Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har uppdaterat med Pogosticks korr, samt lagt in bilder.
Jag väntar nu på att ni ska ändra om alla bilderna... :?

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf

Roligt att veta: Sen jag skrev "jag har börjat layouta Palinor" till Peter, så har det tillkommit 15 forumsidor extra! :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Ser mycket tjusigt ut :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser riktigt, riktigt fint ut. Väl jobbat Spelknepe! :D

Skall kartan över den typiska kasalen ligga både inne i texten och i Appendix (och lutar inte bilden aaaningens till höger)?

Vem är riddaren som är avbildad vid avsnittet för Religionens bakgrund?

Sen skulle jag egentligen vilja redigera om avsnittet Historia. Nu är det ett ihopklipp av tidiga ideer och senare utvecklingar. Även smugit in sig bitar av historisk sammanfattning i kronologien som sticker ut lite. Nu är inte detta jätteviktigt, särskilt inte om en pdf ligger mycket nära, men jag skulle vilja ha lite mer ordning kring åren 100-200 eO.
Jag kan ordna detta till i kväll, annars låter vi det vara (är ju bara jag som sett detta...). Vad tycks?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Ser riktigt, riktigt fint ut. Väl jobbat Spelknepe! :D

Skall kartan över den typiska kasalen ligga både inne i texten och i Appendix (och lutar inte bilden aaaningens till höger)?

Sen skulle jag egentligen vilja redigera om avsnittet Historia. Nu är det ett ihopklipp av tidiga ideer och senare utvecklingar. Även smugit in sig bitar av historisk sammanfattning i kronologien som sticker ut lite. Nu är inte detta jätteviktigt, särskilt inte om en pdf ligger mycket nära, men jag skulle vilja ha lite mer ordning kring åren 100-200 eO.
Jag kan ordna detta till i kväll, annars låter vi det vara (är ju bara jag som sett detta...). Vad tycks?
Ingen fara, fixa du det så lägger jag in det.
Vem är riddaren som är avbildad vid avsnittet för Religionens bakgrund?
Jag vet inte, tänkte någon kunde berätta det. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grymt jobbat Björn - stort tack för hjälpen och alla falkögda räddningar
- "tar djupa intryck av den narguriska stil som många av dem har med släkten" -> "tar djupa intryck av den narguriska stil som många av dem har i släkten"
I så fall hellre "den narguriska stil som många av dem ärvt genom flera släktled"

- Vad är en "inbyggare"?
I korta drag en invånare, en som har bostad i en trakt eller ett land
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om följande tillägg och ändringar i Palinors tidiga historia? :?
  • 105 e.O.
    Palinbröderna färdas uppför Aeselfloden och når det land som kommer att bli Palinor. Flera narguriska folk lever här, både bofasta och nomader. Dessa är dock mera intresserade av handel än mission.

    107 e.O.
    Palinisterna möter en grupp schamaner från den strövnarguriska kulturen som lever ute på stäpplandet Barghan. Schamanerna kan berätta om möten med "Den ljusa Hjallbrand" och palinisterna är övertygade om att detta måste ha varit Palin själv när han vandrade i Nordens Mörker. Ett genombrott i missionen har nåtts.

    110-talet e.O.
    Strövnarguriska stammar börjar talrika omvändas till Lysande Vägen med Palins ord och Odos budskap. Missionärerna söker sig ut på Barghan och ser hela västra Nargur framför sig.

    132 e.O.
    Ett nytt folk dyker upp i södra Kard. De är av belgothisk härkomst men kommer att att bli kända som timolerier.

    138 e.O.
    Kartotum grundas som en viktig missionsstation. Den bli en strategisk mötesplats för palinisterna och de strövnarguriska nomaderna.

    150 e.O.
    Handeln blomstrar. Maktbalanserna i regionen är dock i rubbning. Timolerierna kommer inte överens med varken missionärer eller handlare, och längre väst har Ransard enats efter en lång period av inre konflikt.

    166 e.O.
    För att säkra sina intressen i västra Nargur stiftar palinisterna en ny ordensregel. Karavanvakter dubbas till riddare och orden omdanas till ett militärt sällskap. Kartotum blir huvudsäte.

    176 e.O.
    Riket Timolerien grundas och handelsrutterna genom södra Kard skärs av. Samtidigt expanderar riket Ransard och palinbröderna oroas. Rika missionsstationer förvandlas till fattiga eremitage. Även Kûldkres drabbas av försämrade handelskontakter.

