Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Uppdatering: Kartan samt Palinors vapensköld är uppdaterad. Hoppas nu Peter blir nöjd :P

(kolla första inlägget)
Det är väl klart att jag är super-nöjd med en så snygg karta och vapensköld :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slavhandel

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Tveksamt. Vad säger den Lysande Vägen om slavhandel? Palins Orden är måna att bete sig som riddersmän och hedersamma typer (när de inte sysslar med svartkonst) och har lagar som liknar Zorakien och Kardien vad gäller sådana ting.

Dessutom tror jag att det finns en särskild känsla av att slaveri är barbariskt i Palinor. Ensamma uppe bland nargurerna ser man sig som civilisationens sista utpost, och stammarna i landet brukade ägna sig åt människooffer (vilket också kopplades till människohandel). Däremot finns det många narguriska stammar med vida kontaktnät i Palinor, och vissa av dem, liksom vissa samvetslösa typer från samhällets alla skickt skor sig på en illegal slavhandel framförallt till Trakorien. (Som har svårt att köpa narguriska slavar från Ransard - (stor exportör) )

Tankar?
Inga slavar för Palins Orden alltså, men med förklaringen över känns det ganska rätt; Lysande Vägen förbjuder slavhandel.
Då måste jag hitta andra mindre etiska handlare...

Gillar dock iden med utvandrade echter på avlägset belägna platser som inte följer denna policy (och ännu mer det mycket realistiska "segenomfingrandet" från centralmakten)!

Hur ställer däremot Palins bröder sig till slavkaravaner som passerar över (eller lika utanför) deras gränser, på väg till Staden O?
Ingriper riddarna mot denna barbariska sed även om de inte bedriver sådant själv? Är de kanske nöjda med att inkräva tull?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Slavhandel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Hur ställer däremot Palins bröder sig till slavkaravaner som passerar över (eller lika utanför) deras gränser, på väg till Staden O?
Ingriper riddarna mot denna barbariska sed även om de inte bedriver sådant själv? Är de kanske nöjda med att inkräva tull?
Det är klart att det skall bedrivas slavhandel över Palinor. Understött av en liten grupp echterättlingar, slavjägare och narguriska stammar och i skymundan. Så länge de är diskreta och smörjer rätt personer väljer orden att vända ett blint öga åt bruket. Men samtidigt finns det gott om nitiska riddersmän som skulle dra igång processer om de fick reda på sakernas tillstånd. Antagligen är den nuvarande slapphäntheten mot slavhandel en följd av en högt uppsatt sympatisör i den inre cirkeln. Skulle han diskrediteras kommer handelsrutterna i slavar plötsligt hamna i farozonen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mina tankar om Küldres

* En primitv och krigisk bosättning, långt ifrån sina civiliserade grannar i söder. (Lite givet kanske, men nordvästra ereb verkar vara en skoningslös plats.) Misstänksamma, försiktiga och skoningslösa tunnelgrävare som hellre fäller än friar.

* En av de största stötestenarna mellan Alver och Dvärgar, på grund av sina långa och blodiga konflikter med Kardalverna.

* En smältdegel för olika dvärgklaner som tidigare var utspridda över hela norden (flera olika folk), men nargurernas expanison och onda tider har tvingat tillbaka dem till sina djupa och svårintagna tunnlar i Kardbergen.

* Delvis knutna till Palinors handel. När denna var i full blom kunde de sälja sin malm fritt och dyrt, och Kuldres hallar pryddes av importvaror från hela Ereb. Men sedan Palinor blev ett rike och Ransard ströp handeln lever riket i Ransards skugga och forna mästerhallar är grå och tomma: björnpälsar och blankpolerade skölder hängar där utsökta gobelänger och mosaiker förr hängde. Kuldres vill inget hellre än att handla för fullt igen, men Ransard ligger som en bromskloss, och Ransarderna vill inget hellre än att skatta in absurdum på dvärgarnas varor.

* När onda tider nalkas - alver eller ransarder eller jättar, då låser dvärgarna sina portar och gömmer sig i Kûldres djup. När hunger och misär hotar beger sig små grupper av dvärgar på plundringståg: stjäl boskap och mat och försvinner åter ner i jorden...

Ja jäklar, det är inte roligt i Kardbergen 8)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Låter intressant. Primitiv säger du? Rent samhällsmässigt eller även teknologiskt? Man kanske saknar en viss del av den spetskunskap som utvecklats i söder eftersom man har dålig kontakt? Kolla även Kaonashi och Lazarous.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gillade det där Peter! Vi kan ju fortsätta diskutera Küldres i dvärgtråden, förutom det som har med Palinor att göra. Låter häftigt med de grå tomma, men stora hallarna som en gång vittnade om storslagenhet och rikedomar...

1 minut senare... Aah, du har redan gjort det! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Gillade det där Peter! Vi kan ju fortsätta diskutera Küldres i dvärgtråden, förutom det som har med Palinor att göra. Låter häftigt med de grå tomma, men stora hallarna som en gång vittnade om storslagenhet och rikedomar...

1 minut senare... Aah, du har redan gjort det! :)
Jag är snabb som blixten. Men skall jag vara helt ärlig hoppades jag kunna skriva lite om Kuldres i Palinortexten, med dvärgguruernas godkännande :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Dina tankar om Küldres ser verkar lovande Peter. Nu är det bara en samkörning med de dvärgansvariga som behövs. Väntar spänt på att någon av dem skall tycka till.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter mycket bra mäster Peter! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Är du klar med Palinor? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

När det gäller dvärgarna i Küldkhres så tror jag det står i EAs Ransard att dessa stödde det tredje palinoriska Soltåget 410 eO.

Några tankar om detta mäster Peter?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:När det gäller dvärgarna i Küldkhres så tror jag det står i EAs Ransard att dessa stödde det tredje palinoriska Soltåget 410 eO.

Några tankar om detta mäster Peter?
Min tanke är att Palinor och dvärgarna är/har varit naturliga allierade genom sina fiender. Jag kan bara inte bestämma mig ifall dessa fiender är Ransard eller Kardalverna. Antagligen de förra: både grupperna vill öppna upp handelsrutterna från det norderebiska inlandet och bryta den ransardiska dominansen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

:shock: En liten skitsak men som jag ändå lyckas störa mig på är befolkningstalet för Palinor det står: ca 118 500. Jag tycker att det är väldigt specifikt för att vara en ungefärlig befolkningsmängd, kanske bättre med ca 120 000.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev::shock: En liten skitsak men som jag ändå lyckas störa mig på är befolkningstalet för Palinor det står: ca 118 500. Jag tycker att det är väldigt specifikt för att vara en ungefärlig befolkningsmängd, kanske bättre med ca 120 000.
Sant. Skall ändra detta.

(Antalet riddersmän finns bokfört ned till minsta knapriddarkolt, med blodsband och allt. Det finns även en ungefärlig översikt över den blandade allmogebefolkningen, det vill säga man inventerar antalet hushåll. Däremot så är det ingen som har en aning om hur många narguriska stammar det finns, och dessutom rör sig dessa ofta över rikets gränser utan hänsyn till nationell tillhörighet.)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jag tycker att Palinor har utvecklats till ett riktigt coolt land och skulle vilja läsa mera om det, jag vet inte riktigt vad men bara mer, kanske några personer kungen, div riddare och annat löst folk
ja jag vet inte men coolt är det :)
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar