Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Färgerna är väl ok, det är ju de som finns i EA. Vad sägs om en bred vertikal blå bård i mitten, med hästen på mot röd bakgrund? Solen får gärna vara kvar i vänstra övre hörnet, och "spilla över"
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Ifall nån känner att de behöver...


http://hem.passagen.se/mrblues/heraregl.htm



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Otvin Käkslite skrev:Ifall nån känner att de behöver...


http://hem.passagen.se/mrblues/heraregl.htm



//M
Det är ju det. Jag skulle just ill att säga att man inte behöver känna sig bunden av heraldiska regler från vår egen värld, men så står de faktiskt även med i Ivanhoe. Och färg skall ju inte gå mot färg. Men även de mest heraldikmedvetna stater slarvar titt som tätt med det där.

Fast kanske det blå skall gå i guld? Bara för sakens skull. Och solen på den röda rutan (guld) och hästen på den gyllene rutan (då i färg iom vitt=silver)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ta du och bestäm Peter hur deras vapensköld ska se ut. Enligt Otvins länk så har ju bilderna att göra med familjer och så. Och det vore kanske bäst att du utvecklade det. :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

jag tycker man kan följa de regler som finns. Oavsett hur fantasy en spelvärld är så finns det altid nån gnällig m-f som säger att "din flagga är inte rätt färger på, du får inte ha vitt och gult bredvid varandra...". Det värsta är när de försöker säga det InCharacter på t.ex. ett lajv.... blir lätt stämningsdödande =P

Å andra sidan är ju rollspelsböcker i allmänhet bara riktlinjer. SL har alltid rätt och så. Jag tror vi kan göra precis hur vi vill med våra flaggor/sköldar. (Även om jag tycker det är coolt med alla fina regler. Jag gillar regler...)



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan man använda sig av en regel och få ett vinnande resultat så är ju det att föredra. Men skulle man bli begränsad i sitt utförande så bör man ju träda över regeln. :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Än en gång flödar visdom från din tunga. 8)



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Slavar

Inlägg av birkebeineren »

Har funderat lite på att låta slavar vara en viktig "exportvara" från Nargur, huvudsakligen söderut till Kopparhavet men kanske ochså västerut mot bla Staden O.

Skulle möjligen St Palins ordensbröder vara interesserade av "bredaxlade och storbystade nordnargurer, eller smidiga och slanka östnargurer, alla med friska tänder och riklig hårväxt?"

Eller kanske inte västnargurerna i Palinor skulle gilla detta med tanke på deras gemensamma härkomst med slavarna?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Visst kan Nargur ha en slavexport, men då måste vi se till att bädda in det ordentligt i alla länder som påverkas av detta. Är det t o m en konkurrent till Efaro?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gunther skrev:Visst kan Nargur ha en slavexport, men då måste vi se till att bädda in det ordentligt i alla länder som påverkas av detta. Är det t o m en konkurrent till Efaro?
Om slavhandlare skulle sälja nargurer i Kopparhavsområdet så skulle det kunna vara i konkurrens med de slavhandlare som erbjuder efariska varor... för det var väl så du tänkte?

Kanske de feliciska galärerna anses fungera optimalt med slavar hälften från Nargur och hälften från Efaro?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Slavhandel

Inlägg av Peter »

Tveksamt. Vad säger den Lysande Vägen om slavhandel? Palins Orden är måna att bete sig som riddersmän och hedersamma typer (när de inte sysslar med svartkonst) och har lagar som liknar Zorakien och Kardien vad gäller sådana ting.

Dessutom tror jag att det finns en särskild känsla av att slaveri är barbariskt i Palinor. Ensamma uppe bland nargurerna ser man sig som civilisationens sista utpost, och stammarna i landet brukade ägna sig åt människooffer (vilket också kopplades till människohandel). Däremot finns det många narguriska stammar med vida kontaktnät i Palinor, och vissa av dem, liksom vissa samvetslösa typer från samhällets alla skickt skor sig på en illegal slavhandel framförallt till Trakorien. (Som har svårt att köpa narguriska slavar från Ransard - (stor exportör) )

Tankar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Slavhandel

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Tveksamt. Vad säger den Lysande Vägen om slavhandel? Palins Orden är måna att bete sig som riddersmän och hedersamma typer (när de inte sysslar med svartkonst) och har lagar som liknar Zorakien och Kardien vad gäller sådana ting.

Dessutom tror jag att det finns en särskild känsla av att slaveri är barbariskt i Palinor. Ensamma uppe bland nargurerna ser man sig som civilisationens sista utpost, och stammarna i landet brukade ägna sig åt människooffer (vilket också kopplades till människohandel). Däremot finns det många narguriska stammar med vida kontaktnät i Palinor, och vissa av dem, liksom vissa samvetslösa typer från samhällets alla skickt skor sig på en illegal slavhandel framförallt till Trakorien. (Som har svårt att köpa narguriska slavar från Ransard - (stor exportör) )

Tankar?
Så vitt jag minns förbjöd Lysande Vägen slaveri å 34 e.O. (källan kan vara Aidne/Ivanhoe).
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Slavhandel

Inlägg av osbjer »

Mikael skrev:
Peter skrev:Tveksamt. Vad säger den Lysande Vägen om slavhandel? Palins Orden är måna att bete sig som riddersmän och hedersamma typer (när de inte sysslar med svartkonst) och har lagar som liknar Zorakien och Kardien vad gäller sådana ting.

Dessutom tror jag att det finns en särskild känsla av att slaveri är barbariskt i Palinor. Ensamma uppe bland nargurerna ser man sig som civilisationens sista utpost, och stammarna i landet brukade ägna sig åt människooffer (vilket också kopplades till människohandel). Däremot finns det många narguriska stammar med vida kontaktnät i Palinor, och vissa av dem, liksom vissa samvetslösa typer från samhällets alla skickt skor sig på en illegal slavhandel framförallt till Trakorien. (Som har svårt att köpa narguriska slavar från Ransard - (stor exportör) )

Tankar?
Så vitt jag minns förbjöd Lysande Vägen slaveri å 34 e.O. (källan kan vara Aidne/Ivanhoe).
Jag skrev såhär i Aidnes historia:

År 34 e.O. förbjuder den Lysande Vägen slaveri och en del echter ser rörelsen och Odo som sinnrika skojare. Dessa flyttar dock från Divras udde och utvandrar till framförallt Erebos och Trakorien.

Det går ju att lägga till Palinor i listan med länder dit Echter flyttade.

/j
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Slavhandel

Inlägg av Peter »

osbjer skrev: Det går ju att lägga till Palinor i listan med länder dit Echter flyttade.
Palinor är inte en slavhandlarnation, utan förbjuder i god etinsk ordning sådana syndiga bruk. Desto mer eftersom nargurerna (är detta ok?) i trakten sedan länge handlat i människor för sina hedniska människooffer. Däremot är Palinor hemtrakt för många dissidenter, och det är högst troligt att Echterättlingar finns där i stora antal, kanske i avlägsna rancher på den böljande Barghan med slavarbetare som centralmakten ser genom fingrarna med.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Kartan samt Palinors vapensköld är uppdaterad. Hoppas nu Peter blir nöjd :P

(kolla första inlägget)
Skriv svar