    200 e.O.
    Timoleriska och Ransardiska hövdingar har vid det här laget en sådan militär dominans i regionen att de kan kontrollera handelsflödena. Utan den livgivande handeln riskerar Palinorden att falla samman som ett korthus. I en desperat manöver koncentrerar Palinorden sina resurser till Kartotum och Palinor i ett försök att återta sitt narguriska handelsmonopol, sitt inflytande och sin chans att frälsa själar. Ransardiska och palinoriska ädlingar köper dvärgsmide som endast kan avsättas på Erebs stora marknader till underpris.
Årtalen är från andra länders historia och binder Palinor samman med omvärlden. Samtidigt fattades det några biter i hur palinbröderna först etablerade sig i Palinor. Namnet Hjallbrand från källorna (och som sedan länge getts som tillnamn till Palin) behövde även det flätas in.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Kan du granska ifall bilderna på rätt plats. Är det något annat du vill ändra? (förutom Birkes kronologi)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska ni bli sega nu när vi är 99,9% färdiga? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Ska ni bli sega nu när vi är 99,9% färdiga? :)
Jag skyller pa nagra smasaker, som:

- David Cameron's EU-tal
- Migrananfall
- Resa ned till London (fran Edinburgh)
- Talskrivande
Men sa fort varlden och mitt huvud slutar ga i bitar skall jag kolla och korra.

Jag har tva saker, nar jag tanker pa det. Kan du kolla i nyckeln till Kartotum, jag tror att det ar nummer tva dar order "Kartotums" saknar. Det skall ju vara "Kartotums konvent av St Palins Orden"

Dessutom - gar det att integrera listan med kartan pa nagot satt? Kanske en lada i samma farg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter skrev: Jag har tva saker, nar jag tanker pa det. Kan du kolla i nyckeln till Kartotum, jag tror att det ar nummer tva dar order "Kartotums" saknar. Det skall ju vara "Kartotums konvent av St Palins Orden"

Dessutom - gar det att integrera listan med kartan pa nagot satt? Kanske en lada i samma farg
Clercon, pallar du sista rycket? Ser hellre att du lägger in en box i din karta än att jag grejjar med den!
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:
Peter skrev: Jag har tva saker, nar jag tanker pa det. Kan du kolla i nyckeln till Kartotum, jag tror att det ar nummer tva dar order "Kartotums" saknar. Det skall ju vara "Kartotums konvent av St Palins Orden"

Dessutom - gar det att integrera listan med kartan pa nagot satt? Kanske en lada i samma farg
Clercon, pallar du sista rycket? Ser hellre att du lägger in en box i din karta än att jag grejjar med den!
För närvarande har jag tre sjuka barn här hemma så det är knapert med tid. Men självklart kan jag försöka lägga till en box. Men problemet är nog mest det att jag har lite svårt att se vart vi skulle få plats med den. Vart den än placeras kommer den dölja en bit av kartan. Vilket förstör helheten lite (enligt mig) det var därför jag utelämnade den ursprungligen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det ar verkligen ingen tokviktig grej. Vabbande later viktigare.

Annars tanker jag alltsa att man forlanger kartan, sa som den ligger pa kartan just nu
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ska kika igenom pdf:en ikväll och se om jag har ngt att säga om bilder etc :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Pdf ser fin ut, gillar bilderna. Men headshotsen på riddarna i persongalleriet måste bytas. Stormästaren med pomada i håret kan inte vara skallig. :shock:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Riddaren på s18 ser mer ut som Frankeituz II Cel af Salbad enligt beskrivningen på s20. Dom skulle kunna byta plats, men jag låter Peter avgöra vem som känns mest porträtlik.

Vidare saknar jag den"den palinoriska reliksäljaren Ruvrik från Thurb"
En bild som Anders tecknade till Palinor. Den fanns i en av peters tidigare pdf:er, så om den inte fanns bland bilderna som Anders skickade så brde Peter ha tillgång till den?

Kanske ngn av de här till dvärgavsnittet?
http://fc08.deviantart.com/fs31/f/2008/ ... oirART.jpg

http://fc01.deviantart.com/fs31/f/2008/ ... oirART.jpg

http://fc04.deviantart.com/fs37/f/2008/ ... oirART.jpg

Den här borde funka för nargurisk prägel?http://www.erebaltor.se/other/bauger.jpg
eller denna?
http://fc05.deviantart.com/fs32/f/2008/ ... oirART.jpg
eller denna?
http://www.erebaltor.se/bilder/anders/gubbe.jpg

Extra grädde på moset?
http://www.erebaltor.se/bilder/anders/solfarare.jpg

Den här gjordes till palinor för att visa de vanligast förekommande hästarna i trakten; Palinorsk stridshäst, normal ridhäst (typ vänstefläck), nordhäst och ranzerruss. Finns variant utan nordhästen också...
http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Hastar1.jpg

Återkommer straxt. Tvättstuga...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar