Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

• Lagt till Stormästarens död år 510 e.O.
• Ändrat texten om befolkningsgrupper enligt Peters önskemål
• Ändrat Innersta Cirkeln till Inre Cirkeln (2 ändringar blev det)
• Ändrat stycket om Religion från Peter
• Ändrat Palinorisk Stridshäst till Palinorisk stridshäst
• Uppdaterat korr från Pogostick

Nu gjorde jag ändringar under tiden ändringarna ändrades, så jag hänger inte riktigt med. Jag lägger upp den senaste versionen. Var snäll och visa vad jag ska ändra!

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf

Nästa gång ska vi använda oss av Google Docs/Drive, där ni själva kan gå in och ändra i styckena, samt logga vad som har ändrats. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förstår att det blir rörigt när vi är fyra-fem stycken som ändrar. :(

Har du kollat in hur jag visat mina ändringar?

viewtopic.php?p=34782#34782

Jag har tagit med de ändringarna som Peter har gjort, om befolkning och religion, så dessa borde inte skapa något krångel. Mina ändringar handlar huvudsakligen om innehåll och inte så mycket grammatik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nästan klar, har bara kvar Äventyrsuppslag, Persongalleri och Appendix.

Kommer i kväll.

Nu skall jag på våffelbjudning! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Nästan klar, har bara kvar Äventyrsuppslag, Persongalleri och Appendix.

Kommer i kväll.

Nu skall jag på våffelbjudning! :)
Oj, jag hade helt missat denna korren!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Två snabba frågor!!

Mot slutet av avsnittet om Religion går plötsligt texten över till historisk presens (den beskriver nutid). Låter inte detta helt fel här och bör inte då detta ändras till dåtid?

Sen mitt i texten sker en övergång till att omtala strövnarguriska klaner istället för strövnarguriska stammar. Texten börjar med att bruka stammar och detta är även det vanligaste i all övrig text, även om klaner nämns och man således kan ana att både klaner och stammar förekommer inom den strövnarguriska kulturen. Bör inte heller stammar användas här?

Jag kan göra dessa ändringar i min korr (så att det blir mindre rörigt för Spelknepe) men jag vill gärna ha klartecken först.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Två snabba frågor!!

Mot slutet av avsnittet om Religion går plötsligt texten över till historisk presens (den beskriver nutid). Låter inte detta helt fel här och bör inte då detta ändras till dåtid?

Sen mitt i texten sker en övergång till att omtala strövnarguriska klaner istället för strövnarguriska stammar. Texten börjar med att bruka stammar och detta är även det vanligaste i all övrig text, även om klaner nämns och man således kan ana att både klaner och stammar förekommer inom den strövnarguriska kulturen. Bör inte heller stammar användas här?

Jag kan göra dessa ändringar i min korr (så att det blir mindre rörigt för Spelknepe) men jag vill gärna ha klartecken först.
Klartecken från mig! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, det låter rätt. Strövnargurernas har som sagt både stammar (större enheter) och klaner (mindre enheter) men konsistens är bra
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Spelknepe skrev:• Lagt till Stormästarens död år 510 e.O.
• Ändrat texten om befolkningsgrupper enligt Peters önskemål
• Ändrat Innersta Cirkeln till Inre Cirkeln (2 ändringar blev det)
• Ändrat stycket om Religion från Peter
• Ändrat Palinorisk Stridshäst till Palinorisk stridshäst
• Uppdaterat korr från Pogostick

Nu gjorde jag ändringar under tiden ändringarna ändrades, så jag hänger inte riktigt med. Jag lägger upp den senaste versionen. Var snäll och visa vad jag ska ändra!

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf

Nästa gång ska vi använda oss av Google Docs/Drive, där ni själva kan gå in och ändra i styckena, samt logga vad som har ändrats. :)
Jag tror att gdocs/drive kan vara en bra idé :)

Tog mig friheten att börja om från början i den nya versionen, eftersom saker missas så lätt.

Sida 4:
- "Så, för nära sexhundra år sedan, predikade Odos lärjunge Palin att Etins vilja ”Tros ljus skulle lysa över Altors mörkaste djup”." - Två saker här: "Palin att Etins vilja [...]" skulle jag vilja ha till antingen "Palin att Etins vilja var att [...]" eller "Palin Etins vilja; att [...]" istället. Det andra jag undrar är huruvida den avslutande punkten ska vara innanför eller utanför citationstecknet? Jag kan inte reglerna för det, men jag har för mig att de ofta går tvärtemot vad jag tycker känns logiskt.

Sida 6:
- På punkten 243 e.O. hade vi sagt att något skulle formuleras om, va? "Omfattande nybyggnader med kasaler och etablering av handelsmännen." tror jag att jag såg en bättre lydelse av i tråden. Ska försöka hitta den.
- "en katt och råtta lek" -> "en katt och råtta-lek"
- "Inspirerade av söderns Första Soltåg, och minskande" (ett sånt där ", och" som Spelknepe har hittat några stycken av ;) )
- "man misslyckades i att bryta" -> "man misslyckades med att bryta"
- "Trots sammarbetssvårigheter" -> "Trots samarbetssvårigheter"
- "härsmakt" -> "härmakt"

Sida 7:
- "Där bortom ligger vida gräss-slätter och Nargurs skogar." - "gräs-slätter" är rätt avstavning, men det ser ut som att programmet har gjort det där själv. Eller?
- "egensinnig hästras: den Palinoriska stridshästen." - Det var visst inte bara rubriken på stycket. Rätt stavning borde vara "den palinoriska stridshästen"
- Stycke-rubriken "Städer och Platser" bör vara "Städer och platser"

Sida 8:
- "kallas den Bergstaden, och är hem åt Kartotums vanlig befolkning" -> "kallas den Bergstaden. Den är hem åt Kartotums vanliga befolkning"

Sen har jag inte kommit längre just nu. Ska se om jag får lite mer tid ikväll, annars kommer det mer en annan dag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Ja, det låter rätt. Strövnargurernas har som sagt både stammar (större enheter) och klaner (mindre enheter) men konsistens är bra
Då ändrar jag i texten så att Spelknepe får med detta genom min korr.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klar med min genomgång fram till Appendixen som jag heller får göra i morgon. Jag måste även ändra lite i början eftersom dokumentet hann uppdateras två gånger medan jag arbetade med det.

Låter inte så dumt det där med Google Docs/Drive... :cry: :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, det är väl läxan från den här genomgång - så länge man har vettig versionshantering
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter: Under avsnittet om Konflixter i Appendixet om Kûldkres står är det lite oklart om det är alla kûldkresiska dvärgar eller bara kûluddvärgarna (altså de dvärgar som bebor staden Kûlud Zur) som är drivande i konflikten med Kardalverna. Hur skall det egentligen vara?

Sen funderar jag på om ett ca årtal för när de första dvärgarna bosatta Kardbergen skall skrivas in, det bör ha varit under den Första akrogaliska vågen ca 1500 fO som vi har diskuterat tidigare (eller var kûldkresdvärgarna ännu tidigare??). Sen undrar jag på om det även skall skrivas in någonstans att dvärgarna i Kûldkres består av både grynnerdvärgar (ett fåtal) och nordadvärgar (ett flertal) som vi väl kom fram till tidigare? Detta är beteckningar från EA-boxen som det kanske vore trevligt om förekommer?

Jag kan lägga in alla dessa ändringar om du vill, eller vi låter det vara då de mest är obetydligheter. :)

---

Edit: Dvärgarnas ankomst står redan i Palinors kronologi så då behövs det inte i Appendixet.
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-01-21 07:13, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe: Börja inte med min korr innan jag ger dig klarsignal. Mina ändringar kommer då att ha tagit hänsyn till alla de ändringar som redan har gjorts i det senaste dokumentet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har tagit med ändringen från subarktiskt klimat till tempererad inlandsklimat i min korr där klimatet beskrivs. Tabellen i Appendix måste därför ändras och med de klimattabeller som vi enats om gäller således följande för Palinor:
Klimatet
Månad Medeltemperatur Typisk nederbörd

Etinne månad -8 Kraftig nederbörd
Öppne månad -8 Kraftig nederbörd
Kallte månad-3 Kraftig nederbörd
Töe månad +7 Kraftig nederbörd
Spire månad+17 Lätt nederbörd
Grodde månad +19 Lätt nederbörd
Halve månad +22 Lätt nederbörd
Växte månad +19 Lätt nederbörd
Mogne månad +9 Lätt nederbörd
Skörde månad +5 Lätt nederbörd
Vile månad+2 Kraftig nederbörd
Mörke månad -3 Kraftig nederbörd
Kan du göra en tabell med denna information Spelknepe?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Jag har tagit med ändringen från subarktiskt klimat till tempererad inlandsklimat i min korr där klimatet beskrivs. Tabellen i Appendix måste därför ändras och med de klimattabeller som vi enats om gäller således följande för Palinor:
Klimatet
Månad Medeltemperatur Typisk nederbörd

Etinne månad -8 Kraftig nederbörd
Öppne månad -8 Kraftig nederbörd
Kallte månad-3 Kraftig nederbörd
Töe månad +7 Kraftig nederbörd
Spire månad+17 Lätt nederbörd
Grodde månad +19 Lätt nederbörd
Halve månad +22 Lätt nederbörd
Växte månad +19 Lätt nederbörd
Mogne månad +9 Lätt nederbörd
Skörde månad +5 Lätt nederbörd
Vile månad+2 Kraftig nederbörd
Mörke månad -3 Kraftig nederbörd
Kan du göra en tabell med denna information Spelknepe?
Jag tycker fortfarande att det känns för varmt! VI har haft -17 här nere i skåne, skulle det vara arktiskt klimat då? :)
Skriv svar