Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Palinor

Inlägg av Spelknepe »

Palinor

Palinor
Bild

Tidigare karta
Bild

Tidigare karta
Bild

Beskrivning

Palinor är en ordenstat öster om Ransard. De dyrkar sin egen variant av den Lysande Vägen, som särskilt hedrar helgon, martyrer och förfäder. Vart hundrade år går de i härnad mot Ransard, ett heligt korståg. Förutom riddarna och medlemmarna av Palins orden bor det även narguriska nomader i landet. Många av landets grannar ser med misstänksamhet på Palinor eftersom dess riddarelit nyttjar nekromanti som en del av sin kult. Landet är flackt och öppet i öster och söder, och hem till hästuppfödande herdenomader. I landets centrum ligger Kärnmassivet, mäktiga berg som vräker sig upp ur stäppen. I väster rinner tre floder som vattnar lantbrukarnas åkermarker. Längre i väster ligger Alermarks skogar, gränsen mot ransard, och söder därom Ejdunnbergen, ett par låga berg eller kullar där fästningen Karneke ligger som ett gränsskydd. Den värdefulla Palinoriska Stridshingsten har sin hemvist på landets stäpper, men annars är Palinor fattigt och saknar naturresurser.

______________________________________________________________________

Ansvarig: Peter
Senaste uppdatering: http://www.freewebs.com/peterlarsson/Palinor.doc

http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf

/Spelknepe
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:10, redigerad totalt 10 gång.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vad vet vi om Palinor?
  • - Landet styrs av en Ghaerît.
    - Dom dyrkar Lysande vägen (dom startade korståg 210, 310, 410, 510 e.O)
    - Dom har krigarmagiker (högt uppsatta i armén)
    - Det finns ett dvärgrike strax norr om Palinor, som heter Kûldkres
    - Landet är ganska flackt med mycket lite skog.
    - Dom fria griparna terroriserar landets boskap
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag vet inte mer än att det står en dvärg med yxa och blå tunika på världskartan =/ Kan tyvärr inte hjälpa till så mycket där.

Efter att snabbskummat Palinor i Spelledarboken i EA-boxen hittar jag inte mer än du skrivit. Med tanke på att de använde nekromantiker i sitt korståg kanske de inte är Lysande Vägen, men å andra sidan kan historien med fördel skrivas om på den punkten.

Du kan nog göra vad du vill med landet enligt de förutsättningar du skrivit. De verkar dock inte vara på speciellt god kant med Ransard.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har tyvärr inte tid själv att skriva om Palinor, jag ville bara få igång diskussionen. Hoppades på att någon annan skulle bli inspirerad och kavla upp ärmarna.
Med tanke på att de använde nekromantiker i sitt korståg kanske de inte är Lysande Vägen, men å andra sidan kan historien med fördel skrivas om på den punkten.
Ja, det verkar ju lite märkligt. Dom var iofs hemliga, men en troende i Lysande Vägen skulle väl knappast samarbeta med nekromantiker, hur givande det än vore. Vad kan dom annars ha för religion? Dom måste ju anse att Ransarderna är hednignar iaf, så det måste ju vara något radikalt annorlunda.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

De har Palinorisk stridshäst... bästa hästarna man kan få tag i tydligen. Ser de (p.g.a. det) som ett ryttarfolk a'la Rohan i Sagan om Ringen. Men det behöver ju inte stämma.. :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

De har Palinorisk stridshäst... bästa hästarna man kan få tag i tydligen. Ser de (p.g.a. det) som ett ryttarfolk a'la Rohan i Sagan om Ringen. Men det behöver ju inte stämma..
Ah! Det är väl mycket möjligt. Hästar passar ju bra i deras terräng. Hmm...dom lär väl leva mycket på boskapsuppfödning, så ritt är nog ganska naturligt för dom. Bra kavalleri alltså...
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Efter att ha skrivit Aidnes historia nyligen snurrar min hjärna mycket i de banorna. Men det med ryttarna låter vettigt, och man kan även få till att pamperna, ett hästfolk i Zorakin, ursprungligen kommer från Palinor och stammar från samma befolkning.

/j
ralekk
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-01-31 00:14

Inlägg av ralekk »

Jag körde en kort kampanj i palinor för inte så länge sedan. Dock är mina anteckningar som vanligt i en oordning och jag orkar inte leta upp dom. Men det finns ju vissa antaganden man kan göra med den information som är presenterad här, det står faktist förvånasvärt mycket om palinor om man väl läser igenom alla böcker och alla länder.

Vissa kan ju hävda att palinor styrs och grundades av den onda ghaeril-sekten och då är ett ihopkok av människor från hela ereb, fast utåt så dyrkar dom nån god gud som heter nå i stil med Hjallbrand. Sen hela historien med timolerien kommer inte riktigt ihåg hur det låg till men det står ju i böckerna. Bara läsa allt, problemet är ju att det är så utspritt i böckerna =)

Palinor är så vitt jag vet enligt den litteratur som finns en teokrati som är styrd av den hemlighetsfulla kulten, inte helt olikt stjärnläran i hynsolge kanske? Det näms ju att palinor har likasinnade i hela ereb.

Det går vidare att anta att palinor antingen är ett obördigt landskap med få innevånare mycket stäpp och liknande, vilket är ganska konstigt med tanke på de bredgrader som de befinner sig.

I regel när man pratar om historisk terräng är den antingen obördig eller uppodlar om den är platt och saknar skog. Så palinorerna är antingen ett hårtfört nomadfolk liknande hunner eller mer civiliserade och kanske spillror från det jorpagniska riket, som samlat sig ihop i ett samhälle under en till synes stark och god ledare.

Hur som helst lär det finnas hemliga nekromantikerakademier och liknande belägna i landet. Och eftersom det är "smarta" nekromantiker och liknande som styr landet lär det vara styrelseskicket motsvara detta, kanske en del spioner i landet. Misstänksamhet mot främlingar, "regerinen" lär väl ha skrämt upp folket mot oliktänkare så dom inte ska få för sig något dumt eller ta till sig andra religioner och ideer.

Det kan ju också vara någon fantasyanledning till att det inte finns några skogar i palinor (magi, gudar som bråkat, jättar som pissat osv), men det enklaste kanske är att gå emot det som finns skrivit och säga att det finns skogar i palinor eftersom det är vettigt att det finns skogar på de flesta ställerna.

Personligen körde jag på en slags blandning av hunner och spillror från jorpagna, några större städer, men mestadels utspridd befolkning som hade hästen som käraste ägodel. Landet var lite fattigt, med tanke på att det är mitt i ereb och saknar i stort sett förbindelse med havet vilket lär försvåra handel och liknande. Att dom och dvärgarna slagits mot ransarderna tillsammans tydde på att dom dock hade goda kontakter med dem, byta kött och pälsar och sånt. Mycket av den manliga befolkningen lär ha gått åt i de otaliga korstågen och befolkningen lär ha känningar efter detta, och kanske inte haft så stor tillväxt det i åtanke att landet är ganska nytt gör att det är liten befolkning.

Oj nu blev det mycket svammel och lite verkstad, men det är det som jag kommer ihåg i skallen av palinor, det går ju att få ihop en ganska bra historia pga, att landet är så ungt som det är ca 400 år har jag för mig.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Man skulle ju lätt kunna göra någonting spännande av denna sekt och lägga en viss mystik över landet, utan att det för den skull blir ett Nidland. Med lite kontrollerat folk, spioner osv...

Det vore häftigt om där fanns framstående nekromantiker. Sekten kanske anser sig ha någon slags koppling till Yndar eller något. Det vore även bra om vi kan göra något mäktigt av detta okända dvärgrike i norr.

Hur gör vi med klimatfrågan? I gamla ereb så var det väl lite nordiskt klimat åt Kardienhållet, vilket vi ändrat. Men hur gör vi med centrala Ereb? Jag tycker iaf att vi bör hålla ner mängden skog, för att behålla skräcken för griparna.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

ralekk skrev:det står faktist förvånasvärt mycket om palinor om man väl läser igenom alla böcker och alla länder.
Det vore kanske bra om vi gjorde en lista på var man hittar info om varje land och hänvisar till källorna så vi kan skilja på officiellt material och "hitte-på".
ralekk skrev:Det kan ju också vara någon fantasyanledning till att det inte finns några skogar i palinor (magi, gudar som bråkat, jättar som pissat osv), .
Peronligen tror jag att allt sedan Kung Palin IV råkade i bakhåll i Storskogen under ett bondeuppror så har skogar som är större än 1 km2 förklarats olagliga och huggits ner!
...eller var det när den galne alkemisten Agentorange´s torn exploderade som det spreds ett gigantiskt skimrande moln som lade sig som en dimma över Palinors skogar i flera dagar och dödade alla träden?
Andreas
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Peronligen tror jag att allt sedan Kung Palin IV råkade i bakhåll i Storskogen under ett bondeuppror
så har skogar som är större än 1 km2 förklarats olagliga och huggits ner!
...eller var det när den galne alkemisten Agentorange´s torn exploderade
som det spreds ett gigantiskt skimrande moln som lade sig som en
dimma över Palinors skogar i flera dagar och dödade alla träden?
Jag tror knappast att en kung tar död på en värdefull naturresurs, hur frustrerad han än är.
Sekten kanske har något emot skogen och dess invånare, men dom skulle väl ändå inte utplåna all skog från landet.
Det är både strategiskt och ekonomiskt dumt. Antingen så är det klimatet,
ett straff från gudarna i urtiden eller en naturkatastrof.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Gunther skrev:Jag tror knappast att en kung tar död på en värdefull naturresurs, hur frustrerad han än är.
Jag glömde lägga till :lol:
Andreas
Lukas Sjöström
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-01-27 00:09
Ort: Lund

Inlägg av Lukas Sjöström »

Skogarna på kartan kan nog tolkas som en abstraktion -- det finns inga stora sammanhängande skogar i Palinor, men det kan finnas en del små skogspartier som inte varit tillräckligt viktiga för att komma med på kartan (samma sak gäller för övrigt sjöar och andra geografiska punkter). Dock kan det ändå finnas en historisk anledning till att skogen på detta vis huggits upp.

En idé jag fick är att Palinor tidigare under sin historia var täckt av skog, och en hemvist för alver. De nuvarande invånarna är narguriska ryttarnomader som i allians med dvärgarna erövrade landet från skogsalverna, och för att undvika den fördel alverna fick från terrängen brände ner en hel del skogar, möjligen med hjälp av magi (alternativt att de på nekromantisk väg "blightade" dem).

Centrala Erebs klimat bör vara ganska varierande fastlandsklimat, med varma somrar och kalla vintrar. Mefamirs sjö har antagligen en modererande effekt på klimatet i länderna runtomkring. Antagligen kommer det under vintern att bildas högtryck över de centrala slätterna, vilket leder till torra inlandsvindar över Palinor, medan sommaren bär med sig fuktiga vindar från havet. Då vindarna från Västerhavet stannas upp av Kardbergen kommer stora delar av Palinor att ligga i regnskugga från dessa, men visst regn kommer att komma från havet i norr då högtryck bildas där under sommaren. Med fuktiga somrar och torra, kalla vintrar känns inte Palinor som något höjdarställe att semestra på, direkt.
/Lukas Sjöström
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

En idé jag fick är att Palinor tidigare under sin historia var täckt av skog, och en hemvist för alver. De nuvarande invånarna är narguriska ryttarnomader som i allians med dvärgarna erövrade landet från skogsalverna, och för att undvika den fördel alverna fick från terrängen brände ner en hel del skogar, möjligen med hjälp av magi (alternativt att de på nekromantisk väg "blightade" dem).
Detta låter som en vettig förklaring och kan användas för att bygga upp detta land Palinor.

En generell fråga bara, är dvärgar och alver generellt ovänner eller är de som folk är mest och krigar då och då? Kan vara allierade i andra sammanhang?

/j
Lukas Sjöström
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-01-27 00:09
Ort: Lund

Inlägg av Lukas Sjöström »

En generell fråga bara, är dvärgar och alver generellt ovänner eller är de som folk är mest och krigar då och då? Kan vara allierade i andra sammanhang?
Då alver och dvärgar är bland de mest populära icke-mänskliga raserna bland spelare bör man nog inte helt stänga dörren för att de kan samarbeta. Skillnaden ligger nog mest i filosofi -- dvärgarna ser naturen som en resurs, alverna som en moder. Dessutom kan det ju ha funnits stridigheter mellan folken tidigare -- krig inträffar då och då mellan de flesta riken som ligger i närheten av varandra, så varför skulle alver och dvärgar vara något undantag? Jag skulle likna dem vid engelsmän och fransmän närsomhelst innan första världskriget -- traditionella fiender, men ser fortfarande varandra som civiliserade (även om den andra parten givetvis har en mängd obehagliga vanor) och hänger inte i strupen på varandra om man släpper in dem i samma rum. En alv och en dvärg kan bli vänner, men de kommer nog alltid att utbyta pikar och småelaka skämt.
/Lukas Sjöström
Skriv svar