Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev: Jag tycker fortfarande att det känns för varmt! VI har haft -17 här nere i skåne, skulle det vara arktiskt klimat då? :)
Visserligen mojligen for varmt, men det ror sig om medeltemperaturer. Medeltemperaturen i Malmo ar vad jag kan sa -0.2 i januari
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:
Jag tycker fortfarande att det känns för varmt! VI har haft -17 här nere i skåne, skulle det vara arktiskt klimat då? :)
Temperaturer kan fluktuera väldigt mycket. Att det är -17 i januari i Skåne kan man sätta mot deras medeltemp i samma månad ca + 0,5 C och kallast är februari med 0,0 som medeltemp. Skåne är f.ö. Tempererat kustklimat.

Klimatzoner Generaliseras väldigt mycket och kan gå över väldigt stora ytor. Tempererat Inlandsklimat går från Svarta havet och upp till Sibirien så medeltemperaturer är ytterst generaliserade.

Dessa siffror är kanske mer korrekta för Palinor (de är kopierade från Moskvas)
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det där känns lite mer kyligt ja! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lägg till mycket kalla vintervindar på det där och vi har skånsk extremväder nästan jämt. :wink:

Kan vi spika tempererad inlandsklimat då?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter: Om du tycker till om detta så kan jag slutföra och Spelknepe kan börja med min korr. :)
birkebeineren skrev:Peter: Under avsnittet om Konflixter i Appendixet om Kûldkres står är det lite oklart om det är alla kûldkresiska dvärgar eller bara kûluddvärgarna (altså de dvärgar som bebor staden Kûlud Zur) som är drivande i konflikten med Kardalverna. Hur skall det egentligen vara?

Sen funderar jag på om ett ca årtal för när de första dvärgarna bosatta Kardbergen skall skrivas in, det bör ha varit under den Första akrogaliska vågen ca 1500 fO som vi har diskuterat tidigare (eller var kûldkresdvärgarna ännu tidigare??). Sen undrar jag på om det även skall skrivas in någonstans att dvärgarna i Kûldkres består av både grynnerdvärgar (ett fåtal) och nordadvärgar (ett flertal) som vi väl kom fram till tidigare? Detta är beteckningar från EA-boxen som det kanske vore trevligt om förekommer?

Jag kan lägga in alla dessa ändringar om du vill, eller vi låter det vara då de mest är obetydligheter. :)

---

Edit: Dvärgarnas ankomst står redan i Palinors kronologi så då behövs det inte i Appendixet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Peter: Om du tycker till om detta så kan jag slutföra och Spelknepe kan börja med min korr. :)
birkebeineren skrev:Peter: Under avsnittet om Konflixter i Appendixet om Kûldkres står är det lite oklart om det är alla kûldkresiska dvärgar eller bara kûluddvärgarna (altså de dvärgar som bebor staden Kûlud Zur) som är drivande i konflikten med Kardalverna. Hur skall det egentligen vara?

Sen funderar jag på om ett ca årtal för när de första dvärgarna bosatta Kardbergen skall skrivas in, det bör ha varit under den Första akrogaliska vågen ca 1500 fO som vi har diskuterat tidigare (eller var kûldkresdvärgarna ännu tidigare??). Sen undrar jag på om det även skall skrivas in någonstans att dvärgarna i Kûldkres består av både grynnerdvärgar (ett fåtal) och nordadvärgar (ett flertal) som vi väl kom fram till tidigare? Detta är beteckningar från EA-boxen som det kanske vore trevligt om förekommer?

Jag kan lägga in alla dessa ändringar om du vill, eller vi låter det vara då de mest är obetydligheter. :)

---

Edit: Dvärgarnas ankomst står redan i Palinors kronologi så då behövs det inte i Appendixet.
Allt detta ser bra ut
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Lägg till mycket kalla vintervindar på det där och vi har skånsk extremväder nästan jämt. :wink:

Kan vi spika tempererad inlandsklimat då?
Det finns dock en viss skillnad. Medan Skåne har torra lågtrycksvindar från havet så har Palinor fuktiga högtrycksvindar nedtvingade av kardbergen i väst. Fuktiga vindar och kallt väder är inte det trevligaste. Ju fuktigare vind desto kallare blir den reala temperaturen (Faktisk temperatur, vindstyrka och luftfuktighet).
Dessutom så har hela Palinor detta väder även om de norvästliga delarna troligen blir värst drabbade, jämfört med Skåne där inlandet oftast är mer förskonat jämfört med kusterna vad gällande starka vindar.
Och här pratar vi ryssvinter och inte någon mjäkig skånevinter.

I sådana fuktiga vindar kan också bildas små iskristaller vilka kan ge små rivsår på naken hud och till och med skada ögonen. Detta är dock i extrema fall i Tempererat Inlandsklimat (jämfört med arktiskt klimat, där det är vanligare, som faktiskt är fuktigare än man tror).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klar med min genomgång. Finns här och är gjort från det senaste dokumentet Spelknepe länkat till:

viewtopic.php?p=34782#34782
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Klar med min genomgång. Finns här och är gjort från det senaste dokumentet Spelknepe länkat till:

viewtopic.php?p=34782#34782
Grymt. Stort tack för detta. Noterar även att kartnyckeln börjar uppdateras så att det står Kerisgassresidenset med det där s-et
Senast redigerad av Peter den 2013-01-22 15:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Följer med stort intresse, om än under tystnad. Mk beroende på att jag mest hinner med det via telefonen som suger vid forumförfattande.

Hoppas hinna med att rita vidare, men det går trögt fram.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad med Birkes korr...

Är vi klara nu?

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

År 510:Stormästare Krarr Bianco ap Klovimeste stupar.

Flora&Fauna... Barghan lever vildhäst och vilda stridshästflockar, men i övrigt är det ont om större djur, förutom några förlupna rovtranor. INGET NYTT STYCKE Även...
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Jag har inte tagit mig igenom alltihop, men jag kan inte säga när jag kommer vara klar helller :P

Har vi någon deadline?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Liten fråga:
Tagelskjortan som utmärker en kåpans broder är det en fin skjorta i lin och tagel eller en Celice (pinoskjorta)?

Om det är en pinoskjorta; är då självplågning och kroppsförnekelse något som förekommer inom LV eller förekommer det bara inom PO?
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Spelknepe skrev:Uppdaterad med Birkes korr...

Är vi klara nu?

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf
So... jag har kommit lite längre nu. Med den här versionen som förlaga kan jag dela med mig av följande (en del är gamla fel som jag såg kvarstår):

Sida 4:
- "Så, för nära sexhundra år sedan, predikade Odos lärjunge Palin att Etins vilja ”Tros ljus skulle lysa över Altors mörkaste djup”." - Två saker här: "Palin att Etins vilja [...]" skulle jag vilja ha till antingen "Palin att Etins vilja var att [...]" eller "Palin Etins vilja; att [...]" istället. Det andra jag undrar är huruvida den avslutande punkten ska vara innanför eller utanför citationstecknet? Jag kan inte reglerna för det, men jag har för mig att de ofta går tvärtemot vad jag tycker känns logiskt.

Sida 5:
- "Odo's" -> "Odos"
- "viktig missionssta-tion i Palinor" -> "viktig missionssta-tion i Palinor."

Sida 6:
- På punkten 243 e.O. hade vi sagt att något skulle formuleras om, va? "Omfattande nybyggnader med kasaler och etablering av handelsmännen." tror jag att jag såg en bättre lydelse av i tråden. Ska försöka hitta den.
- "en katt och råtta lek" -> "en katt och råtta-lek"
- "Inspirerade av söderns Första Soltåg, och minskande" (ett sånt där ", och" som Spelknepe har hittat några stycken av ;) )
- "man misslyckades i att bryta" -> "man misslyckades med att bryta"
- "Trots sammarbetssvårigheter" -> "Trots samarbetssvårigheter"
- "härsmakt" -> "härmakt"

Sida 7:
- "Där bortom ligger vida gräss-slätter och Nargurs skogar." - "gräs-slätter" är rätt avstavning, men det ser ut som att programmet har gjort det där själv. Eller?
- "egensinnig hästras: den Palinoriska stridshästen." - Det var visst inte bara rubriken på stycket. Rätt stavning borde vara "den palinoriska stridshästen"
- Stycke-rubriken "Städer och Platser" bör vara "Städer och platser"

Sida 8:
- "kallas den Bergstaden, och är hem åt Kartotums vanlig befolkning" -> "kallas den Bergstaden. Den är hem åt Kartotums vanliga befolkning"

Sida 9:
- "Varje besökare som inte är en simpel trashank eller tjuv, är" -> "Varje besökare, som inte är en simpel trashank eller tjuv, är"
- Prislistans fotnoter "*" och "**" är identiska.
- "Endast avsett för palinorbröder" -> "Endast avsett för palinbröder"
- "tar djupa intryck av den narguriska stil som många av dem har med släkten" -> "tar djupa intryck av den narguriska stil som många av dem har i släkten"
- Under Befolkningsgrupper: "Pallinor"
- Den exakta meningen "Bestulna sina shamaner och utstötta av de andra stammarna lever de i misär, och förbannar riddarorden som stulit deras heliga hemligheter och nu är kallsinning inför deras öde." förekommer två gånger.

Sida 10:
- Jag ÄLSKAR uttrycket "vildmarksaristokrater"! Lysande! :D

Sida 11:
- "Det ryktas om människooffer, och demoniska" -> "Det ryktas om människooffer och demoniska"
- "Edjunnbergen" -> "Ejdunnbergen", eller hur?
- "högmanabyar" -> "högmannabyar" (på två ställen)
- Vad är en "inbyggare"?
- "Palinoriska" -> "palinoriska"
- "jägare och samlare, och håller ofta" -> "jägare och samlare och håller ofta"
- "Lag & Rätt" -> "Lag & rätt"

Sida 12:
- "Konflikt med Kardalverna" -> "Konflikt med kardalverna"
- "alverna, och de hårt trängda kardalverna gör allt för att fostra livsbejakande trossatser hos sina grannar så är" -> "alverna, och de hårt trängda kardalverna gör allt för att fostra livsbejakande trossatser hos sina grannar, så är"
- "ignorerar än så länge, palinbröderna" -> "ignorerar än så länge palinbröderna"
Skriv svar