Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Peter: Kan du skriva ihop en mening eller två om vad du under Befolkningsgrupper beskriver som en "...nödtorftig rannsakningsdomstol eller inkvisition som främst bekämpar belätedyrkan och människooffer." som kan föras in under avsnittet Lag & Rätt?

Jag börjar för övrigt närma mig slutet på min genomgång. :)
Grymt, tack för hjälpen :D

Oj, ja lag och rätt är lite kort.

"När oron för kätteri och ostyriga strövnargurer blir för stor utfärdar Inre Cirkeln mandat för allmän rannsakan i ett eller flera grevskap. Varje Kåpans Broder och Svärdets Broder av viss rang har då mandat att tillsammans i grupper eller som minst par hålla kors- och bekännelseförhör med lokalbefolkningen, och utfärda bot, censur och straff utan ansvar inför greven. Dessa inkvisitionsdrev är ofta grundliga och med rätta fruktade av både strövnargurer och bybefolkning."
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Här kommer en fullt uppdaterad version!

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf


• Har korrigerat allt från Mikales korr (mycket!)
• Har lagt till Peters text om Palins orden, somt boxarna för utmärkelser och titlar.
• Har uppdaterat med Pogos korr
• Har ändrat Ghaerels till Ghaerîls
• Har ändrat femtionde dagen till tioende dagen (enligt birkes uppmaning)
• Har lagt till och redigerat birkes text om Aeselflodens handel.
• Har lagt till Peters stycke om Lag & Rätt samt granskat det.
• Har lagt till Fafnir och Delanoir som illustratör, samt Pogostick under "tack".

Nya frågetecken...
Återigen utmärkte
han sig på slagfältet men kunde beklagligtvis inte denna
gång rädda sin stormästares liv när tåget krossades. KANSKE SKA STORMÄSTARENS DÖD NÄMNAS UNDER 510 I KRONOLOGIN. Det sägs att
mängden ransardiska pilar som han täcktes med fick honom
Skall hans död nämnas?
Vad gäller export av rustningar, vapen och smidesartiklar
till omvärld och fiender är detta något Ransard satt
höga tullar för. Kanske kan den barbiska hamnstaden Mastika Agga i nordöst förnya efterfrågan?
Kan den det Peter?
Genom Aidniska kalendern har Palinor även andra högtidsdagar: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... _kalendern

Samt de som beskrivs under Högtider och Festdagar i Palinordokumentet (där jag kommer föreslå ett par små tillägg för att få datum och kalender rätt)
Jag väntar Birke! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Meningen om Mastika Agga var mitt förslag på tillägg till texten. Det öppnar upp för SL att besluta om så är fallet eller inte och samtidigt kan Mastika Agga fortsätta utvecklas som det har på forumet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tack! Kan du också införa lite ändringar till befolkningsgrupper enligt nedan.

Hat dessutom en obehaglig känsla av att jag använt både Inre Cirkeln och Innersta Cirkeln. Det förra tycker jag är rätt

Mitt forslag: (s.9, under Befolkningsgrupper)

De självägande bönderna bor i landets nordvästra delar och tillhör även de den breda medelklassen. Många kommer från riddarsläkter som hamnat på obestånd, har långa anor och anspråk på att få tas upp i Palins Orden om de bara kommer över medel nog att utrusta en riddare. I andra ändan av nybyggarklassens breda spektrum finns svedjebönder, skogsbanditer och dagsverkande krigsfångar. Denna underklass växer ständigt, eftersom de nordliga grevarna lägger under sig allt mer mark för egen räkning, så att självägande bönder förvandlas till fattiga daglönare och livegna. Centralstyret i Kartotum ser med oro på den utvecklingen, och det finns en stark opinion runt Stormästaren att olagligförklara livegendomen.

Den tredje gruppen är de narguriska nomader som lever som deras förfäder gjort i århundraden. Dessa vidskepliga nomader bekänner sig till Lysande Vägens palinoriska form, men ägnar sig även åt många olika former av hedniska riter och udda kulter. Varje stam har sin egen shaman, ofta nödtorftigt vigd till Etinsk präst, och sina egna traditioner. Vissa är vanliga hederliga narguriska kulter, där de gamla gudarna döpts om till helgon och skyddsandar. Andra är mysteriekulter som ägnar sig åt svartkonst, nekromanti och spådom och andra onämnbara och okända riter. De nargurstammar som ursprungligen dyrkade Ghaerîl lever ofta i armod. Bestulna sina shamaner och utstötta av de andra stammarna lever de i misär, och förbannar riddarorden som stulit deras heliga hemligheter och nu är kallsinniga inför deras öde.

De palinoriska riddarna har upprättat en nödtorftig rannsakningsdomstol eller inkvisition som främst bekämpar belätedyrkan och människooffer. Många nekromantiker från dessa ljusskygga stammar har även de fått sätta livet till på riddarordens bål. Dock inte innan de avtvingats sina hemligheter i Kartotums källare. Även nomaderna uppvisar en väldig spännvidd i välmåga: från respekterade stammar med goda handelsförbindelser till fattiga stäppstammar utan shamaner eller representanter i Kartotum. Bland de fattiga nargurstammarna finns de som först dyrkade Ghaerîl. Bestulna sina shamaner och utstötta av de andra stammarna lever de i misär, och förbannar riddarorden som stulit deras heliga hemligheter och nu är kallsinning inför deras öde.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ändringsförslag. Under Religion: Religionens bakgrund. Stycket innan den berättande texten, ändras till


“Bland de strövnarguriska stammarna i det område som skulle komma att bli dagens Palinor fanns många olika religiösa övertygelser. Man dyrkade samma Aesirgudar som sina jordukaerliska och ransardiska grannar, obskyra narguriska gudomligheter eller döda förfäder och den dystre guden Ghaerîl under stränga shamaners ledning. Ofta blandades dessa trosystem med varandra och sedermera även med Lysande Vägen. Den traditionella tron på Ghaerîl beskrivs av den strövnarguriske jägaren Irgum Sot.”
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:
Återigen utmärkte
han sig på slagfältet men kunde beklagligtvis inte denna
gång rädda sin stormästares liv när tåget krossades. KANSKE SKA STORMÄSTARENS DÖD NÄMNAS UNDER 510 I KRONOLOGIN. Det sägs att
mängden ransardiska pilar som han täcktes med fick honom
Skall hans död nämnas?
Ta med namnet. Enligt regentlängden rör det sig om Stormästare Krarr Bianco ap Klovimeste, och han finns ju med i EA-boxen (nämns som "magikern Krarr" eller liknande).
Spelknepe skrev:
Vad gäller export av rustningar, vapen och smidesartiklar
till omvärld och fiender är detta något Ransard satt
höga tullar för. Kanske kan den barbiska hamnstaden Mastika Agga i nordöst förnya efterfrågan?
Kan den det Peter?
Mikael skrev:Meningen om Mastika Agga var mitt förslag på tillägg till texten. Det öppnar upp för SL att besluta om så är fallet eller inte och samtidigt kan Mastika Agga fortsätta utvecklas som det har på forumet
.

Låter som en bra öppning. Men ändra gärna till narguriska istället för barbiska, staden ligger inte helt och hållet under den barbiska kejsarkronans kontroll.
Spelknepe skrev:Jag väntar Birke! :)
Jag borde bli färdig under dagen. Om du vill börja se på vad jag hittat, även du Peter, så finns allt här:

viewtopic.php?p=34782#34782
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Ändringsförslag. Under Religion: Religionens bakgrund. Stycket innan den berättande texten, ändras till


“Bland de strövnarguriska stammarna i det område som skulle komma att bli dagens Palinor fanns många olika religiösa övertygelser. Man dyrkade samma Aesirgudar som sina jordukaerliska och ransardiska grannar, obskyra narguriska gudomligheter eller döda förfäder och den dystre guden Ghaerîl under stränga shamaners ledning. Ofta blandades dessa trosystem med varandra och sedermera även med Lysande Vägen. Den traditionella tron på Ghaerîl beskrivs av den strövnarguriske jägaren Irgum Sot.”
Skriv gärna "...obskyra västnarguriska gudomligheter..." då Aesir är gudar som inte finns hos nargurerna österut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Tack! Kan du också införa lite ändringar till befolkningsgrupper enligt nedan.
Mitt forslag: (s.9, under Befolkningsgrupper)

De självägande bönderna bor i landets ...
Är detta de ändringar du la till efter min tidigare fråga eller är det ytterligare nya?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe: En helt annan fråga än om Palinor i sig....
Bahgrunden som du använder i PDF:en har du gjort den själv eller hittat den någonstans på nätet? Har du lust att dela med dig av den till mig :)
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Lite mera anmärkningar:

Sida 7:
- "Hela det rika område omfattar tre grevskap" -> "Hela det rika området omfattar tre grevskap"
- "Våren för med sig flyttfåglar och barghan blommar i mångfärgad krypblommor under det ihållande regnet." -> "Våren för med sig flyttfåglar och Barghan blommar i mångfärgade krypblommor under det ihållande regnet."
- "På Barghan växer röd och silvermonarda" -> "På Barghan växer röd- och silvermonarda"
- Det har smugit sig in ett enstaka citationstecken i sista stycket om Flora och fauna.
- "Det gott om sork" -> "Det finns gott om sork"
- Hur ska "Palinorisk Stridshäst" skrivas? Blåklocka, rovtrana, stämmslända och andra vanliga arter skrivs med liten bokstav. Bör det kanske vara "palinorisk stridshäst", och ska i så fall titeln på stycket ändras till "Palinorisk stridshäst" också?
- "det är inte ovanligt att dess ryttar pyntar djurets man" -> "det är inte ovanligt att dess ryttare pyntar djurets man"
- "Fria Konventet av Solbröder fästningsbyggnader" -> "Fria Konventet av Solbröders fästningsbyggnader"

