX: Titlar - Innebörd
Predikant - Kåpans Broder med Riarks ställning
Sergeant - Ofrälse Svärdets Broder
Salamander - Nyinvigd riddersman
Dalk - Provad riddersman
Furie - Veteran, har genomlevt ett dussin strider
Fenix - Sökande till Inre Cirkeln eller general
Gravmästare - Ceremoniell titel i Inre Cirkeln
Stallmästare - Ceremoniell och militär titel i Inre Cirkeln
Helig broder - Dödsriddare, helgon av orden


BOX: Insignier och utmärkelser

Tagelskjorta - Fromhet, upptages i orden som en Kåpans Broder
Riddarbälte - Mod och handlingskraft, ger inträde i riddarståndet
Bronsbälte - Ridit i främsta ledet vid kavallerichock
Silverbälte - Ridit som främste ryttare vid en kavallerichock
Järnbälte - Ensam överlevt i främsta ledet vid en kavallerichock
Blybälte - Straff for feghet. Tynger ned för att förhindra flykt
Murkrona - Först över fientlig stads- eller befästningsmur
Törnekrona - Exceptionellt hjältemod, ofta postumt eller som enda överlevande
Solskallebrosch - Utmärkelse för bidrag till riket

Efter det att alla eller nästan alla klaner i Palinor formellt bekänt sig till Etin och hans solande Ghaerîel kommer det så småningom fram att det är si och så med efterlevandet av Den Lysande Vägen.
Precix - läpparnas bekännelse och synkretism :)
Senast redigerad av Peter den 2013-01-18 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Jag trugar vidare när jag hinner. Här är lite mer korr (andra har säkert täckt upp det här också, kan jag tänka mig):

Sida 6:
- "för en Ransardisk straffexpedition" -> "för en ransardisk straffexpedition"
- "Detta år inleds Palinorisk mission" -> "Detta år inleds palinorisk mission"

Nu ska jag sova :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fråga:
Ordens kärna sitter i klosterstaden Kartotum, och utgår från den Innersta Cirkeln, vilken leds av en Ghaerît (”Ghaerels sän- debud”) eller Stormästare.
Den hedniska guden Ghaerîl har upptagits bland Etins solserafer som den helige Ghaerîel, och ses nu av innevånarna i Palinor som Etins högra hand och landets beskyddare.
Den exakta betydningen av Ghaerît

Ghaerîls sändebud (den ursprungliga dödsgudens sändebud)
Ghaerîels sändebud (den elfte solserafens sändebud)

Eller
Ghaerels sändebud (bara ett sätt att stava då det i Palinor verkar förekomma olika sätt att skriva: västjori (det vanliga språket inom den aidniska grenen av LV som väl palinisterna anser sig tillhöra?), dalkiska (som var Palins språk?) och nyjori (riddarnas dagliga lingua franca som vi väl kom fram till))
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:
Sid 4: ”Lögnarens list” – Lögnaren med stort L bör ges ett annat namn någonstans. Likaså borde man kanske ge den helige gråtedagen ett datum.
Ang dagen. Nagon som vill foresla att datum? Jag ar dalig pa kalendern och lite osaker pa om detta verkligen ar nodvandigt i en stamningstext...
Det framgår av texten att datumet är den femtionde i månaden Vile. I Palinor används Aidniska kalendern och Vilemånad har inte så många dagar. Jag har därför i min genomgång föreslagit den tionde i månaden Vile (vilket motsvarar den 24 Taragan i Nyjoriska kalendern).

Genom Aidniska kalendern har Palinor även andra högtidsdagar: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... _kalendern

Samt de som beskrivs under Högtider och Festdagar i Palinordokumentet (där jag kommer föreslå ett par små tillägg för att få datum och kalender rätt)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter: Kan du skriva ihop en mening eller två om vad du under Befolkningsgrupper beskriver som en "...nödtorftig rannsakningsdomstol eller inkvisition som främst bekämpar belätedyrkan och människooffer." som kan föras in under avsnittet Lag & Rätt?

Jag börjar för övrigt närma mig slutet på min genomgång. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Går det för sig om jag lägger till följande (förhoppningsvis lite förklarande avseende handel, kommunikation och nergångstid) i dokumentet på lämpligt ställe?

Aeselfloden var ursprungligen Palinors livsnärv och från fästet Cormwaak leddes missionärer och handelsmän in i landet. När Timoleriens grundande försvårades detta och efter det ödesdigra Andra soltåget skars vägen helt av. Efter det mera lyckosamma Tredje soltåget kunde flodvägen igen hållas öppen under perioder men Fyrkorsbröderna i det nya riket Alerien var ofta omöjliga att ta sig förbi. Cormwaak föll och återtogs tretton gånger under en period på drygt hundrafemtio år. Förlusten av de två grevskapen Alermark och Müle samt Ransards våldsamma expansion på 500-talet eO innebar så slutet på all palinorisk färdsel längs Aesel.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ghaerîels sändebud (den elfte solserafens sändebud)
Bra fråga - denna variant är det som gäller officiellt , även om det historiskt har varit en glidning och det finns lite tvetydigheter

Ghaerels sändebud
Ajdå, detta är en felskrivning är jag rädd.

Det framgår av texten att datumet är den femtionde i månaden Vile. I Palinor används Aidniska kalendern och Vilemånad har inte så många dagar. Jag har därför i min genomgång föreslagit den tionde i månaden Vile (vilket motsvarar den 24 Taragan i Nyjoriska kalendern).

Samt de som beskrivs under Högtider och Festdagar i Palinordokumentet (där jag kommer föreslå ett par små tillägg för att få datum och kalender rätt)
Perfekt, tack
birkebeineren skrev:Går det för sig om jag lägger till följande (förhoppningsvis lite förklarande avseende handel, kommunikation och nergångstid) i dokumentet på lämpligt ställe?
Definitivt. - tack för denna fördjupning
Skriv svar