Förutom det skulle jag vilja säga att beskrivningarna av Palinors geografi och natur var helt fantastiska. Jag blir verkligen sugen på att spela i de miljöerna!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ok, innan vi fortsätter...

Peter: sätt aldrig ett och efter komma!
Tror jag har rättat femtusen sådana nu! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Tack! Kan du också införa lite ändringar till befolkningsgrupper enligt nedan.
Mitt forslag: (s.9, under Befolkningsgrupper)

De självägande bönderna bor i landets ...
Är detta de ändringar du la till efter min tidigare fråga eller är det ytterligare nya?
Detta är mycket riktigt de ändringar jag lade till efter din fråga.

Gällande dina ändringar ser de alla utmärkta ut. Lite tankar:

- Stycket om strövnargurernas självstyre. Vi skriver helst istället “De strövnarguriska stammarna kontrolleras formellt av..“
De har i praktiken en relativt hög grad av autonomi, men styrs formellt genom dessa system

- Ang. Västnarguriska gudomligheter - detta kort jag gärna på om du föredrar. Det jag tänkte var iofs narguriska gudomligheter i kontrast med aesir

- Magiker eller munksällskap - kör på din ändringar snarare än att ta bort
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:
birkebeineren skrev:
Peter skrev:Tack! Kan du också införa lite ändringar till befolkningsgrupper enligt nedan.
Är detta de ändringar du la till efter min tidigare fråga eller är det ytterligare nya?
Detta är mycket riktigt de ändringar jag lade till efter din fråga.

Gällande dina ändringar ser de alla utmärkta ut. Lite tankar:

- Stycket om strövnargurernas självstyre. Vi skriver helst istället “De strövnarguriska stammarna kontrolleras formellt av..“
De har i praktiken en relativt hög grad av autonomi, men styrs formellt genom dessa system

- Ang. Västnarguriska gudomligheter - detta kort jag gärna på om du föredrar. Det jag tänkte var iofs narguriska gudomligheter i kontrast med aesir

- Magiker eller munksällskap - kör på din ändringar snarare än att ta bort
Då lägger jag till dessa ändringar i min ändring så att de kommer med därifrån.

Hänger du med Spelknepe? :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Ok, innan vi fortsätter...

Peter: sätt aldrig ett och efter komma!
Tror jag har rättat femtusen sådana nu! :)
Är medveten om hur komma används. Visar hur blind man blir för egen text. Var försiktig dock, det finns en hel del korrekta (satsavskiljade) komma här och var i texten.

Enl modellen: “Detta inbegriper barbarer, bröder och systrar av orden, och lokalbefolkning.“

Inte den elegantaste formuleringen i världen, men om du ändrar formulera då gärna om i grund för att undvika otydlighet
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

pogostick skrev:Lite mera anmärkningar:

Sida 7:
- "Hela det rika område omfattar tre grevskap" -> "Hela det rika området omfattar tre grevskap"
- "Våren för med sig flyttfåglar och barghan blommar i mångfärgad krypblommor under det ihållande regnet." -> "Våren för med sig flyttfåglar och Barghan blommar i mångfärgade krypblommor under det ihållande regnet."
- "På Barghan växer röd och silvermonarda" -> "På Barghan växer röd- och silvermonarda"
- Det har smugit sig in ett enstaka citationstecken i sista stycket om Flora och fauna.
- "Det gott om sork" -> "Det finns gott om sork"
- Hur ska "Palinorisk Stridshäst" skrivas? Blåklocka, rovtrana, stämmslända och andra vanliga arter skrivs med liten bokstav. Bör det kanske vara "palinorisk stridshäst", och ska i så fall titeln på stycket ändras till "Palinorisk stridshäst" också?
- "det är inte ovanligt att dess ryttar pyntar djurets man" -> "det är inte ovanligt att dess ryttare pyntar djurets man"
- "Fria Konventet av Solbröder fästningsbyggnader" -> "Fria Konventet av Solbröders fästningsbyggnader"

Förutom det skulle jag vilja säga att beskrivningarna av Palinors geografi och natur var helt fantastiska. Jag blir verkligen sugen på att spela i de miljöerna!
Tack :) Angående stridshästen håller jag med om att liten bokstav är snyggast
Skriv svar